Yrittäjyys

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

| |

Digitaalisuus on avannut vuonna 1928 perustetulle lankakauppa Novitalle runsaasti uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita. Digitaalisia kanavia ja sosiaalista mediaa hyödyntämällä yritys pystyy nyt osallistamaan neulojayhteisöä eri tavalla kuin ennen.

Novita on Suomen ylivoimaisesti suurin lankavalmistaja. Yrityksellä on ollut verkkosivut vuodesta 2002, ja verkkokaupan se avasi viitisen vuotta sitten.

Yrityksen digital media specialistin Markus Haakanan mukaan verkkokaupan myötä myynti lähti ”uusille kierroksille”. Verkkokauppa on kasvanut kaksinumeroisin luvuin avaamisestaan lähtien, ja tänä vuonna sen liikevaihto nousee jo yli miljoonaan euroon.

Menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista.

Verkkopanostukset ovat auttaneet Novitaa myös brändin rakentamisessa.

– Me pyrimme olemaan digitaalisesti läsnä kaikkialla siellä, missä neulojatkin ovat. Panostamme erityisesti sellaisiin paikkoihin, joista saamme parhaiten liikennettä ja sitoutunutta yleisöä, Haakana toteaa.

Esimerkiksi Novitan ylläpitämissä, neulomiseen ja käsitöihin liittyvissä Facebook-ryhmissä on yhteensä noin 150 000 jäsentä. Novitan omilla verkkosivuilla puolestaan on Neulomo-yhteisö, jossa käsityöharrastajat voivat vaihtaa ohjeita ja myydä tekemiään vaatteita. Sivuilta löytyy myös neulontakoulu.

Haakanan mukaan kävijät viipyvät Neulomossa pitkään, koska Novita pystyy tarjoamaan heille muutakin kuin vain suoraa ostamista. Toisaalta ajatus on tietysti myös se, että mitä pitempään kävijät viihtyvät sivuilla, sitä todennäköisemmin ja enemmän he ostavat neulomisessa tarvittavia tuotteita.

– Käsitöiden harrastajat haluavat olla osallisena tekemisessä ja arvostavat sitä, että ympärillä on laajempi yhteisö. Olemme osaltamme olleet luomassa sitä.

Nuoret tavoitetaan digitaalisesti

Vaikka neulomisharrastuksen saattaa yhdistää mummoihin ja villasukkiin, verkossa Novitan suurin kävijäryhmä ovat 25–35-vuotiaat naiset. Haakanan mukaan neulominen harrastuksena on nousussa myös nuoremmissa ikäluokissa.

Hektisessä nykymaailmassa neulomista ei nähdä pelkästään käytännöllisenä vaatteiden valmistamisena, vaan rauhoittavana, jopa meditatiivisena, harrastuksena.

– Viime vuoden lopulla tehdyn kyselymme mukaan suurin syy neulomiselle on, että se rentouttaa sekä vähentää ahdistusta ja kipuja.

Novita markkinoi esimerkiksi Facebookissa lankatarjouksia, mutta olennaisempi osa digitaalista markkinointia on pitää käyttäjien kiinnostusta ja tekemisen inspiraatiota yllä esimerkiksi kuvien ja videoiden avulla.

– Markkinoinnistamme iso osa on fiilistelyä, jossa nostamme esiin itse suunnittelemiamme neulemalleja.

Novita on kokeillut myös vaikuttajamarkkinointia esimerkiksi yhteistyössä kutomista harrastavan näyttelijän Antti Holman kanssa. Vaikuttajamarkkinointia Haakana pitää kuitenkin ainakin tässä vaiheessa vielä kokeiluna.

– Vaikuttajamarkkinoinnilla voi saada paljon näkyvyyttä, mutta haasteena on, miten sitä voi kaupallistaa. Toki näkyvyydelläkin on arvonsa, mutta myyntitavoitteita se ei välttämättä edistä.

Google-haut tärkeitä

Haakana sanoo, että yritys ei kovinkaan aggressiivisesti uudelleenmarkkinoi tuotteitaan sivuillaan vieraileville kävijöille. Olennaisempaa on hänen mukaansa saada uusia kävijöitä esimerkiksi orgaanisten Google-hakujen kautta.

Yritys pyrkii sisällöillään sijoittumaan korkealle niissä hauissa, joita neulojat käyttävät.

– Kilpailu on kovaa, joten sisällön pitää olla laadukasta ja hakukoneystävällistä.

Novitan tuotteita myyvät tuhannet jälleenmyyjät ympäri Suomen, myös verkossa. Vielä jossain vaiheessa Novitassakin ajateltiin, että oman verkkokaupan pyörittäminen saattaisi astua jälleenmyyjien varpaille, mutta viimeistään nyt pelot ovat hälvenneet.

– Kyllä Suomenkin kokoisessa maassa on sijaa sekä jälleenmyyjille että brändin omalle verkkokaupalle, eivätkä ne syö toistensa leipää.

Päinvastoin Haakana sanoo verkkokaupan vain kasvattaneen kokonaiskakkua. Verkkokaupan kasvusta huolimatta jälleenmyyjien kautta tulee silti edelleen selvästi suurin osa Novitan myynnistä. Verkkokaupan osuus Novitan liikevaihdosta on viitisen prosenttia.

Fakta

3 x Digitaalisen yhteisön luominen

Mieti loppukäyttäjää. Novitan Markus Haakanan mukaan digitaalista yhteisöä luotaessa kannattaa miettiä, mitä käyttäjät tekevät yrityksen myymillä tuotteilla, ja rakentaa markkinointi näiden motiivien ympärille. Esimerkiksi Novita ei pelkästään myy lankoja, vaan tarjoaa verkossa tuhansia neulontaohjeita sekä käyttäjille yhteisön, jossa keskustella, jakaa ohjeita ja myydä tekemiään vaatteita.

Osallista yhteisöä. Novita pyrkii kaiken aikaa osallistamaan ja sitouttamaan some-yhteisöjensä jäseniä kysymällä heiltä mielipiteitä, kommentteja ja ideoita. Koska neulominen on vapaa-ajan harrastus, markkinoinnin ja osallistamisen sävy voi olla hyvin leikkimielinen. Oleellista on löytää oikea äänensävy, joka toimii omassa asiakasyhteisössä.

Ole aidosti läsnä. Isoissa yhteisöissä myös palautetta – sekä ruusuja että risuja – tulee paljon. Haakanan mukaan yrityksen on uskallettava reagoida myös negatiiviseen palautteeseen ja vastattava siihenkin nopeasti ja asiallisesti.

Keittiönpöydän ääressä liikesalaisuudet lähtevät helposti epähuomiossa liikkeelle – 4 vinkkiä tietoturvalliseen etätyöskentelyyn

Moni on siirtynyt etätöihin koronan takia. Kuinka tietoturvasta huolehditaan etänä? Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Korona tyhjensi taikurin keikkakalenterin, mutta kokenut yrittäjä ei hätkähdä: ”Selvisimme myös 1990-luvun lamasta, vaikka kovaa aikaa silloinkin elettiin”

Taikuri Simo Aallon pitäisi nyt olla kiertueella. Korona kuitenkin muutti suunnitelmaa, ja Aalto juhlistaa 30-vuotista yrittäjätaivaltaan kotona. Millainen tie koko kansan tuntemaksi taikuriksi on ollut?

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää