Yrittäjyys

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

| |

Digitaalisuus on avannut vuonna 1928 perustetulle lankakauppa Novitalle runsaasti uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita. Digitaalisia kanavia ja sosiaalista mediaa hyödyntämällä yritys pystyy nyt osallistamaan neulojayhteisöä eri tavalla kuin ennen.

Novita on Suomen ylivoimaisesti suurin lankavalmistaja. Yrityksellä on ollut verkkosivut vuodesta 2002, ja verkkokaupan se avasi viitisen vuotta sitten.

Yrityksen digital media specialistin Markus Haakanan mukaan verkkokaupan myötä myynti lähti ”uusille kierroksille”. Verkkokauppa on kasvanut kaksinumeroisin luvuin avaamisestaan lähtien, ja tänä vuonna sen liikevaihto nousee jo yli miljoonaan euroon.

Menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista.

Verkkopanostukset ovat auttaneet Novitaa myös brändin rakentamisessa.

– Me pyrimme olemaan digitaalisesti läsnä kaikkialla siellä, missä neulojatkin ovat. Panostamme erityisesti sellaisiin paikkoihin, joista saamme parhaiten liikennettä ja sitoutunutta yleisöä, Haakana toteaa.

Esimerkiksi Novitan ylläpitämissä, neulomiseen ja käsitöihin liittyvissä Facebook-ryhmissä on yhteensä noin 150 000 jäsentä. Novitan omilla verkkosivuilla puolestaan on Neulomo-yhteisö, jossa käsityöharrastajat voivat vaihtaa ohjeita ja myydä tekemiään vaatteita. Sivuilta löytyy myös neulontakoulu.

Haakanan mukaan kävijät viipyvät Neulomossa pitkään, koska Novita pystyy tarjoamaan heille muutakin kuin vain suoraa ostamista. Toisaalta ajatus on tietysti myös se, että mitä pitempään kävijät viihtyvät sivuilla, sitä todennäköisemmin ja enemmän he ostavat neulomisessa tarvittavia tuotteita.

– Käsitöiden harrastajat haluavat olla osallisena tekemisessä ja arvostavat sitä, että ympärillä on laajempi yhteisö. Olemme osaltamme olleet luomassa sitä.

Nuoret tavoitetaan digitaalisesti

Vaikka neulomisharrastuksen saattaa yhdistää mummoihin ja villasukkiin, verkossa Novitan suurin kävijäryhmä ovat 25–35-vuotiaat naiset. Haakanan mukaan neulominen harrastuksena on nousussa myös nuoremmissa ikäluokissa.

Hektisessä nykymaailmassa neulomista ei nähdä pelkästään käytännöllisenä vaatteiden valmistamisena, vaan rauhoittavana, jopa meditatiivisena, harrastuksena.

– Viime vuoden lopulla tehdyn kyselymme mukaan suurin syy neulomiselle on, että se rentouttaa sekä vähentää ahdistusta ja kipuja.

Novita markkinoi esimerkiksi Facebookissa lankatarjouksia, mutta olennaisempi osa digitaalista markkinointia on pitää käyttäjien kiinnostusta ja tekemisen inspiraatiota yllä esimerkiksi kuvien ja videoiden avulla.

– Markkinoinnistamme iso osa on fiilistelyä, jossa nostamme esiin itse suunnittelemiamme neulemalleja.

Novita on kokeillut myös vaikuttajamarkkinointia esimerkiksi yhteistyössä kutomista harrastavan näyttelijän Antti Holman kanssa. Vaikuttajamarkkinointia Haakana pitää kuitenkin ainakin tässä vaiheessa vielä kokeiluna.

– Vaikuttajamarkkinoinnilla voi saada paljon näkyvyyttä, mutta haasteena on, miten sitä voi kaupallistaa. Toki näkyvyydelläkin on arvonsa, mutta myyntitavoitteita se ei välttämättä edistä.

Google-haut tärkeitä

Haakana sanoo, että yritys ei kovinkaan aggressiivisesti uudelleenmarkkinoi tuotteitaan sivuillaan vieraileville kävijöille. Olennaisempaa on hänen mukaansa saada uusia kävijöitä esimerkiksi orgaanisten Google-hakujen kautta.

Yritys pyrkii sisällöillään sijoittumaan korkealle niissä hauissa, joita neulojat käyttävät.

– Kilpailu on kovaa, joten sisällön pitää olla laadukasta ja hakukoneystävällistä.

Novitan tuotteita myyvät tuhannet jälleenmyyjät ympäri Suomen, myös verkossa. Vielä jossain vaiheessa Novitassakin ajateltiin, että oman verkkokaupan pyörittäminen saattaisi astua jälleenmyyjien varpaille, mutta viimeistään nyt pelot ovat hälvenneet.

– Kyllä Suomenkin kokoisessa maassa on sijaa sekä jälleenmyyjille että brändin omalle verkkokaupalle, eivätkä ne syö toistensa leipää.

Päinvastoin Haakana sanoo verkkokaupan vain kasvattaneen kokonaiskakkua. Verkkokaupan kasvusta huolimatta jälleenmyyjien kautta tulee silti edelleen selvästi suurin osa Novitan myynnistä. Verkkokaupan osuus Novitan liikevaihdosta on viitisen prosenttia.

Fakta

3 x Digitaalisen yhteisön luominen

Mieti loppukäyttäjää. Novitan Markus Haakanan mukaan digitaalista yhteisöä luotaessa kannattaa miettiä, mitä käyttäjät tekevät yrityksen myymillä tuotteilla, ja rakentaa markkinointi näiden motiivien ympärille. Esimerkiksi Novita ei pelkästään myy lankoja, vaan tarjoaa verkossa tuhansia neulontaohjeita sekä käyttäjille yhteisön, jossa keskustella, jakaa ohjeita ja myydä tekemiään vaatteita.

Osallista yhteisöä. Novita pyrkii kaiken aikaa osallistamaan ja sitouttamaan some-yhteisöjensä jäseniä kysymällä heiltä mielipiteitä, kommentteja ja ideoita. Koska neulominen on vapaa-ajan harrastus, markkinoinnin ja osallistamisen sävy voi olla hyvin leikkimielinen. Oleellista on löytää oikea äänensävy, joka toimii omassa asiakasyhteisössä.

Ole aidosti läsnä. Isoissa yhteisöissä myös palautetta – sekä ruusuja että risuja – tulee paljon. Haakanan mukaan yrityksen on uskallettava reagoida myös negatiiviseen palautteeseen ja vastattava siihenkin nopeasti ja asiallisesti.

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Menestyvä verkkokauppa ei synny sattumalta. Sen rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista. Näin verkkokaupan perustaminen etenee.

Laskutatko valtiota? Nyt on korkea aika päivittää verkkolaskutus kuntoon

Sähköinen laskutus yleistyy yhä kiihtyvää tahtia. Varsinkin valtiota laskuttavien yritysten on hyvä laittaa verkkolaskutus ajan tasalle, kirjoittaa Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Janne Fredman.

Kapealle sektorille erikoistuminen nosti Mikro-Väylän nousuun – ja alansa markkinajohtajaksi

Kuinka selvitä oman toimialan murroksesta? Mikro-Väylän onnistumisen avain ovat olleet vahva tuoterepertuaari ja hyvät kumppanit.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Hyvässä työyhteisössä jokaisesta työntekijästä voi löytyä sisäinen yrittäjä

Yritykseen on mahdollista luoda tekemisen meininki, jossa jokainen sparraa toisiaan ja tekee töitä yrittäjän tavoin, kirjoittaa Cervi Talotekniikan Petri Valve.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

Minimoi vanhan haikailu – vain kehittymällä pärjää

Jos asioita tehdään aina samalla tavalla, ei voi odottaa erilaista lopputulosta, kirjoittaa Fysiogeriatrian Katja Sohlberg.

Verotarkastus pelottaa – tulee yrittäjän iholle

Verotarkastus on tehtävä aina asiallisesti. Digitalisaatio nopeuttaa tarkastuksia, kirjoittaa Taloushallintoliiton Markku Ojala.

Epävarmuus vaivaa – mitä sote tarkoittaa pienyrittäjille?

Pienyrittäjän on syytä hypätä mukaan digitalisaatioon viimeistään nyt, kirjoittaa Fysi ry:n puheenjohtaja Paula Sarias.

Lataa lisää