Yrittäjyys

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Menestyvä verkkokauppa ei synny sattumalta. Sen rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista. Näin verkkokaupan perustaminen etenee.

| |

Mitä myyn ja kenelle? Jo ennen kuin yrittäjän tavoitteena on verkkokaupan perustaminen, tulisi hänellä olla vastaukset kirkkaana mielessä näihin kysymyksiin.

– En ole nähnyt yhtään menestystarinaa, joka lähtee siitä, että perustetaan verkkokauppa, koska se pitää olla. On ymmärrettävä, että verkkokauppa on aivan omanlaistansa toimintaa, joka vaatii osaamista, kertoo Tero Lahtinen verkkokaupan asiantuntijayritys Gelo Oy:stä.

Tärkeää on pohtia myös sitä, tukeeko verkkokauppa ylipäänsä yrityksen toimintaa. Se on yksi mahdollinen jakelukanava, jolla tuotteet ja palvelut saadaan tuottajalta kuluttajalle.

Verkkokaupan suosio on kasvussa, mutta ei ole mitenkään itsestäänselvyys, että se olisi kaikille toimiva ratkaisu. Jollekin yritykselle omien tuotteiden saaminen esimerkiksi päivittäistavarakaupan hyllylle voi olla aivan yhtä erinomainen ratkaisu.

Verkkokauppaa kannattaakin tarkastella jakelukanavien kokonaisuuden kannalta, jottei synny turhia konflikteja. Jos tukkukauppiaana toimiva yritys perustaa verkkokaupan, se alkaa kilpailla tuotteidensa jälleenmyyjien kanssa. Voi käydä jopa niin, että jälleenmyyjät lakkaavat ostamasta siltä.

Menestyvän verkkokaupan edellytykset

Lahtisen mukaan verkkokaupan menestyjillä on hyvin selkeä ajatus siitä, keitä sen asiakkaat ovat ja mitä heille kannattaisi tarjota – sekä miten heidät tavoitetaan.

– Hyvä verkkokauppa lähtee tuotteista ja siitä, että niiden valikoima on kuluttajia kiinnostava. Hintataso on mielellään kilpailukykyinen, ja kaikki toimii teknisesti.

verkkokaupan perustaminen

Jos esimerkiksi ostoskori on rikki, voi kauppa jäädä kesken. Hyvin toimivaa verkkokauppaa on sen sijaan helppo käyttää.

– Usein hyvä verkkokauppa on suunniteltu siten, että sieltä on helppo ostaa. Myös hyvät tuotekuvaukset ovat erittäin tärkeitä.

Puutteelliset tuotekuvaukset voivat suorastaan olla ostamisen este, jos ne ovat epäselviä. Tekstien lisäksi verkkokaupan ulkoasu on tärkeä.

– Vaatimustaso vaihtelee sen mukaan, mitä myydään. Jos valikoimassa on lifestyle-tuotteita, kuten muotia, kosmetiikkaa tai sisustustuotteita, verkkokaupan tulee olla todella tyylikäs.

Esimerkiksi teknisiä varaosia myydessä ulkoasulla ei välttämättä ole aivan yhtä suuri merkitys.

Asiakkaan hyvää huomiointia on myös se, että hänelle tarjotaan mahdollisuus olla helposti yhteyksissä verkkokauppaan.

Mitä verkkokauppa maksaa?

Verkkokaupan kustannukset vaihtelevat sen mukaan, millaisen alustan yrittäjä valitsee sekä paljonko hän tekee itse. Myös yrityksen koolla on vaikutusta.

– Olen käyttänyt sellaista nyrkkisääntöä, että verkkokauppa maksaa saman verran kuin myymälä, Lahtinen sanoo.

Myymälät voivat olla kooltaan niin nakkikioskeja kuin suuria päivittäistavarakauppoja. Kustannukset vaihtelevat siis paljon toiminnan luonteen mukaisesti.

– Hyvinkin pienellä pääsee alkuun, mutta ammattimaisen, toimivan systeemin budjetti voi olla kymmeniä tuhansia euroja.

verkkokaupan perustaminen

Lahtinen muistuttaa myös siitä, ettei tuhannen euron investoinnilla voi kuvitella saavansa miljoonan euron liikevaihtoa.

Perustamiskulujen lisäksi on syytä huomioida verkkokaupan kehittäminen ja markkinointi. Nekin vaativat rahaa.

Itse vai ulkoistaen?

Kustannuksiin vaikuttaa myös se, tekeekö yrittäjä itse vai ulkoistaako hän töitä. Tällöin on puntaroitava, mihin oma osaaminen ja aika riittävät.

Esimerkiksi verkkokaupan kuvamateriaalit ja sivujen graafinen ilme vaativat yrittäjältä paneutumista. Samoin mahdollisen varaston pyörittäminen ja tuotteiden lähetys vievät aikaa, kun verkkokauppa on aloittanut toimintansa.

Jos yrittäjä tekee itse, tärkeää on muistaa laskea omalle työlle hinta. Kustannuslaskelma auttaa kartoittamaan kustannuksia.

Jos verkkokauppaan liittyviä toimintoja, kuten varaston pyörittämisen tai tekniset ratkaisut, päättää ulkoistaa, on aikaa järkevää käyttää hyvän kumppanin etsintää.

Lahtisen mukaan pitkälle pätee se, että yrittäjän kannattaa valita oikeankokoisia kumppaneita.

– Jos on pieni yritys, ei välttämättä kannata pyrkiä olemaan ison pörssiyhtiön asiakas, koska silloin jää helposti isompien asiakkaiden jalkoihin.

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä

Toimiva verkkokauppa vaatii yrittäjältä aikaa, resursseja ja jatkuvaa kehittämistä. Lahtinen kertoo, että usein teknisten pohdintojen varjoon voi jäädä, mistä myynti saadaan.

– Jos vastakkain ovat tämän päivän myynti ja huomisen kehitysmahdollisuudet, usein joudutaan valitsemaan tämän päivän akuutti tekeminen.

Verkkokauppa tarvitsee kuitenkin huomiota. Jos sitä ei kehitetä aktiivisesti, väistämättä liiketoiminta lähtee pikkuhiljaa hiipumaan.

Kehitystyössä auttaa verkkokaupasta saatava data.

– Verkkokaupassa pitäisi seurata monenlaisia lukuja. Analytiikka on tärkeä asia verkkokaupan kehittämisessä. Sen avulla löytää kehittämiskohteita.

Myös tuotevalikoimaa on syytä tarkastella säännöllisesti ja päivittää sitä. Myynnin lisääminen tapahtuu tuotevalikoimaa laajentamalla.

Lahtinen kannustaa myös pohtimaan, onko liikeidea sellainen, että se kantaa omaa toimipaikkaa laajemmalle. Sitä voi testata kotimaassa, ja jos se osoittautuu toimivaksi, voi tähtäimeen ottaa myös kansainväliset markkinat.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Puoli tuntia puhelun päättymisestä kuopiolainen Lasilinkki oli kehittänyt pleksisuojan. Myynti on pysynyt tavanomaisissa lukemissa, vaikka tuotevalikoima muuttui parissa viikossa täysin.

4 faktaa yrityssaneerauksesta – Prosessi vaatii sitkeyttä, mutta parhaimmillaan nostaa yrityksen jaloilleen

Yrityssaneeraus on paljon muutakin kuin velan leikkaamista. Asianajaja Jussi Laakkonen kertoo, millaiseen tilanteeseen siitä on eniten hyötyä.

Lataa lisää