Yrittäjyys

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Menestyvä verkkokauppa ei synny sattumalta. Sen rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista. Näin verkkokaupan perustaminen etenee.

| |

Mitä myyn ja kenelle? Jo ennen kuin yrittäjän tavoitteena on verkkokaupan perustaminen, tulisi hänellä olla vastaukset kirkkaana mielessä näihin kysymyksiin.

– En ole nähnyt yhtään menestystarinaa, joka lähtee siitä, että perustetaan verkkokauppa, koska se pitää olla. On ymmärrettävä, että verkkokauppa on aivan omanlaistansa toimintaa, joka vaatii osaamista, kertoo Tero Lahtinen verkkokaupan asiantuntijayritys Gelo Oy:stä.

Tärkeää on pohtia myös sitä, tukeeko verkkokauppa ylipäänsä yrityksen toimintaa. Se on yksi mahdollinen jakelukanava, jolla tuotteet ja palvelut saadaan tuottajalta kuluttajalle.

Verkkokaupan suosio on kasvussa, mutta ei ole mitenkään itsestäänselvyys, että se olisi kaikille toimiva ratkaisu. Jollekin yritykselle omien tuotteiden saaminen esimerkiksi päivittäistavarakaupan hyllylle voi olla aivan yhtä erinomainen ratkaisu.

Verkkokauppaa kannattaakin tarkastella jakelukanavien kokonaisuuden kannalta, jottei synny turhia konflikteja. Jos tukkukauppiaana toimiva yritys perustaa verkkokaupan, se alkaa kilpailla tuotteidensa jälleenmyyjien kanssa. Voi käydä jopa niin, että jälleenmyyjät lakkaavat ostamasta siltä.

Menestyvän verkkokaupan edellytykset

Lahtisen mukaan verkkokaupan menestyjillä on hyvin selkeä ajatus siitä, keitä sen asiakkaat ovat ja mitä heille kannattaisi tarjota – sekä miten heidät tavoitetaan.

– Hyvä verkkokauppa lähtee tuotteista ja siitä, että niiden valikoima on kuluttajia kiinnostava. Hintataso on mielellään kilpailukykyinen, ja kaikki toimii teknisesti.

verkkokaupan perustaminen

Jos esimerkiksi ostoskori on rikki, voi kauppa jäädä kesken. Hyvin toimivaa verkkokauppaa on sen sijaan helppo käyttää.

– Usein hyvä verkkokauppa on suunniteltu siten, että sieltä on helppo ostaa. Myös hyvät tuotekuvaukset ovat erittäin tärkeitä.

Puutteelliset tuotekuvaukset voivat suorastaan olla ostamisen este, jos ne ovat epäselviä. Tekstien lisäksi verkkokaupan ulkoasu on tärkeä.

– Vaatimustaso vaihtelee sen mukaan, mitä myydään. Jos valikoimassa on lifestyle-tuotteita, kuten muotia, kosmetiikkaa tai sisustustuotteita, verkkokaupan tulee olla todella tyylikäs.

Esimerkiksi teknisiä varaosia myydessä ulkoasulla ei välttämättä ole aivan yhtä suuri merkitys.

Asiakkaan hyvää huomiointia on myös se, että hänelle tarjotaan mahdollisuus olla helposti yhteyksissä verkkokauppaan.

Mitä verkkokauppa maksaa?

Verkkokaupan kustannukset vaihtelevat sen mukaan, millaisen alustan yrittäjä valitsee sekä paljonko hän tekee itse. Myös yrityksen koolla on vaikutusta.

– Olen käyttänyt sellaista nyrkkisääntöä, että verkkokauppa maksaa saman verran kuin myymälä, Lahtinen sanoo.

Myymälät voivat olla kooltaan niin nakkikioskeja kuin suuria päivittäistavarakauppoja. Kustannukset vaihtelevat siis paljon toiminnan luonteen mukaisesti.

– Hyvinkin pienellä pääsee alkuun, mutta ammattimaisen, toimivan systeemin budjetti voi olla kymmeniä tuhansia euroja.

verkkokaupan perustaminen

Lahtinen muistuttaa myös siitä, ettei tuhannen euron investoinnilla voi kuvitella saavansa miljoonan euron liikevaihtoa.

Perustamiskulujen lisäksi on syytä huomioida verkkokaupan kehittäminen ja markkinointi. Nekin vaativat rahaa.

Itse vai ulkoistaen?

Kustannuksiin vaikuttaa myös se, tekeekö yrittäjä itse vai ulkoistaako hän töitä. Tällöin on puntaroitava, mihin oma osaaminen ja aika riittävät.

Esimerkiksi verkkokaupan kuvamateriaalit ja sivujen graafinen ilme vaativat yrittäjältä paneutumista. Samoin mahdollisen varaston pyörittäminen ja tuotteiden lähetys vievät aikaa, kun verkkokauppa on aloittanut toimintansa.

Jos yrittäjä tekee itse, tärkeää on muistaa laskea omalle työlle hinta. Kustannuslaskelma auttaa kartoittamaan kustannuksia.

Jos verkkokauppaan liittyviä toimintoja, kuten varaston pyörittämisen tai tekniset ratkaisut, päättää ulkoistaa, on aikaa järkevää käyttää hyvän kumppanin etsintää.

Lahtisen mukaan pitkälle pätee se, että yrittäjän kannattaa valita oikeankokoisia kumppaneita.

– Jos on pieni yritys, ei välttämättä kannata pyrkiä olemaan ison pörssiyhtiön asiakas, koska silloin jää helposti isompien asiakkaiden jalkoihin.

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä

Toimiva verkkokauppa vaatii yrittäjältä aikaa, resursseja ja jatkuvaa kehittämistä. Lahtinen kertoo, että usein teknisten pohdintojen varjoon voi jäädä, mistä myynti saadaan.

– Jos vastakkain ovat tämän päivän myynti ja huomisen kehitysmahdollisuudet, usein joudutaan valitsemaan tämän päivän akuutti tekeminen.

Verkkokauppa tarvitsee kuitenkin huomiota. Jos sitä ei kehitetä aktiivisesti, väistämättä liiketoiminta lähtee pikkuhiljaa hiipumaan.

Kehitystyössä auttaa verkkokaupasta saatava data.

– Verkkokaupassa pitäisi seurata monenlaisia lukuja. Analytiikka on tärkeä asia verkkokaupan kehittämisessä. Sen avulla löytää kehittämiskohteita.

Myös tuotevalikoimaa on syytä tarkastella säännöllisesti ja päivittää sitä. Myynnin lisääminen tapahtuu tuotevalikoimaa laajentamalla.

Lahtinen kannustaa myös pohtimaan, onko liikeidea sellainen, että se kantaa omaa toimipaikkaa laajemmalle. Sitä voi testata kotimaassa, ja jos se osoittautuu toimivaksi, voi tähtäimeen ottaa myös kansainväliset markkinat.

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Ruokahävikkiyhteistyö johti uuteen tuotteeseen: kotimainen tomaattikastike haastaa italialaiset kilpailijat

Pitkän tuotekehittelyn jälkeen Jävla Sås Bolag tekee tomaattikastiketta Närpiön Vihanneksen hävikkitomaateista.

Kapealle sektorille erikoistuminen nosti Mikro-Väylän nousuun – ja alansa markkinajohtajaksi

Kuinka selvitä oman toimialan murroksesta? Mikro-Väylän onnistumisen avain ovat olleet vahva tuoterepertuaari ja hyvät kumppanit.

Pikkuhiljaa pohjalta pinnalle – ”Pahimmillaan istuin kippurassa suihkussa ja mietin, miten olen joutunut tähän tilanteeseen”

Diivadesignsin yrittäjä Heidi Julkunen uupui ja mursi kätensä. Intohimo ja oman vision toteuttaminen saavat hänet edelleen jatkamaan yrittäjänä.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

Lataa lisää