Yrittäjyys

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

|

Oululainen maanrakennusyritys Salaojamestarit kasvaa vauhdilla. Kasvusta on kiittäminen paitsi ahkerasti tehtyä työtä myös Salaojamestareiden yrittäjän Jani Törmin ovelia päivityksiä sosiaalisessa mediassa.

Salaojamestarit on noussut viimeisen vuoden aikana oman alansa someilmiöksi: yrityksellä on Facebookissa noin 36 000 tykkääjää, ja tilaajamäärät kasvavat nopeasti myös Instagramissa ja YouTubessa. Alan suurimmillakin yrityksillä on vaikea päästä yhtä hyviin lukuihin, joten miten ihmeessä seitsemän henkeä työllistävä yritys on pystynyt moiseen?

– Jotenkin nämä päivitykset vaan tuntuvat vetoavan ihmisiin. En osannut lainkaan odottaa tällaista suosiota, Jani Törmi kertoo.

Yritys: Salaojamestarit Oy
Toimiala: Salaojiin, sadevesijärjestelmiin, purkutöihin ja erilaisiin maanrakennustöihin erikoistunut yritys.
Yrittäjä: Jani Törmi
Perustettu: 2016
Liikevaihto: 380 000 euroa (2018)
Liiketulos: 38 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 7 työntekijää

Yrityksen sosiaalisen median päivitykset koostuvat lähinnä Törmin itse kuvaamista rosoisista videoista, joilla yrittäjä ja yrityksen työntekijät kertovat ja kommentoivat työpaikan arkea. Törmin mukaan somepäivitysten taustalla ei ole sen kummempaa strategiaa tai suunnitelmallisuutta.

– Tein näitä aluksi ihan vain kaveriporukalle. Moni sanoi, että niitä kannattaisi jakaa isommallekin yleisölle, joten laitoin ne julkiseen jakoon.

Alkuvuodesta lähtien Törmi alkoi tehdä niin. Suosio on kasvanut nopeasti, ja seuraajien määrä on kasvanut tasaista tahtia.

– Emme ole mainostaneet mitenkään kummemmin, vaan suosio kaiketi johtuu siitä, että näistä päivityksistä tykänneet ihmiset ovat jakaneet niitä eteenpäin, Törmi kertoo.

Raflaavista päivityksistä huolimatta harva on Törmin mukaan pahoittanut mielensä.

– Päinvastoin. Tuntuu siltä, että moni on kiinnostunut meidän yrityksestä nimenomaan siksi, että olemme somessa läsnä koko persoonalla, emme pelkkänä yrityksenä. Toki aina joku voi pahoittaa mielensä, mutta suurin osa palautteesta on ollut ehdottomasti positiivista.

Nopeaa kasvua

Somesuosiosta on ollut Salaojamestareille valtavasti hyötyä, sillä yritys on kasvattanut liikevaihtoaan nopeasti ja tähtää kasvuun myös jatkossa. Vuonna 2016 perustetun yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna 380 000 euroon. Tänä vuonna Törmi uskoo liikevaihdon ylittävän jo miljoonan euron rajan.

– Some on tuonut reilusti tunnettavuutta, ja asiakkaita on tullut todella paljon lisää, Törmi kertoo.

Jani Törmi
Salaojamestarien yrittäjä Jani Törmi uskoo, että suosio sosiaalisessa mediassa johtuu siitä, että Törmi on päivityksissä mukana koko persoonallaan: ”En usko, että ihmisiä kiinnostaa niinkään seurata pelkkää yritystä.”

Tunnettavuudesta on varmasti apua, sillä Salaojamestarit suunnittelee parhaillaan yritystoiminnan laajentamista myös pääkaupunkiseudulle ja muualle Etelä-Suomeen.

– Uusien kumppaneiden kanssa on paljon helpompaa tehdä yhteistyötä, kun meidät tunnetaan hyvin. Myös moni asiakas on sanonut löytäneensä meidät nimenomaan somen kautta.

Lisäksi somesuosio on johdattanut Salaojamestarit täysin uudelle polulle. Yrityksen lokakuussa avaama verkkokauppa myy fanituotteita, esimerkiksi Salaojamestareiden omilla sloganeilla varustettuja t-paitoja.

Jani Törmi povaa tuotteille kovaa kysyntää ja odottaa mielenkiinnolla, miten someyleisö ottaa verkkokaupan vastaan. Tarkasta asiakastuntemuksesta on hyötyä verkkokaupan perustamisessa.

Hän huomauttaa, että some on paitsi poikinut rahanarvoisia etuja myös tuonut taloudellisia säästöjä.

– Salaojamestarit neuvottelee muiden yritysten kanssa yhteistyöstä ja mainonnasta tälläkin hetkellä. Aiemmin saatoimme käyttää paljon rahaa lehtimainontaan. Nyt sellaiselle ei ole ollut tarvetta, Törmi lisää.

Seuraajat sitoutuvat

Somesuosion ylläpitäminen ei ole pelkkää hupia. Hauskoista vitseistä lähteneet päivitykset ovat sittemmin muuttuneet työksi, joka täytyy muistaa huomioida, huvitti tai ei.

– Päivitysten tekeminen vie kyllä jonkin verran aikaa. Sosiaalisen median pyörittämiseen saa helposti uppoamaan tunnin–pari päivässä, Törmi kertoo.

Hän sanoo yllättyneensä siitä, että yrityksen someseuraajat osaavat jo odottaa päivityksiä.

– Somen pyörittäminen ei periaatteessa tunnu työltä, mutta kun seuraajamäärät ovat kasvaneet, yrittäjänä syntyy eräänlainen paine luoda koko ajan uusia sisältöjä, Törmi kertoo.

Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden määrän lisääntyminen motivoi silti jatkamaan.

– Toki, jos väkimäärä kasvaa kovin suureksi, sometoiminta alkaa olla jo ihan omaa bisnestään, Törmi kertoo.

Fakta

3 x Jani Törmin vinkit toimivan someyhteisön rakentamiseen

Ole oma itsesi. Sosiaalisessa mediassa aitous on valttia. Esiinny rehellisesti omana itsenäsi, äläkä piiloudu yrityksen taakse.

Ole aktiivinen. Sosiaalisessa mediassa menestyminen vaatii paljon työtä. Päivitä tilejäsi riittävän usein ja ota haltuun ainakin ne kanavat, joissa mahdolliset asiakkaatkin ovat aktiivisesti läsnä.

Varaa somelle aikaa. Älä jätä somepäivitysten tekoa päivän viimeiseksi pakkopullaksi. Sisällytä sosiaalisen median käyttö ja päivitysten teko reilusti työpäiviin ja laske ne mukaan työaikaan.

Kapealle sektorille erikoistuminen nosti Mikro-Väylän nousuun – ja alansa markkinajohtajaksi

Kuinka selvitä oman toimialan murroksesta? Mikro-Väylän onnistumisen avain ovat olleet vahva tuoterepertuaari ja hyvät kumppanit.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Hyvässä työyhteisössä jokaisesta työntekijästä voi löytyä sisäinen yrittäjä

Yritykseen on mahdollista luoda tekemisen meininki, jossa jokainen sparraa toisiaan ja tekee töitä yrittäjän tavoin, kirjoittaa Cervi Talotekniikan Petri Valve.

Yrittäjä, löydytkö vai unohdutko? Digitaalinen markkinointi ratkaisee

Digitaalinen markkinointi on loistava tapa tutustua asiakkaisiin. Viestinnän huippuammattilainen Anni Ronkainen antaa vinkit, kuinka viesti löytää perille.

Minimoi vanhan haikailu – vain kehittymällä pärjää

Jos asioita tehdään aina samalla tavalla, ei voi odottaa erilaista lopputulosta, kirjoittaa Fysiogeriatrian Katja Sohlberg.

Verotarkastus pelottaa – tulee yrittäjän iholle

Verotarkastus on tehtävä aina asiallisesti. Digitalisaatio nopeuttaa tarkastuksia, kirjoittaa Taloushallintoliiton Markku Ojala.

Epävarmuus vaivaa – mitä sote tarkoittaa pienyrittäjille?

Pienyrittäjän on syytä hypätä mukaan digitalisaatioon viimeistään nyt, kirjoittaa Fysi ry:n puheenjohtaja Paula Sarias.

Lataa lisää