Yrittäjyys

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

|

Oululainen maanrakennusyritys Salaojamestarit kasvaa vauhdilla. Kasvusta on kiittäminen paitsi ahkerasti tehtyä työtä myös Salaojamestareiden yrittäjän Jani Törmin ovelia päivityksiä sosiaalisessa mediassa.

Salaojamestarit on noussut viimeisen vuoden aikana oman alansa someilmiöksi: yrityksellä on Facebookissa noin 36 000 tykkääjää, ja tilaajamäärät kasvavat nopeasti myös Instagramissa ja YouTubessa. Alan suurimmillakin yrityksillä on vaikea päästä yhtä hyviin lukuihin, joten miten ihmeessä seitsemän henkeä työllistävä yritys on pystynyt moiseen?

– Jotenkin nämä päivitykset vaan tuntuvat vetoavan ihmisiin. En osannut lainkaan odottaa tällaista suosiota, Jani Törmi kertoo.

Yritys: Salaojamestarit Oy
Toimiala: Salaojiin, sadevesijärjestelmiin, purkutöihin ja erilaisiin maanrakennustöihin erikoistunut yritys.
Yrittäjä: Jani Törmi
Perustettu: 2016
Liikevaihto: 380 000 euroa (2018)
Liiketulos: 38 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 7 työntekijää

Yrityksen sosiaalisen median päivitykset koostuvat lähinnä Törmin itse kuvaamista rosoisista videoista, joilla yrittäjä ja yrityksen työntekijät kertovat ja kommentoivat työpaikan arkea. Törmin mukaan somepäivitysten taustalla ei ole sen kummempaa strategiaa tai suunnitelmallisuutta.

– Tein näitä aluksi ihan vain kaveriporukalle. Moni sanoi, että niitä kannattaisi jakaa isommallekin yleisölle, joten laitoin ne julkiseen jakoon.

Alkuvuodesta lähtien Törmi alkoi tehdä niin. Suosio on kasvanut nopeasti, ja seuraajien määrä on kasvanut tasaista tahtia.

– Emme ole mainostaneet mitenkään kummemmin, vaan suosio kaiketi johtuu siitä, että näistä päivityksistä tykänneet ihmiset ovat jakaneet niitä eteenpäin, Törmi kertoo.

Raflaavista päivityksistä huolimatta harva on Törmin mukaan pahoittanut mielensä.

– Päinvastoin. Tuntuu siltä, että moni on kiinnostunut meidän yrityksestä nimenomaan siksi, että olemme somessa läsnä koko persoonalla, emme pelkkänä yrityksenä. Toki aina joku voi pahoittaa mielensä, mutta suurin osa palautteesta on ollut ehdottomasti positiivista.

Nopeaa kasvua

Somesuosiosta on ollut Salaojamestareille valtavasti hyötyä, sillä yritys on kasvattanut liikevaihtoaan nopeasti ja tähtää kasvuun myös jatkossa. Vuonna 2016 perustetun yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna 380 000 euroon. Tänä vuonna Törmi uskoo liikevaihdon ylittävän jo miljoonan euron rajan.

– Some on tuonut reilusti tunnettavuutta, ja asiakkaita on tullut todella paljon lisää, Törmi kertoo.

Jani Törmi
Salaojamestarien yrittäjä Jani Törmi uskoo, että suosio sosiaalisessa mediassa johtuu siitä, että Törmi on päivityksissä mukana koko persoonallaan: ”En usko, että ihmisiä kiinnostaa niinkään seurata pelkkää yritystä.”

Tunnettavuudesta on varmasti apua, sillä Salaojamestarit suunnittelee parhaillaan yritystoiminnan laajentamista myös pääkaupunkiseudulle ja muualle Etelä-Suomeen.

– Uusien kumppaneiden kanssa on paljon helpompaa tehdä yhteistyötä, kun meidät tunnetaan hyvin. Myös moni asiakas on sanonut löytäneensä meidät nimenomaan somen kautta.

Lisäksi somesuosio on johdattanut Salaojamestarit täysin uudelle polulle. Yrityksen lokakuussa avaama verkkokauppa myy fanituotteita, esimerkiksi Salaojamestareiden omilla sloganeilla varustettuja t-paitoja.

Jani Törmi povaa tuotteille kovaa kysyntää ja odottaa mielenkiinnolla, miten someyleisö ottaa verkkokaupan vastaan. Tarkasta asiakastuntemuksesta on hyötyä verkkokaupan perustamisessa.

Hän huomauttaa, että some on paitsi poikinut rahanarvoisia etuja myös tuonut taloudellisia säästöjä.

– Salaojamestarit neuvottelee muiden yritysten kanssa yhteistyöstä ja mainonnasta tälläkin hetkellä. Aiemmin saatoimme käyttää paljon rahaa lehtimainontaan. Nyt sellaiselle ei ole ollut tarvetta, Törmi lisää.

Seuraajat sitoutuvat

Somesuosion ylläpitäminen ei ole pelkkää hupia. Hauskoista vitseistä lähteneet päivitykset ovat sittemmin muuttuneet työksi, joka täytyy muistaa huomioida, huvitti tai ei.

– Päivitysten tekeminen vie kyllä jonkin verran aikaa. Sosiaalisen median pyörittämiseen saa helposti uppoamaan tunnin–pari päivässä, Törmi kertoo.

Hän sanoo yllättyneensä siitä, että yrityksen someseuraajat osaavat jo odottaa päivityksiä.

– Somen pyörittäminen ei periaatteessa tunnu työltä, mutta kun seuraajamäärät ovat kasvaneet, yrittäjänä syntyy eräänlainen paine luoda koko ajan uusia sisältöjä, Törmi kertoo.

Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden määrän lisääntyminen motivoi silti jatkamaan.

– Toki, jos väkimäärä kasvaa kovin suureksi, sometoiminta alkaa olla jo ihan omaa bisnestään, Törmi kertoo.

Fakta

3 x Jani Törmin vinkit toimivan someyhteisön rakentamiseen

Ole oma itsesi. Sosiaalisessa mediassa aitous on valttia. Esiinny rehellisesti omana itsenäsi, äläkä piiloudu yrityksen taakse.

Ole aktiivinen. Sosiaalisessa mediassa menestyminen vaatii paljon työtä. Päivitä tilejäsi riittävän usein ja ota haltuun ainakin ne kanavat, joissa mahdolliset asiakkaatkin ovat aktiivisesti läsnä.

Varaa somelle aikaa. Älä jätä somepäivitysten tekoa päivän viimeiseksi pakkopullaksi. Sisällytä sosiaalisen median käyttö ja päivitysten teko reilusti työpäiviin ja laske ne mukaan työaikaan.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Korona tyhjensi taikurin keikkakalenterin, mutta kokenut yrittäjä ei hätkähdä: ”Selvisimme myös 1990-luvun lamasta, vaikka kovaa aikaa silloinkin elettiin”

Taikuri Simo Aallon pitäisi nyt olla kiertueella. Korona kuitenkin muutti suunnitelmaa, ja Aalto juhlistaa 30-vuotista yrittäjätaivaltaan kotona. Millainen tie koko kansan tuntemaksi taikuriksi on ollut?

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Milloin verkkokauppa kannattaa perustaa?

Menestyvä verkkokauppa ei synny sattumalta. Sen rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista. Näin verkkokaupan perustaminen etenee.

Lataa lisää