Yrittäjyys

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä
Mökkitie Recordsin artistien musiikille on myönnetty kulta- ja platinalevyjä.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

|

Kaverien kanssa ei kannata perustaa yritystä. Sitä Arttu Wiskarille, Olli Saksalle ja Janne Rintalalle hoettiin, kun he olivat ryhtymässä yrittäjiksi yhdessä.

Kolmikko on osoittanut neuvot vääräksi, ainakin jos kysytään Saksalta. Hän pitää yhtenä onnistumisen edellytyksenä hyvää roolijakoa.

– Jokaisen pitää luottaa siihen, mitä toinen tekee. Nyt se on helppoa, kun olemme osoittaneet toisillemme hoitavamme pelipaikkamme, Saksa sanoo.

Kaverusten yhteinen yritys Mökkitie Records syntyi Wiskarin esikoislevyn ilmestymisen jälkeen vuonna 2012. Kaksi vuotta aiemmin omakustanteena julkaistu Mökkitie-biisi oli avannut ovet ja tuonut levytyssopimuksen Warner Musicin kanssa.

– Kun lähdin ehdottamaan osakeyhtiön perustamista, mietin, että Artun artistin ura voi olla vain tietyn mittainen. Halusin, että pystymme elättämään toinen toisemme myös sitten joskus sen jälkeen, Mökkitie Recordsin toimitusjohtaja Saksa kertoo.

Kolmikko oli tehnyt siinä vaiheessa jo viitisen vuotta yhteistyötä Wiskarin artistiuden rakentamisen ja uran käynnistämisen eteen. Saksa antoi panoksensa tuottajana ja Rintala lauluntekijänä.

Yritys: Mökkitie Records
Toimiala: Musiikin kustantaminen
Perustettu: 2012
Liikevaihto: 462 000 euroa (2017)
Liiketulos:
12 000 euroa (2017)
Henkilöstö:
7 + useamman kymmenen hengen freelancerien verkosto

Uskottavuus avainasemassa

Musiikkialalla menestyäkseen on löydettävä uusia artisteja ja pystyttävä tekemään hyvää tuotantoa myytäväksi. Saksa huomauttaa, että taiteen tekemiseen liittyy aina arvaamattomuus.

– Yleistäen voi sanoa, että artisti on aina yhtä hyvä kuin viimeisin biisinsä. On käytännössä mahdotonta tehdä 10 vuotta putkeen hittibiisejä. Jollain ihmeellä olemme onnistuneet siinä. Olen meillä optimisti, joka jaksaa aina huudella oven takaa, että tulee tosi hyvä, Saksa naurahtaa.

Uusi yhtiö sai kiinnitettyä nopeasti muutamia artisteja ja hankittua verkostoonsa freelance-tuottajia. Se myös teki heti aloittamisvuonnaan verrattain isoja sopimuksia tuotannosta suurten levy-yhtiöiden kanssa.

– Kaikki perustui siihen, että olimme saaneet uskottavuutta Artun uran käynnistämisen kautta.

Mökkitie Records tekee sävellyksiä, sanoituksia ja tuotantoa paitsi oman talon, myös ulkopuolisten tahojen käyttöön. Yhteistyö erityisesti Warner Musicin kanssa on tiivistä. Se on Saksan mukaan strateginen valinta.

– Olemme saaneet niin hyviä tuloksia, että yhteistyöhön satsaaminen on kummallekin selvää.

Oma tv-ohjelma tuo näkyvyyttä

Saksa korostaa, että tekijät ovat kaikki kaikessa musiikkibisneksessä. Hän esimerkiksi luopui pian yrityksen perustamisen jälkeen tuottajan roolista, koska koki löytävänsä siihen paljon itseään parempia osaajia. Yksi tuottajan tärkeimpiä tehtäviä on kehittää uusia artisteja.

”Teknistä osaamista on helpompi kehittää kuin persoonaa, johon ihmiset rakastuvat.”

– Visionääri, joka pyytää muita tekemään asioita, on tietyllä tapaa tulitikku. Ihmiset ja heidän luovuutensa on puu pesässä. Kokonaisuuden täytyy ruokkia liekkiä, Saksa maalailee.

Lahjakkuuksien löytämisessä on iso työ, onhan artistibisnes hyvin persoonakeskeistä. Mökkitie Recordsilla on edustettavana tai kehitettävänä samanaikaisesti noin 15–20 artistia. Vain murto-osa pääsee julkaisemaan musiikkia.

– Teknistä osaamista on helpompi kehittää kuin persoonaa, johon ihmiset rakastuvat. Sitä käytännössä joko on tai ei.

Yhtiön artisteja ovat muun muassa esikoisalbumillaan platinaa myynyt HesaÄijä, bileduo Pasi ja Anssi sekä räppäri Faija.

Nyt uusia demoja on tarjottu levy-yhtiöön erityisen tiuhaan tahtiin, lähes 400 parissa viikossa. Siitä voi kiittää Ylen näyttämää Unelmia ja studiohommia -ohjelmaa, joka kertoo Mökkitie Recordsin arjesta.

– Tv-ohjelman tekeminen oli osa meidän markkinointistrategiaa mutta samalla vain siisti juttu, jonka olimme halunneet tehdä jo vuodesta 2012 lähtien, Saksa kertoo.

”Spotify on kasvanut siinä määrin, että se alkaa muistuttaa rahamielessä jo cd-levyjen myyntiä.”

Spotifyllä on iso merkitys

Saksa yhtiökumppaneineen on todistanut musiikkibisneksen radikaalia muutosta. Alalla on muun muassa jouduttu opettelemaan täysin uusi ansaintalogiikka.

– Spotify on kasvanut siinä määrin, että se alkaa muistuttaa rahamielessä jo cd-levyjen myyntiä. Youtube on tullut isona tekijänä siihen kylkeen. Uusien lakimuutosten kautta saamme tulevaisuudessa näistä paremmin tulovirtoja.

Takana on kolme kasvun vuotta. Saksa katsoo tilannetta liikevaihdon sijaan muun muassa Spotify-hittien määrän ja radiosoittojen näkökulmasta.

Mökkitie Recordsissa on tehty hänen mukaansa myös paljon töitä brändien ja artistien yhteistyön lisäämiseksi. Siitä on tullut uusi, tärkeä osa yhtiön liiketoimintaa.

Paljon muutaman kortin varassa

Suurin riski ovat ihmiset. Saksa sanoo liiketoiminnan olevan lopulta muutamien tärkeimpien korttien vaarassa. Liikaa sitä ei kuitenkaan halua ajatella.

– Otti tosi pitkään ennen kuin muista artisteista kuin Artusta alkoi tulla merkittäviä tulovirtoja. Nyt kun se toimii, toiminta on paljon vakaammalla pohjalla, ja olemme esimerkiksi alkaneet ajatella enemmän ulkomaita.

Mökkitie Recordsin vuoden 2017 liikevaihto oli 462 000 euroa ja tulos 12 000 euroa. Yhtiön perustajille on tietoinen valinta, etteivät he tavoittele isoa liiketoiminnan tulosta. Liikevaihto on se, mikä merkitsee, sillä yritys on heille elinkeino.

Saksa paljastaa, että mielessä siintää mahdollinen exit eli yrityksen myyminen joskus 10–15 vuoden kuluttua.

– Mutta sitä ennen on tehtävä hirvittävä määrä työtä, jotta kaikki saadaan maaliin, niin kuin on suunniteltu, hän tiivistää.

Fakta

3 x Olli Saksan opit yrittäjänä

Miksi asiakas ostaisi meiltä eikä kilpailijalta? Tämä on yksi tärkeimpiä kysymyksiä ja haluan pystyä vastaamaan siihen joka päivä. Pitää tietää, mikä tekee meistä erityisen ja miksi joku haluaa tehdä asioita meidän kanssa. Liiketoiminnassa on aina kilpailuasetelma, vaikkakin kilpailijamme ovat usein myös yhteistyökumppaneita.”

Epäonnistumisia ei ole. Yritän tartuttaa tämän mentaliteetin meillä kaikkiin. Ajattelen, että on vain jatkuva aaltoliike, jossa suunta on ylöspäin – aina mennään notkahduksen jälkeen vähän ylemmäs. Pieniä takaiskuja ei kannata jäädä miettimään, mutta ne kannattaa toki analysoida ja niistä pitää ottaa oppia.”

Pyri palkkaamaan itseäsi parempia ihmisiä. Sitä noudatan koko ajan. Oma ego ei saisi olla tiellä, kun tehdään päätöksiä. Ympärille pitää kerätä riittävän erilaisia ihmisiä, joilla on eri ydinosaamista. Muille pitää myös uskaltaa antaa vastuuta.”

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Uupuuko liikeidea? Ehkä voisit ostaa toimivan yrityksen

Yrityksen ostaminen tarjoaa hyvän reitin yrittäjäksi, kunhan tunnistaa myös sen riskit, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskus ry:n Jari Jokilampi.

Sankari, suorasuu tai itsekäs pamppu – millaisina yrittäjät nähdään?

Yritystutkijan mukaan yrittäjät esitetään mediassa usein sankareina. Stereotyyppinen kuva on kuitenkin muuttumassa.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

Yrittäjyydestä aukesi uusi ura loukkaantumisen jälkeen: “Koko elämä uusiksi”

Onnettomuus tai työssä syntynyt vamma voi laittaa urasuunnitelmat uusiksi.

Yrittäjäksi uudelle alalle: Liikeidea kumpusi puhjenneesta renkaasta

Vapaus Bikes Finlandin Mikko Ampujan liikeidea on mullistaa suomalainen työmatkapyöräily.

Nämä ovat yrityksen perustajan yleisimmät sudenkuopat

Yrityksen perustamiseen liittyy aina riskejä. Yllätyksiin on syytä varautua.

Lataa lisää