Yrittäjyys

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa
Onemind Dogsin perustajiin kuuluva Noora Keskievari on kouluttautunut koiranomiksi eli hän on opiskellut koirien kouluttamista ja hoitamista.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

|

Nuorempana Noora Keskievari oli sitä mieltä, ettei ikinä ryhdy yrittäjäksi.

Nyt hän on neljännessä polvessa yksi satavuotiaan perheyrityksen Perheleipuri Salosen omistajista sekä koirankoulutusyritys OneMind Dogsin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Syksyllä hän ottaa perheensä mukaan ja muuttaa Yhdysvaltoihin edistämään OneMind Dogsin liiketoimintaa.

Miten tässä näin kävi?

– Koirankoulutusbisneksen myötä tajusin, että yrittäjyys on erittäin hyvä työkalu auttaa ja palvella ihmisiä, Keskievari sanoo.

Liikeidea löytyi agilitystä

Turkulainen Keskievari on aina ollut tekemisissä koirien kanssa. Hän kouluttautui aikanaan kauppakorkeakoulun opintojensa ohella koiranomiksi, jolla on osaamista ja valmiutta kouluttaa koiria.

Sitten hän tutustui pitkän linjan koirankouluttajaan Janita Leinoseen, joka on niin ikään yksi OneMind Dogsin perustajista ja yrityksen koulutusmetodin luoja.

Yritys: ONEMIND DOGS OY
TOIMIALA: KOIRANKOULUTUS
PERUSTETTU: 2012
KONSERNIN LIIKEVAIHTO: 836 000 EUROA (2017)
TYÖNTEKIJÖIDEN MÄÄRÄ: LASKUTAVASTA RIIPPUEN 6–15

Keskievari innostui myös agilitystä eli koirien esteratakilpailuista. Hän ryhtyi kehittämään agilityyn liittyviä koulutuspaketteja koiraharrastajille yhdessä Leinosen kanssa.

Koulutukset olivat suosittuja, ja pikkuhiljaa sana niistä levisi puskaradion välityksellä Suomen rajojen ulkopuolelle. Silloin Keskievari ymmärsi liiketoiminnan potentiaalin.

Kasvua monella rintamalla

OneMind Dogs lanseerattiin vuonna 2013. Sen missiona on ollut alusta asti auttaa ihmisiä ymmärtämään koiriaan paremmin.

Yritys myy kuukausimaksullisia jäsenyyksiä, joiden vastineeksi koiranomistajat saavat pääsyn agilityaiheisiin koulutusmateriaaleihin. Lisäksi yritys järjestää kouluttajaverkostonsa avulla erilaisia tapahtumia ja koulutustilaisuuksia eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä verkostossa on yli 100 valmentajaa 13 maassa.

Luotettavan kouluttajaverkoston rekrytoiminen ja kouluttaminen on ollut pitkä tie ja samalla kestävän pohjan rakentamista isommalle kasvuharppaukselle.

– Tähän asti olemme luoneet asioita ja oppineet niistä, Keskievari sanoo.

– Seuraavaksi tavoitteena on kirkastaa se, miten pystymme palvelemaan joka ikistä koiranomistajaa.

Heinäkuussa OneMind Dogs lanseeraa digitaalisen palvelun koiranpentujen kouluttamiseen. Digipalvelun skaalaaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin ihmisten rekrytointi ja fyysisten koulutusten pitäminen eri puolilla maapalloa.

Uutta palvelua varten yritys keräsi puolen miljoonan euron rahoituksen sijoittajilta ympäri maailmaa.

– Emme silti unohda tapahtumia ja kohtaamisia emmekä kouluttajaverkostoamme, vaan kaikki tukevat edelleen toisiaan.

Suuntana Yhdysvallat

Digipalvelu on suunnattu erityisesti Yhdysvaltain markkinoille, sillä sieltä tulee jo nyt jopa 70 prosenttia OneMind Dogsin liikevaihdosta.

Keskievarin mukaan Yhdysvalloissa alle 10 prosenttia koiranomistajista kouluttaa koiriaan. Maassa on valtavasti hylättyjä ja kaltoin kohdeltuja eläimiä. Esimerkiksi piikki- ja sähköpantojen käyttö on laillista.

– Siellä on enemmän koiria kuin lapsia, ja koira on osa elämäntyyliä. Haluamme olla siellä auttamassa koiria saamaan hyvän elämän ja kouluttamassa ihmisiä siihen, miten koiran kanssa ollaan.

OneMind Dogsin koulutusmetodi perustuu asioiden katsomiseen koiran näkökulmasta. Keskievari kertoo, että turhan moni koiranomistaja kuvittelee jonkun ulkopuolisen voivan kouluttaa koiran. Olennaista on ihmisen ja koiran yhteispeli.

Yhdysvalloissa OneMind Dogsin on tarkoitus keskittyä erityisesti suuriin kaupunkeihin, joissa on paljon paitsi koiria, myös teknologian käyttäjiä.

Keskievari itse muuttaa perheineen Texasin Austiniin, joka on iso koirakaupunki ja myös yksi suurimmista startup-keskuksista.

– Se on hyvä paikka päästä testaamaan tuotetta, tehdä tapahtumia, tutustua ihmisiin ja oppia lisää heidän tarpeistaan.

Jotakin toimitusjohtajan innosta kertoo se, että perheen laukut ovat olleet vuosikausia pakattuna odottamassa oikeaa hetkeä lähteä ulkomaille. Juuri tällaiset hyppäykset ovat voima, joka Keskievaria yrittäjyydessä motivoi ja innostaa.

– Asioita voisi hyvin pyörittää Suomestakin, mutta kun kasvu on kovempaa, on hyvä olla siellä, missä tapahtuu.

Fakta

Yrittäjän opit kansainvälistymiseen

Tähtää ulkomaille jo alussa. OneMind Dogsin Noora Keskievari ei ole koskaan ajatellut, että yritys toimisi vain Suomen markkinoilla. Kun tähtäin on alusta saakka ollut ulkomailla, kansainvälinen kasvuharppaus onnistuu paremmin.

Luota visioosi. Keskievarille omaan visioon uskominen tarkoittaa heittäytymistä ja virheistä oppimista. Tämä rohkeus avittaa yrittäjän taipaleella.

Anna aikaa isolle kasvuloikalle. OneMind Dogs on vuosien ajan luonut pohjaa kannattavalle kasvulle ja valmistellut aktiivisesti skaalaavaa liiketoimintamallia. Kun sellainen löytyi, siihen kannatti investoida kerralla kunnolla.

Mene kevyesti markkinoille. Keskievarin mukaan on tärkeää ottaa kuluttajat mukaan palvelun kehittämiseen jo aikaisessa vaiheessa. Olennaista on kokeilla, testata ja kehittää palvelua käyttäjien palautteen perusteella. Sen pohjalta tuotteen kaupallistaminen ja markkinointi onnistuvat paremmin.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi

Tiina ja Petri Skinnari oivalsivat, että verkkokauppa menestyy vain hyvällä palvelulla. Disturb Scandinavian läpimurtoa seurasi muutto Vantaalta Lappiin.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Lataa lisää