Yrittäjyys

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa
Onemind Dogsin perustajiin kuuluva Noora Keskievari on kouluttautunut koiranomiksi eli hän on opiskellut koirien kouluttamista ja hoitamista.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

|

Nuorempana Noora Keskievari oli sitä mieltä, ettei ikinä ryhdy yrittäjäksi.

Nyt hän on neljännessä polvessa yksi satavuotiaan perheyrityksen Perheleipuri Salosen omistajista sekä koirankoulutusyritys OneMind Dogsin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Syksyllä hän ottaa perheensä mukaan ja muuttaa Yhdysvaltoihin edistämään OneMind Dogsin liiketoimintaa.

Miten tässä näin kävi?

– Koirankoulutusbisneksen myötä tajusin, että yrittäjyys on erittäin hyvä työkalu auttaa ja palvella ihmisiä, Keskievari sanoo.

Liikeidea löytyi agilitystä

Turkulainen Keskievari on aina ollut tekemisissä koirien kanssa. Hän kouluttautui aikanaan kauppakorkeakoulun opintojensa ohella koiranomiksi, jolla on osaamista ja valmiutta kouluttaa koiria.

Sitten hän tutustui pitkän linjan koirankouluttajaan Janita Leinoseen, joka on niin ikään yksi OneMind Dogsin perustajista ja yrityksen koulutusmetodin luoja.

Yritys: ONEMIND DOGS OY
TOIMIALA: KOIRANKOULUTUS
PERUSTETTU: 2012
KONSERNIN LIIKEVAIHTO: 836 000 EUROA (2017)
TYÖNTEKIJÖIDEN MÄÄRÄ: LASKUTAVASTA RIIPPUEN 6–15

Keskievari innostui myös agilitystä eli koirien esteratakilpailuista. Hän ryhtyi kehittämään agilityyn liittyviä koulutuspaketteja koiraharrastajille yhdessä Leinosen kanssa.

Koulutukset olivat suosittuja, ja pikkuhiljaa sana niistä levisi puskaradion välityksellä Suomen rajojen ulkopuolelle. Silloin Keskievari ymmärsi liiketoiminnan potentiaalin.

Kasvua monella rintamalla

OneMind Dogs lanseerattiin vuonna 2013. Sen missiona on ollut alusta asti auttaa ihmisiä ymmärtämään koiriaan paremmin.

Yritys myy kuukausimaksullisia jäsenyyksiä, joiden vastineeksi koiranomistajat saavat pääsyn agilityaiheisiin koulutusmateriaaleihin. Lisäksi yritys järjestää kouluttajaverkostonsa avulla erilaisia tapahtumia ja koulutustilaisuuksia eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä verkostossa on yli 100 valmentajaa 13 maassa.

Luotettavan kouluttajaverkoston rekrytoiminen ja kouluttaminen on ollut pitkä tie ja samalla kestävän pohjan rakentamista isommalle kasvuharppaukselle.

– Tähän asti olemme luoneet asioita ja oppineet niistä, Keskievari sanoo.

– Seuraavaksi tavoitteena on kirkastaa se, miten pystymme palvelemaan joka ikistä koiranomistajaa.

Heinäkuussa OneMind Dogs lanseeraa digitaalisen palvelun koiranpentujen kouluttamiseen. Digipalvelun skaalaaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin ihmisten rekrytointi ja fyysisten koulutusten pitäminen eri puolilla maapalloa.

Uutta palvelua varten yritys keräsi puolen miljoonan euron rahoituksen sijoittajilta ympäri maailmaa.

– Emme silti unohda tapahtumia ja kohtaamisia emmekä kouluttajaverkostoamme, vaan kaikki tukevat edelleen toisiaan.

Suuntana Yhdysvallat

Digipalvelu on suunnattu erityisesti Yhdysvaltain markkinoille, sillä sieltä tulee jo nyt jopa 70 prosenttia OneMind Dogsin liikevaihdosta.

Keskievarin mukaan Yhdysvalloissa alle 10 prosenttia koiranomistajista kouluttaa koiriaan. Maassa on valtavasti hylättyjä ja kaltoin kohdeltuja eläimiä. Esimerkiksi piikki- ja sähköpantojen käyttö on laillista.

– Siellä on enemmän koiria kuin lapsia, ja koira on osa elämäntyyliä. Haluamme olla siellä auttamassa koiria saamaan hyvän elämän ja kouluttamassa ihmisiä siihen, miten koiran kanssa ollaan.

OneMind Dogsin koulutusmetodi perustuu asioiden katsomiseen koiran näkökulmasta. Keskievari kertoo, että turhan moni koiranomistaja kuvittelee jonkun ulkopuolisen voivan kouluttaa koiran. Olennaista on ihmisen ja koiran yhteispeli.

Yhdysvalloissa OneMind Dogsin on tarkoitus keskittyä erityisesti suuriin kaupunkeihin, joissa on paljon paitsi koiria, myös teknologian käyttäjiä.

Keskievari itse muuttaa perheineen Texasin Austiniin, joka on iso koirakaupunki ja myös yksi suurimmista startup-keskuksista.

– Se on hyvä paikka päästä testaamaan tuotetta, tehdä tapahtumia, tutustua ihmisiin ja oppia lisää heidän tarpeistaan.

Jotakin toimitusjohtajan innosta kertoo se, että perheen laukut ovat olleet vuosikausia pakattuna odottamassa oikeaa hetkeä lähteä ulkomaille. Juuri tällaiset hyppäykset ovat voima, joka Keskievaria yrittäjyydessä motivoi ja innostaa.

– Asioita voisi hyvin pyörittää Suomestakin, mutta kun kasvu on kovempaa, on hyvä olla siellä, missä tapahtuu.

Fakta

Yrittäjän opit kansainvälistymiseen

Tähtää ulkomaille jo alussa. OneMind Dogsin Noora Keskievari ei ole koskaan ajatellut, että yritys toimisi vain Suomen markkinoilla. Kun tähtäin on alusta saakka ollut ulkomailla, kansainvälinen kasvuharppaus onnistuu paremmin.

Luota visioosi. Keskievarille omaan visioon uskominen tarkoittaa heittäytymistä ja virheistä oppimista. Tämä rohkeus avittaa yrittäjän taipaleella.

Anna aikaa isolle kasvuloikalle. OneMind Dogs on vuosien ajan luonut pohjaa kannattavalle kasvulle ja valmistellut aktiivisesti skaalaavaa liiketoimintamallia. Kun sellainen löytyi, siihen kannatti investoida kerralla kunnolla.

Mene kevyesti markkinoille. Keskievarin mukaan on tärkeää ottaa kuluttajat mukaan palvelun kehittämiseen jo aikaisessa vaiheessa. Olennaista on kokeilla, testata ja kehittää palvelua käyttäjien palautteen perusteella. Sen pohjalta tuotteen kaupallistaminen ja markkinointi onnistuvat paremmin.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää