Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki
Hyvinvointialan kilpailutilanne houkutti Heiman Khalilia niin paljon, että hän pisti pystyyn Helt-sovelluksen.

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki

Alkuperäistä visiota ei saa unohtaa, vaikka vastaan tulisi minkälaisia yllätyksiä, sanoo hyvinvointipalvelu Heltiä kehittävä Heiman Khalil.

|

Kun alkaa rakentaa ideasta palvelua, pitää olla valmis siihen, että moni muuttuu matkan varrella. Sen huomasi nopeasti myös parisen vuotta Helt-palvelua kehittänyt Heiman Khalil.

‒ Alkuperäinen idea on muuttunut melkein kokonaan, kun olemme ymmärtäneet markkinaa ja sitä, mihin suuntaan kannattaa mennä. Tärkeintä muutoksessa on pitää kiinni visiosta. Sitä ei saisi koskaan kadottaa, vaikka idea jalostuisikin, hän muistuttaa.

Toimitusjohtaja Khalilin ja Heltin visiona on alusta lähtien ollut tehdä maailmasta hyvinvoivempi paikka.

Idea syntyi, kun Khalil huomasi, ettei tarjolla ollut palvelua, josta kuluttaja voisi löytää itselleen sopivimman personal trainerin.

Kun idea on muovaantunut, ajatus on kääntynyt enemmän asiakkaan tarpeesta omia palvelujaan tarjoavien tarpeisiin. Tämän vuoksi Heltistä on tulossa alusta, jossa hyvinvointialan ammattilaiset voivat tarjota palvelujaan helposti kuluttajille yhden kanavan kautta.

Ensimmäinen ratkaistava kysymys on, miksi ohjaajat kokisivat palvelun hyödylliseksi ja sitoutuisivat käyttämään sitä.

Testaa, testaa ja testaa

Palvelun rakentamisessa isossa roolissa on testaaminen käytännössä. Ennen palvelun beta-version lanseerausta sen toimivuutta oli kokeilemassa joukko hyvinvointialan ammattilaisia. Vaikka palaute oli hyvää, se ei silti kertonut kaikkea.

Tämä selvisi, kun beta-versio lanseerattiin reilut kuusi kuukautta sitten. Vaikka Heltin väki oli varautunut muutoksiin, niiden laajuus yllätti.

Beta-versiossa käyttäjä on voinut esimerkiksi määrittää itse virtuaalitunnin päätteeksi sille hinnan Heltin antamien suositusten mukaan. Jos osallistujia on ollut vähän, ohjaajan tuntitienestit ovat toisinaan jääneet pieniksi.

Ensi vuoden aikana lanseerattavassa sovelluksessa vastuu tuotteiden hinnoittelusta siirtyy ohjaajille. Palvelun käytöstä ei heille synny kuluja.

‒ Bisnesmallissamme veloitamme tietyn prosentin kaikesta myynnistä, joka Heltin kautta tehdään. Tällä madalletaan ohjaajien riskiä sekä kynnystä käyttää palvelua, Khalil kertoo.

Keskity ongelmaan, älä ratkaisuun

Toistaiseksi palvelusta löytyy erilaisia virtuaalitunteja. Beta-version kehityksen jälkeen ohjaajat voivat tarjota online- ja live-tuntien lisäksi workshopeja sekä harjoitus- ja ruokaohjelmia.

Heltin tiimi haluaa käyttöliittymästä mahdollisimman yksinkertaisen ja helpon. Se tekee edelleen tiiviisti yhteistyötä palvelusta kiinnostuneiden mahdollisten asiakkaiden kanssa. Testaajat ovat päässeet kokeilemaan sovellusta käytännössä useita kertoja ja antamaan palautetta. He ovat ideoineet palvelun sisältöä ja vaadittavia ominaisuuksia.

Jatkuvat muutokset ovat luonnollinen osa palvelukehitystä. Silti ne ovat vaatineet Khalilin mukaan sisukkuutta.

‒ Ongelmatilanteista ei selviä, jos ei ole sinnikkyyttä ja intohimoa. Kaikista eniten palvelun kehittämisessä tarvitaan sisua. Ilman sitä antaa periksi.

Kehitystyössä on lähdettävä aina liikkeelle testauksessa syntyneistä ongelmista.

‒ Jos keskitytään liikaa ratkaisuun, itse ongelma unohtuu.

Kilpailutilanteessa on löydettävä paikkansa

Vain parhaat selviävät hyvinvointialan kilpailun puristuksessa. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta juuri siksi Khalil innostui iskemään markkinalle. Hän näki alan kasvussa ja kysynnässä itseään kiehtovan potentiaalin.

Kilpaillulla alalla voi pärjätä, kunhan löytää markkinaraon. Khalil uskoo Heltin tarjoavan ratkaisun siihen, ettei ohjaajien tarvitse enää tulevaisuudessa tavoitella kuluttajia monin eri tavoin ja alustoin. Tämä kuitenkin vaatii heidän sitouttamistaan ja sitoutumista palveluun, jotta myös heidän yleisönsä löytävät sen.

Khalil näkee palvelun ennen kaikkea markkinointipaikkana. Se tarjoaa ohjaajille mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaansa. Ihannetilanteessa siitä tulee palvelu, jota kaikki haluavat käyttää.

‒ Löysimme sen kulman, jolla olemme ainoa toimija. Epäsuorat kilpailijamme myyvät omia palvelujaan. Me tarjoamme mahdollisuuden muille sekä palvelujen löytämiseen että yleisöjen kasvattamiseen.

Heltin beta-versioon on tutustunut parisensataa toimijaa. Khalilin mukaan alkuvaiheessa tarkoituksena on saada mukaan kymmenkunta yrittäjää, jotka tuovat mukanaan omat verkostonsa.

Täysversion tarkkaa lanseeraamispäivää ei ole vielä päätetty. Tehtävää riittää joka tapauksessa ennen sitä.

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Siva Parlar uskoo, että kebabilla riittää kysyntää ympäri Eurooppaa.

Kokemus vai nuoruuden into? Oululainen startup ei olisi syntynyt ilman pitkää työuraa

Kaltio Technologies sai alkunsa Microsoftin jäljiltä. Palkkatöissä hankittu osaaminen on ollut yritykselle vahvuus.

Hyppy peliyrittäjiksi vei kaverukset todella kiviselle tielle

SyraWisen perustajat Jussi Rautio ja Markus Syrjänen tukevat toisiaan vaikeina hetkinä. Nyt yritys käy kiinnostavia neuvotteluja.

Erilainen polku: Yliopistosta ponnisti yritys, joka on harvinaisuus koko maailmassa

Taideteosten aitoutta tutkiva Recenart valloittaa uutta markkinaa. Yritystä edelsi parin vuoden tutkimushanke.

Taivaalla syntynyt idea vaati vuosien tutkimustyön – ”Riskejä on hamaan tappiin”

Panu Vapaavalta kehitti kylmähoitolaitteen kotikäyttöön. Hän varoittaa liiallisesta optimismista tuotekehitysvaiheessa.

Miten markkinat luodaan tyhjästä? Kilpailijoista tulee kumppaneita

EntoCube huokaisi helpotuksesta, kun hyönteisruuan myymisestä tuli viimein laillista.

Tiukka kilpailu pakottaa uudistumaan – altavastaajan on pitänyt investoida

Piiloset vannoo kotimaisuuden nimeen. Se ei ole nykyään itsestäänselvyys.

Hyvä hissipuhe vei maailman suurimpien yritysten eteen

Necorpointin Panu Kausen mielestä verkostojen kasvu jää torsoksi ilman hyvää hissipuhetta.

Suomalaisyrityksen keksintö: Taistelee bakteereja vastaan ledeillä

Led Suutari haluaa tarjota helppokäyttöisiä desinfiointiratkaisuja terveydenhuollon ja muidenkin alojen käyttöön.

Lataa lisää