Yrittäjyys

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki
Hyvinvointialan kilpailutilanne houkutti Heiman Khalilia niin paljon, että hän pisti pystyyn Helt-sovelluksen.

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki

Alkuperäistä visiota ei saa unohtaa, vaikka vastaan tulisi minkälaisia yllätyksiä, sanoo hyvinvointipalvelu Heltiä kehittävä Heiman Khalil.

|

Kun alkaa rakentaa ideasta palvelua, pitää olla valmis siihen, että moni muuttuu matkan varrella. Sen huomasi nopeasti myös parisen vuotta Helt-palvelua kehittänyt Heiman Khalil.

‒ Alkuperäinen idea on muuttunut melkein kokonaan, kun olemme ymmärtäneet markkinaa ja sitä, mihin suuntaan kannattaa mennä. Tärkeintä muutoksessa on pitää kiinni visiosta. Sitä ei saisi koskaan kadottaa, vaikka idea jalostuisikin, hän muistuttaa.

Toimitusjohtaja Khalilin ja Heltin visiona on alusta lähtien ollut tehdä maailmasta hyvinvoivempi paikka.

Idea syntyi, kun Khalil huomasi, ettei tarjolla ollut palvelua, josta kuluttaja voisi löytää itselleen sopivimman personal trainerin.

Kun idea on muovaantunut, ajatus on kääntynyt enemmän asiakkaan tarpeesta omia palvelujaan tarjoavien tarpeisiin. Tämän vuoksi Heltistä on tulossa alusta, jossa hyvinvointialan ammattilaiset voivat tarjota palvelujaan helposti kuluttajille yhden kanavan kautta.

Ensimmäinen ratkaistava kysymys on, miksi ohjaajat kokisivat palvelun hyödylliseksi ja sitoutuisivat käyttämään sitä.

Testaa, testaa ja testaa

Palvelun rakentamisessa isossa roolissa on testaaminen käytännössä. Ennen palvelun beta-version lanseerausta sen toimivuutta oli kokeilemassa joukko hyvinvointialan ammattilaisia. Vaikka palaute oli hyvää, se ei silti kertonut kaikkea.

Tämä selvisi, kun beta-versio lanseerattiin reilut kuusi kuukautta sitten. Vaikka Heltin väki oli varautunut muutoksiin, niiden laajuus yllätti.

Beta-versiossa käyttäjä on voinut esimerkiksi määrittää itse virtuaalitunnin päätteeksi sille hinnan Heltin antamien suositusten mukaan. Jos osallistujia on ollut vähän, ohjaajan tuntitienestit ovat toisinaan jääneet pieniksi.

Ensi vuoden aikana lanseerattavassa sovelluksessa vastuu tuotteiden hinnoittelusta siirtyy ohjaajille. Palvelun käytöstä ei heille synny kuluja.

‒ Bisnesmallissamme veloitamme tietyn prosentin kaikesta myynnistä, joka Heltin kautta tehdään. Tällä madalletaan ohjaajien riskiä sekä kynnystä käyttää palvelua, Khalil kertoo.

Keskity ongelmaan, älä ratkaisuun

Toistaiseksi palvelusta löytyy erilaisia virtuaalitunteja. Beta-version kehityksen jälkeen ohjaajat voivat tarjota online- ja live-tuntien lisäksi workshopeja sekä harjoitus- ja ruokaohjelmia.

Heltin tiimi haluaa käyttöliittymästä mahdollisimman yksinkertaisen ja helpon. Se tekee edelleen tiiviisti yhteistyötä palvelusta kiinnostuneiden mahdollisten asiakkaiden kanssa. Testaajat ovat päässeet kokeilemaan sovellusta käytännössä useita kertoja ja antamaan palautetta. He ovat ideoineet palvelun sisältöä ja vaadittavia ominaisuuksia.

Jatkuvat muutokset ovat luonnollinen osa palvelukehitystä. Silti ne ovat vaatineet Khalilin mukaan sisukkuutta.

‒ Ongelmatilanteista ei selviä, jos ei ole sinnikkyyttä ja intohimoa. Kaikista eniten palvelun kehittämisessä tarvitaan sisua. Ilman sitä antaa periksi.

Kehitystyössä on lähdettävä aina liikkeelle testauksessa syntyneistä ongelmista.

‒ Jos keskitytään liikaa ratkaisuun, itse ongelma unohtuu.

Kilpailutilanteessa on löydettävä paikkansa

Vain parhaat selviävät hyvinvointialan kilpailun puristuksessa. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta juuri siksi Khalil innostui iskemään markkinalle. Hän näki alan kasvussa ja kysynnässä itseään kiehtovan potentiaalin.

Kilpaillulla alalla voi pärjätä, kunhan löytää markkinaraon. Khalil uskoo Heltin tarjoavan ratkaisun siihen, ettei ohjaajien tarvitse enää tulevaisuudessa tavoitella kuluttajia monin eri tavoin ja alustoin. Tämä kuitenkin vaatii heidän sitouttamistaan ja sitoutumista palveluun, jotta myös heidän yleisönsä löytävät sen.

Khalil näkee palvelun ennen kaikkea markkinointipaikkana. Se tarjoaa ohjaajille mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaansa. Ihannetilanteessa siitä tulee palvelu, jota kaikki haluavat käyttää.

‒ Löysimme sen kulman, jolla olemme ainoa toimija. Epäsuorat kilpailijamme myyvät omia palvelujaan. Me tarjoamme mahdollisuuden muille sekä palvelujen löytämiseen että yleisöjen kasvattamiseen.

Heltin beta-versioon on tutustunut parisensataa toimijaa. Khalilin mukaan alkuvaiheessa tarkoituksena on saada mukaan kymmenkunta yrittäjää, jotka tuovat mukanaan omat verkostonsa.

Täysversion tarkkaa lanseeraamispäivää ei ole vielä päätetty. Tehtävää riittää joka tapauksessa ennen sitä.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Lataa lisää