Yrittäjyys

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”
Kristian Raij

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Hitusen hulluutta ja uskallusta kokeilla – tähän yhdistelmään kiteytyy veneilypalveluyhtiö Skipperi ja sen vauhdikkaan kasvutarinan ydin. Yritys on tähdännyt perustamisestaan lähtien kansainvälisille markkinoille.

Skipperin, eli Harmaja 10 Oy:n, tarina alkoi vuonna 2017 pienimuotoisella kokeilulla, jossa veneenomistajat pääsivät vuokraamaan purttaan ja näin jaettua siihen kohdistuvia kuluja. Vahva visio on ollut mahdollistaa veneily kaikille ja laajentaa jakamiskulttuuri Airbnb-tyyppisestä asumisesta ja maalla liikkumisesta myös veneisiin.

Vuokrausalustalla riitti kysyntää. Pian rinnalle syntyi kaupunkivenepalvelu, jolle länsimetron valmistuminen antoi kipinän.

– Helsingistä pääsi metrolla Espooseen ja kaupunkipyörällä rantaan, mutta hienoon saaristoon ei ollut kulkumahdollisuutta. Yhdessä Espoon kaupungin kanssa keksimme idean kaupunkiveneilystä, jonka seurauksena soutamalla pääsee saareen edullisesti, kertoo Skipperin toimitusjohtaja Kristian Raij.

Kysynnän ansiosta kaupunkivenepalvelu laajeni moottoriveneisiin. Pilottikaudella Yamarin-moottoriveneitä hankittiin 15 ja seuraavana kesänä jo 110 kappaletta. Kaudesta 2020 alkaen veneitä on löytynyt Suomen kaupunkien lisäksi Tukholmasta saakka. Asiakas sitoutuu palveluun kuudeksi kuukaudeksi ja saa veneet käyttöönsä applikaatiolla.

Kaupunkisoutuveneily jatkuu edelleen, vaikkei se bisnesmielessä näyttele merkittävää roolia.

– Haluamme mahdollistaa kaikille matalan kynnyksen veneilyn, ja meillä on resursseja sen ylläpitoon, Raij sanoo.

Skipperi matkaa maailman toiselle puolelle

Skipperin liikevaihto on kolmessa vuodessa kasvanut 8 000 eurosta 279 000 euroon. Alijäämä on kehittynyt samaa tahtia, mutta yrittäjä ei ota paineita. Kannattavuus ei ole vielä pariin vuoteen tavoitteena, vaan nyt keskitytään uusiin maininkeihin.

Yrityksen kasvua tukevat rahoittajat. Skipperi on tehnyt tähän mennessä kolme rahoituskierrosta, ja nyt valmisteilla on seuraava.

– Meidän kokoinen yritys ei pysty vielä ponnistamaan kasvuun pelkällä tulorahoituksella, Raij sanoo.

Suurin osa Skipperin liikevaihdosta tulee kaupunkiveneistä. Vuokraustoimintaankin on ensi kaudelle kehitteillä applikaatio. Odotuksena on, että vuokrausalusta on tulevaisuudessa volyymiltaan kaupunkivenepalvelua isompi.

Kaupunkiveneiden kohdalla seuraava askel on Uusi-Seelanti, jossa toiminta alkaa syksyllä 2020. Raijn mukaan maa on kulttuurin ja infrastruktuurin osalta Skipperille luonteva markkina.

– Uusiseelantilaiset ovat suomalaisten lailla veneilyhullua kansaa. Siellä on mainiot puitteet, jajakamiskulttuuri on tuttua.

Yhteistyö kansainvälisen suuryhtiön kanssa

Rahoittajien ja yhteistyökumppaneiden mukaan saaminen vaati alussa omien kontaktien hyödyntämistä ja aktiivisuutta eri yhteisöissä sekä uskallusta neuvotella nimekkäidenkin tahojen kanssa.

– Osallistuimme moniin startup-kilpailuihin. Pitchaaminen on helppoa, kun on konkreettinen ja helposti samaistuttava idea, Raij sanoo.

Myöhemmin saavutettu hyvä maine asiakkaiden keskuudessa on poikinut yhteydenottoja. Keskustelujen haasteet ovat erilaisia, kun puhutaan jo useiden miljoonien rahoituksista.

Viime syksynä Yamahan kanssa sovittu yhteistyö oli Skipperille iso onnenpotku. Uuden-Seelannin neuvottelut ovat sujuneet joutuisasti, koska kumppanin avulla kalusto järjestyy ulkomaille helpommin.

Kansainvälistymisen opit matkan varrella

Skipperin vauhdikas kasvu on syntynyt uskalluksesta tavoitella riittävän isoja asioita.

– Olemme menneet rohkeasti eteenpäin ja keskittyneet enemmän tekemiseen kuin suunnitteluun. Pyrimme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin mahdollisimman nopeasti. Monet startupit tekevät virheen laittaessaan ulos liian pitkälle kehitetyn tuotteen, Raij summaa.

Yrittäjä tunnustaa, että nopeus on aiheuttanut välillä myös kaaosta ja stressiä. Kun palvelun pilottiversio laitetaan käyttöön, tulee asiakkailta myös kritiikkiä.

Liiketoiminnan avaaminen Ruotsissa yhtä aikaa Suomen kanssa osoittautui fiksuksi päätökseksi.

– Opimme heti kansainvälistymisen lainalaisuudet meidän toimialalla. Nyt toiminnan skaalaaminen muihin maihin on astetta helpompaa, Raij kertoo.

Kansainvälistymisessä on tärkeää, että maaorganisaatiot toimivat itsenäisesti omina soluinaan. Raij teroittaa asiantuntevan ja omistautuneen maavetäjän tärkeyttä. Sellaisen löytäminen on yleensä työlästä, mutta Uudesta-Seelannista sopiva osaaja sattui löytymään tuttujen kautta.

Maailmanvalloitus horisontissa

Yrittäjälle kasvu näkyy konkreettisesti siinä, että hän oli juuri lomalla ensimmäistä kertaa sitten perustamisvuoden.

– Kun ympärille on kertynyt taitavaa porukkaa, huomaa, ettei ole enää itse niin välttämätön, Raij toteaa.

Skipperin suunnitelmissa on avata vuosittain kahdesta kolmeen uutta maata.Ensi kaudella luvassa onNorja ja näillä näkymin myös Hollanti. Uuden-Seelannin luonnollisena jatkumona on Australia. Maapallon toiselta puolelta saadaan liiketoimintaa Pohjoismaiden hiljaisille talvikuukausille.

Kasvusta huolimatta tavoitteena on säilyttää matalan kynnyksen organisaatio, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa.

Fakta

Yrittäjän vinkit nopeaan kasvuun

1. Tekemisen meininki on kaiken A ja O. Tehdään paljon ja sellaisia asioita, jotka tukevat visiota. Turhaa suunnittelua kannattaa välttää.

2. Pidä kehitettävä alue mahdollisemman pienenä. Varsinkin alkuvaiheessa on tärkeää keskittyä tiettyyn liiketoiminta-alueeseen kerrallaan ja onnistua siinä. Skipperin molemmat palvelut toimivat samalla ydinalustalla, mikä on tuotekehityksen kannalta tehokasta.

3. Valmistaudu siihen, että ympäriltä kuuluu kohinaa. Alkuvaiheessa moni voi yrittää taklata toiminnan sanomalla, ettei tuossa ole mitään järkeä. Pidä pääsi ja usko visioon.

4. Pyri saamaan tuote tai palvelu mahdollisimman nopeasti asiakkaiden käyttöön. Oppiminen alkaa vasta, kun tuote on ulkona. Vaikka kuinka kyselee käyttäjien mielipiteitä etukäteen, on tilanne julkaisun jälkeen aivan eri. Asiakkaalle kannattaa olla avoin ja kertoa, että tuote on vielä kehitysvaiheessa.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Lataa lisää