Yrittäjyys

Suomalaisyrittäjä ponnistaa luksuksella maailmalle

Suomalaisyrittäjä ponnistaa luksuksella maailmalle

Suomen markkinat ovat Biancanevelle liian pienet. Kasvua on haettava ulkomailta.

|

Tuskin Elina Loueranta sitä vielä lapsena tajusi. Kuinka ne ensimmäiset neulanpistot määrittäisivät hänen seuraavat 23 vuotta. Kaikki lähti siitä, kun Loueranta harrasti lapsena muodostelmaluistelua ja joukkueelle piti saada esiintymisasut.

– Olin silloin 13-vuotias. Moni ajatteli, että eihän noin nuori voi asuja tehdä, mutta minä tein niitä sinnikkäästi. Pian aloin suunnitella asuja muillekin joukkueille, tamperelainen Loueranta kertoo.

Louerannan tie vei pukuompelijan ja lukion yhdistelmään ja myöhemmin ammattikorkeakouluun vaatesuunnittelijan linjalle. Koko ajan hän suunnitteli ja ompeli esiintymisasuja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

Vuonna 2006 Loueranta valmistui ja perusti Biancaneven. Siinä vaiheessa takana oli jo 13 vuotta esiintymisasujen suunnittelua. Pitkästä kokemuksesta huolimatta yrityksen tarina ei alkanut loisteliaissa puitteissa. Loueranta aloitti toiminnan yksin vanhassa autotallissa Tampereella.

– Vähitellen muutin Hämeenpuistoon, jossa oli liiketila ja ompelimo erikseen. Silloin tuli myös ensimmäinen työntekijä. Olemme kasvaneet vähitellen ja meitä on nyt seitsemän.

Pipo muutti kaiken

Ensimmäiset vuodet Biancanevessä suunniteltiin ja ommeltiin vain esiintymisasuja. Vuonna 2013 kaikki muuttui.

– Tein itselleni pipon Biancaneven logolla. Työkaverit pitivät sitä naurettavana, koska siinä oli niin iso kristallein koristeltu logo. Kaikki asiakkaat sen sijaan sanoivat, että ”onpa hieno, mäkin haluan”.

Tämän jälkeen Loueranta suunnitteli ensimmäisen Biancaneve-malliston, joka koostui fitness-asuista naisellisille naisille.

Yritys on aina ottanut erityisen tarkasti huomioon asiakkaiden tarpeet ja muutokset asiakkaiden käytöksessä. Se näkyy myös strategian laatimisessa.

– Päivitämme koko ajan liiketoimintasuunnitelmaa, kun opimme lisää ja näemme mikä on järkevää.

Luksus vie maailmalle

Loueranta perusti Biancanevelle verkkokaupan toisena toimintavuonna. Silloin siellä myytiin kankaita ja ompeluvälineitä. Louenranta sanoo verkkokaupan toiminnan olleen monta vuotta kannattamatonta.

Oman malliston lanseerauksen jälkeen verkkokauppa on ollut jo menestys. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia myynnistä tulee verkkokaupasta. Tämän innoittamana Loueranta päätti toukokuussa avata Helsinkiin toisen kivijalkamyymälän tukemaan verkkokauppaa.

– Meillä on tosi paljon asiakkaita pääkaupunkiseudulta. Kivijalkamyymälä oli meille vähän testi. Nyt on alkanut tuntua, että myymälä ei ole välttämättä paras tapa laajentaa toimintaa. Aiomme panostaa verkkokauppaan ja kansainvälistymiseen.

Louenrannan mukaan tärkein syy kansainväliselle kasvulle on se, että Suomessa kasvun rajat tulevat nopeasti vastaan. Kohderyhmä on rajattu, kun kyseessä on naisille suunnattu ja luksukseen painottuva urheilumallisto.

Noin puolen miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävällä yrityksellä on vientiä esimerkiksi Ruotsiin, Saksaan, Englantiin ja Viroon.

Verkkokaupan kasvua vauhdittamaan Loueranta palkkasi miehensä Joonas Louerannan. Hänen vastuulla on nyt verkkokaupan kehittäminen. Ensimmäisenä kasvua haetaan Ruotsista.

– Olemme halunneet ulkomaille. Meiltä on kysytty, että olemmeko valmiita matkustamaan. Nyt se on sitten realisoitunut, Elina Loueranta sanoo.

Biancaneven verkkokaupan myynnistä alle kymmenen prosenttia tulee ulkomailta. Tavoitteena on, että viiden vuoden päästä ulkomaiden osuus myynnistä on 70 prosenttia.

Yhtenä keinona kansainväliseen kasvuun on myös uusi teknologia. Biancaneve on innovaatiorahoituskeskus Tekesin tuella kehittänyt ja testannut teknologiaa, jonka avulla asiakas voisi ottaa omat mittansa web-kameran avulla ja näin saada itselle varmasti sopivat bikinit.

Teknologia on tarkoitus saada käyttöön ensi vuoden puolella.

Uusi palvelu on suunnattu erityisesti fitness-kisailijoille, joiden timantein koristellut bikinit maksavat jopa tuhansia euroja.

Fakta

3 x Vaatealan verkkokauppa

Opettele hakusanaoptimointi itse. Se ei ole niin vaikeaa.

Affliate-yhteistyö on erittäin tärkeää. Bloggaajat kirjoittavat aiheesta ja suosittelevat tuotteita, jos kokevat ne hyviksi. Bloggaajat saavat provision myynnistä. Moni bloggaaja suosittelee meitä useita kertoja ja tämä toisto tehoaa.

Hyvät kokotaulukot ja ohjeistukset auttavat asiakasta koon valinnassa. Tällöin palautukset vähenevät.