Yrittäjyys

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta
Sari Kanti-Paul kehuu kenialaisten työmoraalia erinomaiseksi.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

|

Suomalaisella yrittäjäjoukolla on visio. Koivuviilusta valmistetut aurinkolasit yritetään nostaa kansainväliseksi tuotteeksi, jonka hankkimalla yritys tai tavallinen kuluttaja auttaa vähäosaisia sekä Afrikassa että kotimaassa.

Brändiä on rakennettu suunnitelmallisesti. Shadeshares-aurinkolasit on nähty jo monen julkkiksen, kuten rock-ikoni Martti Syrjän nenällä.

– Martti sanoi, että etteivät eput yleensä tällaisiin lähde mukaan, vaikka kaikkeen on pyydetty kortsusta kossuun, sanoo yksi osakkaista Sari Kanti-Paul.

Verstaan työntekijät ovat jopa kenialaisittain kurjista oloista: prostituoituja, asekauppiaita, narkomaaneja ja teiniäitejä. Kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin Kenian pää on valinnut heidät ja antanut peruskoulutuksen.

He sitoutuvat ja saavat työstä palkan sekä sosiaalietuudet, joista paikalliset eivät osaa edes unelmoida.

Kanti-Paul toivoo ja uskoo, että tulevaisuudessa kymmenet, sadat ja tuhannet afrikkalaiset saavat heidän liikeideansa avulla uuden mahdollisuuden, mikä osaltaan vähentää tarvetta lähteä köyhyyttä pakoon.

Raaka-aineet, kuten koivuviilu, tuodaan Suomesta ja jokaista myytyä aurinkolasia kohden istutetaan Keniaan puuntaimi, jota paikalliset varjelevat ja hoitavat.

Yritys: 8rafiki

Toimiala: Shadeshares-aurinkolasien valmistus

Liikevaihto: Noin 200 000 euroa (2018)

Henkilöstö: 20 Keniassa, Suomessa 7.

Tuote ja tarina kaupan

Toiminta alkoi keväällä 2018. Vuodessa aurinkolaseja on tehty noin 5 000 kappaletta viimeisimmällä tekniikalla, ja myyntitulot menevät pääosin tuotannon lisäämiseen ja yrityksen kehittämiseen.

Verkkokaupassa lasit maksavat kuluttajalle 86 euroa ja BtoB-myynnissä firmoille 50–70 euroa kappaleelta. Valita voi seitsemästä kehitysmallista, ja myös täysin uniikki tuote on mahdollista valmistaa toiveiden mukaan lisähinnasta.

– Lähdemme tekemään tarinaa ostajien kanssa. Yritykset valitsevat kotimaisen hyväntekeväisyyskohteen ja saavat logon kauniisti laseihin. Näin he tukevat hyvää asiaa Keniassa ja kotimaassa, Kanti-Paul kertoo.

Sari Kanti-Paul
Sari Kanti-Paul kertoo elävänsä ja hengittävänsä Shadeshares-projektia.

Jalansijaa yritetään tänä vuonna yhteistyökumppanien kanssa Saksassa ja Ruotsissa. Kiikarissa ovat myös Australia ja USA.

– Toki vain promille yhteydenotoista poikii yhteistyön.

Liiketuloksen kannalta on tärkeää, että Shadeshares löytäisi tiensä myös tavallisten kuluttajien suosioon. Kiinnostava konsepti on tuonut paljon medianäkyvyyttä, ja some-markkinointi on kivijalka.

Tampereella kivijalkaan on päästy myös jo konkreettisesti JER53Y:n urheiluvaatemyymälässä, ja Helsingissä pyritään samaan.

– Olen hankkeen keksineen yrittäjän Jan-Erik Westergårdin kanssa meistä täyspäiväisimmin työllistetty. Muut osakkaat auttavat omilla erityisalueillaan, esimerkiksi yksi meistä on juristi, Kanti-Paul sanoo.

Puiset aurinkolasit yhdisti yrittäjät

Idea alkoi hahmottua pari vuotta sitten, kun teknologiayrittäjä Westergård ja hänen kenialainen vaimonsa Veronica alkoivat kypsytellä liikeideaa. He keräsivät ympärilleen samanhenkisiä yrittäjätuttuja, joista useat ovat tamperelaisia.

– Jan-Erik kertoi tahtovansa tehdä jotain muutakin kuin softabisnestä. Puiset aurinkolasit oli positiivinen, neutraali ja räätälöitävissä oleva idea sekä lisäksi ekologinen.

Osakkaita oli alussa kahdeksan, mistä tuli firmalle nimi 8rafiki. Swahilinkielestä lainatusta ”8 ystävästä” yksi on sittemmin jäänyt pois. Kanti-Paul heittäytyi projektiin täysillä puolitoista vuotta sitten.

– Järki kehotti jäämään tuttuun ja turvalliseen ansiotyöhön, tunne taas lähtemään hankkeeseen mukaan.

Rahoitusta saatiin Business Finlandilta sekä ulkoministeriön Finnpartnership-liikekumppanuusohjelmasta.

Ongelmat aitojen takana

Paja toimii turvallisella, vartioidulla alueella, jossa on muun muassa koulu ja muita hankeprojekteja. Toiminnan alussa työntekijöitä oli 12, nyt jo 20. He eivät hevin vaaranna työpaikkojaan, sillä jokaisen palkka elättää usein monia perheitä.

Haasteet ovat lähinnä aidan ulkopuolella. Slummipoliisi on toisinaan tekaissut syytteitä työntekijöille ja yrittänyt kiristää rahaa yritykseltä. Lisäksi naisen rahakas työpaikka voi olla kolaus miehiselle itsetunnolle ja altistaa perheväkivallalle.


– Joskus koivuviilu on päässyt eteenpäin tullista vain väsyttämällä, koska emme suostu voitelemaan viranomaisia. Työntekijöille pitää näyttää, että emme hylkää heitä vaikeuksissa, kuten monet länsimaiset firmat ovat tehneet, Kanti-Paul sanoo.

Mallien suunnittelu ja pajanjohto ovat siirtyneet paikallisten luottohenkilöiden käsiin.

Kanti-Paul ei lähde arvioimaan, milloin toiminta alkaa tuoda voittoa osakkaille. Nyt investoinnit ja laajentaminen ovat keskiössä.

– Kun ensi kertaa saavuin pajalle, aurinkolasit roikkuivat kuivumassa ulkona pyykkinarulla. Nyt ne kuivuvat upouudessa kuivaushuoneessa.

Visio on käymässä toteen.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Nuoruus on valttia – ja joskus myös rasite

Haaveeni on elättää itseni drag-artistina. Tällä hetkellä siihen pystyy Suomessa vain yksi, kirjoittaa peruskoulunsa juuri päättänyt, 16-vuotias Luka Tienhaara.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Lataa lisää