Yrittäjyys

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta
Sari Kanti-Paul kehuu kenialaisten työmoraalia erinomaiseksi.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

|

Suomalaisella yrittäjäjoukolla on visio. Koivuviilusta valmistetut aurinkolasit yritetään nostaa kansainväliseksi tuotteeksi, jonka hankkimalla yritys tai tavallinen kuluttaja auttaa vähäosaisia sekä Afrikassa että kotimaassa.

Brändiä on rakennettu suunnitelmallisesti. Shadeshares-aurinkolasit on nähty jo monen julkkiksen, kuten rock-ikoni Martti Syrjän nenällä.

– Martti sanoi, että etteivät eput yleensä tällaisiin lähde mukaan, vaikka kaikkeen on pyydetty kortsusta kossuun, sanoo yksi osakkaista Sari Kanti-Paul.

Verstaan työntekijät ovat jopa kenialaisittain kurjista oloista: prostituoituja, asekauppiaita, narkomaaneja ja teiniäitejä. Kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin Kenian pää on valinnut heidät ja antanut peruskoulutuksen.

He sitoutuvat ja saavat työstä palkan sekä sosiaalietuudet, joista paikalliset eivät osaa edes unelmoida.

Kanti-Paul toivoo ja uskoo, että tulevaisuudessa kymmenet, sadat ja tuhannet afrikkalaiset saavat heidän liikeideansa avulla uuden mahdollisuuden, mikä osaltaan vähentää tarvetta lähteä köyhyyttä pakoon.

Raaka-aineet, kuten koivuviilu, tuodaan Suomesta ja jokaista myytyä aurinkolasia kohden istutetaan Keniaan puuntaimi, jota paikalliset varjelevat ja hoitavat.

Yritys: 8rafiki

Toimiala: Shadeshares-aurinkolasien valmistus

Liikevaihto: Noin 200 000 euroa (2018)

Henkilöstö: 20 Keniassa, Suomessa 7.

Tuote ja tarina kaupan

Toiminta alkoi keväällä 2018. Vuodessa aurinkolaseja on tehty noin 5 000 kappaletta viimeisimmällä tekniikalla, ja myyntitulot menevät pääosin tuotannon lisäämiseen ja yrityksen kehittämiseen.

Verkkokaupassa lasit maksavat kuluttajalle 86 euroa ja BtoB-myynnissä firmoille 50–70 euroa kappaleelta. Valita voi seitsemästä kehitysmallista, ja myös täysin uniikki tuote on mahdollista valmistaa toiveiden mukaan lisähinnasta.

– Lähdemme tekemään tarinaa ostajien kanssa. Yritykset valitsevat kotimaisen hyväntekeväisyyskohteen ja saavat logon kauniisti laseihin. Näin he tukevat hyvää asiaa Keniassa ja kotimaassa, Kanti-Paul kertoo.

Sari Kanti-Paul
Sari Kanti-Paul kertoo elävänsä ja hengittävänsä Shadeshares-projektia.

Jalansijaa yritetään tänä vuonna yhteistyökumppanien kanssa Saksassa ja Ruotsissa. Kiikarissa ovat myös Australia ja USA.

– Toki vain promille yhteydenotoista poikii yhteistyön.

Liiketuloksen kannalta on tärkeää, että Shadeshares löytäisi tiensä myös tavallisten kuluttajien suosioon. Kiinnostava konsepti on tuonut paljon medianäkyvyyttä, ja some-markkinointi on kivijalka.

Tampereella kivijalkaan on päästy myös jo konkreettisesti JER53Y:n urheiluvaatemyymälässä, ja Helsingissä pyritään samaan.

– Olen hankkeen keksineen yrittäjän Jan-Erik Westergårdin kanssa meistä täyspäiväisimmin työllistetty. Muut osakkaat auttavat omilla erityisalueillaan, esimerkiksi yksi meistä on juristi, Kanti-Paul sanoo.

Puiset aurinkolasit yhdisti yrittäjät

Idea alkoi hahmottua pari vuotta sitten, kun teknologiayrittäjä Westergård ja hänen kenialainen vaimonsa Veronica alkoivat kypsytellä liikeideaa. He keräsivät ympärilleen samanhenkisiä yrittäjätuttuja, joista useat ovat tamperelaisia.

– Jan-Erik kertoi tahtovansa tehdä jotain muutakin kuin softabisnestä. Puiset aurinkolasit oli positiivinen, neutraali ja räätälöitävissä oleva idea sekä lisäksi ekologinen.

Osakkaita oli alussa kahdeksan, mistä tuli firmalle nimi 8rafiki. Swahilinkielestä lainatusta ”8 ystävästä” yksi on sittemmin jäänyt pois. Kanti-Paul heittäytyi projektiin täysillä puolitoista vuotta sitten.

– Järki kehotti jäämään tuttuun ja turvalliseen ansiotyöhön, tunne taas lähtemään hankkeeseen mukaan.

Rahoitusta saatiin Business Finlandilta sekä ulkoministeriön Finnpartnership-liikekumppanuusohjelmasta.

Ongelmat aitojen takana

Paja toimii turvallisella, vartioidulla alueella, jossa on muun muassa koulu ja muita hankeprojekteja. Toiminnan alussa työntekijöitä oli 12, nyt jo 20. He eivät hevin vaaranna työpaikkojaan, sillä jokaisen palkka elättää usein monia perheitä.

Haasteet ovat lähinnä aidan ulkopuolella. Slummipoliisi on toisinaan tekaissut syytteitä työntekijöille ja yrittänyt kiristää rahaa yritykseltä. Lisäksi naisen rahakas työpaikka voi olla kolaus miehiselle itsetunnolle ja altistaa perheväkivallalle.


– Joskus koivuviilu on päässyt eteenpäin tullista vain väsyttämällä, koska emme suostu voitelemaan viranomaisia. Työntekijöille pitää näyttää, että emme hylkää heitä vaikeuksissa, kuten monet länsimaiset firmat ovat tehneet, Kanti-Paul sanoo.

Mallien suunnittelu ja pajanjohto ovat siirtyneet paikallisten luottohenkilöiden käsiin.

Kanti-Paul ei lähde arvioimaan, milloin toiminta alkaa tuoda voittoa osakkaille. Nyt investoinnit ja laajentaminen ovat keskiössä.

– Kun ensi kertaa saavuin pajalle, aurinkolasit roikkuivat kuivumassa ulkona pyykkinarulla. Nyt ne kuivuvat upouudessa kuivaushuoneessa.

Visio on käymässä toteen.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden

Kalustepalvelu Mjukin perustajat tajusivat, että käytettyjen kalusteiden markkinat ovat valtavat. Nyt he haluavat pienentää myyjän ja ostajan välistä kitkaa.

Yrittäjyys on ajanhallinnan korkeakoulu

Yrittäjyyttä kannattaa kokeilla siksi, että silloin saa ottaa vastuun omasta tekemisestä, kertoo Vihdin lukion opiskelija Kaarlo Kauriinvaha.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Lataa lisää