Yrittäjyys

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta
Sari Kanti-Paul kehuu kenialaisten työmoraalia erinomaiseksi.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

|

Suomalaisella yrittäjäjoukolla on visio. Koivuviilusta valmistetut aurinkolasit yritetään nostaa kansainväliseksi tuotteeksi, jonka hankkimalla yritys tai tavallinen kuluttaja auttaa vähäosaisia sekä Afrikassa että kotimaassa.

Brändiä on rakennettu suunnitelmallisesti. Shadeshares-aurinkolasit on nähty jo monen julkkiksen, kuten rock-ikoni Martti Syrjän nenällä.

– Martti sanoi, että etteivät eput yleensä tällaisiin lähde mukaan, vaikka kaikkeen on pyydetty kortsusta kossuun, sanoo yksi osakkaista Sari Kanti-Paul.

Verstaan työntekijät ovat jopa kenialaisittain kurjista oloista: prostituoituja, asekauppiaita, narkomaaneja ja teiniäitejä. Kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin Kenian pää on valinnut heidät ja antanut peruskoulutuksen.

He sitoutuvat ja saavat työstä palkan sekä sosiaalietuudet, joista paikalliset eivät osaa edes unelmoida.

Kanti-Paul toivoo ja uskoo, että tulevaisuudessa kymmenet, sadat ja tuhannet afrikkalaiset saavat heidän liikeideansa avulla uuden mahdollisuuden, mikä osaltaan vähentää tarvetta lähteä köyhyyttä pakoon.

Raaka-aineet, kuten koivuviilu, tuodaan Suomesta ja jokaista myytyä aurinkolasia kohden istutetaan Keniaan puuntaimi, jota paikalliset varjelevat ja hoitavat.

Yritys: 8rafiki

Toimiala: Shadeshares-aurinkolasien valmistus

Liikevaihto: Noin 200 000 euroa (2018)

Henkilöstö: 20 Keniassa, Suomessa 7.

Tuote ja tarina kaupan

Toiminta alkoi keväällä 2018. Vuodessa aurinkolaseja on tehty noin 5 000 kappaletta viimeisimmällä tekniikalla, ja myyntitulot menevät pääosin tuotannon lisäämiseen ja yrityksen kehittämiseen.

Verkkokaupassa lasit maksavat kuluttajalle 86 euroa ja BtoB-myynnissä firmoille 50–70 euroa kappaleelta. Valita voi seitsemästä kehitysmallista, ja myös täysin uniikki tuote on mahdollista valmistaa toiveiden mukaan lisähinnasta.

– Lähdemme tekemään tarinaa ostajien kanssa. Yritykset valitsevat kotimaisen hyväntekeväisyyskohteen ja saavat logon kauniisti laseihin. Näin he tukevat hyvää asiaa Keniassa ja kotimaassa, Kanti-Paul kertoo.

Sari Kanti-Paul
Sari Kanti-Paul kertoo elävänsä ja hengittävänsä Shadeshares-projektia.

Jalansijaa yritetään tänä vuonna yhteistyökumppanien kanssa Saksassa ja Ruotsissa. Kiikarissa ovat myös Australia ja USA.

– Toki vain promille yhteydenotoista poikii yhteistyön.

Liiketuloksen kannalta on tärkeää, että Shadeshares löytäisi tiensä myös tavallisten kuluttajien suosioon. Kiinnostava konsepti on tuonut paljon medianäkyvyyttä, ja some-markkinointi on kivijalka.

Tampereella kivijalkaan on päästy myös jo konkreettisesti JER53Y:n urheiluvaatemyymälässä, ja Helsingissä pyritään samaan.

– Olen hankkeen keksineen yrittäjän Jan-Erik Westergårdin kanssa meistä täyspäiväisimmin työllistetty. Muut osakkaat auttavat omilla erityisalueillaan, esimerkiksi yksi meistä on juristi, Kanti-Paul sanoo.

Puiset aurinkolasit yhdisti yrittäjät

Idea alkoi hahmottua pari vuotta sitten, kun teknologiayrittäjä Westergård ja hänen kenialainen vaimonsa Veronica alkoivat kypsytellä liikeideaa. He keräsivät ympärilleen samanhenkisiä yrittäjätuttuja, joista useat ovat tamperelaisia.

– Jan-Erik kertoi tahtovansa tehdä jotain muutakin kuin softabisnestä. Puiset aurinkolasit oli positiivinen, neutraali ja räätälöitävissä oleva idea sekä lisäksi ekologinen.

Osakkaita oli alussa kahdeksan, mistä tuli firmalle nimi 8rafiki. Swahilinkielestä lainatusta ”8 ystävästä” yksi on sittemmin jäänyt pois. Kanti-Paul heittäytyi projektiin täysillä puolitoista vuotta sitten.

– Järki kehotti jäämään tuttuun ja turvalliseen ansiotyöhön, tunne taas lähtemään hankkeeseen mukaan.

Rahoitusta saatiin Business Finlandilta sekä ulkoministeriön Finnpartnership-liikekumppanuusohjelmasta.

Ongelmat aitojen takana

Paja toimii turvallisella, vartioidulla alueella, jossa on muun muassa koulu ja muita hankeprojekteja. Toiminnan alussa työntekijöitä oli 12, nyt jo 20. He eivät hevin vaaranna työpaikkojaan, sillä jokaisen palkka elättää usein monia perheitä.

Haasteet ovat lähinnä aidan ulkopuolella. Slummipoliisi on toisinaan tekaissut syytteitä työntekijöille ja yrittänyt kiristää rahaa yritykseltä. Lisäksi naisen rahakas työpaikka voi olla kolaus miehiselle itsetunnolle ja altistaa perheväkivallalle.


– Joskus koivuviilu on päässyt eteenpäin tullista vain väsyttämällä, koska emme suostu voitelemaan viranomaisia. Työntekijöille pitää näyttää, että emme hylkää heitä vaikeuksissa, kuten monet länsimaiset firmat ovat tehneet, Kanti-Paul sanoo.

Mallien suunnittelu ja pajanjohto ovat siirtyneet paikallisten luottohenkilöiden käsiin.

Kanti-Paul ei lähde arvioimaan, milloin toiminta alkaa tuoda voittoa osakkaille. Nyt investoinnit ja laajentaminen ovat keskiössä.

– Kun ensi kertaa saavuin pajalle, aurinkolasit roikkuivat kuivumassa ulkona pyykkinarulla. Nyt ne kuivuvat upouudessa kuivaushuoneessa.

Visio on käymässä toteen.

Yhä useampi valitsee osakeyhtiön – Onko toiminimille enää kysyntää?

Yritysneuvoja pitää toiminimeä edelleen hyvänä yritysmuotona varsinkin yksinyrittäjälle. Toiminimen valitsi myös esitysdesigniin erikoistunut Pauliina Ullner.

Yrittäjäperheen vesa ei aikaillut toiminimen perustamista: nostetta on tullut niin Linnan juhlista kuin brittihovista

Yhden naisen yritys sai alkunsa viikossa. Reilussa vuodessa tuotevalikoima on kasvanut yli 20 tuotteeseen. Mihin kaikkeen yrittäjän oma aika riittää?

Liiketoimintasuunnitelma yrittäjän kielellä – katso animaatio

Liiketoimintasuunnitelma auttaa yrittäjää tarkastelemaan liikeideaansa analyyttisesti. Animaatiomme tiivistää suunnitelmasta kolme tärkeintä pointtia alle 2 minuuttiin.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Lataa lisää