Yrittäjyys

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi
Tiina Skinnari sanoo miehensä Petrin olevan visionääri, joka katsoo asioita laatikon ulkopuolelta. Itse hän väittää olevansa paperien pyörittäjä.

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi

Tiina ja Petri Skinnari oivalsivat, että verkkokauppa menestyy vain hyvällä palvelulla. Disturb Scandinavian läpimurtoa seurasi muutto Vantaalta Lappiin.

|

Kun useimmat muuttavat Pohjois-Suomesta etelän kasvukeskuksiin opiskelemaan tai kehittämään bisnestä, Disturb Scandinavia -verkkokaupan perustajat Tiina ja Petri Skinnari päättivät toimia päinvastoin.

Kun vaatealan verkkokauppa iski läpi 2013, he pakkasivat Vantaalla sijainneen vaatevaraston rekkaan ja ajoivat molempien lapsuudenmaisemiin Keminmaalle 2016. Siellä heitä odotti tilava halli ja neljä työntekijää, jotka pariskunta oli palkannut ennakolta. Nyt palkollisia on jo kymmenen.

– Hallien ja omakotitonttien hinnoissa Helsingin seudulla ja Lapissa on aivan posketon hintaero. Ajattelimme, että logistisesti bisnes saattaa toimia aivan yhtä hyvin myös Lapissa. Yllätykseksemme se toimii vieläkin paremmin, Tiina kertoo.

Ruotsin läheisyys parantaa lisäksi mahdollisuuksia iskeä läpi länsinaapurissa. Jalansijaa yritetään myös Euroopassa.

Kuka: Tiina ja Petri Skinnari
Kotipaikka: Keminmaa
Tavoite yrittäjinä: luoda Työyhteisö, johon on mukava aamuisin tulla ja jossa jokainen haluaa antaa parhaan panoksensa yhteisten tavoitteiden eteen.

Yritys: Disturb Scandinavia Oy
Toimiala:
Vaatteiden verkkokauppa
Liikevaihto:
2,5 miljoonaa (5/2018)
Liikevoitto:
100 000 euroa (5/2018)
Henkilöstö:
10

Vielä muutama vuotta sitten heihin ei uskonut juuri kukaan. Nyt ELY-keskukselta on tullut tukea Ruotsin-valloitukseen ja Business Finlandilta puolestaan Euroopan-markkinoille.

Liiketoiminnan laajentamisessa englanti tulee olemaan myyntikieli ja eurot maksuväline, mutta monet päätökset tehdään tilanteen mukaan.

– Pitää luottaa kokeilun voimaan, ei voi liikaa suunnitella. Pitää uskaltaa ottaa nenästä kiinni ja hypätä syvään päähän. Kyllä ne räpylät kasvavat matkan varrella, Tiina sanoo.

Samalla logiikalla he ovat edenneet myös tähän saakka.

Verkkokauppa lähti yksiöstä

Disturbin menestys on lähes tuhkimotarina. Kymmenisen vuotta sitten Petrin ystävä tykästyi saksalaiseen vaatebrändiin Cipo & BAXX:iin ja alkoi tilata valtavirrasta poikkeavan brändin tuotteita itselleen.

Hän ryhtyi maahantuojaksi ja alkoi etsiä myyntikanavia tuotteelle vaateliikkeistä. Verkkokauppa otti ensiaskeliaan. Petri ehdotti ystävälleen, että hän voisi perustaa verkkokaupan ja ryhtyä myymään brändin farkkuja netin kautta

Petri oli yrittäjyydestä kiinnostunut sähkömies, Tiina opiskelija. Ouluun he olivat muuttaneet, koska Tiina oli päässyt Oulun yliopistoon opiskelemaan liiketaloutta. Vaatealasta tai verkkobisneksestä he eivät tienneet mitään.

– Lokakuussa 2010 aloimme eräällä automatkalla suunnitella asiaa ja päätimme kokeilla. Verkkokauppa tavallaan tuki myös kaupallisia opintojani, Tiina muistelee.

Petri Skinnari
Petri Skinnari oivalsi verkkokaupan mahdollisuudet aikana, jolloin harva siihen vielä uskoi.

He kysyivät neuvoja TE-keskuksesta, maahantuojilta ja muilta yrittäjiltä.

Yritystukia ei tippunut, joten Tiina sijoitti firmaan asuntosäästötilinsä pesämunan ja Petri vaihtoi isomman omistusasuntonsa yksiöön ja laittoi myynnistä jääneen summan Disturbiin.

Samaisessa yksiössä he asuivat aluksi Oulussa ja alkoivat pyörittää firmaa.

– Alkoviin teimme pienen varaston nikkaroimalla sinne hyllyt lattiasta kattoon.

He laajensivat sitä mukaa, kun kassavirtaa tuli sisään. Ensin he hankkivat 15 neliön myymälätilan, sitten 45 neliön myymälä-varaston, kunnes sekin lopulta jäi pieneksi.

Vuodet Oulussa jäivät lyhyeen. Vuonna 2013 he päättivät siirtyä Vantaalle ja jakaa vaatteita maahantuovan ystävän kanssa suuren hallin. Menestys tuli heti samana vuonna.

Vuonna 2013 yrityksessä työskenteli kolme työntekijää, ja sen liikevaihto oli 520 000 euroa. Tilikauden aikana liikevaihto nelinkertaistui yli kahteen miljoonaan.

Vuonna 2016 he saattoivat palata Keminmaalle vakavaraisena firmana. Nykyään yrityksen liikevaihto on jo 2,5 miljoonaa euroa, ja se työllistää kaikkiaan 13 henkilöä.

Puhelimeen on vastattava

Menestys on yllättänyt pariskunnan, sillä vaatemerkki ja nettikauppa olivat kuluttajalle uusia – samoin firman brändi. Moni verkkobisnes on kuivunut kokoon, kun heillä kävi toisin.

Menestystä siivitti onnistunut yhteistyö radioaseman kanssa. Tärkeintä kuitenkin oli, että pariskunta oli oivaltanut jotain oleellista.

Asiakas on ykkönen, tehtiinpä firmassa isoja tai pieniä päätöksiä. Ostaminen pitää tehdä mahdollisimman helpoksi, Tiina toteaa.

”Pitää luottaa kokeilun voimaan. Kaikkea ei voi suunnitella.”

Verkkokaupassakin puheluun pitää vastata ja palvelun pelata.

– Jos nappi on irti tai sauma löyhällä, asia selvitetään ja hoidetaan. Asiakkaan täytyy jäädä hyvälle mielelle, Tiina painottaa.

Jo verkkokaupan alkutaipaleella Petri suunnitteli digitaalisen koko-oppaan vaatealan artesaanin kanssa. Siinä asiakastietoihin syötetään rekisteröitymisen jälkeen omat mitat. Ohjelma antaa suositukset koon valintaan asiakkaan mittojen perusteella tuotteista, joista koko-opas löytyy.

Se toimii, koska pääosa firman valikoimasta on miesten farkkua, hupparia ja t-paitaa. Ne eivät ole millin päälle, joten palautuksia tulee vähän.

Pohjatyö ratkaisee

Asiakas saa tuotteen kahdessa päivässä tilauksesta, joskus jopa vuorokaudessa. Tämä onnistuu varastoimalla tuotteet huolellisesti.

– Käytämme paljon aikaa siihen, että tuotteet ovat juuri oikeassa paikassa. Näin kerääminen on vaivatonta ja nopeaa.

Logistiikka toimii yhtä hyvin Lapissa kuin pääkaupunkiseudulla.

Tiina kiittelee henkilökunnan vahvaa ammattiylpeyttä. Työvoimaa rekrytään nykyään pääasiassa harjoittelun ja kesätöiden kautta. Yrityksessä on koko ajan yhdestä kolmeen harjoittelijaa.

– Luotamme siihen, että jokainen tekee parhaansa. Meillä on poikkeuksellisen hyvä porukka, Tiina summaa.

Fakta

Nämä kolme asiaa Tiina ja Petri ovat oppineet yrittäjyydestä

Ikuinen oppiminen. Kun perustat firman, ole valmis oppimaan nöyrästi koko ajan lisää. Jonkin alan ammattilaisenakaan et ole valmis.

Hullunrohkeus. Tarvitaan kovan työn lisäksi järkähtämätöntä luottoa siihen, että asiat menevät hyvin.

Älä jää laakereilleen. Onnistumista saa iloita, mutta liika tyytyväisyys saavutettuihin asioihin tappaa kehityksen.