Yrittäjyys

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

|

Koronapandemian edetessä kaupankäynti on siirtynyt vauhdilla verkkoon. Vilkas Groupin verkkokauppaindeksin mukaan verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat Suomessa maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla peräti 60 prosenttia.

– On ihan mahdotonta arvioida, kuinka suuri loikka lopulta on, mutta jo 20 prosentin kasvu verkkokaupan arvossa tuottaisi miljardikasvun, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski Vilkkaan tiedotteessa.

Esimerkiksi #pelastetaankauppa-kampanjan avulla sadat yritykset avasivat verkkokaupan pandemian ensimmäisen kuukauden aikana. Joillakin yrittäjillä verkkokauppa on ollut käytössä jo pidempään.

Yksi tällainen yritys on Papurino Oy, joka tunnetaan erityisesti puisista kartoistaan.

Hämeenlinnalainen Anna Tuomela on yksi Papurinon yrittäjistä. Hän painottaa, että asiakkaan kohtaaminen on ensiarvoisen tärkeää, olipa liike verkossa tai kivijalassa.

Verkkokaupan avainsanoja hänen mukaansa ovat nopeus ja joustavuus: tilaukset pitää saada liikkeelle nopeasti, sillä ihmiset ovat tottuneet nopeisiin toimituksiin.

Menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista.

Ihmiset ovat tottuneet myös siihen, että yhteydenottoihin vastataan nopeasti. Papurinon yrittäjät Anna ja Olli Tuomela sekä Kaarlo Koivu ovat jakaneet keskenään vastuun siitä, kuka vastaa sosiaalisessa mediassa ja sähköpostitse tulleisiin kyselyihin.

Anna Tuomela sanoo, että verkkokaupalla on ehdottomat etunsa, sillä siinä ei ole samanlaisia juoksevia kuluja kuin fyysisessä liiketilassa.

– Verkkokauppa ei tietenkään taivu kaikkeen liiketoimintaan, mutta meille tämä on ollut toimiva ja riskitön ratkaisu. Emme halunneet ottaa lainaa, vaan olemme kasvattaneet toimintaa pikkuhiljaa.

Kuten kivijalkaliike tarvitsee ylläpitoa, myös verkkokauppa vaatii jatkuvaa tarkastelua sen osalta, mitkä ratkaisut toimivat parhaiten. Papurinon yrittäjät ovat verkkokauppiasuransa aikana esimerkiksi lisänneet maksutapoja ja vaihtaneet koko verkkokaupan uudelle alustalle.

Pöytälaatikosta täyteen toimintaan

Papurinon tie nykyisenlaiseksi designyritykseksi sisältää muutaman sivupolun.

Anna ja Olli Tuomela perustivat Papurinon Annan kahden opiskelukaverin kanssa vuonna 2013. Yritys valmisti aluksi akustoivia seinäteoksia, mutta vähän yli vuoden toiminnan jälkeen yritys jäi Tuomeloille.

Papurino ehti muuttua lähestulkoon pöytälaatikkoyritykseksi. Vuoden 2016 lopulla kirjanpitäjä kysyi Tuomeloilta, olisiko aika sammuttaa firman valot.

He eivät kuitenkaan halunneet kuopata yritystä, vaan ostivat laserleikkurin ja pyysivät mukaan Anna Tuomelan sisarenpojan Kaarlo Koivun.

Kolmikon käsissä yrityksen mallisto alkoi hahmottua. Nyt laserleikkurilla vanerista syntyy kaikkea mahdollista pienistä joulukoristeista valtaviin tauluihin.

yritys: Papurino Oy
toimiala: muotoilu ja suunnittelu
perustettu: 2013
liikevaihto: 73 000 euroa (12/2018)
liiketulos: 10 000 (12/2018)
henkilöstö: 3 (yrittäjät itse)

Yrittäjät avasivat verkkokaupan vuonna 2018. Alku oli maltillinen, sillä aluksi vain Anna Tuomela työskenteli yrityksessä täysipäiväisesti.

Sosiaalisessa mediassa järjestetyt arvonnat ja messuilla kiertäminen alkoivat kuitenkin tuottaa tulosta. Viime vuodesta alkaen Papurino on työllistänyt kaikki kolme yrittäjäänsä täysipäiväisesti.

Ennen koronapandemiaa yrittäjät olivat jopa pohtineet työntekijän palkkaamista, mutta ajatus on toistaiseksi laitettu jäihin.

Korona vaatii verkkokauppiailta reagointia

Kun korona alkoi ottaa kierroksia, Papurinon yrittäjät lisäsivät toimitusvaihtoehdoksi kotiinkuljetuksen ja alkoivat tarjota pidennettyä maksuaikaa. Anna Tuomelan mukaan korona on vaikuttanut yrityksen liikevaihtoon jonkin verran.

Vasta avattu myymälä Janakkalan Turengissa ehti olla auki vain reilun kuukauden päivät, ennen kuin se jouduttiin sulkemaan. Myymälästä tuleva myynti jää saamatta, ja verkkokaupassakin on ollut hiljaisempaa.

Papurinon yrittäjät ovat vastanneet myynnin hiljenemiseen parantamalla ostokokemusta entisestään. He ovat esimerkiksi sujauttaneet tilausten mukaan puhdistusliinoja kännykän näytön puhdistukseen. Yrittäjät uskovat, että pienilläkin asioilla voi olla vaikutusta ostokokemukseen, ja asiakas voi palata ostoksille, jos kokemus oli hyvä.

Lähitulevaisuuden epävarmuutta lisää Anna Tuomelan mukaan se, että suunnitellut messut ja myyntitapahtumat on peruttu, ja negatiiviset vaikutukset näkyvät kokonaisuudessaan vasta myöhemmin.

Toisaalta ihmisillä on enemmän aikaa surffailla netissä, joten yrittäjät ovat miettineet keinoja asiakkaiden houkuttelemiseksi verkkokauppaan. Tuomela kuvailee, että muuntautumiskyky ja kekseliäisyys ovat korona-aikaan entistä tärkeämpiä taitoja.

Koronakriisin aikana Papurinon yrittäjät ovat alkaneet markkinoida ulkomaille entistä pontevammin, jotta myynti ei olisi liikaa kotimaan markkinoiden varassa.

Verkkokaupan markkinointi onkin elintärkeä keino pitää kauppa käynnissä.

Yrittäjät ovat myös kehitelleet uusia tuotteita, kuten pelejä ja muuta puuhasteltavaa, sillä perheissä on nyt enemmän aikaa olla yhdessä.

– Enemmän olemme kuitenkin huolissamme muista asioista, kuten omasta ja läheisten terveydestä. Myös jälleenmyyjien, joiden yritystoiminta perustuu pelkästään kivijalkakauppaan, tilanne huolettaa, Tuomela kertoo.

Tuotekehitystä ja kansainvälisyyttä

Papurinon tyypillisin asiakas on 20–40-vuotias nainen, mutta varsinkin karttojen ostajissa on paljon miehiä.

Karttoja tilataan ympäri maailmaa, etenkin Ruotsiin, Ranskaan, Saksaan ja Yhdysvaltoihin. Kansainvälistymisestä on tarkoitus hakea kasvua myös tulevaisuudessa, ja sitä silmällä pitäen yrittäjät siirsivät englanninkielisen verkkokauppansa samaan sivustoon suomenkielisen kanssa.

Yrittäjät ovat palkanneet aina välillä kuukaudeksi kerrallaan ulkopuolisen henkilön vastaamaan markkinoinnista.

– Olemme yrittäneet sitä myös itse, mutta emme osaa kerätä ja analysoida dataa yhtä systemaattisesti kuin alan ammattilainen, Anna Tuomela kertoo.

Yrittäjien lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu myös tuotekehitystä. Karttoja on jo paristasadasta kohteesta, ja niitä tilataan jatkuvasti, joten yrittäjät eivät ole juuri ehtineet kehitellä uutta.

– Kukaan ei tiedä, ollaanko normaalitilassa kesällä, syksyllä vai myöhemmin, mutta kaikkiaan tulevaisuus näyttää lupaavalta, Tuomela tiivistää.

Fakta

Anna Tuomelan vinkit toimivaan verkkokauppaan

Voit aloittaa pienestä. Toimintaa ei tarvitse aloittaa megalomaanisella verkkomyymälällä. Verkkokauppaa voi kasvattaa sitä mukaa, kun myyntikin kasvaa.

Ole tavoitettavissa. Asiakaspalvelu ei odota, vaan tiedusteluihin on vastattava ripeästi.

Ole luotettava. Ota laadukkaat tuotekuvat monesta kulmasta ja kerro tuotteesta läpinäkyvästi kaikki tiedot ja tuotantoketju. Asiakkaan pitää pystyä kuvittelemaan tuote tarkalleen ja saada tietää, mistä se on kotoisin.

Ulkoista. Jos oma osaaminen ei riitä eikä ole aikaa opetella, on aika hankkia apujoukkoja, sillä muuten oma aika valuu hukkaan. Jos rahkeet eivät vielä riitä työntekijän palkkaamiseen, harkitse esimerkiksi työharjoittelijan ottamista.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Hahmotatko palkan sivukulut? Älä putoa palkkaamisen sudenkuoppaan

Työntekijän palkkaamista harkitsevan yrittäjän pitää osata laskea palkan sivukulut. Animaatiomme tiivistää palkkauksen kokonaiskustannuksista olennaisen.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

Lataa lisää