Yrittäjyys

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa
Dermoshopin lehti on tärkeä osa yrityksen prosessia, vaikka myynti tapahtuukin verkossa. 100 000 kappaleen levikki tekee siitä isomman kuin monesta naistenlehdestä Suomessa.

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

|

Edelläkävijyys ei takaa tulevaisuuden menestystä. Se tiedetään Dermosil-tuotemerkistä tunnetussa Dermoshopissa.

Pohjanmaalla Korsnäsin kunnassa sijaitseva kosmetiikkayritys alkoi kehittää 1980-luvulla ihonhoitotuotteita sairaaloihin.

– Myynti sujui kohtalaisesti, muttei ollut mikään suurempi menestys. Sen sijaan sairaalan henkilökunta soitti meille ja kysyi, saisivatko he ostaa muutaman pullon, yrityksen perustaja Henry Backlund kertoo.

Puhelut johtivat liikeidean uudelleenmuotoiluun, ja yrityksen asiakasryhmä rakennettiin lähes vahingossa.

Myös verkkokauppa, joka edelleen on Dermoshopin toiminnan kulmakivi, syntyi sattumalta vuonna 1996. Dermoshopin toimistorakennuksessa teki töitä nuori mies, joka oli perillä internetin saloista, vaikka internet ilmiönä oli vielä melko tuntematon.

– Hän sanoi, että totta kai meillä pitää olla verkkokauppa ja patisti meitä siihen. Olemme aina olleet avoimia uudelle, ja arvioimme silloin verkkokaupan olevan hyvä idea, Backlund sanoo.

Verkkokauppa rakennettiin itse

Dermoshopin verkkokauppa oli Suomen ensimmäisiä, mutta alku oli tahmea. Noin vuodesta 2000 eteenpäin yritys panosti tietoisesti ja strategisesti verkkokaupan kehittämiseen.

– Emme ainoastaan halunneet olla parhaita verkkomyynnissä, vaan myös edustamassamme tuotekategoriassa.

Nimi: Dermoshop
Ala: Kosmetiikka
Perustettu: 1983
Liikevaihto: 27 miljoonaa euroa (2018)
Tulos: 4 miljoonaa euroa (2018)
Työntekijöitä: noin 90

Verkkokaupan kasvaessa Dermoshop halusi kulkea omaa tietään, eikä liikaa vilkuilla muita tai analysoida kilpailijoiden tekemisiä.

– Tiesimme konseptimme olevan erinomainen, Backlund sanoo.

Jälkikäteen löytyy tietysti paljon asioita, jotka olisi voinut tehdä toisin. Tosin Backlund toteaa sen helposti menevän jälkeenpäin selittelyksi.

– Kehitimme omat ratkaisumme ja ajattelimme itse. Silloin aikoinaan ei ollut mitään ohjekirjoja tai valmiita teknisiä ratkaisuja, hän kertoo.

Tekniikan kehittyessä ja internetin kasvaessa myös yritys kasvoi. Alussa mukana oli Henry ja hänen vaimonsa, nykyään Dermoshopilla on noin 90 työntekijää.

– Vaatimukset ovat täysin erilaiset. Selkeät ja sertifioidut johtamisjärjestelmät ovat osa johtajuutta. Järjestelmistä on apua kasvavassa organisaatiossa.

Erityisesti kasvuyrityksissä tarvitaan muutosjohtamista, kun muutoksia tapahtuu koko ajan monella tasolla.

Verkkokauppa on pelkästään väline

Tuotteet myydään lähes yksinomaan verkkokaupassa. Asiakkaat saavat kuusi kertaa vuodessa kotiinsa Dermoshopin oman lehden ja tekevät sitten tilauksen Dermosilin verkkosivuilla.

Backlund on aikaisemmin kuvaillut liiketoimintamallia vanhanaikaiseksi, mutta kokee nykyään asian eri tavalla.

– Lehden lopettaminen ei kuulu suunnitelmiin, vaan haluamme kehittää ja parantaa sitä. Kutsun sitä alkupalaksi, ja pääruoka löytyy verkosta.

Dermoshopin toimitusjohtajana on toiminut elokuusta 2018 lähtien Suvi Markko. Hän saa usein vastata kysymykseen siitä, milloin yritys aikoo avata kivijalkakauppoja.

– Mutta missä ne sijaitsisivat? Meillä on asiakkaita ympäri Suomea ja juuri se on toimintamme ydinosaamista, hän sanoo.

Suvi Markko Dermosil

Asiakkaat haluavat ostaa tuotteita, ja verkkokauppa on vain väline siihen.

– Myyntikanavastamme puhutaan paljon, mutta niitä oikeasti tärkeitä asioita ovat tuotteet ja niiden laatu sekä se, miten ne valmistetaan ja kehitetään juuri asiakkaillamme, Markko sanoo.

Hän oli aikaisemmin töissä mainostoimissa ja tuli Dermoshopiin hallituksen jäseneksi. Samoihin aikoihin alkoi uuden toimitusjohtajan rekrytointiprosessi.

– Hallitustyöskentely oli hyvä oppipolku. On myös hyvä, että tunnen hallituksen jäsenet. Olemme tiimi, joka tekee töitä yhdessä.

Verkon ja asiakkaiden tapaamisen tasapaino

Verkko on myös jatkossa Dermoshopin keskeisin kanava. Poikkeuksen tekee kesäisin Suomea kiertävä Dermosil-bussi. Viime kesänä se vieraili 28 kaupungissa.

– Tarvitsemme myös suoran kontaktin asiakkaisiimme. On hyvä löytää tasapaino verkon ja ihmiskohtaamisten välillä, Markko sanoo.

Markko ei pidä mennyttä tulevaisuuden menestyksen takeena, vaikka Dermoshop on ollut verkkokaupan edelläkävijöitä Suomessa.

– Maailma, asiakkaat ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat koko ajan. Meidän pitää elää mukana, olla relevantteja ja varmistaa, että verkkokauppamme on paras. Vanhoilla meriiteillä ei pärjää.

Toimitusjohtajalta vaaditaan selkeää fokusta – Dermoshop voisi teoriassa tehdä vaikka mitä. Markko painottaakin, että uudistukset pitää myös toteuttaa. Ison asiakaskannan kanssa uudistukset vaativat paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.

Kosmetiikka-alalla vallitsee myös kova kilpailu. Markkon mielestä on tärkeää olla nöyrä ja avoin uudelle.

– Pitää uskoa omaan konseptiin, eikä tehdä niin kuin kaikki muut, hän sanoo.

Fakta

4 x yrityksen johtaminen

Strukturoi ja aseta selkeät tavoitteet. Ajattele ja käy läpi, mitä sinä haluat? Miltä toiminnan pitäisi näyttää? Toimi sen mukaan.

Läpinäkyvyys. On tärkeää, että henkilökunta tietää, mitä yrityksessä tapahtuu. Yritysjohtajana pitää olla läsnä ja selkeästi kertoa yrityksen eri vaiheista.

Luottamus. ”There is nothing better than trust.” Kollegoihin ja työntekijöihin pitää luottaa ja tehdä töitä yhdessä. On tärkeää, että jokainen tuntee itsensä arvostetuksi.

Uteliaisuus ja ilo. Löydä ilo omasta bisneksestä. Älä ota yrityksen asioita liian vakavasti, vaan ajattele asiakkaan näkökulmasta. Seuraa mitä alalla tapahtuu.

Vinkit perustuvat haastatteluihin Suvi Markkon ja Henry Backlundin kanssa

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista

Nordpel kokeili uutta toimialaa jo olemassa olevan rinnalla. Yrityksen onneksi tuote kiinnosti asiakkaita.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Mistä syntyy hyvä asiakaskokemus?

Ajanhallinnan puute on suurin tekosyy laiminlyödä asiakassuhde.

Kuinka käy kivijalalle? Uusi palvelu ratkoo ongelmaa verkossa

Hyvä asiakaspalvelu on kivijalkaliikkeen valtti, mutta ilman verkkokauppaa voi olla vaikea selvitä.

Ajatteletko aina asiakkaan parasta? Joskus se voi tarkoittaa vähemmän myyntiä

Jake Ihalainen haluaa ratkaista asiakkaan ongelman parhaalla mahdollisella tavalla. Toisinaan töitä ohjataan myös kilpailijoille.

Bisneksenä sparraus – miten konsulteille riittää töitä?

Konsultti- ja valmennusyrittäjät nojaavat vahvasti verkostoihinsa ja henkilöbrändiinsä.

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Lataa lisää