Yrittäjyys

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Yrittäjä iski oikeaan aikaan: Vegaanikebab syntyi puolivahingossa

Siva Parlar uskoo, että kebabilla riittää kysyntää ympäri Eurooppaa.

|

Uusi ajatus tai keksintö syntyy joskus puolivahingossa. Mutta kun käsissä on jo toinen bisnes, miten aika riittää uuden ja vanhan pyörittämiseen? Sitä on joutunut miettimään Vöner Oy:n ja Helsingin Kruununhaassa sijaitsevan Pizza Expressin yrittäjä Siva Parlar.

Parlarin ja tämän yhtiökumppanin Maxim Laxbergin pari vuotta sitten kehittämä, punaista lihaa jäljittelevä döner eli vöner on noussut nopeasti kasvisruokailijoiden suosikiksi.

Alussa Parlarin päivät venyivät uuden tuotteen parissa lähes pikkutunneille saakka. Ensimmäinen loma pariin vuoteen häämöttää vasta nyt näkyvissä. Parlaria pitkät päivät eivät kuitenkaan haittaa.

– Olen aina halunnut ratkaista erilaisia ongelmia. Tässä oli selkeä pulma, sillä Suomessa ei ollut sellaista lihankorviketta, joka vastaisi vöneriä.

Alkuvaiheessa paljon töitä vaati tuotekehitys. Nyt Parlar keskittyy siihen, että saa tuotteen yhä useampaan paikkaan, myös maailmalle.

Aikaa on ollut pakko varastaa pitserian puolella tehtävästä työstä. Se on onnistunut osaavien työntekijöiden ansiosta, jotka pärjäävät nyt jo ilman yrittäjän läsnäoloa.

– Ensin ajattelin, että voin olla vaikka yötkin töissä, mutta pidemmän päälle se ei kannata. Nyt olen oppinut sanomaan Vönerin asiakkaille, että on kiire ja palaan asiaan vähän myöhemmin.

Sitä Parlar ei osaa sanoa, kuinka paljon aikaa kumpikin yritys vie häneltä viikossa. Hänen pitseriansa on joka tapauksessa vain hyötynyt uuden tuotteen nousukiidosta.

– Kummatkin yritykset tukevat toisiaan, koska toimimme samalla alalla. Tällä hetkellä jo puolet ravintolan liikevaihdosta tulee vegaaniruoista.

Suosio yllätti

Vöner sai parhaan uutuustuotteen Vegeawards-palkinnon helmikuussa Vegemessuilla, mutta tuotteen suosio yllätti Parlarin jo vuotta aiemmin.

Alun perin hänen oli tarkoitus kehittää runsasproteiininen, kebablihaa jäljittelevä vegaanivaihtoehto vain omaan ravintolaansa.

– Ajatus lähti siitä, että haluamme tarjota tuotteita, jotka sopivat kaikille: listalta löytyy sekä vegaanisia että gluteenittomia vaihtoehtoja.

Kun tuote oli Parlarin mielestä kunnossa, hän kävi ensimmäiset viikot kertomassa siitä aktiivisesti eri ravintoloissa. Nyt vöneriä saa jo kymmenistä ravintoloista eri puolilta Suomea.

Suosio asetti uudenlaisia vaatimuksia myös tuotteen valmistukselle. Kävi hetkessä selväksi, ettei pitserian keittiö riitä.

– Tuotanto oli lopulta pakko siirtää ensin Pirkanmaalle ja lopulta Saksaan, sillä suomalaistehtaat eivät pystyneet toimittamaan tarpeeksi suuria eriä tuotetta.

Saksa on Parlarin mukaan logistisesti loistava valmistuspaikka, koska sieltä on hyvät yhteydet kaikkialle Eurooppaan.

– Uskon, että sillä on potentiaalia isompaankin Euroopan-valloitukseen.

Selkeät roolit

Vuonna 2017 perustetun Vönerin perustajilla on selkeä roolitus: Laxberg hoitaa muun muassa hallinnollisia tehtäviä. Parlar taas toimii ravintolakentällä ja kouluttaa ravintoloita vönerin ja muiden vegaanituotteiden käyttöön.

– Alussa tekemistä oli enemmän, koska ravintolat eivät välttämättä tienneet, mitä vegaaniruokavalio tarkoittaa, Parlar kertoo.

Nyt vegaaniruoasta on tullut nouseva trendi ja kauppojen hyllyiltä voi löytää tuotteita nyhtökaurasta ja härkiksestä lähtien. Myös vöner on päätynyt sittemmin ruokakauppoihin. Parlar kertoo, ettei se vaatinut lopulta erityisemmin työtä.

– Siinä vaiheessa, kun tuotetta sai 15 eri kaupungista myös vähittäiskaupat alkoivat kysellä sitä valikoimiinsa. Emme uskaltaneet edes yrittää myydä sitä kaupoille ennen kuin tuotantomahdollisuudet olivat kunnossa ja vönerillä oli tarpeeksi nimeä.

Jos tuote olisi viety kauppoihin aiemmin, olisi se ollut iso riski.

– On ollut hyvä, että olemme voineet keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Fakta

3 x Uusi idea

Puhu ideasta. Uuden tuotteen kehittämisessä tärkeintä on Siva Parlarin mielestä se, että uskoo siihen itse ja uskaltaa myös puhua siitä. Tuotteesta kertominen ei vaadi välttämättä isoa markkinointibudjettia, vaan sitä voi puffata Facebookissa ja yrityksen verkkosivuilla. Esimerkiksi Facebook-mainontaan panostaminen pienellä budjetilla voi osoittautua yllättävän tehokkaaksi.

Pidä puhetta yllä. Parlarin mielestä liian moni yrittäjä tekee lyhyen markkinointikampanjan tuotteen julkaisuvaiheessa ja lopettaa mainostamisen ja siitä puhumisen parin kuukauden kuluttua. Jotta tuotteesta tulee suosittu, puhetta täytyy pitää yllä pitkään.

Mieti, mihin menet. Uutuustuotteen kanssa on tärkeää suunnitella tarkkaan se, mitä kautta tuotetta alkaa markkinoida. Vönerin tapauksessa eri kaupungeissa toimivien ravintoloiden yhteydenotot saivat sysäyksen liikkeelle. Kun tuote sai sitä kautta suosiota, myös vähittäiskaupat alkoivat kysellä sitä valikoimiinsa.

Ämpärikokeiluista menestykseen: Lehtikuohun kasvu sai vauhtia lähiruokabuumista

Kontiolahdelta kotoisin oleva lehtikuohu on innostuneen tuotekehityksen tulos, jonka alkumetreihin liittyy ripaus sattumaa.

Vettä vientiin ja kotimaan suurimmaksi lähdeveden pullottajaksi

Finn Spring lähti aikoinaan viennin tielle, mutta viime vuosina se on tehnyt läpimurron myös kotimaassa. Tuote itsessään, sitä tukeva muotoilu sekä aitous muodostavat vahvan perustan brändille.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Hiihtopummista kahvialan vaikuttajaksi – erikoiskahvit veivät Arttu Muukkosen menestyksen tielle

Kahvi vei Lehmus Roasteryn toimitusjohtajan Arttu Muukkosen mennessään. Samalla yrittäjyys on opettanut, että ajoitus on kaikki kaikessa.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Lataa lisää