Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Yrittäjä näki markkinaraon – nostaa tubettajia mainoskasvoiksi

Yrittäjä näki markkinaraon – nostaa tubettajia mainoskasvoiksi

Töttöröö Network auttaa mainostajia hyödyntämään YouTube-yleisöjä.

|

Yrittäjä Joona Haataisella on iso visio. Hän haluaa uudistaa media-alaa ja luoda uutta liiketoimintaa.

– Luomme uutta tulevaisuutta. On hienoa, kun onnistumisia alkaa olla, oma visio menee eteenpäin, ihmiset alkavat luottaa tähän ja pystymme tuottamaan asiakkaille lupaamamme arvoa. Se saa lisää vettä myllyyn, Haatainen sanoo.

25-vuotias Haatainen on YouTube-videoverkosto Töttöröö Networkin toimitusjohtaja ja perustajaosakas. Yritys toimii linkkinä tubettajien eli YouTubeen videoita tekevien ja mainostajien välillä.

Mainostajat ovat yhä kiinnostuneempia tekemään yhteistyötä tubettajien kanssa. He ymmärtävät vähitellen, että tubettajat ovat uuden ajan tähtiä, jotka pystyvät liikuttamaan massoja.

– Brändit, joiden pitää olla ajanhermoilla, ovat lähtenee tekemään yhteistyötä rohkeasti. Konservatiivisemmat toimialat ovat varovaisempia, Haatainen kertoo.

Yritys on suunnitellut kampanjoita muun muassa Silja Linelle, Elisalle ja Microsoftille.

Töttöröön verkostossa on 25 tubettajaa. Tubettajia edustaa Suomessa myös kaksi muuta videoverkostoa, Splay Suomi ja United Screens.

Haataisen mukaan alkuun suurin haaste oli saada mainostajat kokeilemaan uutta ja antamaan brändinsä jonkun toisen käsiin. Parin vuoden aikana asenteissa on tapahtunut muutos.

– Ehkä suurin muutos on, että mainostajat ovat selkeästi oppineet ajattelemaan, ettei enää pyritä väkisin työntämään jotain viestiä yleisölle vaan pyritään viihdyttämään ja sitä kautta tavoittamaan yleisöt.

Silti tekemistäkin vielä on.

– Edelleen tuntuu olevan paljon sitä, että mainostaja haluaa vain saada tietyn kontaktimäärän mahdollisimman edullisesti. Ei välttämättä ymmärretä, miten eri tubettajissa on paljon eroja sisällöllisesti, vaikka heillä olisi sama seuraajamäärä.

Haataisen mielestä yritysten on myös mietittävä, miten ne voivat yhteistyökumppanina rikastuttaa tubettajan sisältöä. Kaupallisen yhteistyön on sovittava persoonan brändiin ja tavoitteisiin.

Tubettajalle yhteistyömallisto

Idea suomalaisesta YouTube-videoverkostosta syntyi Haataisen mielessä keväällä 2014. Hän oli myynyt keikkoja ja neuvotellut kaupallisia sopimuksia huumoriryhmä Justimukselle parin vuoden ajan.

– Oivalsin, että maailmalla olevat verkostot eivät pystyneet tuottamaan suomalaisille sisällöntuottajille arvoa.

Töttöröö Network oli pystyssä saman vuoden elokuussa. Osakkaaksi lähti muun muassa Duudsonien tuotantoyhtiö Rabbit Films.

Töttöröö suunnittelee yrityksille räätälöityjä sosiaalisen median kampanjoita, joiden perustana ovat tubettajien videosisällöt. Lisäksi se tuottaa live-tapahtumia ja kiertueita ympäri Suomen.

Yhteistyössä on myös syntynyt lisenssituotteita ja alkuperäissarjoja. Esimerkiksi Töttöröön verkostoon kuuluva Lakko eli Eric Savolainen lanseerasi viime syksynä yhteistyömalliston miestenvaatebrändi Jack & Jonesin kanssa. Hänen YouTube-kanavallaan on yli 420 000 tilaajaa.

Haatainen uskoo, että tulevaisuudessa tubettajia nähdään nykyistä enemmän esimerkiksi mainoskasvoina.

Töttöröö ottaa tubettajien ansioista noin 40 prosentin osuuden. Kymmenen henkeä työllistävä yritys on ollut kovassa kasvussa. Liikevaihto kasvoi vuodessa sata prosenttia ja oli runsaat 900 000 euroa viime tilikaudella.

– Siisteintä yrittäjänä on ollut se, että olemme saaneet toimistolle lahjakkaita tyyppejä, jotka haluavat yhdessä edistää tätä visiota ja haastaa perinteistä mediaa.

Kansainvälistyminen tavoitteena

Y-Studio kertoi joulukuussa Lauri Vuohensillasta, jolle tubettamisesta on tullut ammatti. Hänen perustamallaan Hydraulic Press Channelilla on yli 1,6 miljoonaa tilaajaa YouTubessa.

Tubettaminen on iso juttu etenkin nuorten keskuudessa. Muutos on kuitenkin jo nähtävissä.

– Kohderyhmä on vanhentunut ja 35–40-vuotiaat katsovat jo paljon YouTubea. He eivät välttämättä fanita, vaan viihtyvät tai hakevat tietoa. Oppiminen ja how to do -videot ovat todella suosittua vanhemmassa yleisössä. Komediakanavilla ovat kaikkein vanhimmat kohdeyleisöt, Haatainen sanoo.

Hänen mukaansa tubettajat tavoittavat muitakin kuin nuorison.

– Tubettajat ovat esimerkiksi saaneet lapsia ja alkaneet puhua äitiydestä. He tuottavat tarinoita ja sisältöjä, jotka resonoivat vähän vanhempaan yleisöön ja tuovat samastumispintoja heidän elämäänsä.

Haatainen uskoo, että seuraavaksi kaupallinen yhteistyö tubettajien kanssa muuttuu suunnitelmallisemmaksi ja strategisemmaksi.

– Aletaan miettiä, mitä investointi tuottaa ja uskalletaan tehdä isompia, rohkeampia asioita. Aluksi kokeiltiin ja pilotoitiin, nyt on uskallettu oikeasti satsata. On nähty, että halutun kohdeyleisön voi tavoittaa tätä reittiä jopa tehokkaammin kuin perinteisiä mediakanavia käyttäen.

Töttöröö Networkin seuraava iso askel on kansainvälistyminen. Enempää Haatainen ei kuitenkaan vielä paljasta.

Haatainen puhuu yrittäjyydestä myös Nuori Yrittäjyys ry:n uudessa videosarjassa.

Fakta

4 x Markkinointi

Sisältö. Yritysten kannattaa kertoa rohkeasti oma ja henkilöstönsä tarina ja hyödyntää myös muita persoonia kerronnassa. On luotava sisältöä, joka kiinnostaa haluttuja kohderyhmiä. Mainostajat oppivat, että kyse on ennen kaikkea kiinnostavasta tarinankerronnasta.

Data. Sisältöä luodaan datan pohjalta. Yleisön demografiatietojen lisäksi olennaista on mitata sitoutuneisuutta, sisältöjen parissa vietettyä aikaa ja sisältöjen herättämän keskustelun sävyä. Yritykset voivat oppia sitä kautta omasta yleisöstään.

Asiakaslähtöisyys. Kaikissa kanavissa on ajateltava asiakaslähtöisesti. Ketkä ovat yleisömme, mitä he haluavat, missä he liikkuvat ja mitkä sisällöt ja tuotteet voivat palvella heitä? Yritysten kannattaa edistää myynnin ja markkinoinnin vuoropuhelua.

Kanavat. On tärkeää ymmärtää jokaisen eri sosiaalisen median kanavan rooli. Pitää miettiä, mikä on paras kanava omalle viestille ja brändille ja missä kohdeyleisö tavoitetaan. Tavoitteiden pitää ohjata tekemistä. Kaikkiin kanaviin ei kannata panostaa, jos siihen ei ole resursseja. Videoverkosto auttaa suunnittelemaan, mitä tubettajien kanavia sisältöjen jakelussa kannattaa hyödyntää.