Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Yrittäjän rohkea päätös: Alku Singaporessa ei ole ollut helppo

Yrittäjän rohkea päätös: Alku Singaporessa ei ole ollut helppo

Evon Söderlundin johtaman Huoneen palvelukonsepti on sekoitus Pohjoismaita ja Aasiaa.

|

Evon Söderlundin ja hänen miehensä Jussin yrittäjän uran alku ei ollut niitä helpoimpia.
”Jussi oli Rovaniemeltä, minä juuri koulusta valmistunut nuori aasialainen nainen, joka ei puhunut suomea. Uskottavuuden saavuttaminen oli suuri haaste”, Malesiasta kotoisin oleva Evon Söderlund kertoo.

Rahoituksen saaminen teetti töitä, sillä pariskunnalla ei ollut reaalivakuuksia. Lopulta Söderlundit myivät asuntonsa Espoosta. Myös yksityistä rahoitusta järjestyi, mutta yritys oli pitkään veitsenterällä. Konkurssikin oli kertaalleen lähellä.

Erilaisia kokous- ja juhlatiloja Helsingin Jätkäsaaressa tarjoava Tapahtumahotelli Huone avattiin marraskuussa 2012. Rahaa markkinointiin ei ollut.

Pikku hiljaa sana Huoneen erilaisia tiloja ja yksilöllistä palvelua yhdistävästä konseptista levisi asiakkaalta toiselle. Tilojen nimet puhuivat puolestaan: Viinihuone, Taikahuone, Electrohuone. Uusia elämyksiä etsivät tapahtumien tilaajat oivalsivat, että jotain uutta ja erilaista on tarjolla.

Verkostoa alkoi kertyä. Esiintyminen Taivas ja Helvetti –kirjassa toi myös julkisuutta.

Nyt Söderlundeilla menee hyvin. Huone on palkittu moneen kertaan – viimeksi keväällä Evento Awards –gaalassa Suomen parhaana pienenä tapahtumajärjestäjänä. Kaikkiaan Huoneessa on järjestetty yli 3 000 kokousta ja tapahtumaa.

Söderlundit ovat onnistuneet kasvattamaan yrityksensä liikevaihdon 1,2 miljoonaan euroon. Kasvua edellisestä tilikaudesta on 300 000 euroa.

Palvelumallia turha kopioida

Miten pieni ja tuntematon yritys pystyy nopeaan kasvuun alalla, jota suuret toimijat ja ketjut hallitsevat?

”Analysoi tarkasti, mitä kilpailijoilla ei ole, mutta sinulla on. Hyödynnä rohkeasti omia vahvuuksiasi. Me toimimme lähellä asiakasta. Olemme aina yksilöllisiä ja ystävällisiä, kun taas ketjun on pakko standardisoida tekemisensä, Söderlund kertoo.”

Hänen mukaansa Huoneella ja sen 12 hengen tiimillä on vahva identiteetti. Työntekijöiden keski-ikä on 27 vuotta.

”Voimme olla kokemattomia, mutta imemme uutta tietoa ja oppia joka päivä. Ihmiset näkevät, että meillä on suuri sydän ja haluamme tehdä asiat eri tavalla kuin muut.”

Aasialaista palvelua pidetään usein erinomaisena, mutta Söderlund ei silti lähtisi kopioimaan sikäläisiä palvelumalleja Suomeen.

”Aasialainen vieraanvaraisuus on loistavaa, mutta se edellyttää, että henkilökuntaa on runsaasti. Suomessa se ei ole mahdollista. Täällä palvelun täytyy perustua asiantuntemukseen. Lisäksi tarvitaan ystävällisyyttä ja eläytymiskykyä. On osattava isännöidä ja tehdä kaikki asiat helpoksi asiakkaalle.”

Palvelukin on vientituote

Nyt Evon Söderlund vie Huoneen konseptia Singaporeen. Alku ei ole ollut helppo sielläkään.

”Suomessa pelikenttä on reilu ja miehet ja naiset ovat kuitenkin lähes tasa-arvoisia. Aasiassa naisilla on lasikatto, joka on hyvin matala. Lisäksi suhteet ja verkostot tulevat siellä aina ensin ja korruptio on hyvin yleistä.”

Söderlundit valitsivat Singaporen ensimmäiseksi vientimaaksi tarkoituksella. Siellä asuu paljon myös muita suomalaisia kasvuyrittäjiä.

”Meidän alallamme Singapore edustaa maailman huippua ja lisäksi itä ja länsi kohtaavat siellä. Meidän konseptimme yhdistää pohjoismaiset innovaatiot ja aasialaisen vieraanvaraisuuden. Jos menestymme Singaporessa, konseptimme on varmasti hyvä ja sen voi viedä muuallekin.”

Söderlund rohkaisee muitakin palveluyrittäjiä lähtemään vientimarkkinoille. Hän toivoo, että viennin edistämisessä otettaisiin nykyistä paremmin huomioon yritysten monimuotoisuus.

”Suomessa viennin edistäminen toimii, mutta mallit on luotu teknologiayhtiöille. Myös palvelujen vienti tulisi ottaa huomioon. Me viemme tietoa ja osaamista.”

3 x opit

Rakenna verkosto.

Emme tunteneet ketään, mutta tiesimme, että tällä alalla verkosto on kaikki kaikessa. Kaikki kontaktimme ovat itse tehdyn tulosta.

Ole läsnä. Pienessä yrityksessä voin olla itse paikalla joka päivä, voin puhua tiimilleni, saada palautetta ja jakaa vastuuta. Tyytyväiset työntekijät saavat myös asiakkaat tyytyväisiksi.

Pidä silmät ja korvat auki. Yrittäjä juuttuu helposti oravanpyörään, päivittäisiin töihin, jotka on vain hoidettava. Olet siivooja, kirjanpitäjä, kokki ja tarjoilija eikä kehitystyölle jää aikaa. Liian monet ravintolan omistajat lankeavat tähän loukkuun.