Yrittäjyys

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

| |

150 ympäri Suomea sijaitsevaa hoivakotia koki hiljattain iloisen yllätyksen. Ikääntyneiden hoivakodeissa on ollut pitkin kevättä pulaa suojavarusteista, joten keskisuomalainen yrittäjäporukka päätti toimia ja lahjoittaa suojavisiireitä niiden käyttöön. Hyväntekeväisyys on yksi tapa saada paljon aikaan.

Tempaus sai alkunsa LämpöYkkösen osakkaan Matti Perkkiön ja 4M Suomen hallituksen puheenjohtajan Harri Hämäläisen puhelinkeskustelusta.

– Olin itse miettinyt pidempään, miten yrityksenä voisi auttaa tässä tilanteessa. Yrityksillä on nyt omat haasteensa, ja moni kärsii lomautuksista ja pienentyneestä liikevaihdosta. Ajattelin, että jos saisin mukaan muutamia muitakin yrityksiä, voisimme melko pienellä vaivalla saada paljon hyvää aikaan, Matti Perkkiö kertoo.

LämpöYkkönen Oy
Toimiala
: Lämpö-, vesijohto- ja ilmastointiasennus
Perustettu: 2007
Liikevaihto: 19,6 miljoonaa euroa (2018)
Liiketulos: 157 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 103

Hän laittoi viestin muutamalle tutulle yrittäjälle, ja pian koossa oli usean yrityksen joukko ja 60 000 euron potti. Mukaan tempaukseen lähtivät LämpöYkkösen lisäksi Asianajotoimisto Fenno, Joma Rakennus, Jyskän varastomyymälä, Kymppiremontit sekä Trustmary.

– Yllätyin itsekin, miten innolla ja nopeasti kaikki muutkin innostuivat ideasta. Emme olleet itse tehneet vastaavan luokan hyväntekeväisyystempauksia aiemmin, vaikka olemmekin tukeneet koulujen ja urheilijoiden toimintaa.

Todelliseen tarpeeseen

Mukaan lähteneille yrityksille tempaus on tuonut hyvää mieltä, ja hyväntekeväisisyys on tuonut muitakin positiivisia seurauksia.

Yrityksille asiakassuosituksia keräävän Trustmaryn toimitusjohtajan Johannes Karjulan mukaan tempaukseen oli palkitsevaa lähteä mukaan.

– Olemme kaikki lukeneet mediasta, että erityisesti hoivakodeissa näitä maskeja todella tarvitaan. Tempaus on lisännyt meidän näkyvyyttämme ja toivon tämän herättävän muitakin yrityksiä hyvän tekemiseen, hän kertoo.

korona hyväntekeväisyys
Keski-Suomen alueella vaikuttavien yrittäjien oli helppo lähteä hyväntekeväisyystempaukseen mukaan, sillä yrittäjät tunsivat toisensa ennalta. Kuvassa Johannes Karjula äärimmäisenä vasemmalla ja Matti Perkkiö kolmantena oikealta.

– Matilla on muutenkin hyviä ideoita, joten luotin siihen, että tämäkin hanke toimii. Aluksi tosin pohdin, että olisin lähtenyt tempaukseen yksityishenkilönä, mutta kun kerroin siitä yrittäjäkollegoille, oli selvää, että lähdemme koko firma mukaan, Karjula kertoo.

Trustmary Oy

Toimiala: Markkinatutkimus
Perustettu: 2015
Liikevaihto: 2,4 miljoonaa euroa (2018)
Liiketulos: 21 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 39

Koronapandemia on kurittanut yrityksiä kautta maan, ja kriisi on näkynyt myös LämpöYkkösen ja Trustmaryn liikevaihdossa. Sekä Perkkiö että Karjula uskovat, että hyväntekeväisyys kannattaa silti.

– Meidän kulumme ovat tässä kuitenkin melko pienet suhteessa vastaanottajien saamaan hyötyyn.

Karjulan mukaan yritysten arvot punnitaan koronakriisin aikana: yrityksissä on tehtävä toimenpiteitä, jotta oma yritys on pystyssä ja toimintakykyinen vielä syksylläkin. Ihmishenget menevät kuitenkin säästämisen ja eurojen edelle, eikä henkisen jaksamisen kustannuksella voi loputtomasti säästää.

LämpöYkkösen Matti Perkkiö on samaa mieltä. LämpöYkkösessä on jo jouduttu tekemään lomautuksia koronapandemian vuoksi.

– Meille oli alusta saakka selvää, ettei tempaukseen käytettävä rahasumma saa olla lomautuksista pois. Tempaus on jo nyt poikinut uusia asiakkuuksia ja todella positiivista näkyvyyttä.

Johannes Karjula uskoo, että vastaaville, yrittäjien koordinoimille hyväntekeväisyystempauksille on tarvetta myös jatkossa.

– Tämä on hieno kombinaatio, ja tällaisia pitäisi tehdä enemmän, on sitten liikkeellä koronaa tai ei. Yrittäjien tekemässä hyväntekeväisyystyössä on tosi paljon mahdollisuuksia. Moni yrittäjä haluaa tehdä hyvää, mutta keinot saattavat olla hukassa, Karjula pohtii.

Yhteinen missio sujuvoitti tekemistä

Tuhansien suojavisiirien matka hyväntekeväisyysideasta hoivakoteihin kävi lopulta hyvin ripeästi. Toimintaa helpotti se, että visiirejä valmistava 4M Suomi oli jo ehtinyt aloittaa niiden tuotannon. Visiirit ovat kokonaan kotimaista alkuperää, ja ne voidaan pestä ja käyttää uudelleen.

– Ensimmäisestä viestittelystä ja puhelinsoitosta taisi kulua viikko siihen, että ensimmäinen hoivakoti sai suojavarusteensa. Toki tämä vaati paljon järjestelyä ja lukuisia puhelinsoittoja, mutta kun kaikilla oli selkeä, sama tahtotila, käytännön toimet sujuivat helposti, Perkkiö kertoo.

Yhteistyön alkua nopeutti se, että 4M oli Perkkiölle jo ennestään tuttu kumppani.

– Pian selvisi, että he pystyivät hoitamaan tuotteiden valmistuksen lisäksi logistiikan ja sen organisoinnin.

Ensimmäiset suojavisiirit toimitettiin Jyväskylässä sijaitsevaan sotainvalidien sairaskotiin.

– Sinnekin meillä oli valmiiksi kontakteja, joten taho oli helppo löytää. Sairaskodin asukkaat ovat olleet viime kuukaudet todellisessa eristyksissä ja he ovat keskimäärin hyvin iäkkäitä – visiirit tulivat siis todellakin heille tarpeeseen, Perkkiö sanoo.

Lue myös:

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Fakta

3 x Miten mukaan hyväntekeväisyyteen?

Tehkää yhdessä. Hyväntekeväisyystempausta ei tarvitse lähteä toteuttamaan yksin. Kokoa sopiva yrittäjäporukka yhteen ja suunnitelkaa yhdessä, mille taholle tahdotte jakaa hyvää.

Budjetoi oikein. Hyväntekeväisyyteen kannattaa lähteä sellaisella summalla, josta on autettavalle taholle aidosti hyötyä – mutta joka ei kaada yrityksen taloutta.

Muista näkyvyys. Hyvän tekemisestä kannattaa kertoa eteenpäin. Näin tempauksesta hyötyvät sekä avun saaja että avun antaja.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Tunnista jaksamisen 4 varoitusvaloa ja reagoi ajoissa

Kun jaksaminen hiipuu, syttyy varoitusvaloja. Animaatiomme kertoo, mihin merkkeihin on syytä kiinnittää huomiota ja milloin tahtia on rauhoitettava.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Älä anna koronan haudata yrittäjyyshaavetta

Koronakriisin takia moni yritys joutuu lopettamaan toimintansa tai muuttamaan toimintamalliaan. Pandemian seurauksena yrityskanta uudistuu ja syntyy tilaa uudelle yrittäjyydelle, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Lataa lisää