Yrittäjyys

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

| |

150 ympäri Suomea sijaitsevaa hoivakotia koki hiljattain iloisen yllätyksen. Ikääntyneiden hoivakodeissa on ollut pitkin kevättä pulaa suojavarusteista, joten keskisuomalainen yrittäjäporukka päätti toimia ja lahjoittaa suojavisiireitä niiden käyttöön. Hyväntekeväisyys on yksi tapa saada paljon aikaan.

Tempaus sai alkunsa LämpöYkkösen osakkaan Matti Perkkiön ja 4M Suomen hallituksen puheenjohtajan Harri Hämäläisen puhelinkeskustelusta.

– Olin itse miettinyt pidempään, miten yrityksenä voisi auttaa tässä tilanteessa. Yrityksillä on nyt omat haasteensa, ja moni kärsii lomautuksista ja pienentyneestä liikevaihdosta. Ajattelin, että jos saisin mukaan muutamia muitakin yrityksiä, voisimme melko pienellä vaivalla saada paljon hyvää aikaan, Matti Perkkiö kertoo.

LämpöYkkönen Oy
Toimiala
: Lämpö-, vesijohto- ja ilmastointiasennus
Perustettu: 2007
Liikevaihto: 19,6 miljoonaa euroa (2018)
Liiketulos: 157 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 103

Hän laittoi viestin muutamalle tutulle yrittäjälle, ja pian koossa oli usean yrityksen joukko ja 60 000 euron potti. Mukaan tempaukseen lähtivät LämpöYkkösen lisäksi Asianajotoimisto Fenno, Joma Rakennus, Jyskän varastomyymälä, Kymppiremontit sekä Trustmary.

– Yllätyin itsekin, miten innolla ja nopeasti kaikki muutkin innostuivat ideasta. Emme olleet itse tehneet vastaavan luokan hyväntekeväisyystempauksia aiemmin, vaikka olemmekin tukeneet koulujen ja urheilijoiden toimintaa.

Todelliseen tarpeeseen

Mukaan lähteneille yrityksille tempaus on tuonut hyvää mieltä, ja hyväntekeväisisyys on tuonut muitakin positiivisia seurauksia.

Yrityksille asiakassuosituksia keräävän Trustmaryn toimitusjohtajan Johannes Karjulan mukaan tempaukseen oli palkitsevaa lähteä mukaan.

– Olemme kaikki lukeneet mediasta, että erityisesti hoivakodeissa näitä maskeja todella tarvitaan. Tempaus on lisännyt meidän näkyvyyttämme ja toivon tämän herättävän muitakin yrityksiä hyvän tekemiseen, hän kertoo.

korona hyväntekeväisyys
Keski-Suomen alueella vaikuttavien yrittäjien oli helppo lähteä hyväntekeväisyystempaukseen mukaan, sillä yrittäjät tunsivat toisensa ennalta. Kuvassa Johannes Karjula äärimmäisenä vasemmalla ja Matti Perkkiö kolmantena oikealta.

– Matilla on muutenkin hyviä ideoita, joten luotin siihen, että tämäkin hanke toimii. Aluksi tosin pohdin, että olisin lähtenyt tempaukseen yksityishenkilönä, mutta kun kerroin siitä yrittäjäkollegoille, oli selvää, että lähdemme koko firma mukaan, Karjula kertoo.

Trustmary Oy

Toimiala: Markkinatutkimus
Perustettu: 2015
Liikevaihto: 2,4 miljoonaa euroa (2018)
Liiketulos: 21 000 euroa (2018)
Henkilöstö: 39

Koronapandemia on kurittanut yrityksiä kautta maan, ja kriisi on näkynyt myös LämpöYkkösen ja Trustmaryn liikevaihdossa. Sekä Perkkiö että Karjula uskovat, että hyväntekeväisyys kannattaa silti.

– Meidän kulumme ovat tässä kuitenkin melko pienet suhteessa vastaanottajien saamaan hyötyyn.

Karjulan mukaan yritysten arvot punnitaan koronakriisin aikana: yrityksissä on tehtävä toimenpiteitä, jotta oma yritys on pystyssä ja toimintakykyinen vielä syksylläkin. Ihmishenget menevät kuitenkin säästämisen ja eurojen edelle, eikä henkisen jaksamisen kustannuksella voi loputtomasti säästää.

LämpöYkkösen Matti Perkkiö on samaa mieltä. LämpöYkkösessä on jo jouduttu tekemään lomautuksia koronapandemian vuoksi.

– Meille oli alusta saakka selvää, ettei tempaukseen käytettävä rahasumma saa olla lomautuksista pois. Tempaus on jo nyt poikinut uusia asiakkuuksia ja todella positiivista näkyvyyttä.

Johannes Karjula uskoo, että vastaaville, yrittäjien koordinoimille hyväntekeväisyystempauksille on tarvetta myös jatkossa.

– Tämä on hieno kombinaatio, ja tällaisia pitäisi tehdä enemmän, on sitten liikkeellä koronaa tai ei. Yrittäjien tekemässä hyväntekeväisyystyössä on tosi paljon mahdollisuuksia. Moni yrittäjä haluaa tehdä hyvää, mutta keinot saattavat olla hukassa, Karjula pohtii.

Yhteinen missio sujuvoitti tekemistä

Tuhansien suojavisiirien matka hyväntekeväisyysideasta hoivakoteihin kävi lopulta hyvin ripeästi. Toimintaa helpotti se, että visiirejä valmistava 4M Suomi oli jo ehtinyt aloittaa niiden tuotannon. Visiirit ovat kokonaan kotimaista alkuperää, ja ne voidaan pestä ja käyttää uudelleen.

– Ensimmäisestä viestittelystä ja puhelinsoitosta taisi kulua viikko siihen, että ensimmäinen hoivakoti sai suojavarusteensa. Toki tämä vaati paljon järjestelyä ja lukuisia puhelinsoittoja, mutta kun kaikilla oli selkeä, sama tahtotila, käytännön toimet sujuivat helposti, Perkkiö kertoo.

Yhteistyön alkua nopeutti se, että 4M oli Perkkiölle jo ennestään tuttu kumppani.

– Pian selvisi, että he pystyivät hoitamaan tuotteiden valmistuksen lisäksi logistiikan ja sen organisoinnin.

Ensimmäiset suojavisiirit toimitettiin Jyväskylässä sijaitsevaan sotainvalidien sairaskotiin.

– Sinnekin meillä oli valmiiksi kontakteja, joten taho oli helppo löytää. Sairaskodin asukkaat ovat olleet viime kuukaudet todellisessa eristyksissä ja he ovat keskimäärin hyvin iäkkäitä – visiirit tulivat siis todellakin heille tarpeeseen, Perkkiö sanoo.

Lue myös:

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Fakta

3 x Miten mukaan hyväntekeväisyyteen?

Tehkää yhdessä. Hyväntekeväisyystempausta ei tarvitse lähteä toteuttamaan yksin. Kokoa sopiva yrittäjäporukka yhteen ja suunnitelkaa yhdessä, mille taholle tahdotte jakaa hyvää.

Budjetoi oikein. Hyväntekeväisyyteen kannattaa lähteä sellaisella summalla, josta on autettavalle taholle aidosti hyötyä – mutta joka ei kaada yrityksen taloutta.

Muista näkyvyys. Hyvän tekemisestä kannattaa kertoa eteenpäin. Näin tempauksesta hyötyvät sekä avun saaja että avun antaja.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Lataa lisää