Yrittäjyys

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita
Sebastian Motelay ja Robin Bergström käyttivät aikaansa uusien asiakkaiden löytämiseen samaan aikaan kun lukiokaverit viettivät aikaa Playstationin ja Netflixin parissa.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

| |

Kaikki myynti alkaa ensimmäisestä yhteydenotosta. Eli: ota puhelin käteen ja soita. Näin tekivät myös Robin Borgström ja Sebastian Motelay.

Tuolloin vielä 16-vuotiaat lukiolaiset olivat myyneet kangaskasseja omalle koululleen Brändö gymnasiumille Helsingissä. He tajusivat, että kasseja voisi ehkä myydä muillekin.

– Soitimme ensin toisten koulujen rehtoreilla ja sitten yritysjohtajille. Se sujui yllättävän hyvin, Borgström kertoo.

Alussa osa halusi varmasti tukea nimenomaan nuoria yrittäjiä, mutta satojen tuhansien liikevaihtoa ei saada aikaan pelkästään muiden hyväntahtoisuudella. Viime vuonna Pals lähes kolminkertaisti liikevaihdon edellisvuodesta 300 000 euroon. Tulos oli 21 000 euroa.

– Meillä on hyvä asiakaspalvelu. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat meitä muille, joten olemme rakentaneet asiakaskuntaa pikkuhiljaa, Borgström sanoo.

Palsin toiminta alkoi kahdella toiminimellä, mutta töiden lisääntyessä Borgström ja Motelay perustivat osakeyhtiön. Koska molemmat olivat silloin vielä alaikäisiä, piti hallituspaikat täyttää vanhemmilla. Nyt yritys on kuitenkin kokonaan yrittäjien käsissä.

Yritys: Slap Finland Oy Ab, tunnetaan nimellä Pals
Toimiala: Yrityslahjat ja -tuotteet
Perustettu: 2016
Liikevaihto: 301 000 euroa
Liiketulos: 21 000 euroa
Henkilöstö: 2 + provisiomyyjiä

300 asiakasta

Alusta lähtien Palsin asiakkaina ovat olleet suuret yritykset kuten Paulig, Nordea ja Fazer. Nyt vuonna 2016 perustetulla yrityksellä on lähes 300 asiakasta. Suurin osa on Suomesta, mutta yritys on lähettänyt tuotteita myös Ruotsiin, Norjaan, Saksaan ja jopa Japaniin asti.

– Kun olimme saaneet kymmenen ensimmäistä asiakasta, pystyimme osoittamaan, että kymmenen yritystä on ostanut meiltä ja luottavat meihin, Motelay kertoo.

Mahdollisia asiakkaita on löydetty nykyaikaisen puhelinluettelon, eli Googlen, kautta.

– Internetistä löytyy puhelinnumero ja nimi. Sitten pitää vain näppäillä kymmenen numeroa ja soittaa. Se on aika yksinkertaista käytännössä. Vastauksen saa, kunhan kysyy, Motelay sanoo.

Alussa puhelut menivät vähän niin ja näin eikä kaveruksilla ollut mitään tarinaa. Mutta 50-vuotiaalle toimitusjohtajalle soittava 16-vuotias on aika uniikki.

– Saimme puoli minuuttia lisäaikaa, kun sanoimme olevamme 16-vuotiaita. Kukaan ei kehdannut lopettaa puhelua siihen, Borgström sanoo.

Ensikontaktin jälkeen nuoret yrittäjät kysyivät lisätietoja yrityksestä ja pyysivät usein myös neuvoja.

– Olemme saaneet todella paljon neuvoja suurilta yritysjohtajilta. Heidän kauttaan meistä on tullut parempia työssämme.

Ei rajattua valikoimaa

Kahden teinin charmilla ei kuitenkaan ole mitään väliä, jos tuotteet eivät ole hyviä.

Palsille onkin tärkeää myydä oikeita tuotteita jokaiselle asiakkaalle. He myyvät kaikkea kangaskasseista golfpalloihin – tai juuri sitä, mitä asiakkaat haluavat. Yrittäjien motto on, että kaikki hoituu.

– Meillä ei ole rajattua valikoimaa. Moni muu ei pysty tarjoamaan samaa ja sen takia moni asiakas valitsee meidät, Motelay sanoo.

Tällä hetkellä Palsilla on yli 100 tavarantoimittajaa.

– Löytäessäni uuden tehtaan en osta sieltä kaikkea, vaan alan rakentaa suhdetta. Suurin osa ei varmasti tiedä kuinka nuoria olemme, mutta eihän se ole ongelma tavarantoimittajille, kunhan ostamme tavaraa ja maksamme laskut ajoissa, Motelay kertoo.

Hän ja Borgström ovat tiivisti yhteydessä tavarantoimittajiin, joita on ympäri maailmaa. Kaikki yhteydenotot tapahtuvat Facetimen, puhelimen ja sähköpostin kautta. Yrittäjät ovat tavanneet vain muutaman tavarantoimittajan henkilökohtaisesti, mutta varmistavat aina tuotteen laadun tilaamalla näytteitä.

Pidä asiakkaat tyytyväisinä

Asiakaspalvelu on yksi Palsin valttikorteista ja yritys on myös onnistunut luomaan vahvan brändin. Nuoret yrittäjät pitävät aina lupauksensa.

– Meille on itsestäänselvyys pitää asiakkaat tyytyväisinä, Borgström sanoo.

Parhaimmillaan hyvä asiakaskokemus ohjaa ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Vaikka Palsin toiminta lähti käyntiin hieman vahingossa, on siitä kasvanut iso bisnes. Yhden tavallisen viikon myynti on nyt sama kuin koko syksyn 2016.

Seuraava askel on palkata lisää ihmisiä, mutta tulevien vuosien aikana yritys saa kasvaa orgaanisesti.

Yrittäjät kirjoittivat ylioppilaaksi keväällä ja Borgström meni armeijaan kesällä. Hänen jälkeensä on Motelayn vuoro. Molemmat ovat myös saanet opiskelupaikan Hankenilta.

– Kun olemme käyneet armeijan ja aloittaneet opiskelun, voimme miettiä selvempää visioita siitä, missä haluamme olla 3–5 vuoden päästä, Borgström sanoo.

Fakta

Nuorten yrittäjien opit

Uskalla ottaa yhteyttä. Haluatko tavata jonkun tai myydä jotain? Kaikki alkaa yhteydenotosta. Pahimmillaan saat vastaukseksi ei.

Uskalla toteuttaa. Oletko miettinyt jotain ideaa monta vuotta? Älä tuhlaa enempää aikaa miettimiseen, vaan lähde kokeilemaan. Aseta itsellesi aikaraja. Milloin viimeistään pitäisi tapahtua ja mitä?

Uskalla kysyä. Etkö tiedä miten jokin asia toimii? Uskalla kysyä muilta. Ainoastaan kysymällä voi saada vastauksia.

Ole aito. Olemalla aidosti kiinnostunut muista ihmisistä pääsee aina pidemmälle. Ole mukava kaikille – voi olla, että sinua suositellaan muillekin.

Tee mitä lupaat. Älä ikinä lupaa liikaa, mutta pidä aina lupauksesi.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Mistä syntyy hyvä asiakaskokemus?

Ajanhallinnan puute on suurin tekosyy laiminlyödä asiakassuhde.

Kuinka käy kivijalalle? Uusi palvelu ratkoo ongelmaa verkossa

Hyvä asiakaspalvelu on kivijalkaliikkeen valtti, mutta ilman verkkokauppaa voi olla vaikea selvitä.

Ajatteletko aina asiakkaan parasta? Joskus se voi tarkoittaa vähemmän myyntiä

Jake Ihalainen haluaa ratkaista asiakkaan ongelman parhaalla mahdollisella tavalla. Toisinaan töitä ohjataan myös kilpailijoille.

Bisneksenä sparraus – miten konsulteille riittää töitä?

Konsultti- ja valmennusyrittäjät nojaavat vahvasti verkostoihinsa ja henkilöbrändiinsä.

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Ovatko toiset yrittäjät sinulle vihollisia vai kumppaneita?

Hyvät kumppanuudet auttavat varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen, kirjoittaa Mittasähkön Simo Kosunen.

Mistä kannattavuus syntyy? Lisäarvo taklaa hintakilpailua

Tilauskonepaja Sihy kohensi tuotantonsa tehokkuutta kymmenillä prosenteilla. Samalla palveluvalmius parani.

Lataa lisää