Laskelmat

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

| |

Ilman käyttöpääomaa yritystoimintaa hyytyy nopeasti. Siksi jokaisen yrittäjän on syytä selvittää, paljonko rahaa, eli pääomaa, oma yritys tarvitsee pysyäkseen toimintakuntoisena.

Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkauppi kannustaa aloittavaa yrittäjää tarkastelemaan käyttöpääomaa siltä kantilta, paljonko tämä tarvitsee rahaa jo ennen kuin yrityksen toiminta alkaa kunnolla.

Vaikka tuloja ei vielä tule, kulut alkavat juosta nopeasti. Yrityksen on huolehdittava esimerkiksi perustamiskuluista, markkinointitoimista sekä kännykkä- ja nettiliittymistä. Tämä vaatii rahaa.

Yritystoiminnan käynnistämistä suunnittelevan on hyvä varata myös pahan päivän varalle muutaman ensimmäisen toimintakuukauden suuruinen käteisvara.

Hyödyllinen työkalu yrittäjälle on myös liiketoimintasuunnitelma, se kirkastaa yrityksen toiminnan ytimen.

Käyttöpääoman kaava

Käyttöpääoman hahmottamista helpottamaan on tehty oma kaava. Sen avulla yrittäjä voi laskea, paljonko yritystoiminnan pyörittäminen vaatii rahaa:

– Käyttöpääoma saadaan, kun myyntisaamiset ja vaihto-omaisuus lasketaan yhteen ja niistä vähennetään ostovelat, Lahdenkauppi kertoo.

Yrittäjä löytää nämä kaikki erät yrityksensä taseesta. Käyttöpääoman kehitystä kannattaa seurata Lahdenkaupin mukaan kuukausittain.

Jos käyttöpääoman laskeminen tai sen erien tulkinta tuntuu vaikealta, apua saa kääntymällä ammattilaisen puoleen:

– Kirjanpitäjät ovat sitä varten, että he auttavat yrittäjää yritystalouden kysymyksissä. Kirjanpitäjät ovat tarkkoja ja tulkitsevat mielellään, mitä asiat tarkoittavat.

He osaavat myös auttaa yrityksen tulevaisuuden ja rahantarpeen kehityksen arvioinnissa.

Lahdenkauppi muistuttaa myös, että laskukaava on hyvä apuväline, mutta siihen ei ole järkevää takertua liikaa. Keskeistä on sisäistää, että käyttöpääoma kuvaa toiminnan pyörittämiseen tarvittavaa rahamäärää.

Tärkeä käyttöpääomapuskuri

Yrityksen tarvitseman käyttöpääoman määrä on aina yrityskohtainen. Käyttöpääomapuskuri auttaa yrittäjää selviämään yllättävistä tilanteista sekä hiljaisemmista ajanjaksoista.

Vaikka käyttöpääoman tarve on aina yrityskohtainen, joitain nyrkkisääntöjä on kuitenkin olemassa. Käyttöpääoman tarpeeseen vaikuttavat muun muassa se, millainen on yritystoiminnan luonne ja mitä yritys myy.

– Käyttöpääomaa täytyy olla vähintään muutaman kuukauden puskuri. Silloin käy yleensä hyvin.

Jo ennen yrityksen perustamista yrittäjän on hyvä huomioida nämä käyttöpääomatarpeeseen vaikuttavat seikat:

1. Myytkö tavaroita vai palveluja?

Käyttöpääoman merkitys on Lahdenkaupin mukaan suurempi silloin, kun yritys myy tuotteita tai sillä on esimerkiksi valmistavaa toimintaa.

– Tai jos kyseessä on kauppaliike, jonka ostot ovat isoja ja tavaraa virtaa yrityksen läpi, käyttöpääomalla on paljon suurempi merkitys kuin silloin, jos yritys on puhtaasti palveluyritys, jossa myydään omaa työpanosta.

2. Sesonkiyritys vai tasaisen myynnin tekijä?

Jos yritys toimii jonain tiettynä sesonkina, on käyttöpääoman riittävyyteen syytä kiinnittää erityistä huomiota. Esimerkiksi joulukuusikauppiaalla tulisi olla tammikuussa riittävästi käyttöpääomaa koko seuraavalle vuodelle.

– Käyttöpääomapuskurin suuruuteen vaikuttaa, kuinka suuria kausivaihtelut ovat. Jos toiminta on tasaista, ja se menee joka kuukausi hyvin vakioidusti, 2–3 kuukauden puskuri on riittävä.

Investoinnit ja käyttöpääoma

Lahdenkauppi muistuttaa, että myös investoinneilla on vaikutusta käyttöpääoman tarpeeseen.

–  Kun mietitään rahan tarvetta, investointeja tehdessä voi olla helpompi miettiä, että nyt ostan tuotannollisen koneen. Siihen tarvitaan rahaa. Samassa yhteydessä pitäisi aina miettiä käyttöpääoman tarvetta.

Jos uusi kone lisää tuotannon kapasiteettia, se lisää usein myös myyntiä. Sitä kautta voi tulla uutta varastoa, mikä kasvattaa käyttöpääoman tarvetta. Siksi investointeja suunnitellessa yrittäjän on syytä varautua myös käyttöpääoman tarpeen kasvuun.

Käyttöpääoma loppui, mitä tehdä?

Jos tilanne vaikuttaa tiukalta, yritys voi pyrkiä nopeuttamaan myyntisaamisten kotiutusta esimerkiksi neuvottelemalla lyhyemmän maksuaikataulun tai nopeuttamalla varaston kiertoa.

Vastaavasti omien ostovelkojen maksua voi pyytää pidemmäksi. Yksi keino on myös hankkia uutta rahaa – useimmiten se tarkoittaa lainaa käyttöpääoman rahoittamiseksi.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää