Laskelmat

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

| |

Ilman käyttöpääomaa yritystoimintaa hyytyy nopeasti. Siksi jokaisen yrittäjän on syytä selvittää, paljonko rahaa, eli pääomaa, oma yritys tarvitsee pysyäkseen toimintakuntoisena.

Taloushallintoliiton jäsenpalveluiden johtaja Ari Lahdenkauppi kannustaa aloittavaa yrittäjää tarkastelemaan käyttöpääomaa siltä kantilta, paljonko tämä tarvitsee rahaa jo ennen kuin yrityksen toiminta alkaa kunnolla.

Vaikka tuloja ei vielä tule, kulut alkavat juosta nopeasti. Yrityksen on huolehdittava esimerkiksi perustamiskuluista, markkinointitoimista sekä kännykkä- ja nettiliittymistä. Tämä vaatii rahaa.

Yritystoiminnan käynnistämistä suunnittelevan on hyvä varata myös pahan päivän varalle muutaman ensimmäisen toimintakuukauden suuruinen käteisvara.

Hyödyllinen työkalu yrittäjälle on myös liiketoimintasuunnitelma, se kirkastaa yrityksen toiminnan ytimen.

Käyttöpääoman kaava

Käyttöpääoman hahmottamista helpottamaan on tehty oma kaava. Sen avulla yrittäjä voi laskea, paljonko yritystoiminnan pyörittäminen vaatii rahaa:

– Käyttöpääoma saadaan, kun myyntisaamiset ja vaihto-omaisuus lasketaan yhteen ja niistä vähennetään ostovelat, Lahdenkauppi kertoo.

Yrittäjä löytää nämä kaikki erät yrityksensä taseesta. Käyttöpääoman kehitystä kannattaa seurata Lahdenkaupin mukaan kuukausittain.

Jos käyttöpääoman laskeminen tai sen erien tulkinta tuntuu vaikealta, apua saa kääntymällä ammattilaisen puoleen:

– Kirjanpitäjät ovat sitä varten, että he auttavat yrittäjää yritystalouden kysymyksissä. Kirjanpitäjät ovat tarkkoja ja tulkitsevat mielellään, mitä asiat tarkoittavat.

He osaavat myös auttaa yrityksen tulevaisuuden ja rahantarpeen kehityksen arvioinnissa.

Lahdenkauppi muistuttaa myös, että laskukaava on hyvä apuväline, mutta siihen ei ole järkevää takertua liikaa. Keskeistä on sisäistää, että käyttöpääoma kuvaa toiminnan pyörittämiseen tarvittavaa rahamäärää.

Tärkeä käyttöpääomapuskuri

Yrityksen tarvitseman käyttöpääoman määrä on aina yrityskohtainen. Käyttöpääomapuskuri auttaa yrittäjää selviämään yllättävistä tilanteista sekä hiljaisemmista ajanjaksoista.

Vaikka käyttöpääoman tarve on aina yrityskohtainen, joitain nyrkkisääntöjä on kuitenkin olemassa. Käyttöpääoman tarpeeseen vaikuttavat muun muassa se, millainen on yritystoiminnan luonne ja mitä yritys myy.

– Käyttöpääomaa täytyy olla vähintään muutaman kuukauden puskuri. Silloin käy yleensä hyvin.

Jo ennen yrityksen perustamista yrittäjän on hyvä huomioida nämä käyttöpääomatarpeeseen vaikuttavat seikat:

1. Myytkö tavaroita vai palveluja?

Käyttöpääoman merkitys on Lahdenkaupin mukaan suurempi silloin, kun yritys myy tuotteita tai sillä on esimerkiksi valmistavaa toimintaa.

– Tai jos kyseessä on kauppaliike, jonka ostot ovat isoja ja tavaraa virtaa yrityksen läpi, käyttöpääomalla on paljon suurempi merkitys kuin silloin, jos yritys on puhtaasti palveluyritys, jossa myydään omaa työpanosta.

2. Sesonkiyritys vai tasaisen myynnin tekijä?

Jos yritys toimii jonain tiettynä sesonkina, on käyttöpääoman riittävyyteen syytä kiinnittää erityistä huomiota. Esimerkiksi joulukuusikauppiaalla tulisi olla tammikuussa riittävästi käyttöpääomaa koko seuraavalle vuodelle.

– Käyttöpääomapuskurin suuruuteen vaikuttaa, kuinka suuria kausivaihtelut ovat. Jos toiminta on tasaista, ja se menee joka kuukausi hyvin vakioidusti, 2–3 kuukauden puskuri on riittävä.

Investoinnit ja käyttöpääoma

Lahdenkauppi muistuttaa, että myös investoinneilla on vaikutusta käyttöpääoman tarpeeseen.

–  Kun mietitään rahan tarvetta, investointeja tehdessä voi olla helpompi miettiä, että nyt ostan tuotannollisen koneen. Siihen tarvitaan rahaa. Samassa yhteydessä pitäisi aina miettiä käyttöpääoman tarvetta.

Jos uusi kone lisää tuotannon kapasiteettia, se lisää usein myös myyntiä. Sitä kautta voi tulla uutta varastoa, mikä kasvattaa käyttöpääoman tarvetta. Siksi investointeja suunnitellessa yrittäjän on syytä varautua myös käyttöpääoman tarpeen kasvuun.

Käyttöpääoma loppui, mitä tehdä?

Jos tilanne vaikuttaa tiukalta, yritys voi pyrkiä nopeuttamaan myyntisaamisten kotiutusta esimerkiksi neuvottelemalla lyhyemmän maksuaikataulun tai nopeuttamalla varaston kiertoa.

Vastaavasti omien ostovelkojen maksua voi pyytää pidemmäksi. Yksi keino on myös hankkia uutta rahaa – useimmiten se tarkoittaa lainaa käyttöpääoman rahoittamiseksi.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Lataa lisää