Laskelmat

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

| |

Yritystä perustava törmää heti alkuvaiheessa myyntilaskelmaan. Se on edellytys esimerkiksi starttirahan myöntämiselle ja lainan saamiselle yritystoimintaan aivan siinä missä rahoituslaskelmakin.

Myöhemmin myyntilaskelma on loistava seurannan väline, jolla nähdään, pysyykö yrityksen myynti esimerkiksi kuukausi- ja vuositasolla tavoitteissa. Se kertoo myös, kuinka kannattavuuslaskelman tavoitteet toteutuvat, joten ne kulkevat käsi kädessä.

Yksinkertaistettuna myyntilaskelma kertoo, mitä yritys myy, millä hinnalla ja kenelle. Toisin sanoen se osoittaa, mistä rahaa tulee sisään ja kuinka paljon.

Toimitusjohtaja Tarja Pöyhönen Kuopion seudun Uusyrityskeskuksesta toteaa, että heidän asiakkaistaan valtaosa, yli 80 prosenttia myy palveluita. Loput ovat muun muassa kaupan alan yrityksiä.

Palveluita myyvän pitää olla realisti. Esimerkiksi hierojan on hyvä miettiä, paljonko hänen on laskutettava tunnista, jotta hän pystyy muun muassa hankkimaan työvälineet, maksamaan vuokran ja lisäksi elämään työllään – ja mahdollisesti elättämään muitakin. Omasta jaksamisestakin täytyy pitää huolta.

– Hieroja tekee fyysistä työtä, jota tuskin jaksaa tehdä päivässä kuutta tuntia enempää. Lisäksi kannattaa laskea mukaan tauot, aina ruokatunnista kahvitunteihin ja vessakäynteihin, sanoo Pöyhönen.

Myyntilaskelman muoto on vapaa

Teknisesti myyntilaskelman tekeminen on melko vapaata. Yksinkertaisuudessaan se voi olla vaikka A4:lle kirjoitettu laskelma, kuinka monta tuntia aikoo myydä palveluaan viikossa ja millä hinnalla.

Perusteelliset laskelmat  tarvitsee esimerkiksi teollinen yritys tai sekatavarakauppias, jolla on tarjolla kaikkea mahdollista tikkareista moottorikelkkoihin. Hänellä on muuttujia enemmän kuin omaa työtään myyvällä.

Hyvässä myyntilaskelmassa on realistinen ennuste myytävien tuotteiden kappalemääristä ja hinnoista. Myös myyntikate pitää olla selvillä. Kannattavuus selviää, kun myyntituotosta vähennetään kustannukset.

Laskelman voi tehdä vaikka Excelillä, ja netissä on tarjolla runsaasti valmiita laskelmapohjia ja kaavakkeita.

– Sisältö on tärkein ja ohjaa muotoa, jonka voi valita vapaasti, Pöyhönen toteaa.

Uusyrityskeskusten Aloittavan yrittäjän perustamisoppaassa 2019 käytetään esimerkkiä siivousalan yrittäjästä.

Useimmat  osaavat – tai ainakin osaisivat tehdä – myyntilaskelman itse, mutta Pöyhösen mukaan monet pähkäilevät, mitä siinä pitäisi olla mukana. Asiantuntijaa pyydetään tavallisesti vielä varmistamaan, että kaikki on otettu huomioon.

– Monilla on käsitys omista palkkatavoitteesta ja kuluista, mutta he tarvitsevat apua kokonaisuuden hahmottamiseen, kertoo Pöyhönen.

Hän lisää, että laskelman tulisi olla riittävän yksinkertainen ja selkeä, jotta yrittäjä pystyy tulkitsemaan sitä helposti. Hyvä kirjanpitäjä on erinomainen kumppani haastavimpienkin myyntilaskelmien suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan.

Myyntilaskelmaan vaikuttaa kilpailutilanne

Hyvässä myyntilaskelmassa on otettu huomioon kannattavuuteen vaikuttavat liiketoiminnan kulut. Hieroja myy omaa vain työtään, mutta parturi joutuu investoimaan myös erilaisiin kemikaaleihin. Lisäksi pitää miettiä, kuinka kilpailtu oma toimiala on. Ehkä markkinoilla on jokin iso tekijä, joka pystyy polkemaan hintoja ja saamaan pienyrittäjän elämän tukalaksi?

Keskeistä on myös, kuinka paljon asiakkaita on tarjolla – ja pystyykö asiakkaita sitouttamaan vai vaihtuuko asiakaskunta tiuhaan. Muodollisesti pätevä myyntilaskelma kumisee tyhjyyttään, jos se ei nojaa todellisuuteen.

– Kulut ja markkinatilanne ohjaavat tuotteen ja palvelun hinnoittelua. Toisinaan yrittäjä kuvittelee myyvänsä priimaa premium-hintaan, vaikka todellisuudessa hän myy normitavaraa ylihinnalla.

Pöyhösen mukaan myyntilaskelmaa ei kannata unohtaa senkään jälkeen, kun starttiraha tai laina on myönnetty.

– Hieroja voi katsoa, että vielä kolme asiakasta, niin kuukauden myynti on täynnä. Toivottavaa tietenkin on, että kaikki yritykset seuraisivat tavoitteellista myyntiä myöhemminkin. Mitä suurempi firma, sitä tärkeämpää seuranta on.

Fakta

Älä unohda näitä!

Tarja Pöyhösen vinkit hyvään myyntilaskelmaan.

Muista ALV. Osa unohtaa, että useimpiin tuotteisiin ja palveluihin pitää laskea mukaan arvonlisävero.

Älä yliarvioi jaksamistasi. Harva yrittäjä voi laskea työskentelevänsä tehokkaasti kahdeksan tuntia päivässä. Myyntityö ja tauot eivät näy tuloksessa, ja tarvitseehan yrittäjä myös kesäloman.

Näe kokonaisuus. Pätevä laskelma nojaa todellisuuteen. Onko markkinoita ja asiakkaita? Onko tuotteen hinta kohdallaan?

Ensin urheilu, sitten työ: Huippu-urheilun ja yrittäjyyden yhdistäminen vaatii tiukkaa aikatauluttamista

Keskimatkojen Suomen mestari Joonas Rinne on oppinut, että huippu-urheilijalta vaaditaan luottamusta omaan tekemiseen. Samat opit pätevät myös yrittäjyyteen.

Hakukoneoptimointi haltuun: Miten myydä enemmän ja saada lisää näkyvyyttä ja toimeksiantoja?

Sen sijaan että jahtaisit asiakkaita, voivat asiakkaat löytää sinut hakukoneoptimoinnin avulla – juuri silloin kun se heille sopii. Lue asiantuntijan parhaat vinkit hakukoneoptimointiin.

Tulipalo tuhosi yrityksen tilat – Nyt yrittäjä ajattelee riskeistä uudella tavalla

Aatu Miettisen yrityksen tilat paloivat poroksi viime marraskuussa, mutta yrittäjä ei menettänyt toimintakykyään. Hänen ripeän toimintansa ansiosta yritys pääsi nopeasti takaisin jaloilleen.

Mitä yrittäjyys merkitsee? Kaksi yrittäjää kertoo

Yrittäjyys haastaa tekijänsä joka päivä. Se on myös keino edistää itselle tärkeitä asioita. Suomessa sadattuhannet ovat valinneet yrittäjyyden tien.

5 vinkkiä yrityksen maineenhallintaan

Maineenhallinta on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa yrityksen vaikeuksien yli. Viestintävalmentaja Katleena Kortesuo kertoo, miten maine otetaan haltuun.

Näin karaokealan pioneeri aikoo menestyä kansainvälisillä areenoilla

Singa on täysin digitaalinen karaokepalvelu, joka syntyi halusta uudistaa koko toimiala kertaheitolla. Pääomasijoittajien innostus mahdollisti suuren tavoitteen.

Kuukauden yrittäjän sinnikäs ponnistus tuo tulosta: Vientiä jo 30 maahan

Lapuan Kankureiden Esko Hjelt painottaa, että luottamuksen rakentaminen kansainvälisiin asiakkaisiin vaatii malttia.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

16-vuotiaat vitsailivat 100 000 euron liikevaihdosta – Neljä vuotta myöhemmin liikevaihto on lähes puoli miljoonaa

Oma podcast, ensimmäinen työntekijä ja kasvava liikevaihto. Palsin nuorella yrittäjäkaksikolla on takanaan onnistunut vuosi.

Lataa lisää