Minustako yrittäjä?

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras
Deluxe Pizza & Burgerin yrittäjät Mikko Vettenranta ja Tony Brander hääräävät myös itse keittiössä.

Autokauppiaat jättivät hyväpalkkaisen työnsä ja perustivat ravintolan – tavoitteena olla Suomen paras

Kilpailtu toimiala pakottaa erottautumaan muista. Tony Branderin ja Mikko Vettenrannan ravintolan ruokalistalla on karhua ja sirkkoja.

|

Yrittäjäksi ryhtyminen on joskus hulluutta. Tai sellaisena sitä ainakin pidetään.

Tony Brander ja Mikko Vettenranta tekivät työurallaan täyskäännöksen ryhtyessään ravintolayrittäjiksi vuoden 2018 lopulla. Taakse jäi päivätyö automyyjinä ja lähes 100 000 euron vuosipalkat.

Kynnys lähteä kilpaillulle matalapalkka-alalle oli Branderin mukaan korkea, mutta intohimo ruokaan lopulta voitti. Kaksikolta ei ole puuttunut uskoa omaan juttuunsa.

– Muut sanoivat päätöstä hulluksi. Sellaista kommenttia tuli jopa omalta perheeltä. Ääni on kuitenkin muuttunut kellossa, kun kaikki lähti etenemään alusta asti hyvin, hän kertoo.

Ravintolapäivä sai liikkeelle

Aiemmin jo kuljetusalalla yhdessä työskennellyttä kaksikkoa yhdisti rakkaus italialaiseen ruokaan ja viiniin. Vuonna 2017 Brander ja Vettenranta osallistuivat Ravintolapäivään hyvällä menestyksellä. Ravintolan konsepti syntyi jo oikeastaan silloin.

– Muistaakseni myimme ensimmäisenä päivänä 130 burgeria ja pizzat päälle. Listalla on tällä hetkellä paljon tuotteita, joita kokeilimme jo silloin, Brander kertoo.

Hän tiesi kokemuksesta, että suomalaiset ovat huonoja antamaan palautetta. Ravintolapäivässä moni tuli kuitenkin varta vasten kiittämään maukkaasta ruuasta.

–  Ilman tätä palautetta emme olisi tässä.

Ajatus omasta ravintolasta kypsyi pikkuhiljaa. Keväällä 2018 Brander ja Vettenranta alkoivat tehdä suunnitelmia, katsella toimitiloja ja käydä läpi rahoitusta. Tilat löytyivät lopulta kauppakeskus Myyrmannista Vantaan Myyrmäestä, ja yritys perustettiin loppuvuodesta.

Ovensa Deluxe Burger & Pizza -ravintola avasi helmikuun alkupuolella 2019.

Muista täytyy erottautua

Kilpailijoista erottautuminen oli isoimpia asioita, joita kaksikko mietti ennen yrityksen perustamista. Sen merkitys korostuu ravintola-alalla, jossa kannattavuus on yleensä tiukassa ja vaihtuvuus on suurta.

Kaverukset päättivät yhdistää pizzan, burgerin ja Italian. Erottautumista lähdettiin hakemaan myös muun muassa erikoisemmilla raaka-aineilla karhunlihalla ja paahdetuilla sirkoilla.

Turha vaatimattomuus lensi romukoppaan.

– Haluamme tehdä kaiken superlaadukkaasti. Tavoitteenamme on tarjota Suomen parhaat burgerit ja pizzat, Brander sanoo.

Niin pizzataikina, kastikkeet kuin majoneesit tehdään ravintolassa itse. Yrittäjät saivat koulutusta ja vinkkejä italialaiselta pizzamestarilta, ja pizzat myös tehdään aidoista italialaisista raaka-aineista.

Somen voima hyödyksi

Vettenrannalla oli ennestään kokemusta yrittämisestä lääkärikeskusbisneksessä, Brander taas oli työskennellyt ravintoloissa. Autoalalta jäi käteen muun muassa markkinointiosaamista, jonka yrittäjät käyttävät hyödyksi.

Brander kertoo miettivänsä asioita usein markkinoinnin näkökulmasta. Esimerkiksi erikoiset raaka-aineet ovat tuoneet ravintolalle mediahuomiota. Ravintolan mainoskasvona taas esiintyy Salatut elämät -tv-sarjassa Sergei Kuulaa esittävä Tero Tiittanen, joka on Branderin tuttu.

Myös annosten ulkonäöllä on väliä.

– Kun asiakas saa annoksen eteensä, moni kaivaa ensiksi puhelimen esiin ja laittaa kuvan sosiaaliseen mediaan.

Yrittäjät aloittivat kiinnostuksen rakentamisen sosiaalisessa mediassa jo ennen avajaisia. Branderin mukaan avajaismarkkinointiin ei käytetty lainkaan maksettua mainontaa.

– Tavoitimme avajaismarkkinoinnilla 100 000 ihmistä. Ja meillä oli jono, kun avasimme.

Nyt ravintolalla on Facebookissa noin 2 000 seuraajaa. Facebook-mainontaan kuluu tyypillisesti noin 100–200 euroa kuukaudessa. Brander tekee markkinointia itse. Lisäksi apuna on tuttujen markkinointitoimisto, joka muun muassa hoitaa kuvaukset ja huolehtii ravintolan Instagram-tilistä.

Haaveissa toinen ravintola

Ravintolan ensimmäinen puolisen vuotta on mennyt hyvin, ja liikevaihtoa on kertynyt Branderin mukaan lähes odotetulla vauhdilla. Henkilökunnan määrä on kasvanut kolmesta kymmeneen.

Yrittäjä iloitsee myös siitä, että Deluxe Burger & Pizza pääsi heti alkuvuodesta mukaan valtakunnallisen Burger Battle -kilpailun semifinaaliin. Lisäksi se kutsuttiin Helsingissä kesäkuussa järjestetyille Burger Lovers -festivaaleille.

Asiakkaiden toiveitakin on kuunneltu.

– Avaamiseen jälkeen eräs asiakas sanoi, että lasten sormiruoka on kova juttu. Nyt sitä on listalla ja sille on kysyntää, Brander antaa esimerkin.

Alkukesästä lounastarjoilua laajennettiin buffettiin, ja ravintolan konseptia on tarkoitus kehittää entisestään.

Yrittäjät haaveilevat jo toisen ravintolan avaamisesta Helsinkiin. Brander haluaa kuitenkin pitää pään kylmänä – sitä ennen ensimmäinen ravintola täytyy saada riittävän vankasti jaloilleen.

Fakta

4 x Tuoreen yrittäjän opit

Tony Brander jakaa vinkkinsä ja oppinsa, miten pärjätä yrittäjänä:

Suunnittele tarkkaan. Kilpailu alalla kuin alalla on kovaa. Siksi on syytä tehdä todella tarkat suunnitelmat siitä, mitä alkaa tehdä ja miten. Muista erottautuminen on äärimmäisen tärkeää. Myös markkinointia kannattaa hyödyntää.

Varaudu tekemään töitä. Etenkin aloittavan yrittäjän työaika on helposti 10, 12 tai 15 tuntia päivässä 6–7 päivänä viikossa.

Onko intohimoa? Yrittäjänä pärjääminen on monen asian summa. Onnistuminen on todella paljon vaikeampaa, jos ei ole intoa ja paloa siihen, mitä tekee.

Vastaa tarpeeseen. Kannattaa tarjota sellaista, mille on tarvetta tai mikä on ”kova juttu”. Kuuntele asiakkaita, vastaanota palaute, punnitse ja toteuta hyvät ideat.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Kuinka yhdistää äitiys ja yrittäjyys?

Titta Laurinen paiski töitä läpi äitiysloman. Maija Kaukonen taas ryhtyi startup-yrittäjäksi heti vauvavuoden jälkeen.

Valitse itsellesi paras yhtiömuoto – Katso plussat ja miinukset

Yhtiömuodon valintaa tärkeämpää on suunnitella muun muassa myynti ja asiakastyö. Tanja Fred päätyi itse lopulta osakeyhtiöön.

Toiminimen perustaminen on helppoa: Mieti nämä asiat ennakkoon

Toiminimen perustaminen on järkevää, jos liiketoiminta on pientä ja jos olet yrittäjänä yksin.

4 asiaa, jotka opin, kun yksinyrittäjistä tuli yhtiökumppaneita

Yhteinen yritys ei voi olla kokoelma unelmia. Sen on oltava yksi yhteinen unelma, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Lumilautailu teki Eero Ettalasta yrittäjän jo parikymppisenä – kova paine yhdistää

Urheilu-ura on antanut lumilautailijalle hyvät eväät yrittäjyyteen. Kummassakin roolissa on tartuttava rohkeasti uusiin tilaisuuksiin.

4 asiaa, jotka yrittäjät tekisivät nyt toisin – ”Menin pylly edellä puuhun”

Katja Lindholmin mielestä yrittäjien harteille ladataan liikaa odotuksia. Kerttu Jaatinen opettelee levon merkitystä.

Oikea ajoitus ratkaisi: Kaisa Miettisen bisneksestä tuli jättipotti silmänräpäyksessä

Alanvaihto teki Kaisa Miettisestä ripsiteknikon. Nyt hänellä on oma tuotemerkki ja yli tuhat alan ammattilaista kouluttanut yritys.

Kun kaikki on mahdollista ‒ mikä innostaa yrittäjää?

Vapaus päättää omista töistä, vaihtaa suunnitelmat lennossa ja luoda toimivat verkostot saavat yrittäjät nauttimaan arjestaan.

Lataa lisää