Minustako yrittäjä?

Franchising-yrittäjä saa ketjulta taustatukea ja uskottavuutta

Jukka Korhonen

Kirjoittaja on Eezy VMP:n yrittäjä

Franchising-yrittäjä saa ketjulta taustatukea ja uskottavuutta

Franchising-maksut saattavat pelottaa monia, mutta valmiin konseptin voi nähdä myös ajansäästönä, kirjoittaa henkilöstöpalveluja tarjoavan Eezy VMP:n Hyvinkäällä, Riihimäellä ja Järvenpäässä toimiva yrittäjä Jukka Korhonen.

Franchising-yrittäjäksi on mahdollista päätyä sattumalta, kuten itselleni kävi: minusta tuli aikanaan Makuunin franchising-yrittäjä, koska elokuva-ala kiinnosti. Mutta vuonna 2006, kun lähdin franchising-yrittäjäksi toisen kerran, olin huomattavasti paremmin perillä siitä, mihin olen ryhtymässä.

Henkilöstöpalveluala kuulosti kiinnostavalta ja työnkuva monipuoliselta, mutta enää en ryhtynyt hommaan kylmiltään, vaan keskustelin ketjun johtohenkilöiden kanssa puolen vuoden ajan. Franchisingissa kaksi itsenäistä yritystä, eli franchising-antaja ja franchising-ottaja, tekevät yhteistyösopimuksen tietyksi ajaksi. Mielestäni kunnollisesta pohjatyöstä ja molemminpuolisesta tutustumisesta on hyötyä sekä ketjulle että yrittäjälle.

Franchising-yrittäjyyden perusta on se, että saa käyttöönsä valmiiksi ajatellun ja hiotun konseptin. Tästä tietenkin maksetaan franchising-maksuja kuukausittain, ja maksut saattavat pelottaa monia franchising-yrittäjyyttä harkitsevia. Itse ajattelen ajansäästönä sen, ettei minun ei ole tarvinnut keksiä liiketoiminnassa pyörää uudelleen eikä hankkia kaikkia järjestelmiä ja ohjelmistoja, sillä ketju on jo hoitanut ne. Onnistuessaan franchising-yrittäjyys on win–win-tilanne sekä antajalle että ottajalle.

Pikavoittoja havittelevalle franchising-yrittäjyys ei sovi, sillä tämä vaatii pitkäjänteistä puurtamista ja asiakaskeskeisyyttä. Jos siihen on valmis, seurauksena voi olla hyvinkin pitkiä asiakassuhteita, mikä on konkreettinen osoitus siitä, että on tehnyt asioita oikein.

Koska oma franchising-yritykseni toimii henkilöstöpalvelualalla, iso ketju antaa uskottavuutta kaikelle tekemiselle. Jokainen voi miettiä, laittaisiko työnhakijana hakemuksen mieluummin yhden miehen nyrkkipajalle vai tunnettua nimeä kantavalle yritykselle, jolle vastuullisuus on tärkeä arvo.

Franchising-yrittäjyydessä etuina ovat ketjun tuoma taustatuki ja valmis konsepti sekä ainakin omalla kohdallani myös erinomaiset yrittäjäkollegat. Lisäksi franchising-yrittäjyys sopii kaikille ikään, sukupuoleen ja taustaan katsomatta. Jos siis tuntuu siltä, että pystyy nukkumaan yönsä senkin jälkeen, kun nimet ovat paperissa, kannattaa ottaa jalka pois jarrulta ja antaa mennä.

Suomen Franchising-Yhdistys palkitsi Jukka Korhosen Vuoden franchising-yrittäjänä Franny Awards -tapahtumassa syyskuun lopussa.

Pariskunta myi talonsa perustaakseen ketjuravintolan – ja laittoi sitten paukut kasvuun

Franchising-yrittäjyys vei Tarja ja Tomi Salon mennessään. Nyt heillä on neljä ravintolaa sekä liikenneasema.

Mikä tekee Suomen tyytyväisimmän yrittäjän?

Minulla on ihanat asiakkaat, mahtava tiimi ja työ, josta nautin, kirjoittaa Musti ja Mirri -yrittäjä Heidi Rantanen.

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

Hävittäjälentäjä löysi uuden uran yllättävältä taholta

Mikko Römpötti päätyi tilitoimistoyrittäjäksi ystävänsä houkuttelemana.

Mitä ravintolaketjun rakentaminen vaatii? ”Riski kulminoituu liikepaikkaan”

Teerenpeli on laajentanut harkiten. Tavoitteena on aina kannattavuuden parantaminen.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Pitsaketjun huippuunsa hiominen otti aikaa – kuinka oma paikka vallataan?

Splizzerian konseptia on monistettu franchising-mallilla. Nyt ketjun tavoitteena on tuplata ravintoloiden määrä vuodessa.

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Hyvä yrittäjä ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten, kirjoittaa Kotipizzan Tommi Tervanen.

Yhden naisen yrityksestä tuli kasvava franchising-ketju

Emmi Salon oli aluksi tarkoitus työllistää vain itsensä. Pian hänen yrityksensä Fitverstas toimii jo 18 paikkakunnalla.

Lataa lisää