Minustako yrittäjä?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Kari-Matti Markus

Kirjoittaja on henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Olen keksinyt vuosien saatossa lukuisia yritysideoita, mutta minulla on ollut tapana ensin kysyä itseltäni, miksi kukaan muu ei ole toteuttanut tätä mukamas-erinomaista liikeideaa aikaisemmin. Yleensä idean voikin kuopata saman tien.

Jos idea edelleen tuntuu toteuttamisen arvoiselta, kannattaa silti laittaa iso jääkuutio hattuun. Jos yritys ei kaadu omaan mahdottomuuteensa, se voi kaatua huonoon pohjatyöhön.

Perustimme vaimoni kanssa henkilöstöpalvelu Linnanväen Savonlinnaan vuonna 2017. Kaikki lähti ajatuksesta, että Savonlinnan kokoiseen kaupunkiin voisi mahtua toinenkin henkilöstöpalveluyritys.

Yritysideasta avajaisiin kului noin puoli vuotta, mutta se oli työntäyteistä aikaa. Aloitimme soittamalla mahdolliset asiakkaat läpi, tilasimme samankokoisten kaupunkien vastaavista yrityksistä tilinpäätökset ja selvitimme, miten koko ala on kehittymässä.

Tein hirveän määrän laskelmia kaikesta mahdollisesta: Paljonko pystymme tekemään kahdestaan? Mikä on palvelun hinta, ja onko realistista saada myytyä sillä hinnalla? Voisiko täällä päästä samanlaisiin liikevaihtoihin kuin vastaavankokoisissa kaupungeissa?

Liiketoimintasuunnitelma on yritystä perustaessa jopa paras työkalu, sillä se pakottaa ajattelemaan yritystä myös itselle epäedullisilta kanteilta. Me esimerkiksi pohdimme, mitä tapahtuisi, jos kaupunkiin tulisi suuri kilpailija.

Mielestäni kaikkien yritystä suunnittelevien kannattaa käydä tapaamassa yritysneuvojaa ja hakea liiketoimintasuunnitelmastaan rehellinen palaute. Mekin haimme vahvistusta ideallemme, vaikka suunnitelmamme olivatkin pitkälle hiotut.

Yrityksen perustaminen oli nopea päätös, kun kaikista suunnista näkyi vihreää valoa. Ei yritys tietenkään pelkällä pohjatyöllä lähde lentoon, mutta kunnon suunnitelmat luovat itsevarmuutta ja luottamusta omaan tekemiseen.

Yrittäjän ei jatkossakaan kannata jättää markkinakartoitusta pöytälaatikkoon, vaan päivittää sitä, kun päivitettävää on. Itse havaitsimme uuden markkinaraon parin toimintavuoden jälkeen, sillä huomasimme, että perinteinen rekrytointipalvelu on moniin tarpeisiin turhan raskas ja kallis.

Siksi olemmekin lähiaikoina laajentamassa ja avaamme valtakunnallisen Fiksurekry-palvelun, joka tarjoaa erilaisia paketteja erilaisiin rekrytointitarpeisiin.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että kunnollinen, realistis-pessimistinen markkinakartoitus tulee huomattavasti halvemmaksi kuin se, että kylmiltään kokeilemalla lähtee yrittämään.

Riittävätkö rahat? Kassavirtalaskelma kertoo olennaisen

Kassavirtalaskelma auttaa varmistamaan, että yritys pysyy toimintakuntoisena myös vaikeina aikoina.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Laatu maksaa mutta käy kaupaksi – muovihanska ei kangistu

Muovisia suojakäsineitä Pohjanmaalla valmistava yritys ei pysty kilpailemaan halpatuotannon kanssa hinnoilla. Silti se on säilyttänyt markkina-asemansa.

Onko matkailualalla pian varaa yrittää? 5 muutosta tarpeen

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten kannattavuus on luvattoman huono. Tarvitsemme tukea sen kohentamiseksi, kirjoittaa Mäntän Klubin Iris Mäkinen.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Kasvu koettelee kassaa – myyntifirma opetteli hinnoittelemaan oikein

Liian halvalla myyminen uhkasi Nordic Sales Crew’n toimintaa. Yrityksen on ollut pakko saada rekrytointiin tehoa.

Yrittäjät muistelevat vaaran paikkoja: Silloin riski oli suurin

Yrittäjän uralla tulee vastaan aikoja, jolloin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut käydä huonosti. Kolme yrittäjää kertoo, millaisen riskin he ovat ottaneet.

Tee kannattavuuslaskelma – se paljastaa, onko ideassa järkeä

Kannattavuuslaskelma tekee selväksi yritystoiminnan kulut ja auttaa määrittämään liikevaihtotavoitteen.

Lataa lisää