Minustako yrittäjä?

Jenni Kulmala löysi liikeidean harrastepiireistä – liikevaihto liki tuplaantui vuodessa
Jenni Kulmala on rakentanut yrityksensä ompelukaavojen ympärille. Kuva: Petra Vii Photography

Jenni Kulmala löysi liikeidean harrastepiireistä – liikevaihto liki tuplaantui vuodessa

Jujunan ensimmäiset ompelukaavat myytiin loppuun tunneissa. Facebookilla on ollut erityinen merkitys yrityksen tarinassa.

|

Toimivimmat liikeideat usein perustuvat tietyn ongelman ratkaisemiseen. Tamperelaisen ompelukaavoja valmistavan Jujunan perustaja Jenni Kulmala on onnistunut tunnistamaan tällaisen tarpeen ja tekemään siitä kannattavaa yritystoimintaa.

Kaikki lähti parista isosta Facebookin ompeluryhmästä, joissa Kulmala pyöri aktiivisesti. Hän huomasi pari vuotta sitten, että moni harrasteompelija toivoi kaavaa vinoketjulliseen haalariin.

Hetken tuumittuaan Kulmala päätti tehdä sen itse. Hän oli itsekin aktiivinen ompelija, mutta kaavojen tekeminen oli kokonaan uutta.

– Kun kaava valmistui ja se tuli myyntiin, ensimmäiset 400 myytiin neljässä tunnissa loppuun. Seuraavana aamuna soitin hirveässä paniikissa kopioliikkeeseen, että tarvitsen lisää, kaikki meni jo, Kulmala kertoo.

Vähän sen jälkeen hän julkaisi lisää kaavoja. Nekin kävivät kaupaksi. Se sai Kulmalan muuttamaan liikeideaansa.

Siihen asti hän oli ommellut vaatteita tilauksesta, jo parin vuoden ajan olleessaan kotona pienten lastensa kanssa. Alkuun Kulmala ompeli sukulaisille ja tuttaville, sen jälkeen asiakkaita alkoi tulla Facebookin kautta.

Oman yrityksen Kulmala perusti keväällä 2016, vain vähän ennen ensimmäistä kaavaa. Kun kaavabisnes alkoi vetää, muille ompeleminen jäi vähitellen.

Vauhdilla eteenpäin

Nyt Jujunan valikoimassa on nelisenkymmentä erilaista ompelukaavaa naisten, miesten ja lasten vaatteisiin. Malleja on sitäkin enemmän, sillä vaatteista on monia variaatioita esimerkiksi eri hihoilla.

– Nytkin on paljon kaavoja valmiina odottamassa sopivaa julkaisuhetkeä. Olen pistänyt ulos uusia hirveällä hopulla.

Kulmalan mukaan myynti on kasvanut tasaisesti alusta asti, ja uusien kaavojen julkaisu näkyy aina piikkeinä. Erityisen iso sellainen näkyi loppuvuonna 2016, kun hän pani myyntiin erään tietyn mekkokaavan.

– Sitä meni järjetön määrä. Myin sinä päivänä 6 000 euroa. Ajattelin, ettei tämä ole todellista.

Ensimmäisenä vuonna yrityksen liikevaihto oli vajaat 60 000 euroa ja toisena vuonna 110 000 euroa. Kummankin vuoden tulos oli myös selvästi voitolla.

Suurin osa myynnistä tulee Jujunan omasta verkkokaupasta. Jälleenmyyjiä on muutama.

Vaikka yritystoiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, Kulmala kertoo epäilevänsä yhä säännöllisesti, kantaako kaavabisnes todella.

– En aina itse ymmärrä tätä vauhtia. Välillä minusta tuntuu, että olen pienen pieni aloitteleva yrittäjä vauvan kengissä. Välillä taas ajattelen, että olen maailman paras ja kyllä tämä kantaa, hän naurahtaa.

Kumppanit apuna

Kulmala on löytänyt rinnalleen hyvät yhteistyökumppanit, joiden avulla kaavat syntyvät helpommin ja sujuvammin kuin aluksi. Hän suunnittelee itse vaatteet, kirjoittaa ompeluohjeet, ompelee mallikappaleet ja hoitaa postituksen.

Alihankkijat taas piirtävät ja sarjottavat kaavat eli mitoittavat ne niin, että kaavoilla voi tehdä vaatteen monen kokoisena.

Paperisten kaavojen rinnalle ovat tulleet pdf-kaavat, jotka täytyy tulostaa itse. Niitä yritys tarjoaa myös ilmaiseksi ikää kuin sisäänheittotuotteena. Kulmalan mukaan se toimii.

Yrityksen suurin kohderyhmä ovat kotiäidit, joilla on alle kouluikäisiä lapsia.

Facebook on Kulmalalle yhä tärkeä kanava sekä markkinointiin että ideoiden haisteluun. Jujunalla on lähes 6 000 seuraajaa. Kulmala hakee heidän joukostaan kaavatestaajia kokeilemaan tulossa olevia kaavoja käytännössä.

– Testaajat kertovat mielipiteensä. Se toimii samalla markkinointina. Kaikki tietävät, että jotakin on tulossa.

Paksumpi nahka

Mikä selittää Jujunan suosiota? Kulmalan mielestä yksi selitys voi olla, että hän tarjoaa sellaista, mitä on kaivattu.

– Moni on kyllästynyt lehtien kaavoihin, joiden kanssa esimerkiksi mitoitukset ovat usein pielessä. Haluan tehdä kaavoja, joiden kanssa ei tarvitse arpoa niin paljon.

Jujunalle on tarkoitus avata tulevaisuudessa englanninkielinen verkkokauppa. Maksullisia kaavoja on jo mennyt Viroon, ilmaisia muihinkin maihin.

Kulmala kiittelee kirjanpitäjäänsä alkuvaiheen sparrauksesta.

– Hän loi minuun uskoa, että tässä jutussa on potentiaalia ja tästä pystyy tekemään isomman. Sanoin heti, etten halua tehdä yritystä, jossa raadan niska limassa saamatta palkkaa. Siinä ei ole mitään järkeä, kuluttaa vain itseään.

Kulmala iloitsee siitä, miten pitkälle on päässyt. Hän sanoo kasvaneensa ihmisenä valtavasti. Uutena yrittäjänä hän esimerkiksi ajatteli, että kaikkia on pystyttävä miellyttämään. Hän hyvitti reklamaatiot isosti ja pyyteli vuolaasti anteeksi.

Enää ikävät kommentit eivät mene ihon alle niin kuin aiemmin.

– Sanoisin, että jos nahkaa ei kasvata, ei yrityksellä ole mahdollisuuksia menestyä, Kulmala korostaa.

Fakta

3 x Jenni Kulmalan opit yrittäjänä

Usko omaan juttuun. ”Usko siihen, mitä teet. Aina on epäilijöitä ja selkäänpuukottajia. Jos joku tarjoutuu tekemään yhteistyötä, kannattaa miettiä tarkasti, hyödytkö siitä itse vai hyödyttääkö se vain sitä toista.”

Ei töitä 24/7. ”Olen aina kuullut, että yrittäjänä töitä pitää tehdä 24/7. Väärin. Yrittäjänkin pitää osata ottaa rennosti ja erotella, koska on töissä ja koska vapaalla. Kukaan ei jaksa olla töissä koko ajan. Lomia olen pitänyt alusta asti.”

Turhat murheet. ”Ei kannata murehtia turhia eikä keskittää energiaa niihin asioihin, joihin ei voi vaikuttaa vaan niihin, joihin voi.”

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Haluatko yrittäjäksi? Tältä näyttää yrityksen perustamisen polku

Yrityksen perustaminen on iso päätös, johon on syytä valmistautua huolella.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Uupuuko liikeidea? Ehkä voisit ostaa toimivan yrityksen

Yrityksen ostaminen tarjoaa hyvän reitin yrittäjäksi, kunhan tunnistaa myös sen riskit, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskus ry:n Jari Jokilampi.

Sankari, suorasuu tai itsekäs pamppu – millaisina yrittäjät nähdään?

Yritystutkijan mukaan yrittäjät esitetään mediassa usein sankareina. Stereotyyppinen kuva on kuitenkin muuttumassa.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Lataa lisää