Minustako yrittäjä?

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta
Kahvilaa perustaessa on varauduttava yllätyksiin, joista selviää parhaiten rautaisella ammattitaidolla. Kuva: Unsplash

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

|

Kolme vuotta on pitkä aika odottaa asiakkaita. Niin kauan yrittäjä Piia Toivola joutui kuitenkin arvailemaan, palaisivatko vanhat vakioasiakkaat uudistettuun Cafe Kristiinaan.

‒ Kahvilayrittäjältä vaaditaan pitkäjänteisyyttä. Liiketilan sijainti ja naapuriliikkeiden houkuttelevuus ratkaisevat paljon, Toivola kertoo.

Hänellä oli takanaan yli 20 vuoden taival kahvilan omistajana, kun lappeenrantalaisessa kauppakeskus IsoKristiinassa aloitettiin laajennustyöt. Kaikkiaan ne kestivät yli kaksi vuotta.

Saadessaan vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen Toivola ei harkinnut siirtymistä kivijalkaan. Kauppakeskuksen tarjoamat asiakasvirrat houkuttivat.

Toivolan väliaikaissuunnitelma oli rakennusmiesten työmaakahvila, jota hän piti laajennustöiden aikana. Samalla hän päätti perustaa uuden yhtiön luotsaamaan kahvilatoimintaansa ‒ aloittaa kaiken käytännössä alusta.

Asiakkaiden luottamus pitää ansaita

Vaikka yrittäjä toivotti uudistuksen tervetulleeksi, hän tiesi sen mahdollisuuksien lisäksi tuovan uhkia. Pitkästä urastaan huolimatta hän ei voinut tuudittautua siihen, että asiakkaat palaisivat Cafe Kristiinaan. Toisaalta uusi liiketila voisi tuoda lisää asiakaskuntaa.

Toivolan ajatukset osuivat oikeaan, ja vuonna 2015 uudelleen avatun Cafe Kristiinan kassalla oli usein jonoa. Ongelmana vain oli, etteivät vanhat, vuosikausia käyneet asiakkaat uskaltautuneet tai löytäneet takaisin.

Piia Toivola
Piia Toivola

Haasteita toivat esimerkiksi kauppakeskuksen muuttunut kilpailuasetelma ja uudet toimijat, jotka nappasivat osansa asiakkaista.

Tärkeintä Toivolasta oli se, ettei hän menettänyt uskoaan missään vaiheessa, vaan luotti tekemiseensä järkähtämättä. Vahvasta kahvilabrändistä huolimatta vanhojen asiakkaiden luottamus piti ansaita uudestaan.

‒ Tiesin, että tuote oli hyvä, mutta kahvilaa piti sitkeästi markkinoida ja tehdä tunnetuksi. Omaan visioon on uskottava täysin. Ilman sitä ei kahvilayrittäjänä pärjää.

Toivola piti huolen, että kahvila näkyi ja kuului esimerkiksi kauppakeskuksessa ja sosiaalisessa mediassa.

Puolentoista vuoden järjestelmällisen markkinointityön jälkeen vanhat asiakkaat alkoivat hiljalleen palata. Nyt, kolme vuotta myöhemmin, Toivolan pitkäjänteisyys on palkittu.

Varaudu yllätyksiin

Mitä tahansa voi aina sattua. Siihen Toivola törmää yrittäjänä jatkuvasti.

‒ Yllätykset ovat osa työtä. Vaikka kauppakeskus tarjoaa tapahtumia, jatkuvia asiakasvirtoja ja näin helpottaa myymistä, sen mukana tulee haasteita. Kilpailu on kovempaa ja riippuvuus viereisestä liikkeestä suurta.

Myös Toivola on kokenut sen, miten liiketoiminta kärsii, kun naapurissa oleva yritys lopetetaan ja kahvilan mahdolliset asiakkaat eivät sen vuoksi löydä tiloihin. Niissä tilanteissa yrittäjän oma panostus yrityksen esilletuontiin ratkaisee paljon.

Tämän lisäksi kahvilayrittäjä on riippuvainen tavarantoimittajista, raaka-aineista ja henkilökunnastaan. Toivolasta riskienhallinnan on oltava verissä, sillä muuten psyyke voi pettää.

Kokeilut voivat käydä kalliiksi

Koska Toivola oli ollut yrittäjänä kauppakeskuksessa vuosikymmeniä, hänen oli mahdollisuus valita ja suunnitella uusi liiketila alusta asti.

‒ Kun avaa liikkeen täysin uusiin tiloihin, ongelmaksi tulee se, ettei historiatietoa ole olemassa. Silloin ei ole mitään, mihin verrata ja tehdä laskelmia.

Tällöin yrittäjän kokemus alalta korostuu. Esimerkiksi yrittäjän täytyy arvioida, soveltuuko liiketila sijainniltaan kahvilaksi. Tätä voi testata miettimällä vaikkapa, onko tavarantoimittaminen jouhevaa ja yksinkertaista.

Toivolan mielestä kahvilayrittäjänä ei pärjää ilman alan tuntemusta ja koulutusta. Myös jatkuva uudistuminen on tärkeää.

‒ Trendejä täytyy seurata ja niistä pitää olla kiinnostunut. Ala on muutosherkkä ja asiakkaat vaativia. Heidän tarpeisiinsa on vastattava.

Kahvilaa perustettaessa yksi merkittävimmistä asioista on valikoima. Oikeiden tuotteiden ja määrien löytämiseksi on tehtävä laskelmia. Cafe Kristiina erottautuu kilpailijoista laajalla perusleivonnaisten ja ruoka-annosten valikoimalla, joiden raaka-aineet ovat peräisin lähituottajilta.

Fakta

4 x Kahvilaa perustamassa

Erottaudu. Kahta täysin samanlaista kahvilayritystä ei kannata perustaa. Mieti omat vahvuutesi sekä miten voit erottautua massasta ja mikä houkuttelee asiakkaita. Erottautuminen voi näkyä kahvi-, leivonnais- ja ruoka-annosvalikoimassa tai jonkin teeman ympärille rakentuneessa konseptissa.

Varaudu yllätyksiin. Rakennuksessa, jossa kahvilasi on, voi alkaa julkisivuremontti, läheinen tietyö saattaa syödä asiakasvirtoja tai työntekijäsi sairastuu vakavasti. Mieti riskienhallintaa ennakkoon, ja ole valmis toimimaan nopeasti.

Luota itseesi. Vaikka byrokratia olisi hidasta tai asiakasvirrat hajanaisia, usko omaan näkemykseesi järjestelmällisesti. Toivola kokee pärjänneensä kahvilayrittäjänä rohkeudella ja intohimolla. Hän esimerkiksi uudisti yrityksensä ilmettä tasaisesti jo ennen Cafe Kristiinan muuttoa.

Ole itsellesi armollinen. Toista kertaa kahvilaa perustaessaan Piia Toivola muisti huolehtia omasta jaksamisestaan. Vaikka yritys tuo leivän pöytään, oma vointi vaikuttaa niin liiketoimintaan kuin kotiasioihin.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Kuinka yhdistää äitiys ja yrittäjyys?

Titta Laurinen paiski töitä läpi äitiysloman. Maija Kaukonen taas ryhtyi startup-yrittäjäksi heti vauvavuoden jälkeen.

Valitse itsellesi paras yhtiömuoto – Katso plussat ja miinukset

Yhtiömuodon valintaa tärkeämpää on suunnitella muun muassa myynti ja asiakastyö. Tanja Fred päätyi itse lopulta osakeyhtiöön.

Toiminimen perustaminen on helppoa: Mieti nämä asiat ennakkoon

Toiminimen perustaminen on järkevää, jos liiketoiminta on pientä ja jos olet yrittäjänä yksin.

4 asiaa, jotka opin, kun yksinyrittäjistä tuli yhtiökumppaneita

Yhteinen yritys ei voi olla kokoelma unelmia. Sen on oltava yksi yhteinen unelma, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Lumilautailu teki Eero Ettalasta yrittäjän jo parikymppisenä – kova paine yhdistää

Urheilu-ura on antanut lumilautailijalle hyvät eväät yrittäjyyteen. Kummassakin roolissa on tartuttava rohkeasti uusiin tilaisuuksiin.

4 asiaa, jotka yrittäjät tekisivät nyt toisin – ”Menin pylly edellä puuhun”

Katja Lindholmin mielestä yrittäjien harteille ladataan liikaa odotuksia. Kerttu Jaatinen opettelee levon merkitystä.

Oikea ajoitus ratkaisi: Kaisa Miettisen bisneksestä tuli jättipotti silmänräpäyksessä

Alanvaihto teki Kaisa Miettisestä ripsiteknikon. Nyt hänellä on oma tuotemerkki ja yli tuhat alan ammattilaista kouluttanut yritys.

Kun kaikki on mahdollista ‒ mikä innostaa yrittäjää?

Vapaus päättää omista töistä, vaihtaa suunnitelmat lennossa ja luoda toimivat verkostot saavat yrittäjät nauttimaan arjestaan.

Lataa lisää