Minustako yrittäjä?

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

|

Metsäpalvelu FourForestin toimitusjohtaja Pekka Silén oli joitakin vuosia sitten tukalassa tilanteessa.

Silénin pitkäaikainen työnantaja oli ilmoittanut toiminnan supistamisesta ja kaikkien työntekijöiden irtisanomisesta. Työntekijöille, myös Silénille, jäi vaihtoehdoksi etsiä muita töitä tai perustaa oma yritys.

– Minulla ei ollut kokemusta muilta aloilta, eikä täällä Pohjois-Savon alueella oikein ollut tarjolla tämän alan töitä. Omalla kohdallani vaihtoehtona oli alkaa joko työttömäksi tai yrittäjäksi, hän kertoo.

Silén päätyi jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ja Metsäpalvelu FourForest Oy aloitti toimintansa vuoden 2015 alussa. Yrityksen muut osakkaat, Jyrki Parviainen ja Tatu Bloigu löytyivät samalta vanhalta työpaikalta.

Lopulta kolmikko sai mukaansa myös pitkän liudan hyviä ohjeita, asiakkaita ja työntekijöitä; FourForest on työllistänyt heti alusta pitäen noin 15 tekijää.

– Näistä kaikista oli valtava apu, sillä kenelläkään meistä ei ollut aiempaa yrittäjyyskokemusta. Yrittäjäksi ryhtyminen jännitti valtavasti, sillä vaikka itse työ oli tuttua, epäonnistumisen pelko ja uutuudenviehätys jäytivät taustalla, Silén muistelee.

Yritys: Metsäpalvelu FourForest Oy
toimiala: Metsänhoitopalvelut ja metsäsuunnittelu
Perustettu: 2015
Liikevaihto: 1,2 miljoonaa (2018)
Henkilöstö: 16

Riskinotto kannatti. Nyt yritys työllistää 16 henkilöä, tekee tasaista tulosta ja liikevaihtokin on kasvanut 1,2 miljoonan luokkaan. Asiakkaina ovat säilyneet vanhat tutut, kuten metsäjätit UPM ja Stora Enso.

– Tiesimme ennalta, että aivan varmasti töitä olisi enemmän tarjolla kuin niitä ehtisi tehdä. Siksi uskalsimme lähteä tähän lopulta mukaan.

Kasvun vauhti riippuu työvoiman määrästä

 Metsäpalvelu FourForestin asiakkaat ovat tuttuja pitkältä ajalta. Silén uskoo, että heidät oli siksi helppo houkutella mukaan.

– Tällä alalla toimeksiantajat ovat isoja yrityksiä, ja toimintatavat ovat vanhoja ja vakiintuneita. Koska toimintatavat ovat kaikille osapuolille tutut, asiakassuhteetkin ovat pitkiä. Meitä olisi vaikea vaihtaa pieneen, yhden tai kahden ihmisen yritykseen.

Pekka Silén
Metsäpalvelu FourForestin toimitusjohtaja Pekka Silén kertoo, että yhä useampi metsänomistaja omistaa metsänsä etänä: ”Vielä 15 vuotta sitten oli tavallista, että metsänomistaja tuli juttelemaan metsässä. Nyt fyysinen asiakaskohtaaminen puuttuu oikeastaan kokonaan.”

Käytännössä Metsäpalvelu FourForest tekee metsänhoitotöitä ja metsäsuunnittelua. Vaikka moni työntekijä lähti yritykseen mukaan aiemmalta työpaikalta, työntekijäpula on yhä todellinen ongelma.

FourForest on ratkonut ongelmaa muun muassa hankkimalla osaavia kumppaneita. Apuna on esimerkiksi omalla toiminimellä työskenteleviä osaajia.

– Tälle alalle on vaikea löytää osaavaa työvoimaa, ja meillä on jatkuva, akuutti työntekijäpula. Työ on likaista ja raskasta, eikä tässä riitä se, että viihtyy metsässä. Töitä saa paiskia ihan toden teolla, Silén valottaa.

Tasaisesta kasvutahdista huolimatta Silén ei uskalla povata yritykselle enempää kasvua – ainakaan vielä.

– Mahdollinen kasvu riippuu täysin siitä, miten löydämme työvoimaa. Omista, nykyisistä työntekijöistä emme voi puristaa enempää irti, sillä yhden miehen työpanos on kuitenkin rajallinen.

Yhä useampi omistaa metsää etänä

Vaikka toimiala oli yrityksen osakkaille ennalta tuttu, alan trendejä on ollut pakko seurata jatkuvasti.

– Trendit on tietyllä tapaa helppo tunnistaa, vaikka ne eivät välttämättä vaikutakaan suorasti työhömme. Teemme työtä ruohonjuuritasolla. Esimerkiksi sellainen, että metsäalalla alettaisiin suosia joitain tiettyjä puulajeja, ei näy yrityksemme toiminnassa mitenkään.

Nopeimmin työssä näkyvät puun hinnan muutokset.

– Kun myyntipuun hinta nousee, moni innostuu myymään metsiä ja tilaamaan metsänhoitotöitä. Se näkyy meillä lisääntyneenä työmääränä.

Itse työ on kuitenkin muuttunut viime vuosina aiempaa haastavammaksi. Siihen on Silénin mukaan monta syytä. Ilmastonmuutos on tuonut mukanaan muutoksia ja myös se näkyy, että metsänhoitotöissä on viiveitä.

– Metsänhoitotöiden vaatimustaso on kasvanut koko ajan, ja kohteet ovat muuttuneet haastavammiksi. Samaan aikaan talvet ovat lyhentyneet hieman ja vesakko kasvaa aiempaa nopeammin.

Lisäksi yhä useampi omistaa metsää etänä. Metsänomistajilla ei myöskään ole enää Silénin mukaan samanlaista kosketuspintaa omaan metsään kuin ennen. Kaikki metsää omistavat eivät välttämättä edes ole käyneet koskaan oman metsänsä alueella. Tämä näkyy myös FourForestin toiminnassa.

– Fyysistä asiakaskontaktia ei enää ole. Tällöin metsänhoitotöihin voi tulla viiveitä ja koska kasvukausi on niin pitkä, viivästysten haitat voivat kertautua, Silén kertoo.

Fakta

3 x Näin isket markkinarakoon

Tunne toimiala. Toimiala on hyvä tuntea läpikotaisin. Näin löydät paitsi yhtiökumppanit, myös asiakkaat ja työntekijät.

Seuraa trendejä. Mitä toimialalla tapahtuu, millaista kasvua on odotettavissa ja mitkä tekijät vaikuttavat alan tapahtumiin? Ota selvää alan trendeistä ja siitä, miten ne vaikuttavat ruohonjuuritason työhön.

 Löydä työntekijät. Rekrytointiin on pakko panostaa varsinkin sellaisella alalla, jolle on vaikea löytää osaavaa työvoimaa. Selvitä myös mahdolliset kumppanuusvaihtoehdot. Alihankkijoista kannattaa tehdä kumppaneita, joiden kanssa yhteistyö sujuu mutkattomasti.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Mikä liiketoimintasuunnitelma? Ota nämä asiat huomioon

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Lataa lisää