Minustako yrittäjä?

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

|

Pikkutyttö laittaa veljensä ystävän polveen laastarin. Loukkaantunut poika sanoo tytölle, että sinusta tulee hyvä hoitaja. Niin myös käy.

Tyttö valmistuu lähihoitajaksi ja hän työskentelee Etelä-Pohjanmaan lakeuksille. Tällaiseen paikkaan hän haluaisi perustaa hoivakodin, jossa pääsisi tekemään ihmisläheistä hoitotyötä.

Haave jää elämään, kun hän jatkaa sairaanhoitajaopintoihin ja saa kaksi lasta. Keväällä 2019 koittaa kuitenkin mahdollisuus toteuttaa unelma tutussa eteläpohjalaisessa puutalossa.

Tämä ei ole elokuvakäsikirjoitus, vaan tarina 28-vuotiaan kurikkalaisen Meri Saarisen tiestä yrittäjäksi.

Unelmien yritys

Nyt 13-paikkainen Hoivakoti Kultahelmi on loppusilausta vaille valmis. Saarinen kertoo, että kesällä kaiken on tarkoitus toimia täydellä höyryllä.

– Näen jo, miten istumme asukkaiden kanssa kesällä terassilla syömässä hyvää ruokaa ja kuuntelemassa musiikkia.

yritys: Hoivakoti Kultahelmi Oy
toimiala: hoivakodit ja palvelutalot
perustettu: kevät 2019
henkilöstö: 9 (rekrytoinnit kesken)
tavoite yrittäjänä: ”Taloudellisesti toivon, että menot saadaan katettua ja laskut maksettua. Se, mitä jää yli, on tarkoitus laittaa kiertämään asiakkaiden, työntekijöiden ja yrityksen kehittämisen hyväksi. Lisäksi haluan tukea nuoria ja omaishoitajia.”

Hoivakoti toimii Kurikan Jalasjärvellä Koskuen kyläyhdistyksen vuonna 2006 valmistuneessa Kultala-nimisessä talossa. Koska rakennuksessa toimi aiemminkin hoivakoti, vain keittiö ja muutama huone tarvitsivat isompaa remonttia.

Kun Kultalan tilat vapautuivat, Saarinen piti sitä kohtalon johdatuksena ja mahdollisuutena palata takaisin kotijuurille toteuttamaan unelmien hoivakotia.

– Täällä tukiverkosto ja ystävät ovat lähellä, ja mikä mahtavinta, työpaikka on vain kivenheiton päässä.

Ajoitus ja markkinointi

Yrittäjyyden alkutaival on jo ehtinyt antaa Saariselle muutaman oivalluksen. Niistä ensimmäinen on ajoittaminen.

– Viime vuonna piti saada aluehallintoviraston paperikaruselli pyörimään ennen kesälomia. Koska paperit eivät liikkuneet kesällä, keskityin tekemään Kultalassa puutarhatöitä ja lampaille laidunta.

Toinen uuden yrittäjän saama oppi liittyy markkinointiin. Saarinen sai lokakuussa tiedon pääsystä Kurikan palvelusetelituottajaksi, minkä jälkeen hän aloitti yrityksen markkinoinnin.

Sote-alalla valinnanvapaus tarkoittaa, että asiakkaat saavat valita tarvitsemansa palveluntuottajan. Omaisten löytäminen oikeiden markkinointikanavien avulla on vaatinut opettelua.

Mainostaminen lehdissä ja paikallisen muistiyhdistyksen avulla on kantanut hedelmää, samoin kuin hoivakodin esittely kiinnostuneille.

Asiakaslähtöisyys on tärkeintä

Saarisen hoivakodin filosofiaan kuuluvat kodinomaisuus ja luonnonläheisyys. Avuksi tulee ainakin terapiakoiria ja lampaita, myöhemmin mahdollisesti kanoja ja kukkoja.

Kesä on Saarisen intohimo, ja hän onkin laittanut puutarhaa kuntoon asukkaita varten. Haaveena on rakentaa myöhemmin dementiapuutarha.

– Ulos pääseminen ei ole asiakkaan kunnosta kiinni. Tämä on miljöönä mahtava, koska asukkailla on esteetöntä liikkumatilaa ja luonto alkaa ovelta.

Saarisen mukaan perinteet ja juhlat tulevat olemaan Kultahelmen toiminnassa keskiössä, samoin kuin asukkaiden hengellisten tarpeiden tukeminen.

Asiakaslähtöisyys on pääasia. Meillä saa hiustenleikkuut ja manikyyrit ja asiakkaiden toiveiden mukaan muutakin.

Itsensä ja yrityksen kehittämistä

Yrittäjyyden aloittaminen opiskelun ja äitiysloman ohessa ei ole mahdotonta, mutta se on vaatinut tarkkaa suunnittelua.

Saarinen on vielä äitiyslomalla, ja opinnot ovat vähän aikaa jäissä.  Se on vapauttanut aikaa yrityksen rakentamiseen. Lisäksi hän tekee sairaanhoitajaopintojensa lopputyön yrityksen perustamisesta, mikä osaltaan luo siltaa yrittäjyyden ja opiskelun välille.

Saarisen on tarkoitus valmistua Vaasan ammattikorkeakoulusta viimeistään vuonna 2022.

– Olen saanut opiskella paitsi hoitoalaa, myös yrityksen perustamista ja lakipykäliä. Paljon olen saanut googlata ja kysellä, mutta olen myös saanut kysymyksiini vastauksia. Erityisesti avista on tullut valtavasti apua.

Meri Saarinen

Saarinen aikoo itse toimia hoivakodissa myös hoitotyössä. Kun taloon on saatu varmistettua riittävä määrä asukkaita, Saarinen pääsee aloittamaan rekrytoinnit. Monta hoitoalan ammattilaista on jo ehtinyt kysellä häneltä töitä.

– Hoitajat tekevät hoitotyötä ja keskittyvät asiakkaisiin, se on minulle tärkeää.

Pian ovensa avaavan hoivakodin yrittäjänä Saarinen suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti, vaikka pientä jännitystä onkin ilmassa.

Yrittäjä ei aio jäädä lepäämään laakereilleen. Hän toivoo, että tulevina vuosina yritys kehittyy.

– Koska eri sukupolvilla on erilainen elämä takanaan, myös hoivakodin on pysyttävä ajan hermolla. Lähitulevaisuudessa ajankohtaista on esimerkiksi teknologian tuonti osaksi hoivatyöskentelyä.

Saarinen ei aio laajentaa yritystä, jotta hoivakodin kodinomaisuus ei kärsi. Sen sijaan hän haluaa laajentaa omaa ammattitaitoaan esimerkiksi psykologian opinnoilla.

– En oikeastaan tiedä, voinko sanoa tätä työksi, sillä elän unelmaani ja hoivakodista on jo tullut toinen kotini.

Fakta

Meri Saarisen 4 vinkkiä henkilöille, jotka pohtivat oman unelman toteuttamista

Sisäinen palo. Unelma on se juttu, joka sytyttää sisäisen palon ja intohimon. Koska kyseessä on juuri sinun unelmasi ja intohimosi, se saattaa kuulostaa muiden mielestä erikoiselta tai epärealistiselta.

Hyvä suunnitelma. Unelma on tavoite, joka on mahdollista toteuttaa kunnon suunnitelman avulla. Varaudu myös B-suunnitelmalla.

Muista kulut. Saariselle oli selvää, että ennen yrityksen perustamista täytyy olla tietoinen kuluista. Muut yrittäjät osasivat neuvoa, millaisia kuluja yrityksen pyörittäminen vaatii.

Kadut, jos et uskalla. Haluatko 10, 20 tai 40 vuoden päästä muistella asioita, jotka halusit toteuttaa, mutta et tehnyt mitään niiden eteen? Vain, jos uskallat lähteä toteuttamaan unelmaasi, se voi toteutua.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää