Minustako yrittäjä?

Liiketoimintasuunnitelma yrittäjän kielellä – katso animaatio

Liiketoimintasuunnitelma yrittäjän kielellä – katso animaatio

Liiketoimintasuunnitelma auttaa yrittäjää tarkastelemaan liikeideaansa analyyttisesti. Animaatiomme tiivistää suunnitelmasta kolme tärkeintä pointtia alle 2 minuuttiin.

| |

Liiketoimintasuunnitelma on yritykselle kuin starttimoottori, joka kiihdyttää yritystoiminnan vauhtiin heti ensimetreistä lähtien.

Olennaista on, että liiketoimintasuunnitelma tehdään jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Huolella toteutettu suunnitelma auttaa yrittäjää saamaan yritykselleen parhaan mahdollisen alun ja välttämään hutilyöntejä.

Ennen kaikkea liiketoimintasuunnitelma on tärkeä askel yrityksen perustamisen polulla.

Se auttaa erityisesti yrittäjää itseään jäsentämään yritystoimintaa. Liiketoimintasuunnitelman tekemistä vaativat myös rahoittajat.

Kokonaisuudessaan liiketoimintasuunnitelma on kattava selvitys, joka kannattaa jakaa pienempiin kohtiin. Suomen uusyrityskeskukset on jakanut sen kymmeneen kohtaan:

1. Kuvaa liikeidea

Yrittäjän on tärkeää hahmottaa, mitä hän myy ja kenelle. Mitä uutta tuot markkinoille? Tarvitaan fakta- ja numerotietoa, jotta liikeideasta saa muokattua oikeasti hyvän idean.

2. Kartoita osaamisesi

Mitä osaat jo nyt? Entä millaisia taitoja olisi syytä kehittää?

3. Kuvaa tuote tai palvelu

Millaisen tuotteen tai palvelun olet aikeissa tuoda markkinoille? Miten varmistat, että se eroaa edukseen kilpailijoista? Älä kuitenkaan alihinnoittele.

4. Tunne kohderyhmäsi ja heidän tarpeensa

Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Hanki asiakkaista tietoa esimerkiksi markkinakartoituksen avulla. Tärkeää on kyetä tiivistämään, mihin tarpeeseen vastaat.

5. Toimiala ja kilpailutilanne

Kun lähdet jollekin toimialalle, on hyvä hahmottaa, millainen kilpailutilanne on jo entuudestaan. Miten varmistat, että yrityksesi kasvaa?

Jokainen yrittäjä ja yritys tarvitsee tavoitteen jo heti alkuvaiheessa.

6. Markkinoiden koko

Jo yritystä perustaessa on syytä pohtia, kuinka paljon kasvumahdollisuuksia markkinoilla piilee.

Riittävätkö kotimaan markkinat, vai kannattaako yrityksen tähdätä alusta pitäen ulkomaille?

7. Markkinointi ja mainonta

Yritys tarvitsee suunnitelmallista markkinointia, jotta se pääsisi paremmin potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen.

Samoin yrityksen nimi on tärkeä keino jäädä asiakkaiden mieleen.

Myös verkkokaupan perustaminen on yksi tapa parantaa yrityksen löydettävyyttä.

8. Riskit

Yritystoiminta ei ole riskitöntä. Kartoita riskit jo etukäteen. Onko yrityksen tietoturva kunnossa?

Muistathan huolehtia myös jaksamisestasi heti alusta lähtien.

9. Aineettomat oikeudet

Tiedätkö, mitä lyhenne IPR tarkoittaa? Se auttaa suojaamaan yrityksen aineettomia oikeuksia myös tiukoissa tilanteissa.

10. Tee huolella laskelmat

Ilman tarkkoja laskelmia yritystoiminta ei käynnisty kunnolla. Seuraavat laskelmat ovat yritystoiminnalle elintärkeitä:

  • Myyntilaskelma osoittaa, mistä rahaa tulee ja kuinka paljon. Eli mitä yritys myy, millä hinnalla ja kenelle?
  • Rahoituslaskelma puolestaan kertoo, paljonko yrityksen perustamiseen tarvitaan rahaa. Se listaa investoinnit sekä parin kuukauden käyttömenot (mm. vuokrat ja palkat) ja kertoo, mistä tarvittava rahoitus tulee.
  • Kannattavuuslaskelma näyttää, mitä kuluja toimintaan kuuluu ja millaisella kokonaismyynnillä ne katetaan. Millaiseen myyntiin on päästävä, jotta toiminta on kannattavaa? Laskelmasta käyvät ilmi myyntikatetarve, liikevaihdon tarve ja kokonaismyynnin tarve.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Tästäkö seuraava hittituote? Papujäätelö syntyi vahingossa

Kipinä oman yrityksen perustamiseen lähti tuotekehityskurssilla ideoidusta härkäpapupohjaisesta jäätelöstä.

Unelma omasta yrityksestä toteutui: Pariskunta osti hotellin ja uudisti sen lattiasta kattoon

Hotelli Gustavelundia jo vuosia johtanut Antti Ropponen ryhtyi yrittäjäksi vaimonsa kanssa. Riskin otto on tuottanut tulosta.

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrityksen liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Tilitoimiston vaihtaminen on harvinaista

Tietyissä tilanteissa tilitoimiston vaihtaminen on välttämätöntä, kirjoittaa Taloushallintoliiton Eeva Lyytinen.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

Lataa lisää