Minustako yrittäjä?

Liiketoimintasuunnitelma yrittäjän kielellä – Katso animaatio
Liiketoimintasuunnitelma auttaa yrittäjää tarkastelemaan liikeideaansa analyyttisesti. Animaatiomme tiivistää suunnitelmasta kolme tärkeintä pointtia alle 2 minuuttiin.
Liiketoimintasuunnitelman teko on yritykselle kuin starttimoottori, joka kiihdyttää yritystoiminnan vauhtiin heti ensimetreistä lähtien.
Olennaista on, että liiketoimintasuunnitelman teko hoidetaan jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Huolella toteutettu suunnitelma auttaa yrittäjää saamaan yritykselleen parhaan mahdollisen alun ja välttämään hutilyöntejä.
Ennen kaikkea liiketoimintasuunnitelman teko on tärkeä askel yrityksen perustamisen polulla.
Se auttaa erityisesti yrittäjää itseään jäsentämään yritystoimintaa. Liiketoimintasuunnitelman tekemistä vaativat myös rahoittajat.
Kokonaisuudessaan liiketoimintasuunnitelma on kattava selvitys, joka kannattaa jakaa pienempiin kohtiin. Suomen uusyrityskeskukset on jakanut sen kymmeneen kohtaan:
1. Kuvaa liikeidea
Yrittäjän on tärkeää hahmottaa, mitä hän myy ja kenelle. Mitä uutta tuot markkinoille? Tarvitaan fakta- ja numerotietoa, jotta liikeideasta saa muokattua oikeasti hyvän idean.
2. Kartoita osaamisesi
Mitä osaat jo nyt? Entä millaisia taitoja olisi syytä kehittää?
3. Kuvaa tuote tai palvelu
Millaisen tuotteen tai palvelun olet aikeissa tuoda markkinoille? Miten varmistat, että se eroaa edukseen kilpailijoista? Älä kuitenkaan alihinnoittele.
4. Tunne kohderyhmäsi ja heidän tarpeensa
Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Hanki asiakkaista tietoa esimerkiksi markkinakartoituksen avulla. Tärkeää on kyetä tiivistämään, mihin tarpeeseen vastaat.
5. Toimiala ja kilpailutilanne
Kun lähdet jollekin toimialalle, on hyvä hahmottaa, millainen kilpailutilanne on jo entuudestaan. Miten varmistat, että yrityksesi kasvaa?
Jokainen yrittäjä ja yritys tarvitsee tavoitteen jo heti alkuvaiheessa.
6. Markkinoiden koko
Jo yritystä perustaessa on syytä pohtia, kuinka paljon kasvumahdollisuuksia markkinoilla piilee.
Riittävätkö kotimaan markkinat, vai kannattaako yrityksen tähdätä alusta pitäen ulkomaille?
7. Markkinointi ja mainonta
Yritys tarvitsee suunnitelmallista markkinointia, jotta se pääsisi paremmin potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen.
Samoin yrityksen nimi on tärkeä keino jäädä asiakkaiden mieleen.
Myös verkkokaupan perustaminen on yksi tapa parantaa yrityksen löydettävyyttä.
8. Riskit
Yritystoiminta ei ole riskitöntä. Kartoita riskit jo etukäteen. Onko yrityksen tietoturva kunnossa?
Muistathan huolehtia myös jaksamisestasi heti alusta lähtien.
9. Aineettomat oikeudet
Tiedätkö, mitä lyhenne IPR tarkoittaa? Se auttaa suojaamaan yrityksen aineettomia oikeuksia myös tiukoissa tilanteissa.
10. Tee huolella laskelmat
Ilman tarkkoja laskelmia yritystoiminta ei käynnisty kunnolla. Seuraavat laskelmat ovat yritystoiminnalle elintärkeitä:
- Myyntilaskelma osoittaa, mistä rahaa tulee ja kuinka paljon. Eli mitä yritys myy, millä hinnalla ja kenelle?
- Rahoituslaskelma puolestaan kertoo, paljonko yrityksen perustamiseen tarvitaan rahaa. Se listaa investoinnit sekä parin kuukauden käyttömenot (mm. vuokrat ja palkat) ja kertoo, mistä tarvittava rahoitus tulee.
- Kannattavuuslaskelma näyttää, mitä kuluja toimintaan kuuluu ja millaisella kokonaismyynnillä ne katetaan. Millaiseen myyntiin on päästävä, jotta toiminta on kannattavaa? Laskelmasta käyvät ilmi myyntikatetarve, liikevaihdon tarve ja kokonaismyynnin tarve.