Minustako yrittäjä?

Heidi Rantanen

Kirjoittaja on Jotunbiz Oy:n perustaja. Hän pyörittää Loviisan Musti ja Mirri -liikettä.

Mikä tekee Suomen tyytyväisimmän yrittäjän?

Minulla on ihanat asiakkaat, mahtava tiimi ja työ, josta nautin, kirjoittaa Musti ja Mirri -yrittäjä Heidi Rantanen.

|

En voisi olla tyytyväisempi siihen, että uskalsin lähteä kokeilemaan yrittäjyyttä. Kuusi vuotta tulee juuri täyteen. Sitä ennen ehdin tehdä Mustilla ja Mirrillä pitkän työuran työntekijänä.

Ketjuyrittäjyys oli minulle selkeä valinta. En olisi nähnyt itseäni perustamassa yritystoimintaa alusta asti ilman aiempaa yrittäjäkokemusta. Pidän franchising-mallista: emoyhtiö on tukena, turvana ja apuna niin ostoissa, hankinnoissa kuin vaikkapa asiakashankinnassa.

Mustin ja Mirrin valitseminen oli helppoa myös siksi, kun kyseessä on tunnettu ja luotettava ketju. Luottamus on iso ja tärkeä sana. Koen, että meillä on ketjun ja yrittäjien välillä hyvä molemminpuolinen luottamus.

Franchise News -julkaisun kesällä tekemän kyselytutkimuksen mukaan Mustilla ja Mirrillä on Suomen tyytyväisimmät franchising-yrittäjät. Kyselyyn osallistui 12 suurinta franchising-ketjua.

Teen työtä, josta nautin. Tulokset ovat nähtävillä erilaisilla mittareilla ja ne palkitsevat. Niitä ovat esimerkiksi hyvä asiakastyytyväisyys tai tietysti se, mitä viivan alle jää kuukauden päätteeksi. Liiketoimintani on ollut kannattavaa ensimmäisestä vuodesta lähtien.

Minulla on mahtava tiimi. Ihanat työntekijäni mahdollistavat sen, että voin yrittäjänä pitää myös vapaapäiviä ja jäädä sairaana kotiin. Meillä on hyvä yhteishenki, ja voimme hyödyntää työssämme jokaisen vahvuuksia.

Myös kommunikointi emoyhtiön kanssa toimii. Voimme kertoa ajankohtaisista asioista ja muutoksista monilla eri viestintäkanavilla puolin ja toisin. Hyvä esimerkki on myös puhelimitse pidettävä kuukausittainen yrittäjäpalaveri, jossa jaamme tietoa, ajatuksia ja kokemuksia.

Viimeisenä päästään tärkeimpään: meidän ihaniin asiakkaisiin. Asiakkaistani on tullut minulle niin tuttuja ja tärkeitä, että huomaan ajattelevani melko usein vapaa-ajalla, mitenköhän Hugolla meni eläinlääkärissä tai kuinka Lassin näyttelyreissu sujui.

Usein asiakas tulee myymälään jonkun kysymyksen tai ongelman kanssa, jota sitten mietitään ratkaisua yhdessä. Joka kerta iho nousee kananlihalle, kun asiakas tulee takaisin kiittämään palvelusta ja avusta. Päiväni on silloin pelastettu. Fiilistelen sitä vielä illalla kotona puolisolleni. Jokainen sana ja palaute merkitsevät valtavasti.

Asiakkaat ovat se, minkä vuoksi olemme paikalla. Kun olen onnistunut tekemään tyytyväisen asiakkaan, minäkin olen tyytyväinen.

Pariskunta myi talonsa perustaakseen ketjuravintolan – ja laittoi sitten paukut kasvuun

Franchising-yrittäjyys vei Tarja ja Tomi Salon mennessään. Nyt heillä on neljä ravintolaa sekä liikenneasema.

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

Hävittäjälentäjä löysi uuden uran yllättävältä taholta

Mikko Römpötti päätyi tilitoimistoyrittäjäksi ystävänsä houkuttelemana.

Mitä ravintolaketjun rakentaminen vaatii? ”Riski kulminoituu liikepaikkaan”

Teerenpeli on laajentanut harkiten. Tavoitteena on aina kannattavuuden parantaminen.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Pitsaketjun huippuunsa hiominen otti aikaa – kuinka oma paikka vallataan?

Splizzerian konseptia on monistettu franchising-mallilla. Nyt ketjun tavoitteena on tuplata ravintoloiden määrä vuodessa.

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Hyvä yrittäjä ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten, kirjoittaa Kotipizzan Tommi Tervanen.

Yhden naisen yrityksestä tuli kasvava franchising-ketju

Emmi Salon oli aluksi tarkoitus työllistää vain itsensä. Pian hänen yrityksensä Fitverstas toimii jo 18 paikkakunnalla.

MRoomin yrittäjä: franchising-malli puree myös palveluyrityksiin

Parturiyrittäjä Toni Kylätasku löysi viennistä keinon kasvaa. Nyt MRoomilla on jo yli 60 liikettä seitsemässä maassa.

Lataa lisää