Minustako yrittäjä?

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

|

Joulun välipäivinä vuonna 2016 Anna Koskimäki selasi kännykästään kuvia lasten piirustuksista. Hänen päässään kehkeytyi ajatus: Koska lasten piirrokset ovat rakkaita, miksi niiden pitäisi jäädä paperille? Eikö niistä voisi tehdä jotain kestävämpää, vaikka avaimenperän?

Oivallus oli niin voimakas, että hän kertoi ideasta heti miehelleen ja muutaman päivän päästä ystävälleen Kati Auraselle. Yrityksen suhteen yhteinen sävel löytyi nopeasti.

– Olimme samaa mieltä siitä, että ajatus on uniikki ja että riski kannattaa ottaa, Koskimäki kertoo.

Kaksikko lähti heti tammikuussa 2017 mukaan Into Seinäjoen Liikeideat lentoon -valmennukseen.

– Siellä saimme valtavasti tietoa ja taitoa yrityksen perustamiseen, kun liikeideaa palloteltiin ammattilaisten ja muiden valmennettavien kesken. Kaikkiaan kurssi antoi varmuuden ryhtyä yrittäjiksi, he kertovat.

Apua oli myös tarkoista laskelmista, joiden laatimisessa Uusyrityskeskus oli apuna. Yritys oli pystyssä puolen vuoden päästä tuoteidean keksimisestä.

– Seinäjoki on tunnettu yrittäjämyönteisenä kaupunkina, eikä se ole turhaa kehua. Saimme paljon apua ihan pyyteettä ja ilmaiseksi, Koskimäki kertoo.

Yrityksen nimen keksiminen vaati aikansa, mutta täydellinen nimi löytyi lopulta Lapuan Hellanmaan murresanakirjaa selailemalla: jos joku huttaroottoo, hän näpräilee. Siitä syntyi nimi Huttaroo.

– Meille se tarkoittaa näpertelyä suurella sydämellä, mutta asiakkaalle sen ei tarvitse olla murresana, Koskimäki kertoo.

Itseoppineet käsityöläiset

Yrityksen tuote perustuu Koskimäen ajatukseen muistojen tallentamisesta. Alkuperäinen idea lasten piirustuksiin pohjautuvista, uniikeista avaimenperistä pysyi koko ajan mukana, mutta nopeasti mukaan tulivat myös kaula- ja rannekorut.

Lisäksi muistoesineen voi teettää vaikka itselle tärkeästä äänitiedostosta, jolloin äänestä luodaan ääniraita, jonka muoto taipuu koruksi.

yritys: Huttaroo Oy
toimiala: lahjatavarat
perustettu: 2016
henkilöstö: 2 (omistajat)

Tuotekehitys vaati tulevilta yrittäjiltä valtavan määrän googlaamista ja lukemattomien Youtube-videoiden katsomista. Videoiden aiheena oli milloin kuvankäsittely, milloin metallin työstäminen.

– Koska halusimme tehdä jotain, mitä ei ole aiemmin tehty, valmiita ohjeita ei tietenkään ollut missään. Mutta ei tämä ydinfysiikkaa ole, vaan kuka tahansa voi opetella tekemään kuvasta korun.

Jalometallit eivät tulleet materiaalina kyseeseen, sillä kummallakaan ei ollut niiden työstämiseen vaadittavaa osaamista. Materiaaliksi valikoitui ruostumaton teräs, sillä se taipuu moneen eikä allergisoi.

Yrityksen verkkokauppa aukesi heinäkuussa 2017. Uniikki idea löysi nopeasti tiensä ihmisten tietoisuuteen, ja näkyvyyttä ovat tuoneet myös erilaiset yhteistyökuviot esimerkiksi bloggaajien ja Antti Tuiskun kanssa.

– Ensimmäinen isänpäivä räjäytti pankin, ja tilauksia tuli ovista ja ikkunoista ympäri Suomen.

Yrityksen verkkosivujen kielivaihtona on ollut alusta asti suomen lisäksi englanti, sillä yrityksen toimintamallin kannalta on sama, tuleeko tilaus naapurista vai Norjasta. Tähän mennessä kaksi prosenttia tilauksista on tullut muualta kuin Suomesta.

Vuosikymmenen tavoite

Yrityksen alkuvaiheessa Koskimäki oli muutaman kuukauden päätoimisena yrittäjänä, mutta palasi sittemmin ulkopuolisiin töihin.

Palkkatyön ohessa pyöritetty yritys tarkoittaa, että tuotteet valmistuvat öisin. Yhtälöä voisi kuvitella mahdottomaksi, mutta asiakkaat ovat kiitelleet Huttaroon yrittäjiä nimenomaan ripeästä asiakaspalvelusta.

Kaksikon tavoitteena on, että Huttaroo elättää heidät tulevaisuudessa.

– Päätoiminen yrittäjyys voisi olla tämän vuosikymmenen tavoitteena, Koskimäki kertoo.

Kokopäiväiseksi yrittäjäksi ryhtyminen vaatii yrittäjien mukaan esimerkiksi tuotevalikoiman lisäämistä sekä nykyistä suurempaa esilläoloa ja markkinointia.

 – Lisäksi tarvitaan aimo annos uskallusta ottaa aikaa pois jostain muualta ja antaa se Huttaroolle, Koskimäki pohtii.

Parhaillaan yrittäjät pohtivat valmiiden tuotteiden lisäämistä verkkokauppaan, ja puu kiehtoo molempia materiaalina.

Toistaiseksi ruuhkavuodet ovat kuitenkin vielä pitäneet yrittäjiä sen verran tiukasti otteessaan, että yrityksen kehittämiseen on ideoita, mutta ei paljoa aikaa.

Tilauksia tulee ympäri vuoden, mutta kaksi selvää piikkiä sijoittuu loppuvuoteen: isänpäivä ja joulu. Syy isänpäivän sesonkiin piilee siinä, että Huttaroon asiakkaista ylivoimainen enemmistö on naisia.

– Olemme yrittäneet miehille kohdennettua mainoskampanjaa äitienpäivää silmällä pitäen, mutta toistaiseksi siitä ei ole ollut juuri hyötyä. Naiset tekevät tällaiset ostopäätökset, Koskimäki naurahtaa.

Fakta

Anna Koskimäen ja Kati Aurasen vinkit oman liikeidean testaamiseen

Into. Yritys jää idean tasolle, jos omaan tekemiseen ei usko edes itse. Siksi tärkein asia on oma palo ja innostus tekemiseen.

Hanki tietopohjaa. Yrittäminen saattaa kuulostaa helpolta, mutta besserwisseriksi ei pidä ryhtyä. Hanki oikeaa tietoa ammattilaisilta ja hio liikeideaasi.

Ymmärrä riskit. Ymmärrätkö ihan oikeasti, millaisia taloudellisia riskejä olet ottamassa? Ole realisti ja hanki tässäkin asiassa oikeaa tietoa.

Perustamisesta kaikki vasta alkaa. Perustamisen jälkeen yritys tarvitsee asiakkaita ja sinä verkostoja. Niiden hankkimisessa auttaa yhteistyökykyinen ja avoin asenne.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Ideasta kaupan hyllyille: Hiilineutraalin pakkausmateriaalin matka valmiiksi tuotteeksi on kestänyt jo vuosia

Startup-yritys Woodly on kehittänyt hiilineutraaleja pakkausmateriaaleja pitkään. Matka varsinaiseen tuotantoon on vaatinut pitkällistä tutkimustyötä.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Voiton tavoittelu tulee vasta toisena – tärkeintä pysyä teknologian kärjessä

Netled keskittyy myös tulevaisuudessa kasvuun ja investointeihin, vaikka takana on yli 10 tappiollista vuotta.

Lataa lisää