Minustako yrittäjä?

Missä on paras paikka yrittää?

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Tyypillinen mielikuva on, että Itä-Suomessa on isoja yrityksiä konserneineen ja patruunoineen ja että alkavaan yritystoimintaan suhtauduttaisiin siellä jotenkin nihkeästi. Joskus näin on ehkä ollutkin, mutta enää tällaista ei huomaa. Joka puolella Suomea yrittäjyyttä arvostetaan ja nähdään sen tärkeys alueen elinvoimalle.

Erona ehkä piirtyy se, että lännessä ”Pohjanmailla” yritykset nähdään enemmän yksilöinä. Koko kylä on niistä ylpeitä ja yrityksen elinkaari on jatkumo, vaikka omistajat ja tuotteetkin vähän vaihtuisivat. Tämä näkyy siinä, että omistajanvaihdoksia tehdään alueella ainakin Uusyrityskeskuksissa hieman muuta maata vilkkaammin.

Erityisesti Rannikko-Pohjanmaalla näyttää korostuvan nuorten yrittäjyys. Yrittäjäksi ryhdytään heti, kun mahdollista, jotta päästään töihin kiinni.

Yrittäjänä on helpompi osallistua verkostoon – alihankkijana pääsee kiinni projekteihin. Esimerkiksi Pietarsaaren seudulla on tällä hetkellä avoinna 600 työpaikkaa ja tekemistä riittää kaikille, joilla on halu tehdä töitä.

Mikä on sitten paras paikka yrittää? Ei mikään ja kaikki. Yrittäjälle jokaisessa toimintaympäristössä on hyvät ja huonot puolensa. Menestyminen on enemmän kiinni siitä, miten ottaa oman toimintaympäristönsä haltuun. Aloita vaikka näistä:

1. Verkostoidu. Sinulla on paremmat mahdollisuudet menestyä, kun teet yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa. Uusyrityskeskusten neuvontaan kuuluu mahdollisuus käydä juttelemassa jonkun alueen elinkeinoelämässä mukana olevan asiantuntijan kanssa. Tämä mahdollisuus kannattaa käyttää. Mainio mahdollisuus verkostoitua on myös osallistuminen oman alueen tai toimialan yrittäjäjärjestön toimintaan.

2. Pidä itsestäsi ääntä. Kyselyiden mukaan valtaosa yrittäjistä toivoo, että oma kunta ja muut alueen toimijat ostaisivat yritykseltä sen tarjoamia tuotteita tai palveluja. Toivominen ei riitä. Yrittäjän pitää markkinoida itseään aktiivisesti läheisimmillekin tahoille. Kerro, minkä ratkaisun sinä pystyt heille tarjoamaan.

3. Vaikuta. Jokainen kunta Suomessa haluaa olla yrittäjäystävällinen. Puheet eivät yrittäjää lämmitä, tarvitaan tekoja. Jos kotikuntasi palveluissa yrittäjälle on ongelmia, ole yhteydessä viranhaltioihin ja päättäjiin. Nosta haaste esiin ja avaa rakentava keskustelu muutoksesta parempaan.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Lataa lisää