Minustako yrittäjä?

Missä on paras paikka yrittää?

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Tyypillinen mielikuva on, että Itä-Suomessa on isoja yrityksiä konserneineen ja patruunoineen ja että alkavaan yritystoimintaan suhtauduttaisiin siellä jotenkin nihkeästi. Joskus näin on ehkä ollutkin, mutta enää tällaista ei huomaa. Joka puolella Suomea yrittäjyyttä arvostetaan ja nähdään sen tärkeys alueen elinvoimalle.

Erona ehkä piirtyy se, että lännessä ”Pohjanmailla” yritykset nähdään enemmän yksilöinä. Koko kylä on niistä ylpeitä ja yrityksen elinkaari on jatkumo, vaikka omistajat ja tuotteetkin vähän vaihtuisivat. Tämä näkyy siinä, että omistajanvaihdoksia tehdään alueella ainakin Uusyrityskeskuksissa hieman muuta maata vilkkaammin.

Erityisesti Rannikko-Pohjanmaalla näyttää korostuvan nuorten yrittäjyys. Yrittäjäksi ryhdytään heti, kun mahdollista, jotta päästään töihin kiinni.

Yrittäjänä on helpompi osallistua verkostoon – alihankkijana pääsee kiinni projekteihin. Esimerkiksi Pietarsaaren seudulla on tällä hetkellä avoinna 600 työpaikkaa ja tekemistä riittää kaikille, joilla on halu tehdä töitä.

Mikä on sitten paras paikka yrittää? Ei mikään ja kaikki. Yrittäjälle jokaisessa toimintaympäristössä on hyvät ja huonot puolensa. Menestyminen on enemmän kiinni siitä, miten ottaa oman toimintaympäristönsä haltuun. Aloita vaikka näistä:

1. Verkostoidu. Sinulla on paremmat mahdollisuudet menestyä, kun teet yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa. Uusyrityskeskusten neuvontaan kuuluu mahdollisuus käydä juttelemassa jonkun alueen elinkeinoelämässä mukana olevan asiantuntijan kanssa. Tämä mahdollisuus kannattaa käyttää. Mainio mahdollisuus verkostoitua on myös osallistuminen oman alueen tai toimialan yrittäjäjärjestön toimintaan.

2. Pidä itsestäsi ääntä. Kyselyiden mukaan valtaosa yrittäjistä toivoo, että oma kunta ja muut alueen toimijat ostaisivat yritykseltä sen tarjoamia tuotteita tai palveluja. Toivominen ei riitä. Yrittäjän pitää markkinoida itseään aktiivisesti läheisimmillekin tahoille. Kerro, minkä ratkaisun sinä pystyt heille tarjoamaan.

3. Vaikuta. Jokainen kunta Suomessa haluaa olla yrittäjäystävällinen. Puheet eivät yrittäjää lämmitä, tarvitaan tekoja. Jos kotikuntasi palveluissa yrittäjälle on ongelmia, ole yhteydessä viranhaltioihin ja päättäjiin. Nosta haaste esiin ja avaa rakentava keskustelu muutoksesta parempaan.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden

Kalustepalvelu Mjukin perustajat tajusivat, että käytettyjen kalusteiden markkinat ovat valtavat. Nyt he haluavat pienentää myyjän ja ostajan välistä kitkaa.

Yrittäjyys on ajanhallinnan korkeakoulu

Yrittäjyyttä kannattaa kokeilla siksi, että silloin saa ottaa vastuun omasta tekemisestä, kertoo Vihdin lukion opiskelija Kaarlo Kauriinvaha.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Lataa lisää