Minustako yrittäjä?

Missä on paras paikka yrittää?

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Tyypillinen mielikuva on, että Itä-Suomessa on isoja yrityksiä konserneineen ja patruunoineen ja että alkavaan yritystoimintaan suhtauduttaisiin siellä jotenkin nihkeästi. Joskus näin on ehkä ollutkin, mutta enää tällaista ei huomaa. Joka puolella Suomea yrittäjyyttä arvostetaan ja nähdään sen tärkeys alueen elinvoimalle.

Erona ehkä piirtyy se, että lännessä ”Pohjanmailla” yritykset nähdään enemmän yksilöinä. Koko kylä on niistä ylpeitä ja yrityksen elinkaari on jatkumo, vaikka omistajat ja tuotteetkin vähän vaihtuisivat. Tämä näkyy siinä, että omistajanvaihdoksia tehdään alueella ainakin Uusyrityskeskuksissa hieman muuta maata vilkkaammin.

Erityisesti Rannikko-Pohjanmaalla näyttää korostuvan nuorten yrittäjyys. Yrittäjäksi ryhdytään heti, kun mahdollista, jotta päästään töihin kiinni.

Yrittäjänä on helpompi osallistua verkostoon – alihankkijana pääsee kiinni projekteihin. Esimerkiksi Pietarsaaren seudulla on tällä hetkellä avoinna 600 työpaikkaa ja tekemistä riittää kaikille, joilla on halu tehdä töitä.

Mikä on sitten paras paikka yrittää? Ei mikään ja kaikki. Yrittäjälle jokaisessa toimintaympäristössä on hyvät ja huonot puolensa. Menestyminen on enemmän kiinni siitä, miten ottaa oman toimintaympäristönsä haltuun. Aloita vaikka näistä:

1. Verkostoidu. Sinulla on paremmat mahdollisuudet menestyä, kun teet yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa. Uusyrityskeskusten neuvontaan kuuluu mahdollisuus käydä juttelemassa jonkun alueen elinkeinoelämässä mukana olevan asiantuntijan kanssa. Tämä mahdollisuus kannattaa käyttää. Mainio mahdollisuus verkostoitua on myös osallistuminen oman alueen tai toimialan yrittäjäjärjestön toimintaan.

2. Pidä itsestäsi ääntä. Kyselyiden mukaan valtaosa yrittäjistä toivoo, että oma kunta ja muut alueen toimijat ostaisivat yritykseltä sen tarjoamia tuotteita tai palveluja. Toivominen ei riitä. Yrittäjän pitää markkinoida itseään aktiivisesti läheisimmillekin tahoille. Kerro, minkä ratkaisun sinä pystyt heille tarjoamaan.

3. Vaikuta. Jokainen kunta Suomessa haluaa olla yrittäjäystävällinen. Puheet eivät yrittäjää lämmitä, tarvitaan tekoja. Jos kotikuntasi palveluissa yrittäjälle on ongelmia, ole yhteydessä viranhaltioihin ja päättäjiin. Nosta haaste esiin ja avaa rakentava keskustelu muutoksesta parempaan.

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Tunnettu talouden ennustaja ryhtyi yrittäjäksi – ”Haaveeni on ollut päästä työllistämään myös muita”

Palkkatyössä tehty havainto jalostui Juha Itkosen mielessä menestyksekkääksi yritysideaksi. Kulunut puoli vuotta yrittäjänä on ollut nousujohteista oppimiskäyrää.

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Mikä liiketoimintasuunnitelma? Ota nämä asiat huomioon

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Lataa lisää