Minustako yrittäjä?

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta
Suomen bisnesenkeleiden yhdistyksen Fibanin toimitusjohtajan Reidar Waseniuksen mielestä yrittäjä tarvitsee pelottomuutta ja kykyä elää epävarmuuden kanssa.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

|

Läheskään kaikilla yrittäjillä ei ole riittävää nälkää, joka varmistaa menestymisen. Tätä mieltä on enkelisijoittajien yhdistyksen Finnish Business Angels Networkin (Fiban) toimitusjohtaja Reidar Wasenius.

Hyvän yrittäjän ominaisuudet voi kiteyttää hänen mukaansa esimerkiksi startup-piireissä käytetyllä ilmaisulla kolmesta H:sta: humble hungry hunter, siis nöyrä nälkäinen metsästäjä.

– Pitää olla nälkäinen: haluta päästä koko ajan eteenpäin ja saada uusia hyviä ideoita, diilejä, asiakkaita ja rahaa. Myös nöyryys pitää olla mukana, että on valmis oppimaan ja kehittämään itseään, Wasenius sanoo.

Hänen mielestään tällaista asennetta ei löydy tarpeeksi Suomesta.

– Ennen muuta se johtuu siitä, että meillä Suomessa on asiat vähän liian hyvin. Mitä paremmat oltavat maassa on ja mitä pitempään sitä jatkuu, sitä harvempi on valmis ottamaan riskin rehkiäkseen kohti epävarmaa tavoitetta, Wasenius sanoo.

Peloton asenne

Fiban auttaa enkelisijoittajia ja listaamattomia potentiaalisia kasvuyrityksiä löytämään toisensa.

Waseniuksen mukaan sijoittaja katsoo yleensä hyvällä sitä, jos yrittäjä pystyy osoittamaan olevansa ahkera. Peräänantamattomuus on avainsana. Yrittäjänä on oltava valmis tekemään kovasti töitä tietyn määränpään eteen.

Wasenius muistuttaa, että yrittäminen ei käytännössä onnistu ilman vastoinkäymisiä. Siksi tarvitaan myös itsevarmuutta, pelottomuutta ja kykyä elää epävarmuuden kanssa.

– Sijoittaja tietää, että vaikka yrittäjä esittää kuinka hienoja suunnitelmia ja uskoo niihin itse, kaikki ei tule takuulla menemään kuitenkaan niin. Todennäköisyys sen toteutumiseen on käytännössä nolla. Kestääkö silloin kantti ja hermot?

Hyvä valmennettavuus

Bisnesenkelit sijoittavat kasvuyrityksiin paitsi rahaa, myös aikaansa. He tarjoavat kokemusta, kontakteja ja hyviä vinkkejä.

Bisnesenkelin rooli on sparrata ja antaa tukea yrittäjälle, joka on Waseniuksen mukaan monesti kokemattomampi ja naiivimpi. Jotta yhteistyö toimii, on yrittäjän oltava valmis ottamaan vastaan palautetta.

– Etenkin varhaisen vaiheen yrittäjillä on paljon opittavaa. Oppimiskäyrä on jyrkimmillään pari ensimmäistä vuotta. Sijoittajalle on tärkeää, että palaute otetaan vakavasti.

Waseniuksen vinkki kaikille kasvuyrityksille onkin: jos haluat olla uskottava, tee muistiinpanoja, kun sijoittajat tai pitchaus-kilpailun tuomarit antavat palautetta.

– Se on vahva signaali siitä, että otat palautteen vakavasti ja otat siitä opiksi. Jos et osoita sitä, pienennät dramaattisesti mahdollisuuksiasi saada sijoitus.

Innostamisen taito

Bisnestaitojen osalta Wasenius pitää olennaisena sitä, että yrittäjä ymmärtää liiketoiminnan kehittämisen päälle. Tai ainakin yhtiökumppanilla pitää olla tätä osaamista.

– Sekin voi riittää, että ymmärtää, miten rakennetaan hyvä tiimi. Henkilö voi itse on inspiroiva voima, jolla on kyky saada ihmiset mukaan innostumaan ja kiinnostumaan. Sijoittaja näkee heti ensikohtaamisella, onko yrittäjällä tätä ominaisuutta.

Kun puhutaan kasvuyrityksistä, yrittäminen on aina tiimityötä. Waseniuksen mukaan kylmä fakta on, että sijoittajat panostavat tiimiin, eivät yksilöihin.

Ihmiset painavat vaakakupissa myös enemmän kuin idea.

– Vanha ja moneen kertaan todeksi todettu totuus on, että idealla on arvoa vain jos sen toteuttaa. Toteuttajat eli tiimi on se, johon sijoitetaan, Wasenius sanoo.

Uskaltaako näihin tyyppeihin sijoittaa?

Liikeideallakin on toki merkitystä. Sen pitää olla Waseniuksen mukaan mielellään ainutlaatuinen ja skaalautuva. Sen täytyy myös vastata jonkin tietyn kohderyhmän ongelmaan, haasteeseen tai tarpeeseen.

Sijoittajat analysoivat tarkasti juridisia seikkoja ja taloudellisia mittareita. Vaikka tiimin merkitystä korostetaan, ihmisiä on vaikeampi arvioida.

– Psykologinen puoli on Suomessa lapsen kengissä. Nyt puristetaan kättä, käydään lounaalla keskustelemassa ja kysellään muilta ihmisiltä referenssejä yrittäjistä. Sen perusteella yritetään päästä jyvälle, uskaltaako näihin tyyppeihin sijoittaa, Wasenius sanoo.

Hänen mukaansa Fibanissa onkin alettu panostaa huomiota siihen, miten sijoittajat oppisivat ja pystyisivät analysoimaan ihmisiä yhä tarkemmin.

– Tällä hetkellä on käynnissä paljon keskusteluja siitä, miten sen voisi tehdä ammattimaisemmin.

Harvassa lopulta yhdistyvät kaikki ihanneyrittäjän ominaisuudet. Jo paristakin niistä on hyötyä yrittäjänä menestymisen kannalta, etsii sitten sijoittajaa tai ei.

Fakta

Yli 300 sijoitusta vuodessa

Finnish Business Angels Network -yhdistykseen kuuluu yli 650 yksityistä sijoittajaa eli bisnesenkeliä. He näkevät ja tapaavat kaikkiaan toista tuhatta startup-yritystä vuosittain. Vuonna 2017 he sijoittivat noin 300 startuppiin.

Reidar Waseniuksen mukaan Fibanin kautta arvioidaan noin 400 kasvuyritystä vuodessa ja niistä arviolta 150 lähemmin.

Vajaat sata startup-yritystä vuodessa kutsutaan yhdistyksen järjestämiin Pitch Finland -tapahtumiin pitchaamaan ideansa. Noin puolet yrityksistä saa sijoituksen.

Fibanin kautta sijoitusta hakevat yritykset kaikenlaisilta toimialoilta. Yhä useampi toimii b2b-bisneksessä.

– Sijoittajille se on suoraan sanottuna turvallisempi vaihtoehto. B2b-bisneksessä idea on helpompi saada lentämään. Yhdellä myyntikeikalla voi saada ison diilin sen sijaan että jahtaa yksittäisiä kuluttajia paljon kilpaillussa kuluttajabisneksessä, Wasenius sanoo.

Unelma omasta yrityksestä toteutui: Pariskunta osti hotellin ja uudisti sen lattiasta kattoon

Hotelli Gustavelundia jo vuosia johtanut Antti Ropponen ryhtyi yrittäjäksi vaimonsa kanssa. Riskin otto on tuottanut tulosta.

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrityksen liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Tilitoimiston vaihtaminen on harvinaista

Tietyissä tilanteissa tilitoimiston vaihtaminen on välttämätöntä, kirjoittaa Taloushallintoliiton Eeva Lyytinen.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

Nämä ovat yrityksen perustajan yleisimmät sudenkuopat

Yrityksen perustamiseen liittyy aina riskejä. Yllätyksiin on syytä varautua.

Voiko yrittäjyys tuntemattomien kanssa toimia? Voi, jos roolit ovat kunnossa

Osakkaiden roolit pitää olla tarkasti mietittynä. Markkinoiden koko sinetöi päätöksen.

Onko puskuri kunnossa? Minimoi bisneksen riskejä

Hyvä suunnitelma pelastaa yrittäjän monelta alkuvaiheen karikolta, kirjoittaa Helsingin Uusyrityskeskuksen Valentin Babitzin.

Lataa lisää