Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Minustako yrittäjä?

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan
Tiina Westerlundin perustama Astialiisa tähtää tulevaisuudessa vahvemmin kansainvälisille markkinoille. Liikkeessä on nyt kolme myyjää, joista yksi palvelee asiakkaita myös japaniksi.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

|

Jokainen uusi yritys hakee paikkaansa markkinoilla. Helsinkiläisen Tiina Westerlundin yritys Astialiisa löysi omansa kohtuullisen helposti ja vakiinnutti asemansa nopeasti.

Kun Westerlund avasi vanhoja ja uusia suomalaisia astioita myyvän Astialiisa-liikkeensä Helsingin Töölöön vuonna 2006, asiat tapahtuivat rytinällä. Westerlund järjesti liiketilaan eri aikakausien kahvikuppeja esittelevän näyttelyn, joka sai välittömästi huomiota mediassa.

– Yhtäkkiä ovella oli jo jonoa, enkä minä osannut vielä käyttää edes kassakonetta, hän muistelee nyt.

Liikkeen avaamista oli edeltänyt pitkä ja perusteellinen pohjatyö. Ekonomina aiemmin työskennellyt Westerlund pohti tarkkaan omaa liiketoimintasuunnitelmaansa ja sitä, millaiseen markkinarakoon hän halusi liikkeensä asettuvan.

– Astialiisan kantavaksi ideaksi jalostui se, että liikkeestä löytää hyvälaatuisia käyttöastioita laajasti eri vuosikymmeniltä.

Salapoliisintyö erottaa muista

Yrityksen ensimmäisenä vuonna Westerlund käytti paljon aikaa astia-aarteiden etsimiseen ja varaston kartuttamiseen. Sen jälkeen liike on kuitenkin tullut niin tunnetuksi, että asiakkaat tarjoavat myyntiin enemmän astioita kuin hän pystyy ottamaan vastaan.

Kannattavuus perustuu tarkkaan mietittyyn, kilpailijoista erottuvaan konseptiin. Astialiisa on profiloitunut paikkana, jonne tullaan etsimään esimerkiksi mummolan kahvipöydästä muistuttavia astiastoja tai yksittäistä ruokalautasta. Siksi astiatietous ja perusteellinen asiakaspalvelu ovat myynnin keskiössä.

– Ei tänne tulla ostoksille samalla tavalla kuin lähi-Siwaan. Pitää osata kohdata ihmisiä, kuunnella heidän tarinoitaan ja usein tehdä myös aikamoista salapoliisin työtä, jotta toivottu astia löytyy, Westerlund sanoo.

Westerlundin tarjoaa asiakkailleen etsintäpalvelua. Jos esimerkiksi rakkaasta astiastosta särkyy lautanen tai kippo, hän pyrkii löytämään tilalle korvaavan astian.

Kauppias myy myös uusia astioita ja muita tuotteita, mutta pyrkii erottumaan suurista kauppaketjuista pienillä yksityiskohdilla.

– Ostan myynnistä poistuvia astiamallistoja. Stockmannilta ja Iittalan myymälöistä osataankin jo vinkata niistä kyseleviä asiakkaita eteenpäin minulle.

Hidas kierto

Astialiikkeen toiminta on ollut kannattavaa heti ensimmäisen vuoden jälkeen. Westerlund korostaa, että olennaisinta on tehdä kaikki ostot suunnitelmallisesti asiakkaiden tarpeet huomioiden.

Astialiisan hyllyillä ja varastossa on yleensä tuhansittain astioita. Tarvittaessa Westerlund tyhjentää varastoa tietyistä tuoteryhmistä sopivilla kampanjoilla.

Uudet ja vanhat astiat ovat Westerlundin hinnoittelussa yhtä arvokkaita.

– Emme ole kirpputori, muttemme myöskään antiikkiliike. Täältä ei saa astioita eurolla, mutta hinnat eivät myöskään ole pilvissä, hän summaa.

Westerlundin mukaan käytetyissä astioissa kate on helppo saada kohdalleen, mutta tuotteiden kierto on hidasta.

– Minulla on suuri varasto, eli paljon rahaa kiinni astioissa.

Uusia tuulia

Astialiisan valttikorttina on ollut pitkään asiakkaiden kasvokkain kohtaaminen. Viime vuosina käytettyjä astioita on kuitenkin alettu myydä yhä enemmän verkossa, myös ilman välikäsiä.

– Alalle tullaan entistä matalammalla kynnyksellä, ja asiantuntemus sekä hinnoittelu vaihtelevat suuresti, Westerlund sanoo.

Hän pohti pitkään, kuinka vastata kilpailun kiristymiseen tavalla, joka tuntuisi omalta.

Westerlund alkoi myös väsyä yksinyrittämiseen, ja päätti pyytää vanhinta poikaansa mukaan yritykseen. Tietotekniikkaa opiskellut Simo Turunen kehittää nyt Astialiisalle verkkokauppaa, joka suuntautuu kansainvälisille markkinoille.

– Hän sai puolet yrityksestä, ja myös puolet vastuusta, Westerlund sanoo.

Westerlund on pyrkinyt ennakoimaan yrityksen siirtymävaiheeseen liittyvät haasteet mahdollisimman hyvin. Toiminimi vaihtui osakeyhtiöksi, ja samalla yhtiöön värvättiin myös ulkopuolinen hallituksen puheenjohtaja.

– Halusin yhtiöön neutraalin kolmannen osapuolen vaikeiden tilanteiden varalta.

Fakta

3 vinkkiä yritystä perustavalle

Analysoi markkinoita. Perustaessaan Astialiisaa Tiina Westerlund teki huolellisen kilpailija-analyysin ja pohti sen perusteella, mitä uutta hänen liikkeensä voisi tarjota. ”Se saattaa tuntua raskaalta, mutta kannattaa omaa liikeideaa kehittäessä”, hän vinkkaa.

Tunne asiakkaasi. Myyntiä ei synny, jos ei ymmärrä asiakkaiden tarpeita, Westerlund sanoo. Hän rohkaisee kyselemään asiakkailta, mitä nämä haluavat tai tarvitsevat. Laaja oman alan tietämys on hyödyksi asiakaskohtaamisissa. Siksi myös sitä kannattaa pyrkiä kerryttämään jo varhaisessa vaiheessa.

Hae apua. Westerlund käytti aloittaessaan paljon aikaa siihen, että selvitti ja hankki itselleen mahdollisia aloittelevan yrittäjän tukia ja palveluita. Myös hänen poikansa on saanut yritykseen mukaan tullessaan starttirahan. ”Kun hakee tukia, pitää osata myydä oma ideansa mutta se ei tarkoita, etteikö voisi avoimesti pyytää apua itseä mietityttäviin asioihin”, Westerlund sanoo.

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrittäjän liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Tilitoimiston vaihtaminen on harvinaista

Tietyissä tilanteissa tilitoimiston vaihtaminen on välttämätöntä, kirjoittaa Taloushallintoliiton Eeva Lyytinen.

Nämä ovat yrityksen perustajan yleisimmät sudenkuopat

Yrityksen perustamiseen liittyy aina riskejä. Yllätyksiin on syytä varautua.

Voiko yrittäjyys tuntemattomien kanssa toimia? Voi, jos roolit ovat kunnossa

Osakkaiden roolit pitää olla tarkasti mietittynä. Markkinoiden koko sinetöi päätöksen.

Onko puskuri kunnossa? Minimoi bisneksen riskejä

Hyvä suunnitelma pelastaa yrittäjän monelta alkuvaiheen karikolta, kirjoittaa Helsingin Uusyrityskeskuksen Valentin Babitzin.

Kauneusyrittäjä löysi toimivan reseptin: Ei enää omia työntekijöitä

Maiju Qjun perustama Loihtimo työllistää vuokratuoli- ja sopimusyrittäjiä. Se on hänelle turvallinen valinta.

Lataa lisää