Minustako yrittäjä?

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden
Max Heino on oppinut paljon Mjukin kautta. Yritys kehittää jatkuvasti prosessejaan, jotta se voisi olla jatkossa vielä parempi.

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden

Kalustepalvelu Mjukin perustajat tajusivat, että käytettyjen kalusteiden markkinat ovat valtavat. Nyt he haluavat pienentää myyjän ja ostajan välistä kitkaa.

|

Hyvä yritysidea on hyvä vasta kun se on testattu ja todettu kannattavaksi. Tämä asenne toimi lähtökohtana Max Heinon ja Rickard Zilliacusin Mjuk-yritykselle, jonka he perustivat toukokuussa 2019. Molemmat opiskelevat rahoitusta Hankenilla ja tuntevat sitä kautta toisensa.

Mjuk toimii välikätenä kuluttajille, jotka haluavat myydä ja ostaa käytettyjä kalusteita verkossa. Idea syntyi yrittäjien omista kokemuksista – kun sohvan haluaa myydä netissä tai vaikka antaa ilmaiseksi eteenpäin, syntyy usein jotain hankaluuksia. Monilla ystävillä ja perheenjäsenillä oli samankaltaisia kokemuksia.

– Käytetyille kalusteille on olemassa massiviiset markkinat, joten ajattelimme että pitää löytyä modernimpi tapa myydä kalusteita, ja samalla vähentää kitkaa ostajan ja myyjän välillä, Heino sanoo.

Keksittyään idean Heino ja Zilliacus lähtivät testaamaan sitä. He ostivat sohvia Torista, putsasivat ne, ottivat paremmat valokuvat ja laittoivat uudelleen myyntiin.

– Jo parissa päivässä pystyimme myymään ne kalliimmin ja nostamaan jälleenmyyntihintaa.

Laskelmia Excelissä

Kokeilu toimi indikaattorina siitä, että yrittäjien ideoimalle palvelulle saattaisi olla kysyntää. Kalusteita heitetään roskiin, ajetaan kaatopaikalle tai ne unohtuvat vuokravarastoihin.

– Aloimme tehdä laskelmia Excelissä. Onko mahdollista noutaa, pestä, valokuvata ja säilöä kalusteet, ottaa välityspalkkio ja tehdä tulosta tai edes päästä omilleen? Heino kertoo.

Yritys: Mjuk
Toimiala: Kierrätetyt kalusteet
Perustettu: 2019
Liikevaihto: 200 000 euroa (tavoite vuodelle 2019)
Työntekijät: 2 perustajaa + noin 10 osa-aikaista työntekijää

Mjukin konsepti nojaa siihen, että kalustetta myyvä henkilö ottaa yhteyttä yritykseen. Sen jälkeen kaluste haetaan myyjältä hänen toivomana ajankohtana, sen kunto tarkistetaan ja luokitellaan, siitä otetaan uudet kuvat ja laitetaan myynti-ilmoitus Mjukin verkkokauppaan. Myynnin jälkeen kaluste kuljetetaan ostajalle.

Vaikka yrittäjät uskoivat ideaansa, aloittivat he yritystoimintansa pienimuotoisesti vuokrapakuilla ja Torissa.

Yksinkertainen liiketoimintamalli on suuri etu

Itse palvelu sekä oma verkkokauppa lanseerattiin kesäkuussa ja asiakkaat löysivät nopeasti sinne.

Monet suosittelevat Mjukia kaverille, mutta suurin osa asiakkaista löytävät Mjukin some- ja Google-markkinoinnin ansioista.

Kysynnän kasvaessa yrittäjät ovat päivittäneet omia prosessejaan. Vuokrapaku on vaihtunut leasingautoon ja yritys on muuttamassa suurempaan varastoon.

– On ollut tärkeää automatisoida ja tehostaa järjestelmiä, jotta toiminnasta tulisi skaalautuvaa.

Mjuk on ollut yhteydessä välittäjiin ja muuttopalveluihin levittääkseen tietoa palvelustaan. Heinon mukaan yksinkertainen liiketoimintamalli on konseptin suurin etu.

– Tämä on uusi innovatiivinen palvelu, mutta muut ymmärtävät palvelun idean heti ja kertovat siitä muille.

Vajaan puolen vuoden jälkeen Mjukillä on satoja tyytyväisiä asiakkaita ja yrittäjät kehittävät ja hiovat konseptiaan jatkuvasti.

– Yksi haasteista on mahdollisimman tehokas logistiikka.

Katse Pohjoismaihin

Toistaiseksi Mjuk toimii ainoastaan pääkaupunkiseudulla, mutta yrittäjät haaveilevat kasvusta sekä Suomessa että Pohjoismaissa.

– Pääkaupunkiseutu toimii pilottina. Aiomme laajentaa suhteellisen nopeasti, kunhan konsepti selkeästi toimii täällä.

Yrittäjät eivät tiedä vastaavasta palvelusta Pohjoismaissa – ja sitäkin he pohtivat ennen perustamista.

– Miten tämä ei ole jo olemassa? Onko jotain, mitä emme tajua? Onko olemassa jokin este? Emme ainakaan toistaiseksi ole törmänneet siihen, Heino sanoo.

Mjuk kilpailee kalustejättiläisten kuten Ikean ja Vepsäläisen kanssa, mutta tekee myös yhteistyötä kalustevalmistajien kanssa myymällä sekä valikoimasta poistettuja että showroom-kalusteita.

Yrittäjien tavoitteena on vakiinnuttaa Mjuk isoksi pelaajaksi kalustemarkkinoilla edistämällä kalusteiden kierrätystä.

– Haasteena on saada aikaan muutoksia ihmisten ajattelumalleihin. Laatukalusteet kestävät pitkään, haluamme olla verkon go to -paikka kalusteiden ostamiseen, Heino sanoo.

Fakta

5 vinkkiä hyvän liikeidean tunnistamiseen ja kehittämiseen

Tee laskelmia. Liikeidean pitää olla taloudellisesti kannattava. Onko olemassa markkinat, joilla voit tehdä voittoa? Mjuk-yrittäjät laskivat, paljon pakun vuokraus ja bensat maksavat, kauan kalusteiden haku kestää ja kuinka monta tuotetta he ehtivät käsitellä yhden päivän aikana. He myös miettivät hinnoittelua: mikä on kalusteen jälleenmyyntihinta, entä heidän oma provisionsa sekä työntekijöiden tuntipalkka?

Aloita pienessä mittakaavassa. Älä heti sijoita älyttömästi rahaa, vaan ota askel kerrallaan. Tee pienempiä sijoituksia – silloin ei haittaa, vaikka epäonnistuisi.

Älä ole (pelkästään) rahan perään. Yrityksen perustaminen vaatii aikaa,  ja yrittäjän on oltava valmis tekemään pitkiä päiviä. Väsyt helposti, jos raha on ainoa motivaation lähde. Mieti, mikä sinua kiinnostaa.

Puhu ideastasi. Mjuk-yrittäjät huomasivat heti, että ajatus käytettyjen kalusteiden myynnistä verkossa herätti paljon tunteita, ja että ihmiset ymmärsivät konseptin. Ihmisten reaktiot toimivat indikaationa idean toimivuudesta.

Pyydä apua ja hyödy muiden opeista. Kukaan ei voi osata kaikkea. Pyydä apua kokeneilta henkilöiltä, joilla on kokemusta alalta. Ehkä joku muu tietää enemmän markkinoinnista tai toimivan logistiikkajärjestelmän rakentamisesta.

Vinkit perustuvat Max Heinon haastatteluun.

Onko yrityksesi parhaiden joukossa? Näin mittaat kannattavuutta

Liiketoiminnan kannattavuutta voi tarkastella perinteisten tunnuslukujen lisäksi esimerkiksi asiakkaiden kautta.

Ethän valehtele itsellesi luvuilla? Panosta budjetointiin

Yrityksen kannattavuus ei synny lukuja viilaamalla, vaan suunnitelmia muuttamalla.

Unohda tilinpäätös kun mietit kassanhallintaa

Yrittäjän pitää katsoa koko ajan tulevaan ja tuleviin rahavirtoihin.