Minustako yrittäjä?

MRoomin yrittäjä: franchising-malli puree myös palveluyrityksiin

MRoomin yrittäjä: franchising-malli puree myös palveluyrityksiin

Parturiyrittäjä Toni Kylätasku löysi viennistä keinon kasvaa. Nyt MRoomilla on jo yli 60 liikettä seitsemässä maassa.

|

Ilman ajanvarausta hiustenleikkuuta tarjoava miesten parturiliike MRoom teki palvelusta vientituotteen.

– Suomessa ollaan monesti vähän huonoja palveluliiketoiminnan viemisessä, jos verrataan vaikka Ruotsiin, sanoo vuonna 2008 perustetun MRoomin toimitusjohtaja Toni Kylätasku.

Franchising-mallilla toimiva palveluyritys on vielä Suomessa harvinaisuus, vaikka Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa moni parturi-kampaamo toimii samalla periaatteella. MRoom on toiminut alusta saakka franchising-periaatteella.

MRoom haki vetoapua kansainvälistymiseen Tekesiltä. Kylätaskun mukaan rahan saamisessa oli omat haasteensa, mutta Tekes näki alusta saakka parturitoiminnassa vientipotentiaalia. Ajatus franchising-toiminnasta syntyi ennen kuin yritys oli edes pystyssä.

– Taustalla oli alusta saakka halu kasvaa, ja kasvaminen maksaa. Franchising-malli oli käytännössä paras avain nopeaan kasvuun.

Nyt MRoomilla on jo pelkästään Suomessa yli 60 liikettä ja franchising-yrittäjiä toista kymmentä. Lisäksi MRoom on laajentunut Viroon, Latviaan, Ruotsiin, Saksaan, Espanjaan ja Yhdysvaltoihin. Kylätasku näkee kasvupotentiaalia varsinkin Yhdysvalloissa.

– Yhden parturiliikkeen alkuinvestoinnit ovat helposti 100 000 euron luokkaa. Meidän tavoitteenamme oli heti polkaista pystyyn noin 50 yritystä. Ilman franchising-mallia se ei olisi ollut mitenkään mahdollista.

Liiketoiminta osiin

MRoomin liiketoiminnan monistaminen ulkomaille on sujunut Kylätaskun mukaan yllättävän pienillä hienosäädöillä.

– Konsepti on sama sekä Yhdysvalloissa että Rovaniemellä. Pieniä paikallisia muutoksia täytyy toki aina tehdä. Eihän hampurilaisketjukaan myy ruissämpylöitä muualla kuin Suomessa. Toisaalta franchising-mallin parhaita puolia on se, että siinä saa paikalliset edut, kuten paikallisen kontaktiverkon ja suhteet ikään kuin kaupan päälle.

Ennen kuin franchising-mallilla toimiva yritys mielii ulkomaille, toimintamallia on testattava kotimarkkinoilla. Kylätaskun mukaan franchising-toiminnan aloittaminen on vaatinut liiketoiminnan avaamista ja dokumentoimista pienintäkin yksityiskohtaa myöten.

– Omaa toimintaa ei voi lähteä myymään, jos ei ensin pysähdy ja pura kaikkia liiketoiminnan osia paperille. Koko toiminta täytyy dokumentoida niin, että joku muu, tässä tapauksessa franchising-yrittäjä, pystyy ymmärtämään sen pienimmätkin vivahteet. Liiketoiminnan dokumentointi on hyvä harjoitus, vaikka ei lähtisikään muodostamaan franchising-toimintaa.

Johtamisopit haltuun

MRoom on tällä hetkellä Euroopan suurin parturiliikeketju, ja sen liikevaihto on kasvanut jo yli kymmeneen miljoonaan euroon. Ketju toimii parturialalla edelläkävijänä myös jäsenajattelussa, jossa jäsenillä on vuosimaksun hinnalla oikeus käyttää palveluita kaikissa MRoomin liikkeissä.

Kylätaskun mukaan franchising-yrittäjä tarvitsee varsinkin henkilöstöjohtamista. Palvelulupauksen on oltava kunnossa, ja siihen tarvitaan myös koulutusta ja kommunikaatiota yrittäjän ja emoyrityksen kesken.

– Kyseessä on palveluliiketoiminta, joten markkinointi- ja myyntitaidot tulevat tärkeysjärjestyksessä vasta johtamisen jälkeen. Tänä päivänä johtaminen on kuitenkin paljon aiempaa helpompaa. Erilaisia työvälineitä, kuten verkko-oppimisympäristöjä on paljon.

Kylätaskulle franchising-mallin hyödyntäminen on ollut myös hauska yhteensattuma.

– Isäni perusti aikoinaan täysin toiselle alalle tällä periaatteella toimivan yrityksen. Ajatus omasta franchising-periaatteella toimivasta yrityksestä jäi kytemään. Franchising-yrittäjyys on mielenkiintoinen ja hieno toimintamalli.

Fakta

3 x Franchising

Konseptoi. Luo sellainen liiketoimintamalli, joka on helppo monistaa lähes minne vain. Tee suunnitelmasta sitä tarkempi, mitä suuremmat tavoitteet ja kansainvälistymistoiveesi ovat.

Palastele. Pura liiketoiminta osiin ja dokumentoi sen jokainen osa mahdollisimman tarkkaan. Liiketoiminnan täytyy olla myös paperilla helposti ymmärrettävää. Tämä auttaa myös ulkopuolisen rahoituksen hankkimisessa.

Kouluta, johda ja kommunikoi. Markkinointi- ja myyntitaitoja tarvitaan, mutta henkilöstöjohtaminen on franchise-periaatteella toimivassa yrityksessä vielä tavanomaistakin tärkeämpää.