Minustako yrittäjä?

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle
Pinoa Foodsin toimitusjohtaja Patrik Ignatius uskoo vertikaaliviljelyn tärkeyden kasvavan tulevaisuudessa.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

|

Täysin uudelle alalle lähteminen vaatii rohkeutta, mutta myös intohimoa ja aitoa kiinnostusta alaa kohtaan.

Helsingin Vallilassa toimivan Pinoa Foodsin toimitusjohtaja Patrik Ignatius innostui viljelemään tomaatteja kotonaan ja totesi, että viljelystä voisi myös kehitellä yritysideaa. Mukaan lähti kaveri Ralf Holmborg, jonka Ignatius on tuntenut armeijasta asti.

Kun mikroversoja kasvattava Pinoa Foods perustettiin vuonna 2018 kummallakaan ei ollut aikaisempaa viljelykokemusta, Ignatius tuli markkinointialalta ja Holmborg tapahtumatuotannosta.

Yritys: Pinoa foods
Toimiala: Elintarvikkeet
Perustettu: 2018
Liikevaihto: 200 000 euroa (tavoite vuodelle 2020)
Henkilöstö: 3 täyspäiväistä + freelancetoimijoita

Versot kasvatetaan vertikaaliviljelyn avulla, eli tuotteet viljellään kerroksittain. Yritystä alettiin alusta pitäen kehittää asiakas edellä.

– Lähdimme rakentamaan portfoliota ja testaamaan tuotteita, joita pystymme kasvattamaan erityisen hyvin. Kysyimme suoraan asiakkailta: mitä te haluaisitte? Mitä muilla ei ole?

Muun muassa yksi ravintoloitsija toivoi salvian mikroversoja, joita ei oikein ollut saatavilla muualla. Toiveesta kehkeytyi yksi Pinoa Foodsin vakiotuotteista.

Monet ravintoloitsijat olivat myös iloisia siitä, että markkinoille oli tulossa uusi ja pienempi toimija perinteisten toimijoiden rinnalle. Varsinkaan kesäkauden ulkopuolella tuottajia ei ole kovin montaa.

Laitteet rakennettiin itse

Vertikaaliviljely oli Pinoa Foodsin perustajille täysin uusi aluevaltaus. Yrittäjät perehtyivät aiheeseen muun muassa YouTuben ja kirjallisuuden kautta.

– Elämme kultaista aikaa – tietoa on todella paljon. Varsinkin tästä aiheesta ihmiset jakavat mielellään tietoa. Meillä on hirveä nälkä oppia ja ymmärtää.

Yrittäjät olisivat voineet ostaa valmiit ja tehokkaat laitteet suoraan kaupasta, mutta he päättivät tehdä ne itse. Viljelyjärjestelmää kehitellään jatkuvasti, jotta se olisi mahdollisimman tehokas.

– Valmiit laitteet olisivat olleet viisi kertaa kalliimpia. Nyt osaamme kehittää laitteita itse, joten saimme sekä uusia taitoja että taloudellista hyötyä sitä kautta.

Yrityksen alkuvaiheessa yrittäjät investoivat noin 30 000 euroa. Rahat tulivat omista säästöistä sekä jonkin verran lähipiiriltä.

Ignatius mainitsee moneen kertaan, että Pinoa Foodsia lähdettiin kehittämään intohimo edellä. Mutta myös laskelmat olivat mukana alusta lähtien. Esimerkiksi kannattavuuslaskelma on hyödyllinen työväline yrittäjäksi lähtöä suunnittelevalle.

– Määrittelimme asiakasprofiilin, sekä asiakkaiden määrän pääkaupunkiseudulla, ja kuinka paljon versoja he voivat käyttää kuukaudessa. Sitten laskimme, kuinka paljon meidän on mahdollista tuottaa. Siten saimme realistisen kuvan markkinatilanteesta.

Suora yhteys asiakkaisiin

Monet asiat yrittäjät tekisivät nyt toisin. Alussa he pitivät tiimin pienenä, mutta oppivat monimuotoisuuden olevan arvokasta yrityksen kulttuurissa.

– Nopeasti perustamisen jälkeen ymmärsimme, että monien ja erilaisten kompetenssien tuominen tiimiin on tärkeää, Ignatius sanoo.

Toinen tärkeä oppi oli, että päätösten pitää perustua tietoon, ei mutuun.

Pinoa Foods on alusta lähtien itse kuljettanut versot kauppoihin ja ravintoloihin. Tämä osoittautui loistavaksi tavaksi saada suoraa palautetta, jota muuten ei ehkä olisi saanut.

– Kun tapaa asiakkaan pari kertaa viikossa, saa aina palautetta siitä, mitä voisi kehittää. On myös ehdottoman tärkeää, että yrityksellä on kasvot.

Tuotteita on toimitettu yli 70 ravintolaan sekä kauppoihin.

Yrityksen kasvaessa kauppoihin toimitettavat versot kuljetetaan jatkossa ulkoistettuna tukkuihin, mutta ravintoloihin yrittäjät vielä haluavat toimittaa itse, jotta keskustelukanava pysyy auki.

Pääkaupunkiseutu ensin, sitten muu Suomi

Jatkossa yrittäjät haluaisivat vaikuttaa enemmän julkiseen keskusteluun ruoan valmistuksesta ja varsinkin kaupunkiviljelyn hyödyistä.

– Haluamme hieman provosoida ja haastaa luomua sekä edistää kuluttajien tietoisuutta.

Ignatiusta viehättää myös uusien mahdollisuuksien tarjoaminen niinkin perinteisellä alalla kuin viljely.

Toistaiseksi yritys toimii vain pääkaupunkiseudulla, mutta päämääränä on lähteä monistamaan liiketoimintaa muihin suomalaisiin kaupunkeihin.

– Halumme tarjota ratkaisuja ja tuottaa ruokaa siellä missä ihmiset ovat.

Uuden alan mahdollisuudet olivat alussa jännittävä loikka uuteen, mutta niissä piili myös koko asian viehättävyys.

– Emme oikein tienneet, mitä me teemme seuraavaksi, mutta tykkäämme ottaa riskejä ja mennä kovaa. Epäonnistumisista oppii, Ignatius sanoo.

Fakta

Kolme vinkkiä uudelle alalle lähtöön

Tutustu alaan. Yritä heittäytyä mukaan uuteen maailmaan ja alan osaamiseen, mutta älä unohda omaa visiotasi.

Testaa, testaa, testaa. Testaa kaikki tuotteet ja/tai palvelut ja kuuntele asiakasta. Muista mennä asiakas edellä.

Kerää ja luota dataan. Pinoa Foods kerää kaiken tiedon, eikä jätä mitään arvailun varaan. Miten esimerkiksi sää tai pyhäpäivät vaikuttavat myyntiin? Keräämällä dataa eri mittareiden ja työkalujen kautta ei tarvitse tehdä tyhjiä olettamuksia. Se mahdollistaa tehokkaan tuotannon ja hävikin minimoimisen.

Vinkit perustuvat haastatteluun Patrik Ignatiuksen kanssa.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Raatteen tie johdatti rakennusyrittäjän matkailun pariin

Reima Haapoja muutti Kainuuseen ja vaihtoi yrittäjänä uudelle alalle. Vuodessa hän luonut Raatteen tielle yrittäjien verkoston, jossa kaikki voittavat.

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Kuinka yhdistää äitiys ja yrittäjyys?

Titta Laurinen paiski töitä läpi äitiysloman. Maija Kaukonen taas ryhtyi startup-yrittäjäksi heti vauvavuoden jälkeen.

Valitse itsellesi paras yhtiömuoto – Katso plussat ja miinukset

Yhtiömuodon valintaa tärkeämpää on suunnitella muun muassa myynti ja asiakastyö. Tanja Fred päätyi itse lopulta osakeyhtiöön.

Toiminimen perustaminen on helppoa: Mieti nämä asiat ennakkoon

Toiminimen perustaminen on järkevää, jos liiketoiminta on pientä ja jos olet yrittäjänä yksin.

4 asiaa, jotka opin, kun yksinyrittäjistä tuli yhtiökumppaneita

Yhteinen yritys ei voi olla kokoelma unelmia. Sen on oltava yksi yhteinen unelma, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Lumilautailu teki Eero Ettalasta yrittäjän jo parikymppisenä – kova paine yhdistää

Urheilu-ura on antanut lumilautailijalle hyvät eväät yrittäjyyteen. Kummassakin roolissa on tartuttava rohkeasti uusiin tilaisuuksiin.

Lataa lisää