Minustako yrittäjä?

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Iida Hokkanen

Kirjoittaja on hyönteisruokayritys Entiksen markkinointivastaava ja markkinoinnin pääaineopiskelija Turun kauppakorkeakoulussa.

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Kun myyntipuhe on hyvin hallussa, sen pystyy vetämään vaikka kesken unien, kirjoittaa Entiksen Iida Hokkanen.

|

Jokaisen yrittäjän pitäisi pystyä kertomaan yrityksensä ydinajatus vain muutamassa minuutissa. Lyhyen myyntipuheen tavoitteena ei ole saada nimiä paperiin vaan saada mahdollisuus seuraavaan tapaamiseen. Hyvä myyntipuhe siis herättää huomion.

Entiksellä aloitamme aina myyntipuheemme esittämällä ongelman. Tarinankerronta tai samaistuttava esimerkki voi toimia alussa, samoin huumori. Pitch ei saa kuitenkaan mennä teatterikerhoiluksi – uskottavuus pitää säilyttää.

Ongelman jälkeen päästään ratkaisuun. Tärkeintä on saada kuulija ymmärtämään, miten tuote tai palvelu ratkaisee ongelman ja miten se eroaa vastaavista jo olemassa olevista. Olen nähnyt paljon pitchejä, ja yllättävän monesti jää auki se, miten tuote tai palvelu konkreettisesti toimii. Esimerkit, havainnollisuus ja konkretia ovat tärkeitä. Kuulijan täytyy ymmärtää hetkessä, mikä tässä on se erityinen juttu ja hienous.

Meillä kiinnostuksen herättää jo itsessään se, että teemme hyönteisruokaa. Yleensä vielä sanomme tekevämme hyönteisruokaa, joka ei ällötä ihmisiä. Silloin tulee luonnollisesti kysymys ”ai miten”? Siitä on helppo jatkaa.

Kun puhutaan esimerkiksi startup-tapahtuman kolmen minuutin pitchistä, ongelman ja ratkaisun jälkeen esitellään markkinat ja perustellaan tuotteen potentiaali. Liiketoimintamalli esitellään lyhyen ytimekkäästi. Tiimiesittelyssä kannattaa keskittyä nimien sijasta tiimin osaamiseen.

Myyntipuheen suunnittelu ja harjoittelu vievät aikaa. Viime kesänä harjoittelin erään kisapitchin ulkoa niin, että minut olisi voinut herättää aamuyöllä puhumaan se edestakaisin. Puhuin sitä läpi koiran kanssa lenkillä, suihkussa ja tiskatessa. Ulkoa opettelussa on toki se vaara, että puhe alkaa kuulostaa jäykältä. Huomasin kuitenkin sen tärkeyden, kun olin kilpailussa lavalla ja diat lakkasivat toimimasta. Pystyin vetämään pitchin ulkomuistista ja pääsimme finaaliin.

Entä sitten spontaanimpi myyntipuhe, niin sanottu hissipuhe? Small talk tuntuu näin suomalaisena helposti vähän kiusalliselta.

Yrittäjän kannattaa silti käyttää kaikki eteen tulevat tilaisuudet. Olen pitchannut varmaan eniten omalle lähipiirille ja kavereille. Se toimii hyvänä harjoituksena, sillä he esittävät kysymyksiä, joita voi tulla vastaan oikeissakin myyntitilanteissa. Jos kuulijasta tietää jotain valmiiksi, kannattaa myymänsä juttu yrittää yhdistää jotenkin tämän mielenkiinnon kohteisiin. Personoinnista jää parempi muistijälki.

Jokainen löytää oman puhetyylinsä ennen pitkään. Suomalaisille tyypillinen vaatimattomuus kannattaa joka tapauksessa unohtaa. Antaa palaa niiden sanamuotojen kanssa. Ei ”ajateltiin”, ”kokeillaan” tai ”pyritään”. Sano enemmin: me tehdään.

Nuori Yrittäjyys ry:n yrittäjyysohjelmassa perustettu Entis NY valittiin parhaaksi korkeakouluopiskelijoiden NY Start Up -yritykseksi vuonna 2017.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Haluatko yrittäjäksi? Tältä näyttää yrityksen perustamisen polku

Yrityksen perustaminen on iso päätös, johon on syytä valmistautua huolella.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Uupuuko liikeidea? Ehkä voisit ostaa toimivan yrityksen

Yrityksen ostaminen tarjoaa hyvän reitin yrittäjäksi, kunhan tunnistaa myös sen riskit, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskus ry:n Jari Jokilampi.

Sankari, suorasuu tai itsekäs pamppu – millaisina yrittäjät nähdään?

Yritystutkijan mukaan yrittäjät esitetään mediassa usein sankareina. Stereotyyppinen kuva on kuitenkin muuttumassa.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Lataa lisää