Minustako yrittäjä?

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Iida Hokkanen

Kirjoittaja on hyönteisruokayritys Entiksen markkinointivastaava ja markkinoinnin pääaineopiskelija Turun kauppakorkeakoulussa.

Osaatko kiteyttää ideasi? Hyvä pitch tarjoaa ratkaisun ongelmaan

Kun myyntipuhe on hyvin hallussa, sen pystyy vetämään vaikka kesken unien, kirjoittaa Entiksen Iida Hokkanen.

|

Jokaisen yrittäjän pitäisi pystyä kertomaan yrityksensä ydinajatus vain muutamassa minuutissa. Lyhyen myyntipuheen tavoitteena ei ole saada nimiä paperiin vaan saada mahdollisuus seuraavaan tapaamiseen. Hyvä myyntipuhe siis herättää huomion.

Entiksellä aloitamme aina myyntipuheemme esittämällä ongelman. Tarinankerronta tai samaistuttava esimerkki voi toimia alussa, samoin huumori. Pitch ei saa kuitenkaan mennä teatterikerhoiluksi – uskottavuus pitää säilyttää.

Ongelman jälkeen päästään ratkaisuun. Tärkeintä on saada kuulija ymmärtämään, miten tuote tai palvelu ratkaisee ongelman ja miten se eroaa vastaavista jo olemassa olevista. Olen nähnyt paljon pitchejä, ja yllättävän monesti jää auki se, miten tuote tai palvelu konkreettisesti toimii. Esimerkit, havainnollisuus ja konkretia ovat tärkeitä. Kuulijan täytyy ymmärtää hetkessä, mikä tässä on se erityinen juttu ja hienous.

Meillä kiinnostuksen herättää jo itsessään se, että teemme hyönteisruokaa. Yleensä vielä sanomme tekevämme hyönteisruokaa, joka ei ällötä ihmisiä. Silloin tulee luonnollisesti kysymys ”ai miten”? Siitä on helppo jatkaa.

Kun puhutaan esimerkiksi startup-tapahtuman kolmen minuutin pitchistä, ongelman ja ratkaisun jälkeen esitellään markkinat ja perustellaan tuotteen potentiaali. Liiketoimintamalli esitellään lyhyen ytimekkäästi. Tiimiesittelyssä kannattaa keskittyä nimien sijasta tiimin osaamiseen.

Myyntipuheen suunnittelu ja harjoittelu vievät aikaa. Viime kesänä harjoittelin erään kisapitchin ulkoa niin, että minut olisi voinut herättää aamuyöllä puhumaan se edestakaisin. Puhuin sitä läpi koiran kanssa lenkillä, suihkussa ja tiskatessa. Ulkoa opettelussa on toki se vaara, että puhe alkaa kuulostaa jäykältä. Huomasin kuitenkin sen tärkeyden, kun olin kilpailussa lavalla ja diat lakkasivat toimimasta. Pystyin vetämään pitchin ulkomuistista ja pääsimme finaaliin.

Entä sitten spontaanimpi myyntipuhe, niin sanottu hissipuhe? Small talk tuntuu näin suomalaisena helposti vähän kiusalliselta.

Yrittäjän kannattaa silti käyttää kaikki eteen tulevat tilaisuudet. Olen pitchannut varmaan eniten omalle lähipiirille ja kavereille. Se toimii hyvänä harjoituksena, sillä he esittävät kysymyksiä, joita voi tulla vastaan oikeissakin myyntitilanteissa. Jos kuulijasta tietää jotain valmiiksi, kannattaa myymänsä juttu yrittää yhdistää jotenkin tämän mielenkiinnon kohteisiin. Personoinnista jää parempi muistijälki.

Jokainen löytää oman puhetyylinsä ennen pitkään. Suomalaisille tyypillinen vaatimattomuus kannattaa joka tapauksessa unohtaa. Antaa palaa niiden sanamuotojen kanssa. Ei ”ajateltiin”, ”kokeillaan” tai ”pyritään”. Sano enemmin: me tehdään.

Nuori Yrittäjyys ry:n yrittäjyysohjelmassa perustettu Entis NY valittiin parhaaksi korkeakouluopiskelijoiden NY Start Up -yritykseksi vuonna 2017.

Hanna Viertiö-Oja vaihtoi tutkijan uran kuntosaliyrittäjyyteen

Harrastuksena alkaneet valmentajaopinnot sytyttivät kipinän alanvaihtoon. Yrittäjäksi hän lähti ostamalla yrityksen.

Suoraan kansainvälisille vesille: Suomalaisyrittäjät luotsaavat siideriä maailmalle Keski-Euroopasta käsin

Selvä markkinarako ajoi Antti Laukkasen, Ilkka Soinin ja Michael Nordblomin perustamaan Cider Supply Companyn.

Oivallus vei yrittäjäksi – Ajatus hyvästä heijastimesta johdatti kasvun tielle

Ovelia-heijastinolkavyö syntyi, kun tytär nolosteli heijastinliiviä käyttänyttä äitiään. Nyt sivutoimisella yrityksellä on niin paljon kasvun mahdollisuuksia, että yrittäjää hirvittää.

Yrittäjävanhempi lisää todennäköisyyttä lähteä yrittäjäksi

Oman lähipiirin esimerkki, asenteet ja tuki vaikuttavat vahvasti yrittäjyysunelman kehittymiseen. Yrittäjyyshaaveita kannattaa tukea myös korkeakoulussa, osoittaa uusi tutkimus.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Kun sopivaa palvelua ei löytynyt, Siiri Jokinen päätti perustaa oman yrityksen

Espoolainen abi oivalsi liikeidean, joka ratkaisee monelle lukiolaiselle tutun ongelman. Nyt vanhojentansseissa käytettävät mekot eivät jää kaappiin roikkumaan.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Olisiko minusta yrittäjäksi? Kevytyrittäjyys on pehmeä lasku yrittäjyyteen

Kevytyrittäjäksi voi ryhtyä nopealla aikataululla, kun laskutettavaa työtä syntyy. Kevytyrittäjyys on myös hyvä tapa kokeilla yrittäjyyttä.

Oivallus teki Antti Sipilästä yrittäjän – Kahteen kertaan

OneMinStoryn ja Honey Foodsin yrittäjä Antti Sipilä tietää, että arki kahden yrityksen kanssa sujuu, kun opettelee delegoimaan.

Lataa lisää