Minustako yrittäjä?

Suomessako ei voi valmistaa tekstiilejä? Saana ja Olli vähät välitti väitteestä
Saana Sipilän ja Olli Sallisen lähitulevaisuuden suunnitelmissa on oma showroomin ja kahvilan yhdistelmä. Se on tulossa Toukolaaksoksi nimettyyn entiseen hirsikouluun, jota he remontoivat Turussa toisen pariskunnan kanssa.

Suomessako ei voi valmistaa tekstiilejä? Saana ja Olli vähät välitti väitteestä

Saana Sipilän ja Olli Sallisen designtuotteita myydään yli kymmenessä maassa. Yhä useampi työ valmistuu tilauksesta.

| |

Turkulaisen suunnittelijapariskunnan Saana Sipilän ja Olli Sallisen yrityksellä on ollut alusta asti vahva missio: valmistaa tuotteita Suomessa.

Kun he aloittelivat yritystoimintaansa kymmenisen vuotta sitten, moni kotimainen merkki väitti mediassa, että Suomessa on mahdotonta valmistaa tuotteita. Tuotantoa siirrettiin ulkomaille.

Sipilä ja Sallinen halusivat osoittaa, ettei kotimainen tekstiilintuotanto ole mahdottomuus.

– Halusimme myös pitää tuotannon läpinäkyvänä. Onneksi asumme länsirannikolla – lähialueella on tekstiiliteollisuuden kulta-aikojen jälkeenkin hyvin alihankintapaikkoja, Sallinen sanoo.

Saana ja Olli -merkin sisustustekstiilit valmistuvat sataprosenttisesta hamppukankaasta, joka tulee Unkarin ja Romanian raja-alueella sijaitsevalta tehtaalta. Kaikki muut materiaalit ovat Suomesta, jossa myös valmistus tapahtuu. Esimerkiksi kankaat painetaan Aitoossa ja ne ommellaan Keikyällä ja Turussa. Julisteet ja kortit taas painetaan Kaarinassa.

Tekstiilialan alihankkijoiden ja ompelimojen löytäminen vaati pariskunnalta alkuun salapoliisityötä. Apua löytyi onneksi yrityshautomon ja Keksintösäätiön kautta.

Viime vuosina Saanan ja Ollin omien mallistojen rinnalle ovat tulleet yhä vahvemmin yhteistyömallistot ja suunnittelutyöt muille yrityksille.

– Ne ovat kasvattaneet myyntiä, ja olemme pystyneet pitämään oman mallistomme tuotannon paikallisena, Sipilä kertoo.

Mentorit apuna

Saanan ja Ollin tarina alkoi, kun Sipilä ja Sallinen eivät löytäneet mieluisia kodin tekstiilejä ensimmäiseen yhteiseen kotiinsa. Turun ammattikorkeakoulussa tekstiilimuotoilua opiskellut pariskunta päätti suunnitella sopivia itse.

Nuoret yrittäjät pääsivät alkuun yrittäjyysohjelman, mentorien ja yrityshautomon avulla. Syksyllä 2008 he hakeutuivat mukaan Nuori Yrittäjyys ry:n NY Start Up -ohjelmaan. Vuosi tarjosi paljon käytännön oppeja yrityksen pyörittämiseen.

Heitä neuvottiin myös hankkimaan mentori. Sellaisiksi löytyivät vaatesuunnittelija Samu-Jussi Koski ja kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista tuotteita valmistavan Globe Hopen perustaja Seija Lukkala.

Saana ja Olli 2016 mallistoa
Saanalta ja Ollilta tulee oma mallisto kerran vuodessa. Uusimman nimi on Onnenmaa.

– Seijan kanssa kävimme enemmän läpi tuotannollista puolta ja valmistusta, Samu-Jussin kanssa taas juttelimme enemmän suunnittelu- ja tyyliasioista, Sipilä kertoo.

Keväällä 2009 kaksikon yritys palkittiin korkea-asteen vuoden parhaana. Sipilä kiittelee NY-ohjelmaa erityisesti sen tuomista verkostoista. Lisää tärkeitä yhteyksiä muun muassa kaupallistamiseen ja rahoitukseen löytyi luovien alojen yrityshautomosta, johon pariskunta suuntasi seuraavaksi.

Ensimmäiset jälleenmyyjänsä Saana ja Olli sai Tokiossa vuonna 2010. Sinne yrityksen vei Design Forum Finlandin järjestämä vientinäyttely.

Nyt kaksikon suunnittelemia tuotteita myydään Suomen lisäksi 12 maassa aina Yhdysvaltoja ja Australiaa myöten. Myynnistä noin 70 prosenttia tulee vielä jälleenmyynnistä, mutta yrityksen oman verkkokaupan myynti kasvaa koko ajan.

Suunnittelutöiden painoarvo kasvaa

Kuluva vuosi on mielenkiintoinen käännekohta Saanalle ja Ollille. Sipilä arvioi, että muiden yritysten kanssa tehtävät yhteistyöt tuovat ensimmäistä kertaa vähintään puolet liikevaihdosta. Tähän asti omat mallistot ovat olleet isompi tulonlähde.

Aluksi muille tehtyjä suunnittelutöitä oli vain muutama vuodessa, nyt niitä oli huhtikuun loppuun mennessä jo lähes kymmenen. Se on Sipilän mukaan suunnilleen saman verran kuin koko viime vuonna.

Pariskunta on suunnitellut tuotteita muun muassa Liptonille, Amnesty Internationalille, Novitalle, japanilaiselle tavaratalolle Isetanille ja saksalaiselle lasinvalmistaja Ritzenhoffille. Lopputuloksena on esimerkiksi mattoja, sisustustyynyjä, vaatteita, julisteita, tapetteja ja samppanjalasi.

Parhaillaan tekeillä on vaate- ja asustemallisto japanilaiselle tavaratalo Hankuylle.

– Kun suunnittelemme muille, tuotantovastuu on tilaajalla. Silloin voimme keskittyä taiteelliseen puoleen, joka on kuitenkin vahvuutemme, Sallinen huomauttaa.

”Elämme hyvää aikaa”

Sallinen ja Sipilä ovat monella tapaa onnekkaita: heidän Saana ja Olli -merkkinsä myy hyvin ja on saanut useita palkintoja, heille ehdotetaan yhä enemmän yhteistyökuvioita ja lähes kaikki jälleenmyyjätkin ovat pyytäneet tuotteita myyntiin.

– Kun aluksi suunnittelimme firmaa ja teimme liiketoimintasuunnitelmaa, keskityimme omaan mallistoon. On ollut kiva yllätys, miten meihin on otettu yhteyttä suunnittelutöiden osalta. Nyt se onkin meille suunta, johon haluamme kasvaa, Sipilä kertoo.

– Kumpikaan meistä ei ole erityisen myyntihenkinen. Olemme pystyneet kompensoimaan sitä sosiaalisen median, hyvälaatuisen kuvamateriaalin ja muun näkyvyyden avulla. Elämme hyvää aikaa, hän lisää kiitollisena.

Kaksikolle on tärkeää pitää langat käsissä ja pystyä päättämään, mihin he lähtevät mukaan.

– Yrittäjyys on meille paras tapa toteuttaa omaa taiteellista näkemystä. Voi itse päättää asioistaan, eikä tarvitse tehdä kompromisseja. Voimme nukkua yömme hyvin, Sallinen sanoo.

Fakta

4 x Yrittäjyyden ensiaskeleet

Saana Sipilän ja Olli Sallisen opit yritystoiminnan aloittamiseen:

Mieti, miten erotut. Pariskunta käytti aluksi aikaa sen miettimiseen, mitä he haluavat tehdä, miten ja mikä erottaa heidät muista. Heidän mielestään yrittäjällä pitää olla aloittaessa selkeä ajatus siitä, mitä aletaan tehdä ja mihin arvoihin toiminta perustuu.

Uskalla pyytää apua. Sipilä ja Sallinen ovat pyytäneet rohkeasti apua eri tahoilta aivan alusta asti. He hakivat yrittäjäoppia NY:n yrittäjyysohjelmasta, yrityshautomosta, konsulteilta ja mentoreilta. He myös osallistuivat alkuvaiheessa lukuisiin yrittäjätapahtumiin.

Etsi hyvät kumppanit. On turha käyttää aikaa sellaiseen, mitä ei osaa. Sipilä ja Sallinen etsivät heti esimerkiksi valokuvaajan ja graafisen suunnittelutoimiston auttamaan visionsa toteuttamisessa. Myös kirjanpidon ulkoistaminen alusta asti oli oikea ratkaisu.

Pidä pääsi. Kun kysyy paljon apua, saa monenlaisia mielipiteitä ja neuvoja. Kaikki eivät ole oman näkemyksen mukaisia. Sipilän mukaan esimerkiksi yritysnimelle Saana ja Olli naurettiin yrityspalvelukeskuksessa ja sen tilalle ehdotettiin Turun Tekstiilituotetta. Pariskunta kuitenkin piti päänsä. Muista luottaa intuitioosi ja pitää oma visiosi!

Yrittäjävanhempi lisää todennäköisyyttä lähteä yrittäjäksi

Oman lähipiirin esimerkki, asenteet ja tuki vaikuttavat vahvasti yrittäjyysunelman kehittymiseen. Yrittäjyyshaaveita kannattaa tukea myös korkeakoulussa, osoittaa uusi tutkimus.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Mikä mietityttää, aloittava yrittäjä?

Yrityksen perustamista miettivä tai yritystoimintaa käynnistävä henkikö on uuden taipaleen alussa. Millaiset asiat mietityttävät aloittavaa yrittäjää? Uusyrityskeskus Ensimetrin asiantuntija Anu Lehtola kertoo.

Ekologisilla ruseteilla EM-kilpailuja kohti – Yrittäjyyskurssilla syntynyt yritys opettaa työelämätaitoja

Uskalla yrittää -kilpailun voittajayritys Jalo NY syntyi, kun viallinen rusetti häiritsi ylioppilasjuhlia. Nuorille yrittäjille yrittäjyys on myös keino työllistää itsensä kesällä.

Mikä liiketoimintasuunnitelma? Ota nämä asiat huomioon

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Tästäkö seuraava hittituote? Papujäätelö syntyi vahingossa

Kipinä oman yrityksen perustamiseen lähti tuotekehityskurssilla ideoidusta härkäpapupohjaisesta jäätelöstä.

Unelma omasta yrityksestä toteutui: Pariskunta osti hotellin ja uudisti sen lattiasta kattoon

Hotelli Gustavelundia jo vuosia johtanut Antti Ropponen ryhtyi yrittäjäksi vaimonsa kanssa. Riskin otto on tuottanut tulosta.

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

Lataa lisää