Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Minustako yrittäjä?

Työvaateyritys syntyi vastauksena Wahlroosille
Carita Peltonen (vas.) ja Outi Luukko haluavat tarjota työvaatteilla positiivista fiilistä asiakkailleen ja näiden työntekijöille.

Työvaateyritys syntyi vastauksena Wahlroosille

Ekologisia arvoja korostava TouchPoint tekee töitä kansainvälistymisen eteen.

| |

Suomi nousuun! Tämän viestin on sisäistänyt helsinkiläinen ekologisia työvaatteita ja liikelahjoja valmistava TouchPoint Oy.

– Kaupallisuus kuuluu yhtä lailla meidän liiketoimintaan kuin ekologisuus ja kestävä kehitys. Haluamme tehdä kannattavaa liiketoimintaa, jotta voimme kehittyä, kansainvälistyä ja palkata lisää ihmisiä. Se on meidän velvollisuutemme, sanoo yrityksen perustaja ja myynti- ja markkinointijohtaja Carita Peltonen.

TouchPoint juhlii lokakuussa kahdeksanvuotista taivaltaan. Osaltaan siitä on kiittäminen Björn Wahlroosia, joka kommentoi viime vuosikymmenen lopulla, ettei yrityksillä voi olla omatuntoa, vaan niiden on ainoastaan tuotettava voittoa omistajilleen. Tämä sai tekstiiliyrittäjä Peltosen tuohtumaan.

– Wahlroosin kommentit olivat viimeinen niitti liikeidealle. Aloin pohtia, miten niin ei muka voi olla omatuntoa?

Jo tätä ennen Peltonen oli saanut asiakkailtaan hiljaisia signaaleja siitä, että vastuullisuus on nousussa. Vuonna 2008 perustettuun yritykseen lähti mukaan liikekumppaniksi toimitusjohtajana toimiva Outi Luukko, jolla myös oli ennestään kokemusta brändinrakennuksesta ja yrittäjyydestä.

Peltonen sanoo TouchPointin ottaneen paikkansa markkinoilla ennen kaikkea arvopohjallaan. Yhtiö valmistaa työvaatteita ja liikelahjoja kestävän kehityksen periaatteella yritysten vanhoista työasuista, ylijäämävarastoista ja muista kierrätysmateriaaleista.

Pyrkimyksenä on kiertotalous eli kierrättää materiaaleja mahdollisimman pitkään. Esimerkiksi Hesburgerin 6 000 työntekijän uusiin työvaatteisiin on käytetty tähän mennessä 200 000 kierrätysmuovipulloa. TouchPointin vaatteita käyttävät myös muun muassa Finavian ja Viking Linen työntekijät.

– Meillä on riskinotto- ja sietokykyä siihen, ettei kaikki ole aina valmiina. Teemme paljon tuotekehitystä, jotta pystymme löytämään parhaat ratkaisut, Luukko sanoo.

Löydä oma juttusi

Pitää olla rohkeutta erikoistua ja erottautua muista toimijoista. Näin kuuluu Peltosen neuvo tulokkaille, on ala mikä tahansa.

– Suomalaiset yrittäjät ahkeroivat, mutta tarvitaan myös rohkeutta. Se monesti puuttuu. Meillä se on rohkeutta suunnitella ja toteuttaa asioita eri tavoin muin muut, hän sanoo.

Peltonen listaa TouchPointin vahvuuksiksi ekologiset materiaalit, laajan portfolion ja vahvan design-osaamisen. Yritys panostaa nuoriin suunnittelijoihin, joita se työllistää projektikohtaisesti sopimussuunnittelijoina.

Yhtiö pyrkii luomaan asiakkailleen lisäarvoa ekologisuudella. Palvelupakettiin kuuluu vaatteiden lisäksi kestävän kehityksen tarina, joka nivotaan osaksi asiakkaan brändiä.

– Tämä on intohimolaji. Mielestäni se välittyy meistä. Haluamme tarjota muutosta asiakkaillemme, Peltonen sanoo.

Yritys lanseerasi viime vuonna ensimmäisen ravintolahenkilökunnalle suunnatun valmismallistonsa Raflan. Parhaillaan suunnitteilla on valmisvaatemallistot muun muassa terveydenhoito- ja hotellialoille.

Työvaateprojektit ovat pääasiassa kilpailutuksia, jotka vaativat osallistujilta investointeja ja ajallista panostusta. Kilpailutuksissa saatetaan edellyttää koekappaleita vaatteista ja jopa niiden koekäyttöä.

– Välillä kilpailutuksia järjestetään löyhin perustein. Osallistujilla teetetään paljon töitä, mutta ei olla sitoutuneita tekemään päätöstä. Asiakas saattaa esimerkiksi ilmoittaa siirtävänsä päätöksenteon vuoden päähän, Luukko harmittelee.

Kritiikkiä saa naisilta myös se, että Suomessa tukirahoitusta tarjotaan monesti lähinnä ict-alalle. Luukko muistuttaa, että osaamista ja kasvuhakuisuutta on monilla muillakin aloilla.

Kovat kasvutavoitteet

TouchPoint on kansainvälistymisen alkuaskelilla. Suuntana on ollut ensisijaisesti Ruotsi, jossa yhtiöllä on käynnissä pilottiprojekti ison asiakkaan kanssa. Tällä hetkellä näkymät ovat kuitenkin erityisen valoisat Hollannin ja Sveitsin osalta. Neuvotteluja on käynnissä myös Dubain suuntaan.

Luukko sanoo yhtiön ketteryyden mahdollistavan nopeat suunnanmuutokset.

– Kun maailma on mahdollisuuksia täynnä, yksi meidän haaste on ollut löytää oikeat reitit, jotka ovat sekä kaupallisia että hyviä ratkaisuja. Mielestäni olemme nyt löytäneet hyvin oikeita reittejä.

TouchPointin liikevaihto on runsaan 20 prosentin kasvuvauhdissa tänä vuonna. Viime tilikaudella liikevaihto oli 1,6 miljoonaa euroa. Tavoitteena on kolminkertaistaa liikevaihto vuoteen 2019 mennessä. Lisäksi yhtiö haluaa olla siihen mennessä aidosti kansainvälinen.

– Suurimpia onnistumisiamme on se, että teemme liiketaloudellisesti kestävää bisnestä ja samalla ekotekoja, Peltonen sanoo.

Fakta

3 x Erottautuminen työvaatteilla

Arvostus. Yritys osoittaa hyvällä työvaatteella arvostusta työntekijöille. Aiemmin puhuttiin, että työvaate on kuluerä. Meidän mielestämme ekologinen työvaate on investointi ihmiseen ja brändiin.

Wau-fiilis. Työasut ovat päällä joka päivä. Siksi niiden pitää istua, tuntua hyvältä päällä ja herättää käyttäjissä hyvän olon. Kiinnitämme paljon huomiota mitoitukseen ja olemme rohkeita suunnittelussa. Emme tee tasapaksua ja tylsää, vaan pyrimme wau-fiilikseen.

Tunnistettavuus. Yritykset hirttäytyvät helposti brändiväreihinsä. Työvaatteet voivat kuitenkin olla tunnistettavia muutoinkin. Oli mahtavaa, kun esimerkiksi Viking Grace -laivalle ei nimenomaan haluttu punaista eikä merihenkistä. Kannattaa uskaltaa ajatella eri tavoin.

Kuinka yrittäjäksi kasvetaan? Sirkku Vesasta tuli yllättäen isänsä elämäntyön jatkaja

Yrittäjähenkeä ei tarvinnut etsiä, kun Sirkku Vesa hyppäsi perheyritys Jousivesan johtoon isänsä kuoleman jälkeen.