Minustako yrittäjä?

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi
Oikiat Designin design manager Taija Sailio (vas.) ja yrityksen perustajajäsenet Anne Jurvelin-Pummila ja Jetta Liukkonen.

Miten korjata vaatteet ilman neulaa, lankaa, silitysrautaa ja liimapurkkia? – Äidit kehittivät ratkaisun ja ryhtyivät yrittäjiksi

Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan yritys syntyi palkkatöiden ohessa. Tavoitteena on kokopäiväinen yrittäjyys ja vahva kansainvälistyminen.

|

Kaksi vuotta sitten kaksi äitiä pohti puhelimessa arkista pulmaa. Kummallakin oli kaapeissa läjä korjaamista odottavia lastenvaatteita.

– Parsiminen ja korjausompelu ovat katoava taito, eivätkä silitettävät ja liimattavat paikat kokemukseni mukaan pysy paikallaan. Pohdimme, eikö ole mitään nykyaikaista ja nopeaa tapaa korjata vaatteita, kertoo Jetta Liukkonen.

Tuoteidea uudenlaisesta, tekstiilipohjaisesta paikasta syntyi Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan puhelun aikana.

Nykyään Liukkonen on tekstiilipohjaisia vaatepaikkoja valmistavan Oikiat Designin toimitusjohtaja ja Jurvelin-Pummila tuotepäällikkö. Yrityksen tuote on tekstiiliin painamalla kiinnitettävä, kankainen Vaatelaastari. Tuote ei vaadi silittämistä, ompelua tai liiman kanssa läträämistä.

Tuoteidean kehittäminen oikeaksi tuotteeksi oli pitkä taival, joka söi ystävysten kaikki illat ja viikonloput. Välillä uhrattiin yötkin.

Yritys: Oikiat Design Oy
Toimiala: teknisten ja teollisuustekstiilien valmistus
Perustettu: syksyllä 2018
Liikevaihto: ensimmäinen tilikausi ei vielä takana
Liiketulos: ensimmäinen tilikausi ei vielä takana
Henkilöstö: 3

Liukkonen on taustaltaan kasvatustieteilijä ja Jurvelin-Pummila taidekasvattaja, eikä kummallakaan ollut yrittäjätaustaa tai kokemusta tekstiili- ja kemianteollisuudesta.

Kaksikko aloitti tuotekehityksen soittelemalla läpi yliopistoja ja eri alojen yrityksiä. Vastaanotto oli yleensä jäätävä.

– Meille vastattiin lähes poikkeuksetta joko ”kuulkaas tytöt, ei se ole mahdollista” tai ”eihän tuossa ole mitään uutta”, Liukkonen kuvailee.

Tuotekehitystä yötä myöten

Tuotekehitys tapahtui ystävysten päivätöiden ja perhe-elämän ohessa. Liukkonen opiskeli lisäksi samaan aikaan yrittäjän ammattitutkinnon.

Jetta Liukkonen
Yrittäjäksi lähtenyt Jetta Liukkonen tähtää tulevaisuudessa yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Lähes vuosi kului ennen kuin testimateriaalista saatiin sellainen, ettei se irronnut heti ensimmäisessä pesussa. Puolen vuoden lisäjalostamisen jälkeen tuote oli valmis. Liukkosen ja Jurvelin-Pummilan yritys Oikiat Design näki päivänvalon syksyllä 2018 ja Vaatelaastari lanseerattiin keväällä 2019.

Vaatteen paikkaus on perinteisesti yritetty tehdä mahdollisimman huomaamattomasti, mutta Vaatelaastarin idea on olla näkyvä ja vaatetta kaunistava.

Yrittäjien tavoitteet ovat korkealla. Ensinnäkin he haluavat kehittää tuotettaan jatkuvasti toimivammaksi ja entistä ympäristöystävällisempään suuntaan.

Liukkonen kertoo, että he oppivat tuotekehityksen aikana valtavasti tekstiileistä ja niihin käytettävistä kemikaaleista, pikamuodista ja maailmanlaajuisesta tekstiilijätteen määrästä.

Toiseksi heillä on tavoitteena kasvattaa liiketoimintaa ja kansainvälistyä. Kansainvälistymistä on jo harjoiteltu pienimuotoisesti.

Vireillä on myös brändiyhteistyö eri yritysten kanssa ja uusien materiaalien jatkuva testaus. Uusimpana markkinoille tuli luomupuuvillainen Vaatelaastari, joka ei sisällä lainkaan elastaania.

Tavoitteena täysipäiväinen yrittäjyys

Kaikessa Liukkosen ja Jurvelin-Pummilan tekemisessä on ollut mukana vahva realismi.

– Kumpikaan meistä ei ole perijätär, ja kummallakin on lainaa, joten rahoituksellisesti alku oli hankala. Liikkeelle lähdettiin raapimalla kasaan 2 500 euroa pääomaa ja tekemällä aivan tolkuton määrä työtä.

Tukiviidakossa suunnistaminen on opettanut, että usein yksi tuki poissulkee toisen. Esimerkiksi naisten saama leader-rahoitus esti starttirahan saamisen. 30 000 euron leader-potti kului tuotekehitykseen.

Tänä syksynä Liukkonen jättäytyi vuodeksi pois töistään, joten hän pystyy keskittymään yritykseen täysipäiväisesti ja nostamaan palkkaa, jota hän kuvailee pienenpieneksi. Jurvelin-Pummila työskentelee osa-aikaisesti ja on lopun aikaa kiinni yrityksessä.

– Rohkea pitää olla, mutta ei tyhmänrohkea. Meillä on perheet elätettävänä, joten emme voi jäädä rahallisesti tyhjän päälle. Tulevaisuudessa tämän on kuitenkin tarkoitus elättää meidät, Liukkonen kuvailee.

Yrittäjien tavoitteena on kymmenkertaistaa liikevaihto viidessä vuodessa. Myynti on Liukkosen mukaan lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka tuote on ollut markkinoilla vasta puoli vuotta ja brändi on rakentumassa.

Kasvua on haettu muun muassa rakentamalla jälleenmyyntiketjua. Hyviä näkymiä lupaavat myös tuotekehitys ja useat liiketoimintamallit.

Liukkonen kuvailee, että haasteena on kassan ja resurssien riittävyys, sillä tuote on edullinen ja sen valmistusprosessi monivaiheinen. Lisäksi Vaatelaastarit valmistetaan Suomessa.

Liukkonen kuvailee, että perheillä ja tukiverkostoilla on ollut valtava merkitys siinä, että yrittäjyys on ylipäänsä ollut mahdollista.

– Ei tästä olisi yksin tullut mitään. Meille sanottiin, että ystävän kanssa yrittäminen tappaa ystävyyden, mutta meille ystävyys on tarkoittanut yhteen hiileen puhaltamista ja yhteistä tahtotilaa. Uskomme, että tästä voi tulla arkinen käyttötuote.

Fakta

Jetta Liukkosen vinkit yrittäjäksi lähtemiseen ja yritysidean testaamiseen

Kysele, kysele ja kysele. Käytä asiantuntija-apua, kysele monta näkökulmaa eri henkilöitä, sillä kysymykseen on yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin.

Pidä riskit kohtuullisina. Ajattele isosti, mutta pidä jalat maassa ja etene askel kerrallaan ja pitkäjänteisesti.

Selvitä tuet. Kannattaa selvittää kaikki julkiset tuet, eikä ryhtyä suin päin yrittäjäksi. Muista selvittää myös, mitkä tuet estävät toisen tuen saamisen.

Tee yhteistyötä. Hyvä tiimi, joka jakaa samat arvot ja samanlaisen tavan tehdä töitä, on kullanarvoinen.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

Yritys ratkaisi käytettyjen kalusteiden myynnin mahdottomuuden

Kalustepalvelu Mjukin perustajat tajusivat, että käytettyjen kalusteiden markkinat ovat valtavat. Nyt he haluavat pienentää myyjän ja ostajan välistä kitkaa.

Yrittäjyys on ajanhallinnan korkeakoulu

Yrittäjyyttä kannattaa kokeilla siksi, että silloin saa ottaa vastuun omasta tekemisestä, kertoo Vihdin lukion opiskelija Kaarlo Kauriinvaha.

Tiedätkö yrityksesi käyttöpääoman tarpeen? Laskukaava auttaa arvioinnissa

Käyttöpääoman tarve vaihtelee yrityksen toiminnan luonteen mukaan. Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

Haaveiletko yrittäjyydestä? – Kunnollinen markkinakartoitus maksaa itsensä takaisin ja tuo varmuutta tekemiseen

Markkinakartoituksen tekemiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aluksi voi vaikka soittaa mahdolliset asiakkaat läpi, kirjoittaa henkilöstöpalvelu Linnanväen toimitusjohtaja Kari-Matti Markus.

Tunnettu talouden ennustaja ryhtyi yrittäjäksi – ”Haaveeni on ollut päästä työllistämään myös muita”

Palkkatyössä tehty havainto jalostui Juha Itkosen mielessä menestyksekkääksi yritysideaksi. Kulunut puoli vuotta yrittäjänä on ollut nousujohteista oppimiskäyrää.

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Lataa lisää