Minustako yrittäjä?

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

| |

Monet pähkäilevät erilaisten tuotteiden alkuperää ja vastuullisuutta silmälasit nenällään, eivätkä silti tule koskaan ajatelleeksi omien rillien alkuperää tai vastuullisuutta. Tästä oivalluksesta kehittyi tamperelaisten Lauri Rikkosen ja Liisa Heinosen yritysidea ja Kind Optical.

Optikkona työskennellyt Rikkonen oli jo joitain vuosia pohdiskellut oman, yksityisen optikkoliikkeen perustamista.

– Kun vastuullisuusnäkökulma tuli puheeksi, tajusin, että sen avulla olisi mahdollista erottua kilpailijoista, kertoo Rikkonen.

– Puhuipa tästä yritysideasta kenen kanssa hyvänsä, palaute oli aina ”vähänkö siistiä”, Heinonen jatkaa.

Ei markkinointikikka

Optinen ala on Suomessa erittäin kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, mutta toisaalta ostajistakaan ei ole pulaa, sillä noin 70 prosenttia suomalaisista käyttää silmälaseja ainakin silloin tällöin, ja lähes puolet väestöstä jatkuvasti.

Rikkonen kuvailee, että optikkoliikkeet kilpailevat palvelujen lisäksi kehyksillä. Yrittäjänä hän siis pystyisi säästämään asiakkaan aikaa ja vaivaa tarjoamalla vain vastuullisia vaihtoehtoja: luonnonmukaisista tai kierrätetyistä materiaaleista tuotettuja tai vastuullisesti käsityönä valmistettuja kehyksiä.

nimi: Kind Optical Oy
toimiala: optikko, silmälasiliike
perustamisvuosi: 2020
liikevaihto: ensimmäiselle vuodelle tavoitteena 120 000 euroa
liiketulos: ensimmäiselle vuodelle tavoitteena nollatulos
henkilöstö: yrittäjä täysipäiväisenä + puoliso apuna

Rikkosen mukaan vastuullisuus on ollut silmälasialan nouseva trendi jo joitain vuosia. Esimerkiksi jo pitkään kehysten valmistuksessa käytetystä, puukuidusta jalostettavasta selluloosa-asetaatista suositaan ilman haitallisia kemikaaleja valmistettavaa ekologista bioasetaattia.

– Uudempia trendejä ovat kehysten 3D-tulostaminen sekä kierrätysmateriaalien käyttö, mitkä vähentävät tuotannon materiaalihävikkiä ja kuormittavat ympäristöä vähemmän.

Rikkonen kävi tutustumassa kehysbrändien suunnittelijoihin ja toimintaan optisen alan messuilla Saksassa ennen koronapandemian puhkeamista. Valtaosa Kind Opticalissa myytävistä kehyksistä valmistetaan käsityönä Euroopassa. Parin valmistajan titaanikehykset tulevat Japanista, jossa laadukkaiden kehysten valmistuksella on pitkät perinteet.

Heinonen korostaa, että jos vastuullisuudesta haluaa yrityksen kantavan teeman, vastuullisuusajattelun pitää olla sisäsyntyistä.

– Asiakkaat huomaavat kyllä nopeasti, jos vastuullisuus on vain päälleliimattu markkinointikikka, sillä he osaavat esittää kiperiä kysymyksiä. Jokainen yrityksessä tehty päätös rakentaa tai on rakentamatta yrityksen vastuullisuutta, Heinonen kuvailee.

Yrittäjän pitää lisäksi ymmärtää vastuullisuuden käsite kokonaisuudessaan: vastuullisuus tarkoittaa sekä ekologista, sosiaalista että yhteiskunnallista vastuullisuutta samanaikaisesti ja keskeytyksettä. Heinonen kertoo, että Kind Opticalin kohdalla vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että myymälässä kaikki mahdollinen valaistuksesta kalusteisiin on katsottu vastuullisuuslinssien läpi.

Ruuhkavuosiin sopiva ratkaisu

Koronapandemian alkaminen viivästytti yrityksen perustamista puolella vuodella, sillä keväälle suunnitellut avajaiset siirtyivät lopulta syksyyn.

– Korona pakotti ottamaan aikalisää ja tarkkailemaan tilanteen kehittymistä, mutta toisaalta saimme viimeisteltyä liikkeen ja palvelut sellaisiksi, että ne ovat taatusti turvalliset, vaikka korona jatkuisi kuinka pitkään, Heinonen kertoo.

– Uskoimme, että liikkeen avaamiselle on edelleen yhtä paljon syytä kuin ennen koronaa. Silmälasit ovat suurelle osalle käyttäjistään välttämättömät, ja koska monet palvelut olivat keväällä kiinni, se kasasi jonkinlaista patoutunutta shoppailunhalua, Rikkonen kertoo.

Kind Opticalin ovet aukesivat Tampereen ydinkeskustassa lokakuun alkupuolella.

Rikkonen työskentelee yrityksessä täysipäiväisesti ja vastaa yrityksen käytännön asioista. Heinonen opiskelee kasvatustieteitä Tampereen yliopistossa ja pitää huolta myymälän visuaalisesta ilmeestä ja yrityksen some-tileistä.

29-vuotiaalla pariskunnalla on kolme lasta, joista vanhin on esikoulussa ja kaksi päiväkoti-ikäisiä.

– Yrittäjyys on näin ruuhkavuosina hyvä ratkaisu, sillä langat ovat omissa käsissä, eikä tarvitse työskennellä toisen sanelemien aikataulujen mukaan, Rikkonen kuvailee.

Yrityksen alku on hänen mukaansa ollut kaikkiaan rohkaiseva.

– Odotuksemme olivat maltilliset, sillä avasimme uuden liikkeen kilpaillulle alalle haastavana aikana. Olosuhteisiin nähden on mennyt hyvin, Rikkonen kertoo.

– Yritysidea sai viime vuonna hyvää palautetta, ja sama linja on jatkunut nyt, kun yritys on pystyssä. Ihmiset ovat valmiita maksamaan vastuullisuudesta, Heinonen kertoo.

Pariskunta toivoo, että yritys saa vakiinnutettua paikkansa ja asiakaskuntansa.

– Toistaiseksi teemme kaiken kaksistaan, mutta kun toimintamme alkaa olla vakaalla pohjalla, toivottavasti pääsemme myös tarjoamaan työtä hyvälle tekijälle, Rikkonen kertoo.

Fakta

Ei alaa ilman vastuullisuutta

Vastuullisuus koskee nykyään jokaista toimialaa ja fiksusti toimivat yritykset pohtivat vastuullisuuskysymyksiä omalta kannaltaan, sanoo YritysEspoon yritysasiantuntija Ville Tolvanen.

Vastuullisuus voi olla yritykselle myös kilpailuvaltti, eikä kyse ole mistään pikkujutusta, vaan globaalista megatrendistä, Tolvanen muistuttaa.

Vielä parikymmentä vuotta sitten yritystä pidettiin vastuullisena, jos se lajitteli jätteensä. Nyt kierrätys on lakisääteinen minimi, ja vaatimukset ovat kasvaneet.

– Jo silloin, kun on kirjoittamassa liiketoimintasuunnitelmaa jollekin valmiille rungolle, pääsee usein pohtimaan vastuullisuutta oman yrityksensä kannalta, Tolvanen sanoo.

Vastuullisuus on yksi keino kilpailla asiakkaista. Miten vastuullisuus otetaan huomioon yrityksen toiminnassa?

Vastuullisuuteen liittyy valtavasti erilaisia näkökulmia ja mahdollisuuksia, hän lisää. Yksittäisen yrityksen kohdalla vastuullisuus voi tarkoittaa esimerkiksi osatyökykyisten palkkaamista, kotimaisten raaka-aineiden käyttöä tai vaikka vastuullisuuteen liittyvän koulutuksen myyntiä.

– Mikään sanahelinätasoinen viherpesu ei nykyaikana riitä, vaan yrityksen maine syntyy vastuullisesta toiminnasta, ja lupaus vastuullisuudesta on lunastettava teoilla.

Kun sopivaa palvelua ei löytynyt, Siiri Jokinen päätti perustaa oman yrityksen

Espoolainen abi oivalsi liikeidean, joka ratkaisee monelle lukiolaiselle tutun ongelman. Nyt vanhojentansseissa käytettävät mekot eivät jää kaappiin roikkumaan.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Olisiko minusta yrittäjäksi? Kevytyrittäjyys on pehmeä lasku yrittäjyyteen

Kevytyrittäjäksi voi ryhtyä nopealla aikataululla, kun laskutettavaa työtä syntyy. Kevytyrittäjyys on myös hyvä tapa kokeilla yrittäjyyttä.

Oivallus teki Antti Sipilästä yrittäjän – Kahteen kertaan

OneMinStoryn ja Honey Foodsin yrittäjä Antti Sipilä tietää, että arki kahden yrityksen kanssa sujuu, kun opettelee delegoimaan.

Franchising-yrittäjä saa ketjulta taustatukea ja uskottavuutta

Franchising-maksut saattavat pelottaa monia, mutta valmiin konseptin voi nähdä myös ajansäästönä, kirjoittaa henkilöstöpalveluja tarjoavan Eezy VMP:n Hyvinkäällä, Riihimäellä ja Järvenpäässä toimiva yrittäjä Jukka Korhonen.

Uteliaisuus voitti: Jollaksen kartanon yrittäjä painaa pitkää päivää palkkatyön ohella

Antti Tuomola yhdisti yrittäjyyden ja palkkatyön, koska halusi oppia uutta.

Yrittäjäksi muuttotappiopaikkakunnalle – Yksityinen lääkäriketju pyrkii tuomaan Kainuuseen hyvää

Erikoislääkäri Marjo Pantti toivoo vastaperustetun MediEllenin tuovan helpotusta syrjäseutujen lääkäripulaan.

Nettivideoista tuotantoyhtiöksi – Justimus Filmsin tähdet päätyivät yrittäjiksi puolivahingossa

YouTubesta ja tv:stä tutun Justimus Filmsin yrittäjät pyörittivät toimintaa vuosia verokortilla. Lopulta yrityksen perustaminen oli järkiratkaisu.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

Lataa lisää