Minustako yrittäjä?

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

| |

Haluaisitko perustaa yrityksen, mutta idea puuttuu? Tai ehkä mielessä on ajatuksenpoikanen, mutta epäröit, onko siitä liikeideaksi.

Keski-Suomen Uusyrityskeskuksen yritysneuvojan Ilona Ukkosen mielestä kaikista ideoista voi kehittyä liikeidea, kunhan ajattelun pitää avoimena ja valmiina muutoksille. Hän jakaa neuvonsa liikeidean kehittämiseen.

1. Idea on vasta alku

Idea voi syntyä esimerkiksi arjessa havaitusta ongelmasta tai tarpeesta, joka kaipaa ratkaisua. Tai se voi perustua omaan osaamiseen tai ammattitaitoon.

Ukkosen mukaan idea on alku ja lähtöpiste, joka lähtee kehittymään kehittäjänsä käsissä taustatyön voimalla.

– Idea yksistään sisältää arvoa lähinnä keksijänsä innostuksen verran. Arvo muodostuu ja kasvaa, kun idealle aletaan miettiä suuntaa ja se kehittyy toiminta-ajatukseksi ja liikeideaksi, Ukkonen sanoo.

2. Hanki tietoa

Pyri mahdollisimman nopeasti idealismista rationalismiin eli arvioimaan ideaasi faktoilla ja numeroin. Sitä varten on tehtävä taustatyötä ja hankittava tietoa.

Vastaa näihin:

3. Katso asiakkaan silmin

Oma idea voi tuntua parhaalta ikinä, mutta kiinnostaako se myös muita? Pyri tarkastelemaan sitä ulkopuolisin silmin.

– Varo, ettei idea ja sen toteuttamistapa kehity liikaa vain oman ajatuksesi ympärille. Ja ettet rakastu siihen, koska silloin sitä voi tuntua vastenmieliseltä muuttaa, Ukkonen neuvoo.

Hän kehottaa kääntämään ajatuksen asiakkaisiin eli mitä he tarvitsevat tai haluavat. Silloin ideaa lähdetään myös toteuttamaan markkinalähtöisesti.

Ukkosen mielestä ajattelutavan avoimena pitämistä ei voi korostaa liikaa. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat, joten omaan ideaan ei parane jämähtää myöhemminkään.

4. Sparraa ideaasi

Altista ideasi ulkopuoliselle arvioinnille mahdollisimman varhain. Kysele muiden mielipiteitä ja ajatuksia. Apuna voi olla vaikkapa kaveri tai kollega.

Sparrausapua voi hakea myös oman alueen Uusyrityskeskuksesta, yksityisiltä yritysneuvojilta tai yrityshautomoista. Esimerkiksi Keski-Suomen Uusyrityskeskuksella on erillisiä Ideaklinikka-tilaisuuksia, joissa yritysneuvojat auttavat arvioimaan ja kehittämään ideoita.

5. Valitse toteutustapa

Idealla voi olla useita eri toteuttamistapoja, ja saman asiakkaan tarpeen voi täyttää monella tapaa. Toteuttamistavoista taas voi muodostua useampia erilaisia ansaintalogiikoita.

Kilpailutilanne on yleensä kireä. Mieti, millä kärjellä tulet markkinoille. Aiotko kilpailla esimerkiksi hinnalla vai laadulla, entä asiakaspalvelulla vai toimitusnopeudella?

– Vähän paremmin kuin muut riittää, kun se tarjoaa merkittävän paljon enemmän hyötyä asiakkaalle, Ukkonen tiivistää.

Ideaa voi jalostaa myös määrittelemällä yrityksen toiminta-ajatuksen. Se ilmaisee, miksi yritys olemassa ja mikä sen toiminnan tarkoitus on.

6. Ideasta liikeideaksi

Idea alkaa kehittyä liikeideaksi ja kohti liiketoimintasuunnitelmaa, kun

Ilona Ukkonen
Ilona Ukkonen
  • olet päättänyt, mitä tuote tai palvelu on,
  • tunnistat asiakkaan,
  • tiedostat markkinan, sen koon ja pelikentän,
  • tiedät alustavasti, että kysyntää on,
  • ja valitset tavan, jolla ideaa ryhdytään toteuttamaan käytännössä.

Ukkonen korostaa, että tarve on eri asia kuin kysyntä. Siksi kysynnän selvittäminen on yksi kriittisimmistä asioista liikeideaa kehittäessä.

– Liikeidea on syntynyt, kun idealle on nähtävissä markkina, asiakkaat ja idea on sellainen, että sitä voisi jo lähteä testaamaan alustavasti.

7. Testaa ideaa

Ideaa voi testata jo ennen kuin yritystä on perustettu tai rahaa liikkuu. Mikään ei estä kyselemästä ihmisiltä, olisivatko he kiinnostuneita tietynlaisesta palvelusta tai tuotteesta. Jos vastaus on kieltävä, se on loistava tilaisuus esittää kysymys miksi?

Minimum viable product -toteutus on hyvä tapa testata tuotteen potentiaalia. Sillä tarkoitetaan pienimmällä mahdollisella työllä ja kustannuksilla nopeasti toteutettua versiota tuotteesta tai palvelusta.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Lataa lisää