Minustako yrittäjä?

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Kun on ryhtymässä yrittäjäksi, pitäisi tehdä pohjatyötä, joka voi tuntua niin itsestään selvältä, ettei sen merkitystä tajua.

Ennen kuin päästään myyntiin tai edes rakentamaan yrityksen brändiä, pitää tuntea itsensä sekä ihmisenä, yrittäjänä että yrityksenä. Kun tiedän, kuka olen, voin olla ylpeästi oma itseni ja uskon siihen, mitä teen. Jos tätä ei tiedä, niin on käytännössä mahdotonta synnyttää mitään merkityksellistä – ja myös löytää oikeita asiakkaita.

Kun lähden valmentamaan uusia yrittäjiä, aloitan kysymyksestä ”miksi”. Miksi haluat yrittäjäksi tai olet yrittäjä? Miksi yrityksesi on olemassa? Esimerkiksi yhden ihmisen yritys syntyy hänen itsensä ympärille. Taustalla on koko hänen olemassaolonsa: elämä, arvot, kokemus, koulutukset ja näkemykset.

Pitää löytää itselle tärkeitä asioita sekä niitä, joita kohti menee ja mitä kohti taas ei halua mennä. Kaikilta ihmisiltä löytyy niin kyllä kuin ei -juttuja. Sitä kautta kirkastuu oman yrittäjyyden ja olemassaolon tarkoitus, visio, tavoitteet, unelmat ja arvot.

Kysymyksen ”miksi” jälkeen tulee kysymys ”kuka”. Kuka olen yrittäjänä? Mikä osaaminen, näkemykset ja tekeminen tekee minusta ainutkertaisen?

Vasta kaiken tämän jälkeen voin tunnistaa, kuka on minulle oikea asiakas. Sen osalta täytyy olla tosi rohkea tekemään rajauksia, kuka on asiakas ja kuka ei. Jos myyn kaikille kaikkea, siitä ei tule yhtään mitään.

Myynnillä on valtava merkitys aloittavalle yrittäjälle. Ilman myyntiä ei ole asiakkaita ja ilman asiakkaita ei ole yritystä. Asia on niin yksinkertainen.

Fiksu yrittäjä suunnittelee äärimmäisen hyvin jo ennen kuin edes aloittaa. Pitää tehdä liiketoimintasuunnitelma, painotus sanassa toimintasuunnitelma. Suunnitellaan siis hyvin konkreettisella tasolla, miten myyntiä tehdään, millä aikataululla, kuinka asiakkaita aletaan kontaktoida, miten ja millä pitchillä? Kun yritystoiminta päästään aloittamaan, myös myynti aloitetaan heti täysillä.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Yrittäminen ei sovi heikkohermoiselle

Sopiva määrä töitä olisi ideaali. Se harvoin toteutuu edes yrittäjällä, kirjoittaa Vesinummelan yrittäjä Timo Nummela.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Yrittäjä on ennen kaikkea myyjä

Tyypillinen harhakäsitys on, että myynti on tyrkyttämistä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Mitä uusi verkkolaskulaki tarkoittaa?

Jos yrityksen asiakkaana on suomalaisia suuryrityksiä tai julkishallintoa, tilannetta kannattaa seurata rauhassa, kirjoittaa Taloushallintoliiton Janne Fredman.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Lataa lisää