Minustako yrittäjä?

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Kun on ryhtymässä yrittäjäksi, pitäisi tehdä pohjatyötä, joka voi tuntua niin itsestään selvältä, ettei sen merkitystä tajua.

Ennen kuin päästään myyntiin tai edes rakentamaan yrityksen brändiä, pitää tuntea itsensä sekä ihmisenä, yrittäjänä että yrityksenä. Kun tiedän, kuka olen, voin olla ylpeästi oma itseni ja uskon siihen, mitä teen. Jos tätä ei tiedä, niin on käytännössä mahdotonta synnyttää mitään merkityksellistä – ja myös löytää oikeita asiakkaita.

Kun lähden valmentamaan uusia yrittäjiä, aloitan kysymyksestä ”miksi”. Miksi haluat yrittäjäksi tai olet yrittäjä? Miksi yrityksesi on olemassa? Esimerkiksi yhden ihmisen yritys syntyy hänen itsensä ympärille. Taustalla on koko hänen olemassaolonsa: elämä, arvot, kokemus, koulutukset ja näkemykset.

Pitää löytää itselle tärkeitä asioita sekä niitä, joita kohti menee ja mitä kohti taas ei halua mennä. Kaikilta ihmisiltä löytyy niin kyllä kuin ei -juttuja. Sitä kautta kirkastuu oman yrittäjyyden ja olemassaolon tarkoitus, visio, tavoitteet, unelmat ja arvot.

Kysymyksen ”miksi” jälkeen tulee kysymys ”kuka”. Kuka olen yrittäjänä? Mikä osaaminen, näkemykset ja tekeminen tekee minusta ainutkertaisen?

Vasta kaiken tämän jälkeen voin tunnistaa, kuka on minulle oikea asiakas. Sen osalta täytyy olla tosi rohkea tekemään rajauksia, kuka on asiakas ja kuka ei. Jos myyn kaikille kaikkea, siitä ei tule yhtään mitään.

Myynnillä on valtava merkitys aloittavalle yrittäjälle. Ilman myyntiä ei ole asiakkaita ja ilman asiakkaita ei ole yritystä. Asia on niin yksinkertainen.

Fiksu yrittäjä suunnittelee äärimmäisen hyvin jo ennen kuin edes aloittaa. Pitää tehdä liiketoimintasuunnitelma, painotus sanassa toimintasuunnitelma. Suunnitellaan siis hyvin konkreettisella tasolla, miten myyntiä tehdään, millä aikataululla, kuinka asiakkaita aletaan kontaktoida, miten ja millä pitchillä? Kun yritystoiminta päästään aloittamaan, myös myynti aloitetaan heti täysillä.

Black Friday lähestyy – kuinka myyntiryntäyksistä saa kaiken irti?

Erilaiset sesonkipäivät houkuttelevat tekemään huipputarjouksia. Yritysten on tunnistettava, milloin niihin kannattaa lähteä mukaan.

Uusi omistaja käänsi hiipuvan bisneksen kelkan – myyntiä joka mantereelle

Palkkatöistä yrittäjäksi lähtenyt Mika Purhonen uskoo kovaan jalkatyöhön. Matkapäiviä kertyy vuodessa vähintään sata.

Tiedätkö, mitä uusi asiakas maksaa yrityksellesi?

Ihannetilanteessa jokainen asiakkaan hankintaan käytetty euro tulee takaisin moninkertaisena.

Yksinkertainen neuvo myynnin johtamiseen: Muista kiittää – Katso koulutus

Y-Koulun lähetys koostuu kolmesta osasta: Myynnin johtaminen ja mittarit, lisää myyntiä B2B-yrityksissä ja lisää myyntiä B2C-yrityksissä.

Yrittäjien myynnin ongelmat

Pk-yrityksillä on vaikeuksia tunnistaa, ketkä niiden asiakkaat ovat ja mistä ne löytää.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

Kun sattuu moka, yrittäjä Johannes Karjula ei tuhlaa aikaa syyllisten etsimiseen

Ratkaisukeskeisyys oli tarpeen, kun Kokemuksia.fi:n tiimin kuvauskalusto materiaaleineen varastettiin Yhdysvalloissa.

Lataa lisää