Minustako yrittäjä?

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Heli Vuoksimaa

Kirjoittaja on NewCo Helsingin eli Helsingin uusyrityskeskuksen yritysneuvoja.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

|

Kun on ryhtymässä yrittäjäksi, pitäisi tehdä pohjatyötä, joka voi tuntua niin itsestään selvältä, ettei sen merkitystä tajua.

Ennen kuin päästään myyntiin tai edes rakentamaan yrityksen brändiä, pitää tuntea itsensä sekä ihmisenä, yrittäjänä että yrityksenä. Kun tiedän, kuka olen, voin olla ylpeästi oma itseni ja uskon siihen, mitä teen. Jos tätä ei tiedä, niin on käytännössä mahdotonta synnyttää mitään merkityksellistä – ja myös löytää oikeita asiakkaita.

Kun lähden valmentamaan uusia yrittäjiä, aloitan kysymyksestä ”miksi”. Miksi haluat yrittäjäksi tai olet yrittäjä? Miksi yrityksesi on olemassa? Esimerkiksi yhden ihmisen yritys syntyy hänen itsensä ympärille. Taustalla on koko hänen olemassaolonsa: elämä, arvot, kokemus, koulutukset ja näkemykset.

Pitää löytää itselle tärkeitä asioita sekä niitä, joita kohti menee ja mitä kohti taas ei halua mennä. Kaikilta ihmisiltä löytyy niin kyllä kuin ei -juttuja. Sitä kautta kirkastuu oman yrittäjyyden ja olemassaolon tarkoitus, visio, tavoitteet, unelmat ja arvot.

Kysymyksen ”miksi” jälkeen tulee kysymys ”kuka”. Kuka olen yrittäjänä? Mikä osaaminen, näkemykset ja tekeminen tekee minusta ainutkertaisen?

Vasta kaiken tämän jälkeen voin tunnistaa, kuka on minulle oikea asiakas. Sen osalta täytyy olla tosi rohkea tekemään rajauksia, kuka on asiakas ja kuka ei. Jos myyn kaikille kaikkea, siitä ei tule yhtään mitään.

Myynnillä on valtava merkitys aloittavalle yrittäjälle. Ilman myyntiä ei ole asiakkaita ja ilman asiakkaita ei ole yritystä. Asia on niin yksinkertainen.

Fiksu yrittäjä suunnittelee äärimmäisen hyvin jo ennen kuin edes aloittaa. Pitää tehdä liiketoimintasuunnitelma, painotus sanassa toimintasuunnitelma. Suunnitellaan siis hyvin konkreettisella tasolla, miten myyntiä tehdään, millä aikataululla, kuinka asiakkaita aletaan kontaktoida, miten ja millä pitchillä? Kun yritystoiminta päästään aloittamaan, myös myynti aloitetaan heti täysillä.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Hahmotatko palkan sivukulut? Älä putoa palkkaamisen sudenkuoppaan

Työntekijän palkkaamista harkitsevan yrittäjän pitää osata laskea palkan sivukulut. Animaatiomme tiivistää palkkauksen kokonaiskustannuksista olennaisen.

Uusi strategia siivitti muumit miljoonien arvoiseen menestykseen: Yritys sanoo nykyään mieluummin kyllä kuin ei

Vuonna 2019 Moomin Characters teki yli 10 miljoonaa euroa voittoa. Tavoitteena on jatkaa kasvua, mutta se toteutetaan muumien ja Tove Janssonin arvojen mukaisesti.

Vastavirtaan kulkija: Kaiutinyritys vie tuotteitaan yli sataan maahan, mutta tuotanto pysyy Suomessa

Genelecin maailmanmenestys perustuu innovaatioihin, musiikin kuluttamisen murrokseen sekä poikkeukselliseen yritysfilosofiaan.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

Myyntisaatavien kierron polku: Sillä on väliä, kuinka nopeasti rahat kotiutuvat

Kun yrittäjä laskuttaa asiakasta tekemästään työstä, käynnistyy polku myyntisaatavien kotiuttamiseksi. Yrittäjä voi vaikuttaa sen sujuvuuteen ja kierron nopeuteen.

Näin hyödynnät somea markkinoinnissa – pari tuntia päivässä riittää

Somessa roikkumisen pitäisi kuulua jokaisen yrittäjän työpäivään, kirjoittaa Cuitun some-ekspertti Vilma Piironen.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Lataa lisää