Minustako yrittäjä?

Onko puskuri kunnossa? Minimoi bisneksen riskejä

Valentin Babitzin

Kirjoittaja on Helsingin Uusyrityskeskus ry:n toimitusjohtaja ja yritysneuvoja.

Onko puskuri kunnossa? Minimoi bisneksen riskejä

Hyvä suunnitelma pelastaa yrittäjän monelta alkuvaiheen karikolta, kirjoittaa Helsingin Uusyrityskeskuksen Valentin Babitzin.

|

Yrityksen perustamisen ja aloittavan yrittäjän yksi suurimmista kompastuskivistä on se, ettei tehdä alun alkaen selkeitä suunnitelmia eikä etenkään pueta niitä luvuiksi. Niinpä ei välttämättä oteta huomioon sitä, ettei kassavirtaa ja asiakkaita tule aina heti. Silloin voi olla riski, että rahat kerta kaikkiaan loppuvat kesken ennen kuin bisnes alkaa pyöriä.

Siitäkin on hyötyä, jos bisnestä voi pilotoida ennen kuin sitä lähdetään toteuttamaan täydellä arsenaalilla. Pienellä riskillä testaaminen on erittäin hyvä tapa todentaa, onko konseptista tai ideasta mihinkään.

Paasaan aina siitä, että käyttöpääomaa eli niin sanottua puskurirahaa pitää olla mielellään vähän enemmän kuin vähemmän, jotta on aikaa käynnistellä toimintaa. Joka päivä pitäisi kuitenkin tapahtua jotain. Muuten voi käydä niin, että yhtäkkiä puoli vuotta on kulunut eikä olla myyty euroakaan, mutta kaikki rahat ovat kuluneet.

Tätä on tullut mietittyä itsekin, kun aikoinaan ryhdyin yrittäjäksi. Oli vaikea ymmärtää, että saattaa mennä pitkään, ennen kuin firmasta voi ottaa ulos rahaa. Muistelen nostaneeni palkkaa ensimmäisen kerran vasta noin vuosi aloittamisen jälkeen. Olin ajatellut, että siihen menisi vain muutamia kuukausia.

Varmin tapa saada firma nurin on alkaa nostaa rahaa ennen kuin yrityksen taloustilanne antaa myöten. Ei siinä mitään, jos siinä kestää pitkään, mutta jotenkin pitäisi varautua. Joko täytyy olla tarpeeksi käyttöpääomaa tai vaikkapa tehdä mahdollisuuksien mukaan sivussa jotain muuta työtä sen aikaa, kun yritystoiminta käynnistyy. Pitää myös myydä aika paljon, jotta voi nostaa itselleen kohtuullista palkkaa. Sekin voi tulla monelle yllätyksenä, etenkin jos puhutaan tavarakaupasta, jossa kate on luonnollisesti pienempi verrattuna palvelumyyntiin.

Teroitan aina myös sitä, että yrittäjän pitää olla aktiivinen verkostoitumaan ja myymään juttuaan. Myy, myy ja markkinoi! Vaikka olisi kuinka hyvä idea ja tuote, ääni pitää saada kuuluviin, jotta jengi tietää siitä. Useasti näkee, että varsinainen substanssi on todella hyvin hallussa eli osaamista kyllä löytyy. Mutta kun omaa tuotetta tai palvelua pitäisi ruveta myymään, se aiheuttaa monelle hankaluuksia. On kuitenkin yksinkertaista: jos ei ole myyntiä, ei tule rahaa. Lähtisin siitä, että jokainen yrittäjä on eräällä tapaa myyjä.

Meillä on Suomessa onneksi äärettömän hyvät maksuttomat palvelut yrittäjille. Meidän 29 Uusyrityskeskuksen verkostosta saa maksutta sparrausta ja neuvoja yrittäjyyden ammattilaisilta. Verkostomme palveluja käyttäneillä on tutkimusten mukaan paremmat mahdollisuudet selvitä: Uusyrityskeskusten kautta perustetuista firmoista 80 prosenttia on elossa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muutoin luku on alle 50 prosenttia.

Yrittäminen vaatii tiettyä periksiantamattomuutta ja rohkeutta. Kaikki arvokkaat neuvot kannattaa hyödyntää.

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

Haluatko perustaa yrityksen? Torju vaaran paikat – Katso video

Uusin Y-Koulu paneutuu kuolemanlaakson ylittämiseen. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tärkeä työkalu ennen yrityksen perustamista.

Yrittäjän liiketoimintasuunnitelma on punainen lanka

Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma toimii yritystoiminnan runkona myös myöhemmin.

Mistä tunnistaa hyvän yrittäjän? Bisnesenkeli katsoo kolmea H:ta

Ihanneyrittäjä on yhtä aikaa nöyrä, nälkäinen ja inspiroiva, listaa enkelisijoittajien yhdistyksen Fibanin vetäjä Reidar Wasenius.

Tilitoimiston vaihtaminen on harvinaista

Tietyissä tilanteissa tilitoimiston vaihtaminen on välttämätöntä, kirjoittaa Taloushallintoliiton Eeva Lyytinen.

Miten uusi yritys löytää paikkansa? Markkinarako pitää etsiä tarkkaan

Astialiisan perustaja Tiina Westerlund tekee asiakkailleen salapoliisityötä haluttujen astioiden löytämiseksi.

Nämä ovat yrityksen perustajan yleisimmät sudenkuopat

Yrityksen perustamiseen liittyy aina riskejä. Yllätyksiin on syytä varautua.

Voiko yrittäjyys tuntemattomien kanssa toimia? Voi, jos roolit ovat kunnossa

Osakkaiden roolit pitää olla tarkasti mietittynä. Markkinoiden koko sinetöi päätöksen.

Kauneusyrittäjä löysi toimivan reseptin: Ei enää omia työntekijöitä

Maiju Qjun perustama Loihtimo työllistää vuokratuoli- ja sopimusyrittäjiä. Se on hänelle turvallinen valinta.

Lataa lisää