Minustako yrittäjä?

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Yritysneuvoja ei tiedä, mikä liikeidea on menestys, mutta hän tietää, mitä menestyksen rakentaminen vaatii. Uusyrityskeskusten kautta perustetuista yrityksistä 80 prosenttia on toiminnassa viiden vuoden kuluttua perustamisesta. Kaikista uusista yrityksistä samaan yltää keskimäärin vain 50 prosenttia eli ero on merkittävä.

Mikä erottaa nämä yritykset toisistaan? Miksi kannattaa käydä uusyrityskeskuksen yritysneuvojan juttusilla?

Punaisena lankana uusyrityskeskusten neuvojien työssä on, että he ovat aina yrittäjyyttä pohtivan puolella. He auttavat arvioimaan ideaa, laskemaan kannattavuutta, tunnistamaan kilpailua ja suunnittelemaan markkinointia.

Tavoitteena ei ole tehdä jokaisesta asiakkaasta yrittäjää – toisinaan todetaan, ettei yrityksen perustaminen kannata. Esimerkiksi asiakaskohderyhmä voi olla liian pieni, jotta toiminta olisi kannattavaa. Joskus yritystoiminta vaatii lupia tai pätevyyden, jonka saamiseksi yrittäjä tarvitsee lisäkoulutusta. Toisinaan oikea ratkaisu on aloittaa sivutoiminen yrittäjyys tai kevytyrittäjyys.

Suomen uusyrityskeskusten verkosto palvelee vuosittain noin 16 000:ta yrittäjyyttä pohtivaa. Tässä joukossa näyttäytyy yrittäjyyden ja yrittäjien koko kirjo. Yrittäjyyttä pohtivissa on yhtä paljon miehiä ja naisia. Perustetut yritykset toimivat tasaisesti sekä palveluliiketoiminnassa, tukku- ja vähittäiskaupassa että tuotannossa. Myös asiakkaat jakautuvat tasan yksityisten henkilöiden ja yritysten kesken.

Kun yritys saa neuvojan avulla vahvan pohjan, se näkyy liikevaihdossa ja henkilöstössä. Tämä tulee esiin myös Kunnallisalan kehittämissäätiön Yritysdynamiikka kuntien elinvoimatekijänä -raportissa. Tarkastellut uusyrityskeskusten kautta aloitetut yritykset työllistivät perustamisvaiheessa keskimäärin 1,3 henkilötyövuotta. Kun katsottiin viisi vuotta toimineita yrityksiä, henkilötyövuosien määrä oli kaksinkertaistunut.

Kaksi kolmasosaa yrittäjistä kertoi niin ikään, että liikevaihto oli kasvanut ensimmäiseen tilikauteen verrattuna. Reilusti suurin osa odotti kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Mukaan mahtuu huikeita kasvutarinoita, kuten tänä vuonna Vuoden Uusyrittäjäksi valittu tamperelainen Unikie. Ohjelmistoyritys on kasvattanut viidessä vuodessa liikevaihdon noin 18 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärän 180 työntekijään.

Kun yritysneuvoja on matkan alussa apuna ja tukena, jokainen löytää itselleen oikean polun ja hyvä alun yrittäjyydelleen.

Pakko muuttui mahdollisuudeksi – kolme irtisanottua työntekijää yhdisti voimansa ja alkunsa sai menestyvä yritys

Sopivan markkinaraon löytäminen oli Metsäpalvelu FourForestin yrittäjille helppoa. Päätös yrittäjäksi lähtemisestä vaati enemmän pohdintaa.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Mikä liiketoimintasuunnitelma? Ota nämä asiat huomioon

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Anna apu köyhälle – aurinkolasit syntyvät Keniassa suomalaisesta koivusta

Kahdeksan suomalaisyrittäjää perusti Afrikkaan aurinkolaseja valmistavan verstaan. Shadeshares mielii globaaliksi brändiksi.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Lataa lisää