Minustako yrittäjä?

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Yritysneuvoja ei tiedä, mikä liikeidea on menestys, mutta hän tietää, mitä menestyksen rakentaminen vaatii. Uusyrityskeskusten kautta perustetuista yrityksistä 80 prosenttia on toiminnassa viiden vuoden kuluttua perustamisesta. Kaikista uusista yrityksistä samaan yltää keskimäärin vain 50 prosenttia eli ero on merkittävä.

Mikä erottaa nämä yritykset toisistaan? Miksi kannattaa käydä uusyrityskeskuksen yritysneuvojan juttusilla?

Punaisena lankana uusyrityskeskusten neuvojien työssä on, että he ovat aina yrittäjyyttä pohtivan puolella. He auttavat arvioimaan ideaa, laskemaan kannattavuutta, tunnistamaan kilpailua ja suunnittelemaan markkinointia.

Tavoitteena ei ole tehdä jokaisesta asiakkaasta yrittäjää – toisinaan todetaan, ettei yrityksen perustaminen kannata. Esimerkiksi asiakaskohderyhmä voi olla liian pieni, jotta toiminta olisi kannattavaa. Joskus yritystoiminta vaatii lupia tai pätevyyden, jonka saamiseksi yrittäjä tarvitsee lisäkoulutusta. Toisinaan oikea ratkaisu on aloittaa sivutoiminen yrittäjyys tai kevytyrittäjyys.

Suomen uusyrityskeskusten verkosto palvelee vuosittain noin 16 000:ta yrittäjyyttä pohtivaa. Tässä joukossa näyttäytyy yrittäjyyden ja yrittäjien koko kirjo. Yrittäjyyttä pohtivissa on yhtä paljon miehiä ja naisia. Perustetut yritykset toimivat tasaisesti sekä palveluliiketoiminnassa, tukku- ja vähittäiskaupassa että tuotannossa. Myös asiakkaat jakautuvat tasan yksityisten henkilöiden ja yritysten kesken.

Kun yritys saa neuvojan avulla vahvan pohjan, se näkyy liikevaihdossa ja henkilöstössä. Tämä tulee esiin myös Kunnallisalan kehittämissäätiön Yritysdynamiikka kuntien elinvoimatekijänä -raportissa. Tarkastellut uusyrityskeskusten kautta aloitetut yritykset työllistivät perustamisvaiheessa keskimäärin 1,3 henkilötyövuotta. Kun katsottiin viisi vuotta toimineita yrityksiä, henkilötyövuosien määrä oli kaksinkertaistunut.

Kaksi kolmasosaa yrittäjistä kertoi niin ikään, että liikevaihto oli kasvanut ensimmäiseen tilikauteen verrattuna. Reilusti suurin osa odotti kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Mukaan mahtuu huikeita kasvutarinoita, kuten tänä vuonna Vuoden Uusyrittäjäksi valittu tamperelainen Unikie. Ohjelmistoyritys on kasvattanut viidessä vuodessa liikevaihdon noin 18 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärän 180 työntekijään.

Kun yritysneuvoja on matkan alussa apuna ja tukena, jokainen löytää itselleen oikean polun ja hyvä alun yrittäjyydelleen.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Lataa lisää