Minustako yrittäjä?

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Susanna Kallama

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.

Yritysneuvoja auttaa menestyksen tielle

Yritysneuvonnalla näyttää olevan selkeä vaikutus yrityksen ikään ja menestykseen, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Susanna Kallama.

Yritysneuvoja ei tiedä, mikä liikeidea on menestys, mutta hän tietää, mitä menestyksen rakentaminen vaatii. Uusyrityskeskusten kautta perustetuista yrityksistä 80 prosenttia on toiminnassa viiden vuoden kuluttua perustamisesta. Kaikista uusista yrityksistä samaan yltää keskimäärin vain 50 prosenttia eli ero on merkittävä.

Mikä erottaa nämä yritykset toisistaan? Miksi kannattaa käydä uusyrityskeskuksen yritysneuvojan juttusilla?

Punaisena lankana uusyrityskeskusten neuvojien työssä on, että he ovat aina yrittäjyyttä pohtivan puolella. He auttavat arvioimaan ideaa, laskemaan kannattavuutta, tunnistamaan kilpailua ja suunnittelemaan markkinointia.

Tavoitteena ei ole tehdä jokaisesta asiakkaasta yrittäjää – toisinaan todetaan, ettei yrityksen perustaminen kannata. Esimerkiksi asiakaskohderyhmä voi olla liian pieni, jotta toiminta olisi kannattavaa. Joskus yritystoiminta vaatii lupia tai pätevyyden, jonka saamiseksi yrittäjä tarvitsee lisäkoulutusta. Toisinaan oikea ratkaisu on aloittaa sivutoiminen yrittäjyys tai kevytyrittäjyys.

Suomen uusyrityskeskusten verkosto palvelee vuosittain noin 16 000:ta yrittäjyyttä pohtivaa. Tässä joukossa näyttäytyy yrittäjyyden ja yrittäjien koko kirjo. Yrittäjyyttä pohtivissa on yhtä paljon miehiä ja naisia. Perustetut yritykset toimivat tasaisesti sekä palveluliiketoiminnassa, tukku- ja vähittäiskaupassa että tuotannossa. Myös asiakkaat jakautuvat tasan yksityisten henkilöiden ja yritysten kesken.

Kun yritys saa neuvojan avulla vahvan pohjan, se näkyy liikevaihdossa ja henkilöstössä. Tämä tulee esiin myös Kunnallisalan kehittämissäätiön Yritysdynamiikka kuntien elinvoimatekijänä -raportissa. Tarkastellut uusyrityskeskusten kautta aloitetut yritykset työllistivät perustamisvaiheessa keskimäärin 1,3 henkilötyövuotta. Kun katsottiin viisi vuotta toimineita yrityksiä, henkilötyövuosien määrä oli kaksinkertaistunut.

Kaksi kolmasosaa yrittäjistä kertoi niin ikään, että liikevaihto oli kasvanut ensimmäiseen tilikauteen verrattuna. Reilusti suurin osa odotti kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Mukaan mahtuu huikeita kasvutarinoita, kuten tänä vuonna Vuoden Uusyrittäjäksi valittu tamperelainen Unikie. Ohjelmistoyritys on kasvattanut viidessä vuodessa liikevaihdon noin 18 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärän 180 työntekijään.

Kun yritysneuvoja on matkan alussa apuna ja tukena, jokainen löytää itselleen oikean polun ja hyvä alun yrittäjyydelleen.

Tutkija teki ison uraloikan tofuyrittäjäksi – rutiinit vaihtuivat yllätyksiin

Ha Hoangin äidin huippuunsa hioma tofuresepti kannusti perustamaan oman yrityksen Mama Mem'sin.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Nuoruus on valttia – ja joskus myös rasite

Haaveeni on elättää itseni drag-artistina. Tällä hetkellä siihen pystyy Suomessa vain yksi, kirjoittaa peruskoulunsa juuri päättänyt, 16-vuotias Luka Tienhaara.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Rakkaus savustettuun lihaan tempaisi yrittäjäksi – taakse jäi päivätyö hitsaajana

Salolainen Jari-Jukka Kallunki aloitti yrittämisen itse rakentamillaan savustamilla. Nyt hän on tapahtumia kiertävä ruokayrittäjä ja tuore ravintoloitsija.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Haluatko yrittäjäksi? Tältä näyttää yrityksen perustamisen polku

Yrityksen perustaminen on iso päätös, johon on syytä valmistautua huolella.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Lataa lisää