Yhtiömuodot

Miljoonan pizzan mies hamuaa edelleen kasvua: ”Tyytyväisyys on taantumisen merkki”
Vesa Säkkinen on viettänyt yrittäjänä pizzojen parissa viimeiset 30 vuotta. Hän on yksi noin 5 000 franchising-yrittäjästä Suomessa.

Miljoonan pizzan mies hamuaa edelleen kasvua: ”Tyytyväisyys on taantumisen merkki”

Vesa Säkkinen pyörittää Rovaniemellä Suomen suurinta Kotipizzaa. Franchising sopii hänelle, mutta ei tarkoita automaattista menestystä.

|

Franchising-yrittäjä Vesa Säkkinen on laskujensa mukaan paistanut elämänsä aikana yli miljoona pizzaa.

Säkkinen on Suomen pitkäaikaisin Kotipizza-yrittäjä liki 30 vuoden kokemuksellaan. Hänen ravintolansa Rovaniemellä on myös koko ketjun isoin. Neliöitä on lähes 300 ja asiakaspaikkoja 116. Kaiken lisäksi myynti kasvaa vuosi vuodelta. Vuonna 2017 liikevaihto ylitti miljoona euroa.

Säkkinen itse näkee kasvun kumpuavan siitä, että kokonaispaketti on kunnossa.

– Meillä on hyvä palvelu ja ennen kaikkea hyvä tuote. Tosi moni asiakas sanoo, että oli taas niin hyvää, eikä tämä paikka petä koskaan, Säkkinen sanoo.

Pizzerian paras asiakas

Säkkisen rakkaus pizzoihin syttyi jo lapsena Posiolla. Kun paikkakunnalle avattiin pizzeria, Säkkinen söi siellä niin taajaan, että omistaja kehui hänen olevan paikan paras asiakas.

Pizzainnostuksen sytyttyä nuori mies ryhtyi käymään neuvotteluja Posion pankinjohtajan kanssa ja katselemaan sopivia liiketiloja oman pizzerian perustamista varten. Eräänä päivänä hän näki Lapin Kansassa ilmoituksen: Kotipizza hakee franchising-yrittäjää Rovaniemelle. Säkkinen soitti saman tien konsultille ja diili saatiin tehtyä jo ennen hakuajan päättymistä.

KUKA: Vesa Säkkinen
IKÄ: 54
KOTIPAIKKA: Rovaniemi
MOTTO: ”Tee asiat niin hyvin kuin mahdollista.”

– Ehkä hän näki minussa potentiaalia, Säkkinen muistelee.

Säkkinen avasi Kotipizzansa joulukuussa 1990. Kun hän nyt muistelee yrittäjyyden alkuaikoja, mieleen juolahtaa tekemisen riemu, suoranainen hurmos, jonka voimalla jaksoi tehdä töitä viikon kaikkina päivinä kuukaudesta toiseen.

Tulostakin alkoi tulla nopeasti.

– Myynnit lähtivät ihan hyvin laukalle ja ketjun toimitusjohtajakin kyseli, että mitä te siellä Rovaniemellä oikein touhuatte. Sanoin, että me myydään pizzaa!

Franchising luo pohjan

Säkkinen suhtautui yrittäjänuraan Kotipizzassa etukäteen turhia murehtimatta. Uravalinta ja toimintamalli tuntuivat niin luontevilta, että ei tarvinnut muuta kuin panna kädet jauhoon ja ryhtyä tekemään töitä.

Säkkinen pitää franchising-yrittäjyyttä hyvänä mallina, koska ammattilaiset ovat luoneet brändin ja työkalut, jotka yrittäjä saa valmiina käyttöön. Yrittäjyyden polku vaatii enemmän suunnittelua, jos lähtee liikkeelle nollasta.

Franchising-yrittäjyyden helppous ei kuitenkaan tarkoita, että kuka tahansa menestyy.

– Työ on tehtävä itse, eikä laatu synny itsestään. Ei ole varaa löysäillä tai kulkea takki auki, koska ketju ei hoida kaikkia asioita, vaan antaa vain työkalut.

Perusperiaatteet Kotipizzan franchising-yrittäjyydessä eivät ole Säkkisen mukaan 30 vuodessa muuttuneet, mutta ketju itsessään on. Säkkisen mukaan varsinkin vuonna 2012 aloittanut toimitusjohtaja Tommi Tervanen ja luova johtaja Risto Mikkola ovat puhaltaneet ketjun isolla loikalla nykyaikaan.

Yrittäjälle uutta ovat olleet esimerkiksi rohkeampi reseptiikka sekä vastuullisuuden – ja ylipäätään arvojen – tuominen konkreettisesti päivittäiseen tekemiseen. Vahva yrityskulttuuri näkyy väistämättä arjessa.

Hyvän kasvun myötä Säkkinenkin on voinut palkata kaiken aikaa lisää työntekijöitä ravintolaansa. Hän näkeekin riittävät työvoimaresurssit olennaisena osana pizzerian menestyksessä.

– Se mahdollistaa uuden kasvun, kun asiakkaat saavat tuotteen nopeasti.

Yrittäjä on osa tiimiä

Säkkinen haluaa johtajana ja yrittäjänä levittää ympärilleen hyvää ilmapiiriä. Hän sanoo tietysti viimeisen sanan yrityksen asioista, mutta ei halua pomottaa, vaan olla suunnannäyttäjä ja osa tiimiä.

Yrityksen tavoitteena on edelleen kasvaa, sillä tyytyväisyys olisi Säkkisen mielestä taantumisen merkki. Nyt hän itse on kuitenkin pikkuhiljaa jäämässä taka-alalle hallinnollisiin töihin ja siirtämässä vastuuta yrityksen operatiivisesta pyörittämisestä nuorimmalle tyttärelleen.

30-vuotista yrittäjänuraansa Säkkinen kuvailee henkiseksi kasvuksi ja oppimismatkaksi, jota hän ei vaihtaisi mihinkään.

– Vaikeitakin hetkiä on ollut, mutta pääsääntöisesti riemumielellä tekemistä.

Fakta

Franchising-yrittäjien määrä tasaisessa kasvussa

Franchising-yrittäjien määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti jo parinkymmenen vuoden ajan. Tällä hetkellä nettokasvu on pari-kolmesataa yrittäjää vuodessa, arvioi alan yritysten ja yrittäjien konsultointiin keskittyneen FranConin toimitusjohtaja Henri Laakso.

Hänen mukaansa franchising-ketjut hakevat vuosittain noin 600–1 000 uutta yrittäjää.

– Sitä, kuinka paljon uusia lopulta löydetään, ei ole tutkittu, mutta arvioisin, että uusia aloittajia on noin 400-500 vuosittain, Laakso sanoo.

Suomen Franchising-Yhdistyksen mukaan Suomessa toimii tällä hetkellä 250-300 franchising-ketjua, joilla on yhteensä noin 5 000 yrittäjää. Franchising-sektorin liikevaihto on yhdistyksen arvioissa noin 5,5 miljardia euroa.

Laakso sanoo yleisellä tasolla, että franchising-antajayritysten liiketoiminta on kannattavampaa kuin muiden yritysten. Franchising-ottajien menestystä taas voi luodata kyselytutkimuksien perusteella. FranConin vuosittain toteuttamassa valtakunnallisessa yrittäjätyytyväisyystutkimuksessa jopa noin 80 prosenttia franchising-yrittäjistä ilmoittaa olevansa tyytyväisiä tilanteeseensa.

– Tyytyväisyys tulee taloudellisesta onnistumisesta, Laakso selittää.

– Maailmalla on tehty myös vertailututkimuksia, joissa on vertailtu esimerkiksi sijoitetun pääoman tuottoa franchising-yrityksissä ja muissa yrityksissä. Niissäkin franchising-yritykset pärjäävät yleensä paremmin kuin muut yritykset. Jos näin ei olisi, franchisingista putoaisi idea pois.

Taustalla on tietysti ajatus, että valmiilla konseptilla, koulutuksella, tukipalveluilla ja ohjauksella luodaan edellytykset menestyvälle yritystoiminnalle. Laakso sanoo, että yrittäjyyttä pohtivalle franchising onkin usein helpompi, nopeampi ja turvallisempi tapa lähteä liikkeelle kuin uuden yrityksen perustaminen nollasta.

– Franchising-yrittäjät ovat ehkä hieman turvallisuushakuisempia kuin yksinyrittäjät. Heillä on paremmat onnistumisen edellytykset kuin, jos aloittaisi nollasta miettimällä, mitä myisi ja millä brändillä.

Huomioi nämä

  1. Konsepti. Mieti, ovatko konsepti ja ketjun brändi sellaisia, joiden takana voit seistä. Ne ovat asioita, joihin yksittäinen franchising-yrittäjä ei myöhemmin voi yksin vaikuttaa.
  2. Franchising-paketti. Franchising-ketjujen sopimukset saattavat olla monimutkaista juristikieltä, joten franchising-yrittäjyyttä pohtivan pitää tehdä itselleen selväksi, mistä kaikesta hän maksaa franchising-antajalle. Selvitä siis tarvittaessa vaikka asiantuntijan avulla, mitä franchising-maksut sisältävät ja mitä ne eivät sisällä sekä mitä vastuita ja velvollisuuksia kyseisen ketjun yrittäjyyteen liittyy.
  3. Oma työ. Vaikka puitteet tulevat annettuna, menestys luodaan omalla työllä. Varaudu pitkiin työpäiviin ja toiminnan kehittämiseen niissä puitteissa kuin se on mahdollista. Hyväkään konsepti tai tunnettu brändi ei automaattisesti tarkoita onnistumista.
  4. Rahoitus. Alkuinvestoinnin lisäksi on hyvä varmistaa myös käyttöpääomarahoitus ainakin liiketoiminnan ensimmäisille kuukausille. Hyväkin bisnes voi olla aluksi taloudellisesti raskasta.

Lähde: Kotipizza-yrittäjä Vesa Säkkinen ja FranConin toimitusjohtaja Henri Laakso

Hävittäjälentäjä löysi uuden uran yllättävältä taholta

Mikko Römpötti päätyi tilitoimistoyrittäjäksi ystävänsä houkuttelemana.

Mitä ravintolaketjun rakentaminen vaatii? ”Riski kulminoituu liikepaikkaan”

Teerenpeli on laajentanut harkiten. Tavoitteena on aina kannattavuuden parantaminen.

Muutoksen vuosi osoitti: Välillä on pakko pysähtyä ja ottaa opiksi

Yönsä nukkuu paljon paremmin, kun yrityksen suunta on selvä, kirjoittaa M Roomin Markku Kosonen.

Pitsaketjun huippuunsa hiominen otti aikaa – kuinka oma paikka vallataan?

Splizzerian konseptia on monistettu franchising-mallilla. Nyt ketjun tavoitteena on tuplata ravintoloiden määrä vuodessa.

Menestyjissä yhdistyy nöyryys ja ylpeys

Hyvä yrittäjä ymmärtää, että hänen yrityksensä on olemassa asiakkaita varten, kirjoittaa Kotipizzan Tommi Tervanen.

Yhden naisen yrityksestä tuli kasvava franchising-ketju

Emmi Salon oli aluksi tarkoitus työllistää vain itsensä. Pian hänen yrityksensä Fitverstas toimii jo 18 paikkakunnalla.

MRoomin yrittäjä: franchising-malli puree myös palveluyrityksiin

Parturiyrittäjä Toni Kylätasku löysi viennistä keinon kasvaa. Nyt MRoomilla on jo yli 60 liikettä seitsemässä maassa.

Lataa lisää