Yhtiömuodot

Nuorilta yrittäjiltä ei puutu pokkaa – kansainvälistyminen kutkuttelee jo mielessä
Sköne & Co:n Edmin Ingman (vas.), Antti Ala-Härkönen ja Eeva Karvonen palkittiin vuoden parhaasta tuotteesta Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämässä Uskalla Yrittää -finaalissa huhtikuussa 2018. Kuva: Nuori Yrittäjyys ry

Nuorilta yrittäjiltä ei puutu pokkaa – kansainvälistyminen kutkuttelee jo mielessä

Böördigolf on myynyt parikymmentätuhatta käytettyä golfpalloa. Purjekankaita kierrättävä Sköne & Co ei säikähdä kovaa kilpailua.

|

Turha vaatimattomuus unohtuu, kun nuoret ryhtyvät yrittäjiksi. He lähtevät toteuttamaan ideaansa ennakkoluulottomasti ja kunnianhimoisesti.

Sen osoittaa esimerkiksi 15-vuotias Harjavallassa asuva Viljami Virta, jonka Böördigolf-niminen yritys valittiin hiljattain Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) Uskalla yrittää -finaalissa perusasteen parhaaksi.

Virran yritys myy käytettyjä golfpalloja verkossa. Palloja on myyty jo noin 20 000 kappaletta.

Alun perin pallojen myynti oli lähinnä harrastus. Kun se otti tuulta alleen, opinnonohjaaja suostutteli Virran osallistumaan Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan.

– Pelaan itse golfia ja tiesin etukäteen, mikä pallojen arvo on. Ostin nettipalstoilta ensin pieniä määriä ja myin ne. Sitten määrät alkoivat yhtäkkiä kasvaa.

Virta löysi asiakkaita erityisesti sosiaalisesta mediasta, ja oman verkkokaupan hän avasi huhtikuussa. Kun NY-vuosi päättyi samoihin aikoihin, Virta perusti oman toiminimen.

– Olisin halunnut perustaa osakeyhtiön, mutta alaikäiselle se ei ollut vielä mahdollista.

Yrittäjyys on vaatinut paljon opeteltavaa. Virta kertoo, ettei tiennyt vielä jokunen kuukausi sitten mitään kirjanpidosta, verotuksesta tai yrityksen perustamisesta. Liikeideaankin on liittynyt omat vaikeutensa.

– Pallojen löytäminen oli aluksi haastavaa, samoin niiden peseminen, koska minulla ei ole vielä pallojen golfpesuun sopivaa pesukonetta.

Yrittäjyys on tuntunut Virran mielestä kaikesta huolimatta palkitsevalta. Hän on täysin tosissaan yrityksensä kanssa ja miettii jo kansainvälistymistä.

– Tästä on tullut sattumalta vähän pidempiaikainen ja isompi projekti. Olisi kiva kasvattaa toimintaa ulkomaille. Tiedän, että siellä olisi kysyntää palloille.

Laukkuidea kierrätyskulmalla

Turhaan vaatimattomuuteen eivät sorru myöskään espoolaisen Etelä-Tapiolan lukion toisen vuoden opiskelijat Edvin Ingman, Eeva Karvonen ja Antti Ala-Härkönen. Heidän yrityksensä Sköne & Co valmistaa laukkuja käytetystä purjekankaasta.

Nuoret yrittäjät suhtautuvat muotialan kovaan kilpailuun ennakkoluulottomasti. Ingman pitää etuna sitä, että yritys tekee laadukasta muotia kierrätysmateriaaleista. Tuotteet myös valmistetaan alusta loppuun Suomessa.

– Meillä ei ole kovin paljon kilpailijoita, jotka toimisivat samalla tavoin. Haluamme näyttää, että kierrätysmateriaalistakin voi luoda huippubrändin, Ingman sanoo.

Liikeidea sai alkunsa koulussa järjestetyllä NY:n yrittäjyyskurssilla. Kolmikko halusi tehdä jotain ekologista ja samalla sellaista, mitä kukaan muu ei ollut tehnyt.

Kun idea Sköne & Co:sta oli syntynyt, he ryhtyivät kehittämään ja brändäämään tuotetta. Tuotekehitys vei paljon aikaa ja oli Ingmanin mukaan yllättävän hidasta, koska tuotteesta haluttiin mahdollisimman hyvä ja pitkäikäinen.

Esimerkiksi materiaalin työstäminen osoittautui odotettua vaikeammaksi. Kolmikolle valkeni pian, etteivät omat ompelutaidot riittäneet.

– Näytimme prototyyppiä ohjaavalle opettajalle ja hän sanoi suoraan, ettei sellaista osta kukaan. Päädyimme hankkimaan ompelutyön alihankintana, ja nyt meillä on jo kaksi ompelijaa.

Alkuvaiheessa lisähaasteita toi se, ettei nuorilla ollut aiempaa yrittäjyyskokemusta.

Rutkasti opeteltavaa

Yrityksen perustaminen on vaatinut Sköne & Co:n yrittäjien mukaan rutkasti kärsivällisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja. Myös tiimityö- ja johtamistaidot ovat karttuneet.

– Suurin ongelma oli koko syksyn se, ettemme saaneet tuotetta valmiiksi ennen joulukuuta. Se vaati pitkiä hermoja.

Sukulaiset ja kaverit ostivat ensimmäiset laukut. Nuoret perustivat oman verkkokaupan, ja pian kauppa alkoi käydä muutenkin. Nyt purjekankaista laukkua on myyty sata kappaletta.

Ingman on tyytyväinen määrään, varsinkin, kun hän pitää laukkujen hintaa melko korkeana. Tuotteita on markkinoitu sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tapahtumissa.

– Kauppa on käynyt yllättävän helposti. Luulen sen johtuvan pitkälti siitä, että tuotteelle on oikeasti kysyntää, ja se on kestävä ja hyvännäköinen.

Suunnitelmissa oma osakeyhtiö

Nuoret yrittäjät saavat toistaiseksi materiaalit yksityisiltä purjehtijoilta ja venekerhoilta. Laukun kahvat ovat jahtiköyden ylijäämäpaloja.

– Vanhat purjeet ovat purjehtijoille ongelma, koska purje kestää merellä vain kymmenisen vuotta. Sen jälkeen se ei ole enää turvallinen, vaikka kangas olisi ihan hyvä. Meidän onneksi purjehtijat hankkiutuvat mielellään vanhoista purjeistaan eroon.

Ingman yhtiökumppaneineen uskoo, että Sköne & Co:n laukusta voisi olla halutuksi vientituotteeksi.

– Perustamme ehdottomasti jossain vaiheessa oikean osakeyhtiön. Haemme seuraavaksi mukaan sijoittajia ja kilpailutamme tekstiilialan tehtaita.

Isompia tulevaisuudensuunnitelmia hidastaa toistaiseksi nuorten elämäntilanne: koulu menee vielä yrittäjyyden edelle. Seuraavaksi kolmikolla on edessä abivuosi.

Fakta

Fakta: Suomen parhaat nuoret yrittäjät

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) yrittäjyyskasvatusohjelmien vuoden parhaita yrityksiä palkittiin huhtikuussa Helsingissä. Uskalla yrittää -finaaliin osallistui yli 200 nuorta yhteensä 81 yrityksen voimin.

Nuoret olivat pyörittäneet lukuvuoden ajan oikealla rahalla toimivia NY-yrityksiään osana opintojaan peruskoulun 9. luokalla ja toisella asteella NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa. Korkea-asteella ohjelma toimii NY Start Up -nimellä.

Perusasteen parhaaksi yritykseksi valittiin Viljami Virran käytettyjä golfpalloja myyvä Böördiegolf NY. Toisen asteen paras yritys oli Bugman´s Best NY, joka valmistaa välipalapatukoista itsekasvatetuista koisirkoista.

Korkea-asteen sarjan voittivat Turun yliopiston opiskelijat Bulletin.ai NY -yrityksellään. Yritys rakentaa tekoälyä hyödyntävää työkalua uutistoimitusten käyttöön.

Sköne & Co palkittiin finaalissa parhaasta tuotteesta.

Osakeyhtiön perustaminen mielessä? Muista nämä 10 vinkkiä

Osakeyhtiöön liittyy omat muodollisuutensa, mutta osakkaiden riskit ovat rajallisia. Asiantuntija kertoo, kenelle osakeyhtiö sopii.

Vuosi täyteen yrittäjinä: Kolmikko ei tiennyt yrittäjyydestä mitään

Bugman´s Best on saanut lyhyessä ajassa paljon huomiota ja se on palkittu kansainvälisesti.

Onko 2500 euron pääoma liikaa? ”Osakeyhtiöitä jää perustamatta”

Osakeyhtiömuodon suosion uskotaan kasvavan, jos pakollisesta minimipääomasta luovutaan.

Mistä hyvä nimi yritykselle? Muista pari sääntöä

Yrityksen nimen tärkein tehtävä on jäädä asiakkaiden mieleen. Hirnu luottaa huumoriin.

Toiminimi vai osakeyhtiö? Älä tuhlaa siihen liikaa energiaa

Yhtiömuodon valintaa kriittisempää on miettiä asiakashankintaa, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Jari Jokilampi.

Limufirma pystyyn abivuonna: Yrittäjyys imaisi mukaansa

Seuraavaksi nuoret yrittäjät vievät yrityksensä I’m Bluen Astanan maailmannäyttelyyn.

Osakassopimus taklaa monta ongelmaa

Riitoja syntyy etenkin voitonjaosta. Huomioi osakassopimuksessa ainakin tietyt perusasiat.

Lataa lisää