Yrityksen perustamisen ja aloittavan yrittäjän yksi suurimmista kompastuskivistä on se, ettei tehdä alun alkaen selkeitä suunnitelmia eikä etenkään pueta niitä luvuiksi. Niinpä ei välttämättä oteta huomioon sitä, ettei kassavirtaa ja asiakkaita tule aina heti. Silloin voi olla riski, että rahat kerta kaikkiaan loppuvat kesken ennen kuin bisnes alkaa pyöriä.

Siitäkin on hyötyä, jos bisnestä voi pilotoida ennen kuin sitä lähdetään toteuttamaan täydellä arsenaalilla. Pienellä riskillä testaaminen on erittäin hyvä tapa todentaa, onko konseptista tai ideasta mihinkään.

Paasaan aina siitä, että käyttöpääomaa eli niin sanottua puskurirahaa pitää olla mielellään vähän enemmän kuin vähemmän, jotta on aikaa käynnistellä toimintaa. Joka päivä pitäisi kuitenkin tapahtua jotain. Muuten voi käydä niin, että yhtäkkiä puoli vuotta on kulunut eikä olla myyty euroakaan, mutta kaikki rahat ovat kuluneet.

Tätä on tullut mietittyä itsekin, kun aikoinaan ryhdyin yrittäjäksi. Oli vaikea ymmärtää, että saattaa mennä pitkään, ennen kuin firmasta voi ottaa ulos rahaa. Muistelen nostaneeni palkkaa ensimmäisen kerran vasta noin vuosi aloittamisen jälkeen. Olin ajatellut, että siihen menisi vain muutamia kuukausia.

Varmin tapa saada firma nurin on alkaa nostaa rahaa ennen kuin yrityksen taloustilanne antaa myöten. Ei siinä mitään, jos siinä kestää pitkään, mutta jotenkin pitäisi varautua. Joko täytyy olla tarpeeksi käyttöpääomaa tai vaikkapa tehdä mahdollisuuksien mukaan sivussa jotain muuta työtä sen aikaa, kun yritystoiminta käynnistyy. Pitää myös myydä aika paljon, jotta voi nostaa itselleen kohtuullista palkkaa. Sekin voi tulla monelle yllätyksenä, etenkin jos puhutaan tavarakaupasta, jossa kate on luonnollisesti pienempi verrattuna palvelumyyntiin.

Teroitan aina myös sitä, että yrittäjän pitää olla aktiivinen verkostoitumaan ja myymään juttuaan. Myy, myy ja markkinoi! Vaikka olisi kuinka hyvä idea ja tuote, ääni pitää saada kuuluviin, jotta jengi tietää siitä. Useasti näkee, että varsinainen substanssi on todella hyvin hallussa eli osaamista kyllä löytyy. Mutta kun omaa tuotetta tai palvelua pitäisi ruveta myymään, se aiheuttaa monelle hankaluuksia. On kuitenkin yksinkertaista: jos ei ole myyntiä, ei tule rahaa. Lähtisin siitä, että jokainen yrittäjä on eräällä tapaa myyjä.

Meillä on Suomessa onneksi äärettömän hyvät maksuttomat palvelut yrittäjille. Meidän 29 Uusyrityskeskuksen verkostosta saa maksutta sparrausta ja neuvoja yrittäjyyden ammattilaisilta. Verkostomme palveluja käyttäneillä on tutkimusten mukaan paremmat mahdollisuudet selvitä: Uusyrityskeskusten kautta perustetuista firmoista 80 prosenttia on elossa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muutoin luku on alle 50 prosenttia.

Yrittäminen vaatii tiettyä periksiantamattomuutta ja rohkeutta. Kaikki arvokkaat neuvot kannattaa hyödyntää.

Kirjoittaja Valentin Babitzin on Helsingin Uusyrityskeskus ry:n toimitusjohtaja ja yritysneuvoja.

Lue lisää uutisia >

banner