Yritys muutoksessa
Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”
Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.
Kulunut vuosi vaati sopeutumista nopeisiin muutoksiin: Vuodelta 2021 yrittäjät toivovat tasaisuutta
Vähemmän alamäkiä ja yllättäviä tilanteita. Sitä yrittäjät odottavat vuodelta 2021. Lasilinkin Essi Sundman ja Bypiasin Pia Erlund uskaltavat povata myös kasvua ensi vuodelle.
Yrittäjät kertovat koronavuodesta: Jokaisella valinnalla on nyt merkitystä
Kolme tänä vuonna yrityksen perustanutta yrittäjää avaa tunnelmiaan. Kulunut vuosi on vaatinut paljon, mutta tahto pitää oma yritys pystyssä on edelleen vahva.
Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni
Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.
Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän
Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.
Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan
Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?
Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet
Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.
Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat
Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.
Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa
Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.
Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä
Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.
Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa
Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.
Onnistunut exit: Vinkit sujuvaan yrityskauppaan
Yrityskaupassa onnistuminen vaatii sekä ostajalta että myyjältä tarkkuutta. Kim Väisänen kertoo, miten tyypilliset sudenkuopat ylitetään.
Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään
Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.
Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi
Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?
Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon
Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.
5 oppia yrittäjän eläkkeelle siirtymisestä
Tyypillisiä eläköityvän yrittäjän kompastuskiviä ovat liian vähäinen suunnittelu ja uran aikana minimissä pidetty YEL.
Koronakevät räjäytti sähköisen yhtiökokouksen suosion
Isännöintitoimisto Taloasema hyödynsi digiloikkaa. Sähköinen yhtiökokous vähensi isännöitsijöiden työtaakkaa ja lisäsi taloyhtiöiden osakkaiden osallistumismahdollisuuksia.
Yrittäjyys ei päättynyt yrityskauppaan: Uusi suunta löytyi yrittäjyyden edistäjänä ja enkelinä
Matias Mäenpää kertoo, että yrityskauppa toi ison muutoksen omaan identiteettiin. Uusi suunta löytyi kuitenkin pian.
Parikymppinen Sofia Lundqvist otti ison haasteen vastaan – Yrittäjä jatkaa isovanhempiensa elämäntyötä
Lundqvist perusti miestenvaateliikkeen tueksi heti verkkokaupan. Hän kannustaa kokeilemaan uusia asioita matalalla kynnyksellä.
Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”
Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.
Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua
Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.
Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet
Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.
Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat
Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.
Parempaa tietoa yritysten taloudesta
Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.
Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa
Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.
Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa
Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.
Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat
Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.
Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin
Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.
Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan
Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.
Korona vaikeuttaa maahantuontia – Hyvä suhde asiakkaisiin kantaa maahantuontiyritystä vaikeiden aikojen yli
Kuinka maahantuontiyrityksen toiminta turvataan poikkeusoloissa? Valaisimia maahantuova Silux on panostanut pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.