Muutosten hallinta

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

|

Jokaisesta kriisistä voi oppia jotain uutta. Tämä tiedetään perheomisteisessa Knorringissa, joka tekee teknistä tukkukauppaa. Sama suku on omistanut yrityksen lähes sen perustamisvuodesta 1890 lähtien. Vuosien varrella Knorring on selvinnyt maailmansodista ja talouskriiseistä.

– Kaikilla kriiseillä on erikoispiirteensä. Esimerkiksi 1990-luvulla oli kyse valuutasta, vuosina 2008–2009 talouden äkillisestä syöksystä ja nyt arvaamattomasta pandemiasta, Knorringin toimitusjohtaja Andrea Borenius sanoo.

Yritys: Knorring
Ala: Tekninen tukkukauppa
Perustettu: 1890
Liikevaihto: noin 7 miljoonaa euroa
Tulos: noin 200 000 euroa
Työntekijöitä: 20

Muun muassa toinen maailmansota muodostui yrityksen historiassa käännekohdaksi, kun yritys menetti alusta lähtien mukana olleen tavarantoimittajan.

– Yrityksen toiminta järjestettiin uudelleen, mistä tuli lähtölaukaus uuteen aikaan. Hankimme uusia tavarantoimittajia ja laajensimme tuotevalikoimaa. Rakensimme asiakaskuntamme lähes nollasta, sama koski uusia tavarantoimittajia.

Nyt vallitsevaa koronatilannetta Borenius pitää erittäin epävarmana. Knorringilla toivotaan parasta, mutta valmistaudutaan pahimpaan.

Tieto kulkee sukupolvelta toiselle

37-vuotias Andrea Borenius ehti olla toimitusjohtajana kaksi vuotta ennen kuin koronapandemia iski.

Vastaavasta tilanteesta kokemusta on myös yrityksen edeltävällä toimitusjohtajalla. Kun 1990-luvun lama iski Suomeen, oli Christian Borenius noussut toimitusjohtajaksi vain pari vuotta aiemmin.

– Isä oppi jo 1990-luvulla, että on tärkeää reagoida nopeasti. Mieluummin vähän liian nopeasti kuin liian hitaasti, Andrea Borenius sanoo.

Knorringilla panostetaan pitkään perehdytykseen – tuleva toimitusjohtaja on mukana hallituksessa ennen sukupolvenvaihdosta. Tämän ansiosta yrityksen tieto kulkee hyvin sukupolvelta toiselle.

Andrea Borenius Knorring

Siitä on myös hyötyä uusissa kriisitilanteissa: yrityksen historiasta voi olla hyötyä nykyhetkessä.

Andrea Borenius ja hänen isänsä, joka nykyään on hallituksen puheenjohtaja, ovat myös keskustelleet paljon viime viikkoina. He ovat muun muassa käyneet läpi kaikki asiakkaat – kenellä sujuu nyt hyvin? Mihin myyntiresurssit kannattaa kohdistaa?

– 1990-luvulla lama iski ensin teollisuuteen ja sitten kuluttajakauppaan, nyt on toisinpäin.

Panostus markkinointiin

Andrea Borenius on kiitollinen isä Christianin 1990-luvun laman jälkeen tekemistä päätöksistä.

– Tuotevalikoimaa laajennettiin. Sen ansiosta meillä on paremmat mahdollisuudet selvitä nyt, Borenius kertoo.

Ympäristötekniikan tuotteet otettiin valikoimaan laman jälkeen, ja tuotevalikoima on kasvanut vakaasti. Tänään ympäristötekniikan tuotteet ovat tärkeä osa Knorringia.

– Isän tekemän päätöksen johdosta tilanne tuntuu nyt vakaammalta. Vaikka korona iskee kaikkiin yrityksiin, ei ole todennäköistä, että se iske koko toimintaamme yhtä kovaa samaan aikaan.

Knorringin katse on tulevaisuudessa, mutta myös lyhyen aikavälin strategisia muutoksia on jo tehty. Nyt yritys panostaa esimerkiksi enemmän markkinointiin.

Borenius seuraa myös kassavirtoja päivittäisellä tasolla. Kriisi ei toistaiseksi ole iskenyt teollisuuteen yhtä lujaa kuin esimerkiksi palvelualoihin, mutta hän haluaa olla ajan tasalla.

– Alamäen alkaessa pitää reagoida. Pitää osata karsia kustannuksia ja teemme sen mieluummin nopeasti kuin liian hitaasti. Emme halua kesällä huomata, että tilanne on todella huono. Myös investoinnit siirtyvät tulevaisuuteen, jos tilanne on kriittinen ja joudumme tekemään lomautuksia.

Perinteitä ja vankkaa kokemusta

Boreniuksen mukaan Knorring on selvinnyt 130 vuotta perinteiden ja kokemuksen yhdistelmällä. Henkilökunta, asiakkaat ja tavarantoimittajat ovat sitoutuneet yritykseen pitkiksi ajoiksi. Yritys on myös aina pyrkinyt olemaan askeleen edellä.

– Meillä se tarkoittaa nopeaa reagointia, emme jää odottamaan. Myös kriisin aikana voi ottaa hyökkäävän asenteen. Tekemällä kovasti työtä uusien kauppojen eteen voi jo nyt rakentaa parempaa tulevaisuutta.

Vaikka yritys on vuosien aikana kokenut kovia, ei luovuttaminen ikinä ole ollut kartalla.

– Pitää tehdä, mitä tilanne vaatii. Vähentää henkilökuntaa, supistaa tai laajentaa tuotevalikoimaa – kriisin ominaisuuksista riippuen.

Borenius seuraa myös tarkkaan, mitä helpotuksia hallitus lupaa.

– Kaikki apu on kotiinpäin, mutta millekään toimijalle ei ole nyt helppoa tehdä oikeita toimenpiteitä juuri oikeaan aikaan.

Aktiivinen yhteys asiakkaisiin ja toimittajiin

Knorring pyrkii kuitenkin välttämään kriisilainoja.

– Jos tilanne menee oikein huonoksi voi laina auttaa pahimman yli, mutta pidentää toisaalta vaikeaa aikaa. On vaikeaa investoida, jos samalla pitää lyhentää lainaa.

Sen sijaan Knorring on panostanut aktiiviseen yhteyteen asiakkaisiin ja tavarantoimittajiin varmistaakseen, että kaikki pitävät kiinni sovituista maksuehdoista.

– Joissain tapauksissa voimme keskustella asiasta, jos maksuvalmiuden kanssa tulee ongelmia.

Yrityksellä on myös ollut hieman tuuria. Jo alkuvuodesta tehtiin päätös jättää perinteiset messut väliin ja panostaa muuhun markkinointiin.

Vaikka tilanne on epävarma, luottaa Borenius yrityksen vankkaan kokemukseen. Knorringilla toimitusjohtajat ovat olleet pitkäaikaisia, eli yrityksen johto on saanut kokea sekä nousua että laskua.

Andrea Borenius nostaa myös esiin henkilökunnan yhtenä vahvuutena.

– Meillä on vahva yhteishenki ja moni tekee pitkää uraa Knorringilla. Teemme ja olemme jo pitkään tehneet tätä yhdessä, hän tiivistää.

Fakta

3 x vinkit kriisitilanteessa

Rutiinit. Vaikka moni asia muuttuu, ei kaiken tarvitse muuttua. Pidä kiinni sovituista viikko- ja kuukausipalavereista, vaikka ne pitääkin toteuttaa eri tavalla. Se luo vakautta.

Älä laita kaikkia munia samaan koriin. Koko henkilökunnan ei kannata olla paikalla samaan aikaan. Siten voi varmistaa, että toiminta voi koko ajan jatkua ainakin jossain määrin.

Yhteinen tahto. Knorringilla jokainen miettii: mitä minä voisin tehdä? Boreniuksen mukaan kannattaa hyödyntää kaikkien vahvuuksia ja yhdessä ottaa vastuuta toiminnasta.

Vinkit perustuvat haastatteluun Andrea Boreniuksen kanssa.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Lataa lisää