Muutosten hallinta

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan
Emmi Valto ja Katriina Haapalainen ovat huomanneet, että yrittäjien kannattaa yhdistää voimat.

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan

Yhteinen myymälä säästää aikaa ja rahaa. Kuopiolaisille yrittäjille jää entistä enemmän aikaa oman brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

|

Pienyrittäjiltä vaaditaan usein luovia ratkaisuja. Sellaiseksi voi luonnehtia seitsemän kuopiolaisen yrittäjän keväällä avaamaa 37 Lunki Kauppa -konseptia. Lunki Kauppa on Kuopion Puijonkadulla sijaitseva kivijalkamyymälä, jossa mukana olevien yrittäjien tuotteet ovat pysyvästi myynnissä.

Pienyrittäjälle kivijalkakaupan pyörittäminen yksin on usein liian sitovaa ja taloudellisesti haastavaa, kun samaan aikaan pitäisi pystyä valmistamaan tuotteita ja kiertämään messuja ja muita tapahtumia.

– Huomasin, että monella muullakin on sama pulma, sanoo yrittäjä Emmi Valto, jonka ideasta Lunki Kauppa syntyi.

Valto pyörittää yhdessä puolisonsa Alex Esparzan kanssa Ruohobussi-yritystä, joka myy kiertävästä kauppa-autosta muun muassa hampputuotteita. Pienkauppiaiden tapahtumissa Valto verkostoitui ja jutteli monen vastaavassa tilanteessa olevan yrittäjän kanssa, ja pikkuhiljaa yhteinen ajatus kivijalkaliikkeen perustamisesta alkoi muotoutua.

Mukaan lähteneet yrittäjät ovat myös vähitellen tutustuneet toisiinsa.

– Porukka on aika värikäs, ja meitä yhdistää arvopohja. Kaikkien tuotteisiin liittyvät kierrätysmateriaalit, vastuullisuus, kestävyys, eettisyys ja ekologisuus.

KETKÄ: Alex Esparza, Katariina Haapalainen, Teija Hiekkalahti, Eeva Räsänen, Hanna Taskinen, Emmi Valto, Claudia Wegmann ja Pirjo Paldanius.
KOTIPAIKKA: Kuopio
TAVOITTEET: Kehittää kivijalkamyymälästä pysyvä toimintamuoto mahdollisimman monelle mukana olevalle yrittäjälle.

Yritys: 37 Lunki Kauppa
toimiala: pienyrittäjien Kivijalkakauppa (muun muassa vaatteita, tekstiilejä, kirjoja ja käsitöitä).
PERUSTETTU: 2019

Kulut pidetään kurissa

Osalla mukana olevista yrittäjistä on verkkokauppa. Yhteiskaupan myötä tarkoitus on tehdä kivijalkamyynnistä kaikille taloudellisesti kannattavaa. Menot jaetaan suunnilleen tasan, mutta myynti jyvitetään jokaiselle omien tuotteiden menekin mukaan.

Vielä ainakin tässä vaiheessa kaupan toiminta pyörii Ruohobussin kautta. Muut mukana olevat yrittäjät ovat Valton ja Esparzan alivuokralaisina ja saavat esimerkiksi myynnit tilityksinä kuukausittain.

– Alussa kulut on haluttu pitää mahdollisimman pieninä. Emme esimerkiksi ole hankkineet vielä kassajärjestelmää, joka laskisi automaattisesti tulot kaikille, Valto sanoo.

Lunki Kauppa on kokeilu, jonka toivotaan muuttuvan pysyväksi ratkaisuksi. Tällä hetkellä mukana olevat yrittäjät ovat sitoutuneet olemaan mukana vuoden 2019 loppuun saakka.

Esimerkiksi työvuorot on tälle vuodelle jaettu tasan yrittäjien kesken. Jokaiselle päivälle on nimetty vastuuhenkilö, joka avaa ja sulkee liikkeen.

Työyhteisö tuo turvaa ja intoa

Pientuotteita kierrätysmateriaaleista valmistavan Daiga Daiga Duun yrittäjä Katariina Haapalainen on aikanaan pitänyt putiikkia Puijonkadun toisessa päässä, mutta homma kävi yksinyrittäjälle liian raskaaksi.

Nyt Haapalainen sai tuotteensa pysyvästi esille myyntiin vain murto-osalla siitä kaupalla vietettävästä ajasta, joka yksin toimimiseen liittyi.

– Koen, että asiakaspalvelua ei tule nyt liikaa, joten into siihen säilyy.

Pitkään yksinyrittäjänä toimineen Haapalaisen ympärille tupsahtanut työyhteisö on vaatinut hieman totuttelua, esimerkiksi muiden kuuntelua ja kompromisseja. Mutta samalla uusi työyhteisö tuo turvaa ja intoa.

Menot ja työvuorot jaetaan tasan. Myynti jyvitetään jokaiselle omien tuotteiden menekin mukaan.

– Kun yksi on innoissaan pienestäkin asiasta, positiivinen energia leviää.

Asiakkailta palautetta on tullut paljon – ja vain positiivista.

– Monen mielestä tämä vaihtoehto on parempi kuin kaupan pyörittäminen yksin, sillä ajankäyttöä on nyt helpompi hallita, Haapalainen pohtii.

Kasvua ilman paineita

Emmi Valto ei näe yhteiskaupassa erityisiä riskejä, vaan lähinnä voitettavaa kaikille. Seitsemän yrittäjää tuovat yhteiseen pottiin omat asiakkaansa, mutta sen lisäksi yhteinen kauppakonsepti tuonee kaikille myös potentiaalisia uusia asiakkaita.

Kahden ensimmäisen toimintakuukauden perusteella Valto uskaltaa sanoa, että kivijalkakaupalle oli tilaus. Asiakaspalvelua tarvitaan.

– Ihmiset kaipaavat nettikauppojen rinnalla paikallista palvelua, jossa tuotteita voi hypistellä ja sovitella kaupassa, Valto sanoo.

työpajoja tulossa, ja Alakertaan kaavaillaan Pienimuotoista ravintolatoimintaa.

Jatkossa tiloissa on tarkoitus pitää esimerkiksi työpajoja. Tiloja on mahdollista laajentaa alakertaan, ja myös pienimuotoisen ravintolatoiminnan aloittaminen on alustavissa suunnitelmissa.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole kasvaa liian nopeasti vaan harkiten.

– Jokaisella meistä on myös oma yrityksensä, joten etenemme avoimesti ja stressittömästi. Kaikki saavat osallistua oman jaksamisensa mukaan.

Fakta

Näin yhteistyö sujuu

Avoimuus. Emmi Valto kertoi omista ajatuksistaan ja haaveistaan avoimesti, kun hän ryhtyi kasaamaan porukkaa kivijalkakauppaan. Hän tiesi, että isossa porukassa on tehtävä myös kompromisseja. Siksi Lunki Kaupassa on alusta asti istuttu aika ajoin alas ja juteltu asiat halki.

Arvot. Yrittäjiä yhdistävät muun muassa tuotannon ekologisuus ja vastuullisuus, mikä helpottaa käytännön asioiden hoitamista. Suurista linjoista ei Lunki Kaupan yrittäjien kesken tarvitse vääntää.

Sopiminen. Olennaista on sopia asioista etukäteen. Kuopiolaisyrittäjille se on tarkoittanut esimerkiksi vastuiden jakamista, tilankäytöstä sopimista ja työvuorolistojen laatimista koko loppuvuodeksi etukäteen. Tietyistä asioista, kuten vuokrasopimuksista, on syytä laatia viralliset paperit.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi

Tiina ja Petri Skinnari oivalsivat, että verkkokauppa menestyy vain hyvällä palvelulla. Disturb Scandinavian läpimurtoa seurasi muutto Vantaalta Lappiin.

Lataa lisää