Muutosten hallinta

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan
Emmi Valto ja Katriina Haapalainen ovat huomanneet, että yrittäjien kannattaa yhdistää voimat.

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan

Yhteinen myymälä säästää aikaa ja rahaa. Kuopiolaisille yrittäjille jää entistä enemmän aikaa oman brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

|

Pienyrittäjiltä vaaditaan usein luovia ratkaisuja. Sellaiseksi voi luonnehtia seitsemän kuopiolaisen yrittäjän keväällä avaamaa 37 Lunki Kauppa -konseptia. Lunki Kauppa on Kuopion Puijonkadulla sijaitseva kivijalkamyymälä, jossa mukana olevien yrittäjien tuotteet ovat pysyvästi myynnissä.

Pienyrittäjälle kivijalkakaupan pyörittäminen yksin on usein liian sitovaa ja taloudellisesti haastavaa, kun samaan aikaan pitäisi pystyä valmistamaan tuotteita ja kiertämään messuja ja muita tapahtumia.

– Huomasin, että monella muullakin on sama pulma, sanoo yrittäjä Emmi Valto, jonka ideasta Lunki Kauppa syntyi.

Valto pyörittää yhdessä puolisonsa Alex Esparzan kanssa Ruohobussi-yritystä, joka myy kiertävästä kauppa-autosta muun muassa hampputuotteita. Pienkauppiaiden tapahtumissa Valto verkostoitui ja jutteli monen vastaavassa tilanteessa olevan yrittäjän kanssa, ja pikkuhiljaa yhteinen ajatus kivijalkaliikkeen perustamisesta alkoi muotoutua.

Mukaan lähteneet yrittäjät ovat myös vähitellen tutustuneet toisiinsa.

– Porukka on aika värikäs, ja meitä yhdistää arvopohja. Kaikkien tuotteisiin liittyvät kierrätysmateriaalit, vastuullisuus, kestävyys, eettisyys ja ekologisuus.

KETKÄ: Alex Esparza, Katariina Haapalainen, Teija Hiekkalahti, Eeva Räsänen, Hanna Taskinen, Emmi Valto, Claudia Wegmann ja Pirjo Paldanius.
KOTIPAIKKA: Kuopio
TAVOITTEET: Kehittää kivijalkamyymälästä pysyvä toimintamuoto mahdollisimman monelle mukana olevalle yrittäjälle.

Yritys: 37 Lunki Kauppa
toimiala: pienyrittäjien Kivijalkakauppa (muun muassa vaatteita, tekstiilejä, kirjoja ja käsitöitä).
PERUSTETTU: 2019

Kulut pidetään kurissa

Osalla mukana olevista yrittäjistä on verkkokauppa. Yhteiskaupan myötä tarkoitus on tehdä kivijalkamyynnistä kaikille taloudellisesti kannattavaa. Menot jaetaan suunnilleen tasan, mutta myynti jyvitetään jokaiselle omien tuotteiden menekin mukaan.

Vielä ainakin tässä vaiheessa kaupan toiminta pyörii Ruohobussin kautta. Muut mukana olevat yrittäjät ovat Valton ja Esparzan alivuokralaisina ja saavat esimerkiksi myynnit tilityksinä kuukausittain.

– Alussa kulut on haluttu pitää mahdollisimman pieninä. Emme esimerkiksi ole hankkineet vielä kassajärjestelmää, joka laskisi automaattisesti tulot kaikille, Valto sanoo.

Lunki Kauppa on kokeilu, jonka toivotaan muuttuvan pysyväksi ratkaisuksi. Tällä hetkellä mukana olevat yrittäjät ovat sitoutuneet olemaan mukana vuoden 2019 loppuun saakka.

Esimerkiksi työvuorot on tälle vuodelle jaettu tasan yrittäjien kesken. Jokaiselle päivälle on nimetty vastuuhenkilö, joka avaa ja sulkee liikkeen.

Työyhteisö tuo turvaa ja intoa

Pientuotteita kierrätysmateriaaleista valmistavan Daiga Daiga Duun yrittäjä Katariina Haapalainen on aikanaan pitänyt putiikkia Puijonkadun toisessa päässä, mutta homma kävi yksinyrittäjälle liian raskaaksi.

Nyt Haapalainen sai tuotteensa pysyvästi esille myyntiin vain murto-osalla siitä kaupalla vietettävästä ajasta, joka yksin toimimiseen liittyi.

– Koen, että asiakaspalvelua ei tule nyt liikaa, joten into siihen säilyy.

Pitkään yksinyrittäjänä toimineen Haapalaisen ympärille tupsahtanut työyhteisö on vaatinut hieman totuttelua, esimerkiksi muiden kuuntelua ja kompromisseja. Mutta samalla uusi työyhteisö tuo turvaa ja intoa.

Menot ja työvuorot jaetaan tasan. Myynti jyvitetään jokaiselle omien tuotteiden menekin mukaan.

– Kun yksi on innoissaan pienestäkin asiasta, positiivinen energia leviää.

Asiakkailta palautetta on tullut paljon – ja vain positiivista.

– Monen mielestä tämä vaihtoehto on parempi kuin kaupan pyörittäminen yksin, sillä ajankäyttöä on nyt helpompi hallita, Haapalainen pohtii.

Kasvua ilman paineita

Emmi Valto ei näe yhteiskaupassa erityisiä riskejä, vaan lähinnä voitettavaa kaikille. Seitsemän yrittäjää tuovat yhteiseen pottiin omat asiakkaansa, mutta sen lisäksi yhteinen kauppakonsepti tuonee kaikille myös potentiaalisia uusia asiakkaita.

Kahden ensimmäisen toimintakuukauden perusteella Valto uskaltaa sanoa, että kivijalkakaupalle oli tilaus. Asiakaspalvelua tarvitaan.

– Ihmiset kaipaavat nettikauppojen rinnalla paikallista palvelua, jossa tuotteita voi hypistellä ja sovitella kaupassa, Valto sanoo.

työpajoja tulossa, ja Alakertaan kaavaillaan Pienimuotoista ravintolatoimintaa.

Jatkossa tiloissa on tarkoitus pitää esimerkiksi työpajoja. Tiloja on mahdollista laajentaa alakertaan, ja myös pienimuotoisen ravintolatoiminnan aloittaminen on alustavissa suunnitelmissa.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole kasvaa liian nopeasti vaan harkiten.

– Jokaisella meistä on myös oma yrityksensä, joten etenemme avoimesti ja stressittömästi. Kaikki saavat osallistua oman jaksamisensa mukaan.

Fakta

Näin yhteistyö sujuu

Avoimuus. Emmi Valto kertoi omista ajatuksistaan ja haaveistaan avoimesti, kun hän ryhtyi kasaamaan porukkaa kivijalkakauppaan. Hän tiesi, että isossa porukassa on tehtävä myös kompromisseja. Siksi Lunki Kaupassa on alusta asti istuttu aika ajoin alas ja juteltu asiat halki.

Arvot. Yrittäjiä yhdistävät muun muassa tuotannon ekologisuus ja vastuullisuus, mikä helpottaa käytännön asioiden hoitamista. Suurista linjoista ei Lunki Kaupan yrittäjien kesken tarvitse vääntää.

Sopiminen. Olennaista on sopia asioista etukäteen. Kuopiolaisyrittäjille se on tarkoittanut esimerkiksi vastuiden jakamista, tilankäytöstä sopimista ja työvuorolistojen laatimista koko loppuvuodeksi etukäteen. Tietyistä asioista, kuten vuokrasopimuksista, on syytä laatia viralliset paperit.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää